Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@05:46:40 GMT

تغییرات اقلیمی مهمترین معضل بخش کشاورزی است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۹۴۵۴

تغییرات اقلیمی مهمترین معضل بخش کشاورزی است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رائو ماتا در همایش رویکرد بهینه استفاده از منابع آب و خاک که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: توجه توأمان به تمام مسائل مرتبط با حوزه فعالیت‌های کشاورزی از مهمترین عامل توسعه صحیح این حوزه قلمداد می‌شود.

وی افزود: در برخی از نقاط جهان خصوصاً در منطقه خاورمیانه شاهد فشار دوگانه کاهش قابل تأمل تولید محصولات توأم با افزایش فزاینده تقاضا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده سازمان خوار بار جهانی (F.A.O) در ایران گفت: در هرگونه توسعه و یا ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی می‌بایست ارتباط غذا، آب و انرژی به صورت همزمان در نظر گرفته شود .

ماتا با بیان اینکه بیش از هر بخش اقتصادی در سطوح کشورها، اقتصاد کشاورزی از تنش‌های آب متأثر می‌شود اضافه کرد: آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی در حوزه کشاورزی پس از یک سطح خاص سرمایه گذاری برگشت ناپذیر و غیر قابل احیا هستند و این مهم لزوم توجه بیش از پیش به این منابع را به خوبی روشن می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس سازمان خوار و بار جهانی با انجام برخی اقدامات در حوزه‌های مدیریت یکپارچه آب و خاک، وصل و ایجاد کردن شبکه‌های تکنولوژی در حوزه کشاورزی، مدیریت فعال در حوزه خشکسالی و نیز مدنظر قرار دادن مدیریت خشکسالی در تمامی مبحث‌های توسعه در سطح کشورها همواره سعی در بهینه سازی منابع موجود با توجه به شرایط خاص کنونی نموده است.

ماتا در ادامه به برخی از تحقیقات موردی سازمان فائو اشاره و با ارزیابی اطلاعات بدست آمده حاصل از پژوهش‌های یاد شده، کلیه مسئولین و بهره برداران را به استفاده از اطلاعات تحقیقاتی و آماری در تارنمای این سازمان توصیه کرد.

در ادامه این جلسه دکتر طینوش جمالی محقق مؤسسه Iamo آلمان نیز به بررسی جنبه‌های اقتصادی حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: توجه مجزا به مساله تولید غذا بدون در نظر گرفتن موضوع آب، انرژی و غذا موجب تخریب منابع آب و خاک خواهد بود.

وی افزود: توسعه پروژه‌ای آبی بدون در نظر گرفتن ارزش دقیق اقتصادی آب از جنبه‌های مختلف به استفاده تخریبی و غیر مؤثر از منابع منجر خواهد شد و توسعه بازارهای آب زیرزمینی در شرایط وجود یارانه‌های عظیم انرژی تنها به نابودی منابع آب را به دنبال دارد.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم با اشاره به ادامه روند خشکسالی بلند مدت، ترسالی به وقوع پیوسته را صرفاً مختص به سال آبی جاری عنوان و بیان کرد: مدیریت تقاضا آب از طرق مختلف نظیر توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه و اجرای آبیاری نوین همچنان مورد تاکید ما در استان فارس است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کشاورزی فائو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌ بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی احمدزاده عصر امروز در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صندوق توسعه بخش کشاورزی کهکیلویه و بویراحمد گفت:  حمایت جدی از توسعه بخش کشاورزی ضروری بوده و هیچ گونه کم‌کاری و بی‌مهری پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولیدات دانش بنیان در این بخش حرکت کرد، افزود: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌ بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند.

احمدزاده با بیان اینکه تعاونی های بخش کشاورزی باید توسعه یابند و فعالتر شوند، تاکید کرد: حمایت از این صندوق از طریق اختصاص اعتبارات با هدف حمایت از تمام کشاورزان و سهامداران استان مدنظر باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود 161 تعاونی و تشکل بخش کشاورزی افزود: در راستای مردمی سازی دولت و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم زمینه مشارکت کشاورزانی که عضو این صندوق هستند برای جهش در بخش کشاورزی فراهم شود.

احمدزاده ادامه داد: گیاهان دارویی و سایر بخش های حوزه کشاورزی فرصت مناسبی برای مشارکت مردم است و بخش کشاورزی زمینه ساز حضور مردم در این بخش باشد و وجود آب فراوان، زمین های مستعد و اراضی کشاورزی باید توسعه اشتغال و تحول در این بخش را فراهم کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید