Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@05:31:32 GMT

بهبود فضاي کسب و کار پادزهر راهبرد آمريکا است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۹۰۰۸

بهبود فضاي کسب و کار پادزهر راهبرد آمريکا است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون سياسي وزير کشور، بهبود روابط خارجي، کاهش تنش ها در سطح منطقه‌اي و جهاني، تلاش براي افزايش تاب‌آوري اقتصاد و بهبود فضاي کسب و کار را از الزامات راهبردي ايران در ناکام گذاشتن سياست آمريکا دانست.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور، جمال عرف امروز- پنجشنبه - در يادداشتي رسانه اي اهداف، پيامدها و راهبرهاي اقدام ضد ايراني اخير آمريکا در قرار دادن نام سپاه در ليست گروه هاي تروريستي خارجي را تشريح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه آمده است: دولت آمريکا در 19 فروردين 1398 با صدور بيانيه‌اي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي خارجي قرار داد. اين اولين‌بار است که در جهان، نيروي نظامي رسمي يک دولت در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار داده مي‌شود. در بيانيه کاخ سفيد، سپاه، «ابزار اصلي دولت ايران براي هدايت و بکارگيري فعاليت‌هاي تروريستي در دنيا» عنوان شده است.
در يادداشت معاون سياسي وزير کشور به عنوان پيشينه‌ موضوع و زمينه‌هاي تصميم تصريح شده است: تلاش براي قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست گروه‏هاي تروريستي، سابقه‌اي ديرينه دارد. آمريکايي‌ها يک بار در سال 2007 اين موضوع را طرح و بررسي کردند. سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا و وزارت دفاع اين کشور با اين موضوع مخالفت کردند. آنها دولت ايران را حامي تروريسم اعلام کرده و وزارت خزانه‌داري آمريکا نيروي قدس سپاه را به دليل حمايت از گروه‌هاي تروريستي تحريم کرد.
در ادامه آمده است: با روي کارآمدن دونالد ترامپ اين موضوع بار ديگر به صورت جدي مطرح شد اما همچنان وزرات خارجه، پنتاگون و سيا مخالف اين موضوع بودند و آن را زمينه‌اي براي تشديد تقابل نظامي بين ايران و امريکا و به خطر افتادن جان سربازان امريکايي در منطقه مي‌دانستند. به همين دليل آمريکا در سال 2017، ابتدا در قانون معروف به S.722 و بعداً - با افزودن کشورهاي روسيه و کره شمالي- قانون معروف به کاتسا، سپاه و بسياري از افراد و شرکت‌هاي سپاه را صرفاً در فهرست تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري قرار داد.
در يادداشت معاون سياسي وزير کشور آمده است: در سال 1397 با يکدست شدن تيم ترامپ و روي کارآمدن افراد ضدايراني در وزارت خارجه، شوراي امنيت ملي و برکناري جيمز متيس از وزارت دفاع و اخيراً نيلسن از وزارت امنيت داخلي و نيز خروج آمريکا از برجام و اِعمال راهبرد فشار حداکثري به ايران، موضوع تروريستي اعلام کردن سپاه طرح و در نهايت در 19 فروردين کاخ سفيد در بيانيه‌اي، سپاه را فهرست‌ سازمان‌هاي تروريستي خارجي قرار داد.
عرف در اين يادداشت بيان مي کند: وزارت خارجه نيز با صدور بيانيه‌اي جزئيات اتهامات را طرح کرد. بر اساس قوانين آمريکا کنگره يک هفته فرصت داشت که نظر خود را اعلام کند. با سپري شدن يک هفته و عدم مخالفت کنگره، تصميم دولت اجرايي و سه وزارتخانه خارجه، خزانه‎داري و دادگستري مسئول اجراي آن شدند.
اين يادداشت در بيان واکنش‏ها، اهداف و پيامدها يادآور شده است: واکنش دولت‌ها و افراد به اين تصميم گسترده بود. دو روز قبل از اعلام رسمي، خبرگزاري رويترز و چند روزنامه آمريکايي اين موضوع را اعلام کردند. جمهوري اسلامي ايران نسبت به آن واکنش نشان داده و سردار جعفري، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، آمريکا را به اقدام متقابل تهديد کرد. بعد از اعلام رسمي کاخ سفيد، موضعگيري افراد آغاز شد.
اين يادداشت مي افزايد: شوراي عالي امنيت ملي ايران به درخواست دکتر محمدجواد ظريف در جلسه‌اي موضوع را بررسي و با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: «رژيم ايالات متحده را دولت حامي تروريسم و فرماندهي مرکزي آمريکا موسوم به سنتکام و تمامي نيروهاي وابسته به آن را گروه تروريستي مي‌داند.» مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري، سران محترم قواي مقننه و قضاييه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ...، يکپارچه ضمن محکوم کردن اين اقدام، از سپاه حمايت کردند.
معاون سياسي وزير کشور در اين يادداشت تصريح کرد: از يک سو، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از شخص ترامپ تشکر و اين اقدام را پاسخي به درخواست خود اعلام کرد. عربستان و بحرين از اقدام آمريکا استقبال کرد. از سوي ديگر، کشورهاي عراق، ترکيه، سوريه با شدت بيشتر و روسيه و چين و برخي کشورهاي اروپايي با شدت کم با آن مخالفت کرده و خواستار احترام به قوانين بين‎المللي و اجتناب از وخيم‎ترشدن اوضاع شدند.
در اين يادداشت آمده است: اما پرسش مهم‌‎تر اين است که اين تصميم با چه هدفي اتخاذ شد و چه پيامدهايي مي‌تواند داشته باشد؟ به اجمال اهداف آن را مي‌توان در چند محور زير طرح کرد: پايان دادن به دوره پس از برجام اولين هدفي است که شخص ترامپ و تيم آن دنبال مي‌کنند. خروج از برجام و احياي تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا گام نخست اين موضوع بود که دليل سياست هوشمندانه ايران به هدف نرسيد و شکست آن در تأمين اهداف خود در يک سال گذشته منجر به تشديد اقدامات خصومت‌آميز شد تا بار ديگر شانس خود را براي تقابل يا توافق با ايران بيازمايد.
در يادداشت عرف بيان شده است: محدودسازي قدرت منطقه‌اي و اقتصادي ايران هدف ديگر اين اقدام است. آنها بر اين باورند که برجام فرصت‌هاي اقتصادي قابل ملاحظه‌اي در اختيار دولت ايران قرار داده و اين دولت از اين توان براي گسترش نفوذ داخلي و منطقه‌اي خود استفاده کرده است. آنها پس از يک سال فشار حداکثري به اين نتيجه رسيدند که بدون احياي تحريم‌هاي بين‌المللي نمي‌توان ايران را به مذاکره وادار کرد. دولت ترامپ به دنبال پرهزينه کردن هر گونه ارتباط مالي و اقتصادي با ايران است تا تمام منافذ ارتباطي ايران قطع شود.
در يادداشت معاون سياسي وزير کشور همچنين تصريح شده است: در نهايت به نظر مي‌رسد هدف تيم ترامپ از اين تصميم آن است که همه پل‌هاي بازگشت به برجام را در داخل آمريکا و در عرصه بين‌المللي نابود کنند. تلاش دموکرات‌ها و وعده نامزدهاي رياست جمهوري براي بازگشت به برجام با اين تصميم به شدت آسيب خواهد ديد. حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌هاي تروريستي در سپهر سياسي آمريکا بسيار سخت است. در صورت پيروزي نامزدهاي حزب دموکرات در انتخابات 2020 آنها به راحتي نمي‌توانند اين موضوع را ناديده بگيرند. هدف بولتون خراب کردن راه‌هاي بازگشت مذاکره حتي براي ترامپ است.
اين يادداشت مي افزايد: بنابراين با تصميم دولت آمريکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي فضاي مناسبات دو کشور به شدت امنيتي شده و زمينه‌هاي تقابل سخت بين دو کشور فراهم مي‌شود. بر بنيان قوانين ضد تروريسم آمريکا، نيروهاي نظامي اين کشور در خارج و داخل آمريکا موظف به دفع خطر تروريسم هستند. قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي، زمينه قانوني لازم را براي دولت آمريکا فراهم مي‌کند که با استناد به راهبرد «جنگ عليه تروريسم» و فرمان اجرايي رييس جمهوري به شماره 13224 که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 مبناي حمله به افغانستان و عراق طرح شد، نسبت به انجام اقدامات نظامي خصمانه عليه ايران اقدام کند.
يادداشت عرف خاطرنشان شده است: در سال‌هاي گذشته دولت آمريکا با استناد به همين قوانين، حملات مشخصي را عليه رهبران برخي گروه‌هاي تروريستي از جمله اسامه بن لادن در کشورهاي ديگر انجام داده‌ است. به لحاظ نظري، قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي، اين نيروي نظامي، اعضا، امکانات و تجهيزاتش را از ديد قوانين آمريکا، يک هدف مشروع براي نيروهاي نظامي ايالات متحده مي‎سازد؛ ولي در عمل موضوع کاملاً بر بنيان محاسبات قدرت پيش خواهد رفت.
