Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:47:12 GMT

ایجاد ساز و کار اینستکس برای توسعه روابط تهران – آنکارا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۰۳۹۰

ایجاد ساز و کار اینستکس برای توسعه روابط تهران – آنکارا

ایران و ترکیه به عنوان دو شریک تجاری قدیمی همواره بر توسعه روابط تجاری با یکدیگر تاکید داشته و دارند و حالا در راستای گسترش بهتر این روابط ایجاد ساز و کار اینستکس در روابط دو جانبه دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران و ترکیه به عنوان دو شریک تجاری قدیم همواره تلاش داشته و دارند که زمینه توسعه روابط خود در بخش های مختلف اقتصادی را فراهم آورند و در حال حاضر بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش مراودات تجاری با کشور‌های عراق، ترکیه، سوریه و لبنان را در دستور کار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از برنامه، راه اندازی دفاتر تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهر‌های اربیل، بصره و بغداد در عراق و استانبول در ترکیه است که در همین ارتباط دفتر وزارتخانه در آنکارا پایتخت ترکیه فعال است.

 

در رابطه با این موضوع چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با «عبدالمجید جاسم»، وزیر تجارت عراق دیدار داشت که در این دیدار تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره انجام شد. همچنین موضوع افزایش مبادلات تجاری به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

 

به دنبال تعاملات مقامات دو کشور برای توسعه روابط تجاری و رسیدن به افق تجاری ترسیم شده روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان سفری به ترکیه داشت و در این سفر با رییس جمهوری، رییس مجلس ، وزیر امور خارجه و سایر مقامات این کشور دیار شد. وی در تشریح سفر خود به ترکیه گفته است: «در جریان این دیدارها در مورد بحث سوریه لازنی کردیم. موضوع ونزوئلا و مداخلات غیر قانونی آمریکا در امور این کشور و تحولات صورت گرفته در شمال آفریقا و نگرانی‌هایی که  در این منطقه در مورد احتمال استفاده از نیروهای نظامی وجود دارد از دیگر موضوعاتی بود که در جریان این رایزنی‌ها در مورد آن  بحث و گفت‌وگو کردیم.»

 

 وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگوهای صورت گرفته با مقامات ترکیه در مورد روابط دو جانبه تهران ــ آنکارا خاطر نشان کرد: «در جریان این سفر در مورد روش های ادامه‌ همکاری ها بین دو کشور علی‌رغم وجود تحریم ها صحبت کرده‌ایم و توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه‌ کار را دنبال کنیم. از جمله در مورد تعرفه ترجیحی، همکاری ها در حوزه انرژی، همکاری ها در حوزه بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور، ایجاد ساز و کار اینستکس در روابط دو جانبه دنبال می‌کنیم. توافق شد من و وزیر امور خارجه ترکیه این موضوعات را به صورت ویژه‌ دنبال کنیم و مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور نیز به سهم خود این مسائل را دنبال می‌کنند.»

 

این در حالی است که وزیر خارجه ترکیه نیز در این سفر با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار داشت، گفته است: «به دنبال راه اندازی مکانیزم‌های جدید تجارت شبیه به اینستکس اروپایی با ایران هستیم

 

طبق ترجمه ایبنا به نقل از رویترز «مولود چاووش اوغلو» گفت: «ترکیه به دنبال راه اندازی یک مکانیزم های جدید تجارت با ایران است؛ شبیه به سیستم اینستکس که توسط کشورهای اروپایی به منظور دور زدن تحریم های آمریکا بر روی صادرات نفت ایران راه اندازی شده است. آنکارا و ایران نیازمند حفظ همکاری به منظور افزایش تجارت دو جانبه با هدف رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار یعنی ۳ برابر سطح فعلی هستند. در راستای مکانیزم های موجود، چگونگی ایجاد مکانیزم های جدید مانند اینستکس و برداشتن موانع پیش روی تجارت خود را را بررسی می کنیم

 

چاووش اوغلو خاطر نشان شد «آنچه که مهم است اتحاد و اراده میان دو کشور است. وزیر خارجه ترکیه در مورد مکانیزم های جدید جزئیات بیشتری را ارائه نکرد؛ اما ترکیه به دنبال استفاه از ارزهای ملی در تجارت بین الملل است و در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی بانک های مرکزی ایران و ترکیه به طور رسمی بر سر استفاده از ارزهای ملی توافق کردند.»

 

بر پایه این گزارش واشنگتن، ترکیه را از جمله کشورهای معاف شده برای واردات نفت ایران اعلام کرده و سخنگوی ترکیه چند روز پیش گفته بود که ترکیه انتظار تمدید معافیت واردات نفت ایران از سوی ایالات متحده را دارد.

 

این در حالی است که چندی پیش معاون اول رییس جمهوری در دیدار «دریا اورس» سفیر جدید ترکیه در ایران با اشاره به اراده مقامات عالی رتبه دو کشور بر توسعه مناسبات فی‌مابین، یکی از موانع پیش روی گسترش روابط را موانع و محدودیت‌های بانکی برشمرد و بر ضرورت تلاش دو طرف برای رفع موانع و توسعه همکاری‌های بانکی تاکید کرده بود.

 

جهانگیری با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از حضور و فعالیت سرمایه گذاران کشور ترکیه استقبال می‌کند، گفت: «دو کشور از ظرفیت‌های لازم برای افزایش حجم مبادلات تجاری برخوردار هستند و می‌توانند حجم مبادلات را به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانند. گسترش همکاری‌های تهران و آنکارا نقش مؤثری در حل مسائل دنیای اسلام و منطقه دارد.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان رژه روز ارتش روز ارتش سیل ارتش خبرگزاری خسارت سیل شبستان کمک به سیل زدگان سیل خوزستان تجارت ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت، با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است؛ یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیداوری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

کد خبر 6088945 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند