Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:09:49 GMT

آیا عطش آب در کهگیلویه و بویراحمد رفع می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۷۳۷۴

آیا عطش آب در کهگیلویه و بویراحمد رفع می شود؟

یاسوج - ایرنا - خشکسالی 10 سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است این استان را به سرزمین دچار بحران تبدیل کرد ولی آیا بارش های خوب باران در سال زراعی جاری رفع بحران می کند.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد طی سالهای اخیر به یکی از استانهای بحرانی در مقابله با خشکسالی تبدیل شده بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود چندین رودخانه دائمی در سال های نه چندان دور کهگیلویه و بویراحمد را به سرزمین رودخانه های خروشان مشهور کرده بود.
اما تداوم خشکسالی در دهه اخیر بحران کم آبی را در کهگیلویه و بویراحمد تشدید کرد.
علاوه بر کاهش حجم آب 2 سد کوثر و شاه قاسم کهگیلویه بویراحمد، سفره های آب زیر زمینی برخی دشت های این استان از جمله دشت های کهگیلویه وامام زاده جعفر گچساران بیش از 9 متر کاهش یافته بود.
کهگیلویه وبویراحمد در سالهای نه چندان دور در ردیف استان های پرآب ایران قرار داشت و کارشناسان از چگونگی مهار رودخانه های خروشانش سخن می گفتند اما طی چند سال اخیر بخل آسمانش و خشک شدن رودخانه ها، چشمه ها و کاهش شدید آب سدها بحران را در این سرزمین چهارفصل تشدید کرد.
در سالهای گذشته به واسطه خشکسالی های اخیر این استان دچار خسارت های زیادی بخصوص در بخش کشاورزی شده است.
به گفته کارشناسان در سالهای گذشته مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی این استان خشکسالی بود که سبب شده اراضی دیم از چرخه تولید خارج شوند.
خشکسالی بر باغهای کهگیلویه و بویراحمد نیز تاثیر بلند مدت و نابود کننده ای داشت.
38 هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد که در سالهای اخیر بخش زیادی از آن ها دچار چالش خشکسالی شده اند.
خشکسالی بر مزارع شیلات و بخصوص مزارعی که در حاشیه رودخانه ها و چاه های جذبی هستند تاثیر بسزایی گذاشته بود.
سطح زیادی از 111 هزار هکتار از مزارع دیم این استان که سال 96/97 زیر کشت پاییزه محصولات کشاورزی قرار گرفته بود به دلیل خشکسالی دچار خسارت زیادی شد.
خشکسالی و کاهش بارندگی در سال زراعی 97-96 سبب خشک شدن 35 درصد مزارع گندم دیم این استان شده است.
60 هزار و 100 هکتار از مزارع گندم دیم این استان در مناطق گرمسیری قرار داشت که از این میزان 35 درصد معادل 19 هزار هکتار خشک و برداشت نشد.
خشک شدن بخش وسیعی از جنگل های بلوط، نه تنها تهدیدی برای آینده صنعت گردشگری بود بلکه باعث شد که محیط زیست برای پیشگیری از تلف شدن حیات وحش بر اثر گرسنگی و تشنگی دست به توزیع آب و علوفه دستی در مناطق حفاظت شده بزند.
این میزان خسارت در بخش های مختلف به چالش بزرگی برای برنامه ریزی بهتر مسئولان در مهار روان آبها تبدیل شده بود.

**بارش خوب باران
بارش مطلوب سال زراعی جاری پس از تجربه 10 سال خشکسالی نیازمند برنامه ریزی مسئولان برای مقابله با بحرانهای خشکسالی سالهای گذشته است که باید مدیریت شود.
این بارش ها علاوه بر خوشحالی کشاورزان، مردم و مسئولان عطش خشکسالی را نیز از سرزمین برف و آفتاب کهگیلویه وبویراحمد برچیده است.
حالا که پس از سالها بخل آسمان ترکید و دشت های خشک و بی آب و علف استان به چمنزارهای رنگارنگ تبدیل شده برنامه ریزی مسئولان برای رفع این بحران پیش از پیش احساس می شود.
کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد از روان آبهای کشور را در خود جای داده که بخش عمده آن بدون استفاده از استان خارج می شود و درعین حال این استان با میانگین سالانه 690 میلی متر بارندگی از مناطق پرآب کشور است.
7531/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عطش آب سرزمين آب بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و۳۱۸هزارقطعه جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهنام‌پور ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از یک واحد پرورش مرغ گوشتی در دست ساخت، در گفتگو با خبرنگاران افزود: نبود مرغ در بازار یکی از دغدغه‌های مردم بود، اما در این دولت با احیای واحدهای راکد و احداث چندین واحد تولیدی جدید مشکل حل شد.

وی بیان داشت: با اجرای دقیق برنامه‌های جوجه‌ریزی و تلاش کشاورزان فعال در این زمینه، تولید گوشت مرغ، پایدار شده است.

بهنام پور تصریح کرد: در شش ماه اخیر به ندرت نیاز به تزریق مرغ منجمد در بازار داشتیم و ما همواره مدافع حقوق تولیدکنندگان بوده و برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از آنان و تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، تلاش بیشتری خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه پس از تهران در شاخص جوجه‌ریزی و تحقق میزان تعهدات رتبه دوم کشور را در سال ۱۴۰۲ کسب کردیم، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد، در این شاخص مهم، عملکردی درخشان داشته است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای همه استان‌ها، از مردادماه سال گذشته تاکنون سهمیه‌ای برای جوجه‌ریزی تحت عنوان برش استانی مشخص کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها به صد درصد تعهد خود عمل کرده بلکه ۱۱ درصد نیز بیشتر جوجه‌ریزی داشته و در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرد.

کد خبر 6098295

دیگر خبرها

  • یک میلیون و۳۱۸هزارقطعه جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شد
  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد ؛ شدت طوفان را ببینید | تصاویر
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد