Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بهداروند گفت: کتاب «ایستگاه آسمان»، تاریخ شفاهی فرماندهی محسوب می‌شود که همیشه در زندگی خود تلاطم و رفتار‌های انقلابی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، محمدمهدی بهداروند نویسنده و پژوهشگر انقلابی است که حدود ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه جنگ نوشته است، یکی از آثار درخشان وی درباره سید رحیم صفوی یکی از شخصیت ها انقلابی دوران ۸ سال دفاع مقدس با عنوان «ایستگاه آسمان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفتگویی با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به کتاب «ایستگاه آسمان» اشاره کرده است که در ادامه خواهید خواند:

چطور با سردار رحیم صفوی آشنا شدید؟

وی فرمانده من بود و قائم مقام سپاه، فرمانده نیروی زمینی، فرمانده عملیات و سندی متقن برای کسانی است که می‌خواهند از حوادث ۸ سال دفاع مقدس، اطلاع پیدا کنند.

در این کتاب چطور فرمانده عملیات‌های جنگ را معرفی کرده‌اید؟

«ایستگاه آسمان» کتابی در معرفی رحیم صفوی نیست و من وی را معرفی نکرده‌ام بلکه به این فرد همانطور که بوده، پرداخته‌ام.

من سعی نکرده‌ام چیزی از این فرد بسازم که نبوده بلکه وی شخصیت زندگی خود را از زمان تولد تا رفت و آمدی که با امام خمینی (ره) داشته و مبارزه‌هایی که انجام داده، تعریف کرده و من در این کتاب آن‌ها را آورده‌ام.

«ایستگاه آسمان» به حوادثی که در تاریخ شفاهی سیدرحیم صفوی روی داده اختصاص دارد.

برای نگارش این کتاب مصاحبه کردید؟

بله، بخشی از مطالبی که در کتاب آمده حاصل گفت‌وگو‌ها و برخی دیگر از اطلاعاتی است که از قبل داشتم. در «ایستگاه آسمان» اتفاقات از زبان رحیم صفوی مطرح شده است.

نگارش کتاب چقدر زمان برد؟

فکر می‌کنم حدود یک سال نوشتن «ایستگاه آسمان» طول کشید.

مهم‌ترین ویژگی رحیم صفوی چیست؟

وی اصلا اهل نشستن نیست و دائم در حال حرکت است. وی چه در دوره دانشجویی، چه در دوره انقلاب اسلامی، چه در دوره پیش از جنگ و چه در دوره جنگ آدمی بوده که ساکت نمی‌نشسته و مدام در تلاطم، حرکت و رفتار‌های انقلابی بوده است.

عنوان «ایستگاه آسمان» چطور انتخاب شد؟

جنگ به تعبیری نزدیک کردن زمین به آسمان بود و از این لحاظ جنگ را به عنوان ایستگاهی تصور کردم که تمام حوادث آسمانی در آن روی می‌دهد یعنی دنیا در آن نیست و هرچه هست معنویت و گفتمان جهاد و شهادت است.

بار اول نشر فردا کتاب را چاپ کرد و بار دوم نشر شهید کاظمی کتاب را منتشر کرد که با این تعویض انتشارات صرفا یک مقدمه به کتاب اضافه شد و تغییر دیگری را شاهد نبودیم.

نوشتن درباره اسطوره‌های این سرزمین برای کسانی که جنگ را ندیده‌اند چه ضوابطی دارد؟

یک آفت در تاریخ شفاهی وجود دارد و آن این است که خیلی غلو می‌کنیم، تحریف و بزرگنمایی می‌کنیم. ما باید شخصیت و سوژه را همانطور که بوده، توصیف و تبیین کنیم، نه کمتر و نه بیشتر.

عدالت باید در نگارش رعایت شود. وقتی جوان امروز می‌بیند شخصیتی که یک نویسنده آن را توصیف می‌کند زمینی و دست‌یافتنی است طبیعتا با خود فکر می‌کند می‌تواند این فرد را الگوی خود قرار دهد، اما اگر فرماندهان و شهدا را آسمانی تعریف کنیم که دست بشر به آن‌ها نمی‌رسد صحیح نیست. باید در آثارمان بگوییم که این افراد هم مثل ما بودند، خلاف، خطا، خوبی‌ها و به طور کلی به عنوان یک انسان خصوصیات خود را داشته‌اند. در چنین شرایطی جوان امروز هم می‌گوید پس من می‌توانم باکری، همت، زین‌الدین باشم و این جوانان اینگونه است که به سوریه و لبنان می‌روند و غوغا می‌کند چراکه این حس نتیجه اعتمادی است که در چنین کتاب‌هایی به جوانان داده می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب جنگ انقلاب اسلامی جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • ◄ بازدید مشاور عالی فرمانده کل قوا از بندر شهید رجایی
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است