Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@10:43:35 GMT

۳۰ برنامه عملیاتی سازمان بورس برای توسعه بازار

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۸۲۸۵

۳۰ برنامه عملیاتی سازمان بورس برای توسعه بازار

بازار بورس به عنوان یکی از بخش های مهم در بدنه اقتصادی کشور عزم جدی برای رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های خود دارد و در این مسیر ۳۰ برنامه عملیاتی را برای توسعه بازار در سال جاری دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، نامگذاری سال های اخیر با عناوین اقتصادی و به ویژه در چند سال اخیر در حوزه تولید از سوی مقام معظم رهبری نهادها و دستگاه های مختلف را بر آن داشته تا اهتمام جدی تری بر حوزه تولید داشته باشند و برنامه ریزی های خود را با محور افزایش تولید و حمایت از کالای ایران انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش در این میان سازمان ها و نهادهای اقتصادی به عنوان بخش هایی که ارتباط مستقیم با تولید دارند توجه ویژه تری به این بخش داشته اند و از آغاز سال و پس از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و تاکید چندین باره ایشان به موضوع اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کنونی کشور و توجه به رونق تولید در نشست ها و دیدارهای خود از سیاست گذاری ها و برنامه ریزیهایی که در سال جاری در این زمینه در دستور کار دارند خبر داده اند.

 

بازار بورس و سهام نیز به عنوان یکی از بخش های مهم در بدنه اقتصادی کشور عزم جدی برای رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های خود دارد و در این مسیر 30 برنامه عملیاتی را برای توسعه بازار در سال جاری دنبال می کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه این خبر را داده و اعلام کرده است: «این برنامه ها شامل ۳۰ موضوع مختلف در نظر گرفته شده اند. اگرچه از موارد پیشنهادی کانون ها، سبدگردان ها و کلیه نهادهای بازارسرمایه در این خصوص استقبال و حمایت می کنیم. امسال با هدف توسعه بازار، برای هر معاونت حداقل پنج برنامه درنظر گرفته ایم که به تدریج ابلاغ و اجرایی می شوند.»

 

پایگاه خبری بازار سرمایه به نقل از «شاپور محمدی» در این باره آورده است: «عملکرد این سازمان در طراحی و به کارگیری ابزارهای نوین از جمله ابزارهای اسلامی، مثال زدنی است. جعبه ابزارهای مالی بورس با نهایی شدن چند ابزار همچون فروش استقراضی تا یکی دو ماه آینده تکمیل می شود.»

 

یادآور می شود: بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال 1346 بر پايه قانون مصوب ارديبهشت‌ماه 1345 تأسيس شد. منابع لازم برای آغاز فعالیت و راه‌اندازی این سازمان (در سال ۱۳۸۴) از محل وجوه امانی «شورای بورس» نزد «سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران» تأمین شد.

 

«سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران»، پیش از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم‌زمان، عهده‌دار نظارت و عملیات بازار اوراق بهادار ایران بود ولی، با تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی در اول آذر ۱۳۸۴) عملیات اجرایی بورس‌ها به بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران (همگی در قالب شرکت سهامی عام) و مسئولیت نظارت بر این بورس‌ها، نهادهای مالی و اوراق بهادار به شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار شد.

 

این سازمان ایجاد بازاری منصفانه، کارآ و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان به‌منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذی‌نفعان را به عنوان ماموریت اصلی خود دنبال می کند و چشم انداز رسیدن به  بورس برتر منطقه و موتور محرك رشد اقتصادی کشور را ترسیم کرده است. بازار سرمایه در سال ۹۷ شرایط خوبی داشت به طوری که حجم معاملات از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسید./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: رژه روز ارتش روز ارتش خبرگزاری شبستان ارتش خبرگزاری سیل شبستان خسارت سیل روز ارتش جمهوری اسلامی ایران کلیپ سال رونق تولید بورس اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۸۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور،  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی،  سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن،  حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