Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-06@16:25:17 GMT

نانوپوششی برای ضدمِه کردن شیشه و لنز

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۲۱۷۳

نانوپوششی برای ضدمِه کردن شیشه و لنز

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کسانی که از عینک استفاده می‌کنند تا افرادی که کلاه ایمنی به سر می‌گذارند با مشکل بخار گرفتگی شیشه عینک یا کلاه روبرو هستند، حتی لنز‌های دروبین‌ها نیز از گزند این مشکل در امان نیستند.

محققان سوئیسی ETH زوریخ موفق به ارائه‌ پوشش بسیار نازکی شدند که می‌تواند این مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها پوششی شفاف با ضخامت چند نانومتر ایجاد کردند که در آن نانوذرات طلا به لایه‌ای نارسانا از جنس اکسید تیتانیوم متصل است. این پوشش دوام بالایی دارد.

کریستوفر والکر از محققان این پروژه می‌گوید: « پوشش ما می‌تواند بخش مادون قرمز نور خورشید و بخشی کمی از نور مرئی را جذب کند و آن را به گرما تبدیل نماید. این گرما موجب می‌شود تا دمای سطح بین ۳ تا ۴ درصد افزایش یابد که این تفاوت دما مانع از مه گرفتگی می‌شود.»

پاسخ مشکل مه‌گرفتگی در شیشه خودرو، گرما است. هوای گرم در شیشه جلو خودرو از طریق سامانه گرمایشی خودرو تامین می‌شود و برای شیشه‌های عقب نیز شبکه‌ای از سیم‌های نازک وجود دارند که با عبور جریان الکتریکی گرما تولید می‌کنند.

آنچه که محققان سوئیسی مورد استفاده قرار دادند اندکی با این روش فرق دارد، آنها از یک پوشش روئین برای تولید گرما استفاده کردند که منبع گرما، نور خورشید است. این نانوپوشش برای بهبود عملکرد شیشه‌ها و لنزها مناسب است.

معمولا سطوح تیره گرما را جذب می‌کنند اما این گروه سطح شفافی ایجاد کردند که می‌تواند همین اثر را داشته باشد. این اختراع از اسپری‌های ضدمه بهتر است. اسپری‌های ضدمه روی شیشه‌ها با استفاده از ساز و کار تراکم‌سازی عمل می‌کنند. این اسپری‌ها زمانی که دما ناگهان افت کند یا رطوبت به سرعت افزایش یابد، اثربخش هستند.

اما نانوپوششی که این گروه ساختند با استفاده از نانوذرات طلا و اکسید تیتانیوم می‌تواند گرمای نور خورشید را برای ضدمه کردن سطح مورد استفاده قرار دهد. این نانوپوشش می‌تواند چهار برابر سریع‌تر از اسپری‌های ضدمه رایج عمل کند.

انتهای پیام/

169 / 279 نانوپوشش شیشه لنز ضدمه شیشه عینک نانوذرات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نانوپوشش شیشه لنز شیشه عینک نانوذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما

با پایان عملیات اورهال (به روز رسانی) ۲ نیروگاه خلیج فارس و طوس، تولید و تأمین پایدار ۱۴۴۰ مگاوات برق در آستانه آغاز ورود به فصل گرم در مشهد مقدس و بندرعباس رقم خورد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نیروگاه‌های برق خلیج فارس و طوس وابسته به هلدینگ انرژی شستا در سال گذشته رکورد‌های اورهال و تولید برق را در ۱۰ سال اخیر شکستند.

نیروگاه خیلج فارس که در استان هرمزگان واقع است با تولید ۶۳۰۰ مگاوات ساعت برق و نیروگاه طوس واقع در خراسان رضوی نیز با تولید ۳۹۰۰ مگاوات ساعت برق رکورد سال‌های اخیر را شکستند.

بنا به درخواست وزارت نیرو و تاکید دولت به منظور تامین حداکثری برق زمان اورهال دوره‌ای نیروگاه خلیج فارس هم به جای ۱۵ روز به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافت همچنین تعمیرات اساسی نیروگاه طوس هم به جای اینکه در ۱۰۰ روز انجام شود ظرف مدت ۹۰ روز انجام شد.

هم اکنون راندمان نیروگاه گازی خلیج فارس ۳۳ درصد است که برای افزایش این راندمان به ۵۰ درصد پروژه تغییر وضعیت نیروگاه از حالت گازی به سیکل ترکیبی با اعتبار ۴۰۰ میلیون یورو طراحی شده و علیرغم کسب مجوز شورای اقتصاد، همچنان در انتظار حمایت وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی قرار دارد. درصورت اجرای این پروژه ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی و جمعا ۴۸۰ مگاوات به میزان برق تولیدی این نیروگاه افزوده می‌شود.

۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز اورهال نیروگاه طوس، ایرانی است و عمدتا توسط کارگران و مهندسان در قالب طرح‌های دانش بنیان تهیه و تولید می‌شود.

در حال حاضر برق تولیدی این ۲ نیروگاه برای تزریق به شبکه سراسری تحویل وزارت نیرو می‌شود.

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • (ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما