Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولیعهد عربستان در دیدار با نخست وزیر عراق و هیئت همراه او در ریاض گفت: تمامی امکانات و تجربیات عربستان را در راستای خدمت به عراق قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای یک سفر رسمی و دو روزه به همراه هیئتی شامل ۱۱ وزیر، ۶۸ تن از مسؤولان دولتی و بیش از ۷۰ تاجر روز چهارشنبه وارد ریاض شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بیانیه‌ای که صبح امروز (پنج‌شنبه) از سوی دفتر عبدالمهدی منتشر شد، عبدالمهدی درباره این دیدار تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور عراق و عربستان نیاز مبرم ما و منطقه است و این امر به تحقق صلح، توسعه و شکوفایی کمک می‌کند.

عبدالمهدی گفت: مردم ما پس از رنج‌هایی که در نبرد با تروریسم در طول نیم قرن گذشته تحمل کردند، اکنون نسبت به بازگشت به زندگی عادی خود و دوره آرامش، رفاه اقتصادی و خدمات بهتر امیدوار هستند.

نخست وزیر عراق افزود: آنچه در سفرمان به عربستان شاهد بودیم جدیت و تمایل مشترک دو کشور به توسعه روابط را نشان داد و توافقنامه‌ها و یادداشت‌هایی که به صورت اولیه میان دو طرف به امضا رسیدند آغازی برای گشودن افق‌های جدید جهت تحقق منافع دو ملت هستند.

همچنین طبق این بیانیه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مراسم استقبال از عبدالمهدی گفت: عربستان برای عراق احترام بسیاری قائل است و رشد و توسعه و تقویت این کشور را مساله‌ای اساسی برای خود می‌داند. اینکه چنین سطحی از آرامش در عراق برقرار شود، ما را خوشحال می‌کند و ما دوست داریم که عراق جایگاهی که شایسته‌اش است را در منطقه و در میان کشورهای عربی به دست آورد.

ولیعهد عربستان در ادامه گفت: ما تمامی امکانات و تجربیات خود را در خدمت عراق و مردم آن قرار می‌دهیم و امیدواریم که از پتانسیل‌ها و فرصت‌های اقتصادی موجود در دو کشور استفاده شود.

طبق بیانیه یاد شده در دیدار مشترکی که با حضور اعضای هیئت‌های دو کشور بود، درباره همکاری در زمینه‌های توسعه انرژی، شیرین‌سازی آب، مسکن، نفت و فرآورده‌های آن، توسعه بخش‌های کشاورزی، تجاری و شیوه‌های آبیاری، صنایع و تقویت سرمایه گذاری‌ها در زمینه‌های گردشگری، فرهنگی و ورزشی گفت‌وگو شد. همچنین دو طرف امکان افزایش سهمیه مردم عراق در مناسک حج با توجه به افزایش جمعیت این کشور را بررسی و بر تمایل نسبت به افزایش سطح همکاری‌ها در چارچوب شورای هماهنگی مشترک دو کشور تاکید کردند.

ریاض روابط دیپلماتیک خود با بغداد را در دسامبر ۲۰۱۵ پس از ۲۵ سال توقف روابط با این کشور از سر گرفت.

پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی روابط ریاض و بغداد رو به تنش رفت و اکنون با گذشت چندین دهه از این تنش‌ها، روابط دو طرف پس از سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه وقت عربستان به بغداد در ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ این روابط روبه بهبود رفته‌اند. این اولین باری بود که یک مسؤول عالی‌رتبه عربستانی از سال ۱۹۹۰ به بغداد سفر می‌کرد و همین سفر زمینه برای سفرهای متقابل بعدی را فراهم کرد.

در ژوئن ۲۰۱۷ حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق در سفری که به عربستان سعودی داشت، درباره ایجاد یک شورای هماهنگی جهت توسعه روابط دو طرف با ریاض به توافق رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عادل عبدالمهدی عربستان محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و دیدار با صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر اظهار کرد: دولت سیزدهم به ایجاد رابطه عمیق تجاری و اقتصادی با قطر اهتمام ویژه‌ای دارد. امیدواریم که بتوان با همکاری‌های مشترک زندگی صلح‌آمیزی در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

وزیر صمت افزود: انتظار داریم این دیدارها در نهایت گامی به جلو باشد و عدد تجارت در سال جاری ۲ برابر افزایش پیدا کند؛ زیرا ایران و قطر هیچ محدودیتی برای تجارت ندارند. همچنین به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند در کشورهای آفریقایی، عراق و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام بدهند.

وی حضور قطری‌ها در ایران اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی برای آشنایی بیشتر از توانمندی‌های صادراتی ایران دانست و گفت: خدمات فنی و مهندسی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و می‌توانیم در زمینه تعمیر توربین‌ها و انواع ماشین‌آلات پیچیده (تولید هر کشور) به قطر کمک و پشتیبانی ارائه بدهیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه قطر در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه حمل و نقل فرودگاهی و ناوگان هوایی انجام داده است، گفت: تمایل داریم که با قطر در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و.... همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که امکان مسافرت مسافران ایرانی از قطر به سراسر دنیا فراهم شود و ادامه داد: زمینه‌های فراوانی برای کار ایران و قطر وجود دارد؛ به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در آفریقا، عراق و افغانستان داشته باشند.

وی به طرف قطری پیشنهاد داد که از نزدیک از کارخانه‌های صنعتی، گازی و پتروشیمی ایران دیدن کنند.

تمایل قطر برای استفاده از فناوری ایرانی

در ادامه این دیدار صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر، گفت: ما در این سفر قصد داریم که از فنّاوری ایران در زمینه خودروسازی و صنایع غذایی دیدن کنیم. تاجران همراه ما به اصفهان خواهند رفت و با همتایان خود در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به نمایشگاه مشترک قطر و ایران، گفت: بندهای ذکر شده در کمیته ایران و قطر بررسی خواهد شد. ما در نهایت چشم‌انداز تجارت با ایران را از طریق سفیر خود در ایران اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 6093255 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد