Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@02:29:08 GMT

بازداشت ۲ حفار غیر مجاز در شهرستان مهاباد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۶۲۱۴

بازداشت ۲ حفار غیر مجاز در شهرستان مهاباد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، غلامرضا عبده سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در حفاری‌های سودجویان و غارتگران در منطقه باستانی تپه "سه گردان" مهاباد ۲ نفر بازداشت شده اند.

وی افزود: این افراد در حین حفاری توسط یگان‌های گشت شبانه اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در اواسط اسفند سال گذشته دستگیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبده ادامه داد: این افراد به مراجع قضایی تحویل داده شدند و در حال حاضر پرونده آن‌ها در جریان است.

وی در خصوص دلیل عدم اعاده به وضعیت قبلی این اثر باستانی در مهاباد گفت: به دلیل باز بودن پرونده این متجاوزان تاکنون اقدامی جهت بازگشت به وضعیت سابق در این مکان انجام نگرفته است و بعد از نتیجه پرونده، با دستور اداره کل اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌گیرد.

سرپرست میراث فرهنگی بیان کرد: در سال گذشته ۴ نفر حفار غیر مجاز که به آثار باستانی این شهرستان تعرض کرده بودند. بازداشت و تحویل مراجع قضایی داده شدند.

وی با اشاره به همیاران این سازمان در روستا‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۰ همیار سازمان میراث فرهنگی در مهاباد وجود دارد و هدف سازمان میراث فرهنگی نیز این است که با همیاری و همکاری مردم و جوامع محلی بتوانیم به حفظ و پاسداشت آثار باستانی اقدام کنیم.

منطقه تپه باستانی "سه گردان" در نزدیکی روستای لج از توابع مهاباد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های عصر برنز در جنوب دریاچه ارومیه است.

این تپه تاریخی با ۴۰ هکتار وسعت، در اطرافش محوطه‌هایی از عصر آهن یک و دو وجود دارد. تا کنون آثار معماری از عصر برنز و عصر آهن و نیز تعدادی سفال و بقایای استخوانی در این تپه کشف شده است.

انتهای پیام/ج

۲ حفار غیر مجاز در شهرستان مهاباد بازداشت شدند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه های گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک

قدیر افروند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عوامل شهرداری منطقه ۲۰ تهران روز گذشته در محدوده گورستان تاریخی «زیرین»، برج «اینانج» و کوه «نقاره‌خانه» ری اقدام به حفاری کردند.

وی گفت: مالک این آثار باستانی در راستای جلوگیری از حفاری وارد عمل شد، اما متأسفانه عوامل شهرداری اقدام و به ضرب و شتم مالک میراث فرهنگی کردند.

رئیس پایگاه ملی میراث ری گفت: البته با ورود عوامل نیروی انتظامی تمام افراد دستگیر و به کلانتری منتقل شدند و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری امین‌آباد حفاری متوقف شده است.

وی ضمن انتقاد از حفاری انجام شده گفت: محل مورد حفاری شهرداری منطقه ۲۰ عرصه‌ای تاریخی و گورستان زیرین باستان است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری قرار گیرد، اما در روزهای پیش که عوامل شهرداری اقدام به نقشه‌برداری در محل کردند، از سوی پایگاه ملی میراث ری در بازدید از محل، اخطاری در خصوص عدم حفاری و اقدامات عمرانی در منطقه به عوامل حاضر در محل صادر شد، اما به آن توجهی نشد.‌

کد خبر 6089024

دیگر خبرها

  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)