در اين يادداشت در بيان اينکه اقدام نظامي عليه سپاه براحتي ممکن و ميسر نيست، آمده است: اقدام نظامي عليه نيروها، امکانات و تجهيزات سپاه براحتي ممکن و ميسر نيست. نيروي قدس سال‌هاست که از نظر آمريکا در فهرست گروه‌هاي تروريستي است، اما دولت آمريکا از هرگونه اقدام نظامي عليه آن اجتناب کرده است. در طي سال‌هاي اخير نيروهاي آمريکا و سپاه در عراق و سوريه در نزديکي هم بودند و گاهي اقدام نظامي همسويي را در دفاع از دولت عراق و جنگ عليه داعش انجام دادند؛ اما تشديد دشمني بين آنها مي‌تواند زمينه‌اي براي برخورد نظامي محدود باشد.
يادداشت عرف مي افزايد: پيامد فوري سياست جديد آمريکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حوزه اقتصادي بروز خواهد يافت. فشارهاي اقتصادي عليه ايران تشديد خواهد شد و هزينه‌هاي همکاري افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها با ايران بيش از پيش افزايش خواهد يافت. دولت آمريکا با چنين سياستي در پي محدودسازي سپاه به صورت خاص و جمهوري اسلامي ايران به صورت عام است. بانک‌ها و شرکت‌هاي مختلف در کشورهاي ديگر براساس مقررات و پروتکل‌هاي FATF ملاحظات بيشتري را در مناسبات اقتصادي خود با ايران مدنظر قرار خواهند داد.
يادداشت معاون سياسي وزير کشور يادآور شده است: اقدام آمريکا در نظام بين‌الملل اقدامي بي‌سابقه است. حقوق بين‌الملل درخصوص اينکه دولتي بخشي از نيروي نظامي کشور ديگر را تروريستي بخواند، صراحت ندارد، اما چنين اقدامي، نقض رويه‌هاي بين‌المللي و ناديده گرفتن اصل حاکميت ملي کشورها به شمار مي‌آيد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيمي از ساختار نظامي ايران است و قرار دادن آن در فهرست گروه‎هاي تروريستي، به مثابه ناديده گرفتن اصل حاکميت ملي، امکان نقض مصونيت دولتي است.
در بيان نشانه‌ها و راهبردها اين اقدام عنوان شده است: قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي آمريکا نشانه‌اي آشکار از تشديد دشمني‌هاي آمريکا با جمهوري اسلامي ايران‌ است. آنها به دنبال ايجاد شکاف در درون نهادهاي حکومتي و دولت و ملت هستند. انتظارات آنها از خروج از برجام و اِعمال تحريم‌هاي بي‌سابقه برآورده نشده است.
يادداشت معاون سياسي وزير کشور بيان مي دارد: راهبرد دولت ترامپ در مقابل جمهوري اسلامي ايران‌ که در مهرماه 1396 اعلام شد، بر اين فرض استوار بود که با خروج از توافق هسته‌اي و بازگشت تحريم‌هاي يکجانبه امريکا، ايران از توافق هسته‌اي خارج، تحريم‌هاي چندجانبه بين‌المللي احيا، اقتصاد ايران با بحران‌هاي جدي مواجه و اعتراضات سياسي و صنفي در سراسر ايران به گونه‌اي شروع خواهد شد که در نهايت به تغيير رژيم در ايران منجر خواهد شد.
اين يادداشت مي افزايد: سياست جديد آمريکا به معناي نااميدي از نتايج اقدامات يک سال گذشته اين کشور در قبال ايران و تشديد اين روند و احتمالاً ورود به فاز جديد است. در فاز جديد، فشار و اقدامات نظامي- امنيتي بر فشارهاي اقتصادي و تحريمي اضافه خواهد شد. حوزه جغرافيايي آن در مرحله نخست منطقه‌اي بوده و ممکن است به داخل مرزهاي ايران نيز کشيده شود.
معاون سياسي وزير کشور در اين يادداشت تصريح کرده است: مناسبات نيروهاي نظامي دو کشور در منطقه در مرحله پرمخاطره‌اي قرار خواهد گرفت. در اين ميان، اگرچه به نظر نمي‌رسد شخص ترامپ در پي ايجاد يک جنگ ديگر در منطقه باشد، اما جان بولتون و مايک پمپئو در کاخ سفيد و نتانياهو و بن سلمان در منطقه، بيش از ديگران در پي کشيدن ايران و امريکا به جنگ نظامي مستقيم هستند. قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي در داخل ايران مي‌تواند آثار و پيامدهاي پارادوکسيکالي داشته باشد. افزايش حس همبستگي ملي و اعلام حمايت از سپاه از سوي گروه‌ها، افراد و جريان‌هاي مختلف، اثر شناخته‌ شده‌اي است.
به طور طبيعي، تهديد و تهاجم خارجي موجب همبستگي داخلي مي‌شود؛ اما طولاني شدن موضوع و پرقدرت شدن فشار، نااميدي از موفقيت، تلاش براي انحصاري کردن امور در داخل ممکن است روند همبستگي را متوقف و به بروز اختلاف و تنش در داخل منجر شود که بايد به شکل آگاهانه از بروز چنين روندي اجتناب کرد. بديهي است تبديل تهديد خارجي به موضوع داخلي، همبستگي ملي را متزلزل و به تشديد شکاف‌هاي گوناگون در درون حاکميت و دولت و ملت منجر خواهد شد.
همچنين آمده است: تلاش براي افزايش تاب‌آوري اقتصاد ايران و بهبود فضاي کسب و کار در داخل کشور مي‌تواند زمينه‌هاي داخلي راهبرد آمريکا را تضعيف کند.
يادداشت عرف مي افزايد: جمهوري اسلامي ايران‌ بايد با تمام توان تلاش کند رضايت داخلي را حفظ و همبستگي اجتماعي را تقويت و اثرات اقتصادي، اجتماعي و سياسي دشمني آمريکا را در داخل به حداقل ممکن کاهش دهد. چنانچه در همين فاصله اندک زماني که از اعلام اين تصميم نابخردانه ترامپ گذشته، نشانه‌هاي واضح و ارزشمندي از انسجام عمومي و اتحاد ملي در همه سطوح و در ميان تمامي ارکان و شخصيت‌هاي سياسي کشور در راستاي مخالفت با اين تصميم آمريکا و حمايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شکل گرفته که مي‌تواند به مثابه الگويي براي افزايش انسجام ملي در موارد مشابه در نظر گرفته شود.
يادداشت معاون سياسي وزير کشورعنوان مي دارد: راهبرد ترامپ پيوند تحريم‌هاي ظالمانه با نارضايتي‌هاي داخلي است. تضعيف زمينه‌هاي داخلي نارضايتي مردم و افزايش کارآمدي دولت و بهبود فضاي کسب و کار، بهره‌وري فعاليت‌هاي اقتصادي و سياسي، پادزهر راهبرد آمريکا است. همچنين بهبود روابط خارجي، کاهش تنش‌ها و دشمني‌ها در سطح منطقه‌اي و جهاني، يکي ديگر از الزامات راهبردي ايران در ناکام گذاشتن سياست امريکا است که بايد هرکس در جايگاه خود نسبت به تحقق آن بکوشد.
سيام*3061**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رادیو ارتش رژیم اسرائیل یک هفته بعد از عملیات تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران علیه این رژیم از عملکرد ضعیف سامانه های دفاعی آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

این رسانه متعلق به ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد: سامانه‌های دفاعی آمریکا که علیه موشک‌های بالستیک ایران در حین حمله به اسرائیل فعال و به کار گرفته شدند، تا حد زیادی شکست خوردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ۲۵ فروردین ماه طی عملیاتی موسوم به عملیات «وعده صادق» با صدها پهپاد و موشک، اهداف نظامی و پایگاه‌های رژیم اسرائیل را در فلسطین اشغالی هدف قرار داد. علی رغم اینکه آمریکا، انگلیس، اردن و برخی کشورهای عربی و اروپایی به این رژیم در دفع این حمله آن کمک کردند، به اذعان خود صهیونیست‌ها، موشک‌های ایران به چند هدف مهم نظامی اصابت کردند.

این حمله به تلافی اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به تاریخ ۱۳ فروردین بود که در اثر این حمله ساختمان این بخش از سفارت به کل تخریب شد و شماری از مستشاران نظامی و دیپلمات‌های ایران به شهادت رسیدند. ایران بعد از این حمله تأکید کرد که پاسخ به این اقدام تروریستی را برای خود محفوظ می‌داند و اسرائیل را تنبیه خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229165 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • انگلیس: شناسایی سپاه به عنوان «سازمان تروریستی» به سودمان نیست
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود ما نیست | وقتی می پرسم آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • کامرون: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود انگلیس نیست
  • ترور برای بقا
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد