Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@05:57:34 GMT

ملخ هاي صحرايي در جنوب کرمان زمين گير شدند

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۲۳۸۷

ملخ هاي صحرايي در جنوب کرمان زمين گير شدند

خبرگزاري آريا - جيرفت - ايرنا - برنامه ريزي و تمهيدات انديشيده شده از سوي کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزي جنوب استان کرمان طي ماه هاي اخير براي مواجهه با ملخ هاي صحرايي بالاخره اين ملخ ها را در حوزه جاموريان زمين کرد.

به گزارش ايرنا، همانگونه که مي دانيد، ملخ هاي صحرايي مي توانند حدود 200 تا 300 کيلومتر بدون نشستن پرواز کنند و اين يعني آنها برخلاف جثه کوچکشان، از توان بسيار بالايي براي رسيدن به مواد غذايي برخوردار بوده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون شک جنوب کرمان، يک منبع غذايي ويژه براي اين حشراتِ جان سخت به شمار مي رود و اگر مسئولان استان کرمان نتوانند از پسِ کنترل اين حشراتِ نابودگر برآيند، بيش از چهار و نيم ميليون تن انواع محصولات کشاورزي اين خطه در خطر نابودي قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر F.A.O در غرب آسيا (SWAC)، مبني بر نبود مبارزه با ملخ هاي صحرايي در عربستان سعودي، دسته هاي زيادي از اين حشرات به سمت جنوب ايران در حرکت هستند و تعدادي از آنها به جنوب کرمان رسيدند اما با آمادگي نيروهاي سازمان جهاد کشاورزي اين ديار، در بدو ورود به جازموريان، زمين گير شده و از بين رفتند.
** عملياتي شدن شبکه هاي پيش آگاهي مبارزه با آفت ملخ در کرمان
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمان گفت: هم اکنون شبکه هاي پيش آگاهي و مراقبت مبارزه با آفت ملخ در کرمان فعال شده است.
محمدرضا پورخاتون افزود: ملخ هاي صحرايي يکي از آفاتي هستند که کشورهاي مختلفي را گرفتار کرده اند.
وي با اشاره به اينکه جمعيت ملخ ها در عربستان کنترل نشده تصريح کرد: بي شک اين کم کاري، موجب سرايت جمعيت زيادي از ملخ ها به ساير کشورها مي شود.
پورخاتون تاکيد کرد: سال گذشته در راستاي مبارزه با ملخ هاي صحرايي در استان کرمان با هماهنگي خوب دستگاه هاي اجرايي و مديريتي مناسب، اتفاقات خوبي رقم خورد.
وي افزود: مبارزه با ملخ هاي صحرايي به عنوان آفت مزارع طي سال گذشته در استان کرمان با موفقيت انجام شد.
پورخاتون با اشاره به اينکه هم اکنون باغات و مزارع از نظر وجود آفت ملخ صحرايي مورد بررسي قرار مي گيرند تصريح کرد: در صورت افزايش جمعيت ملخ هاي صحرايي از حد مجاز مبارزه شيميايي عليه اين آفت انجام مي شود.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمان تاکيد کرد: امکان هجوم و تشديد جمعيت ملخ صحرايي از ارديبهشت سال جاري در مزارع استان کرمان وجود دارد.
**عاقبت ورود ملخ هاي صحرايي به جنوب استان کرمان
رئيس سازمان جهاد کشاورزي جنوب استان کرمان گفت: اين ملخ ها در دسته هاي چند صد هزار تايي از عربستان و خليج فارس عبور کرده و به هرمزگان آمده اند و اکنون جنوب استان هاي کرمان و فارس را درگير کرده اند.
سعيد برخوري با بيان اينکه تالاب جازموريان در جنوب استان کرمان يکي از ميزبانان سنتي اين ملخ بوده است، افزود: با توجه به خشک شدن تالاب در سال هاي گذشته و کمبود علوفه در اين منطقه اين نگراني وجود داشت که دسته هاي ملخ به مزارع و باغ هاي شهرستان هاي جنوبي هجوم ببرند.
وي تصريح کرد: تاکنون 700 هکتار از مزارع جنوب استان براي مقابله با ملخ هاي مهاجر سمپاشي شده و گروه هاي اعزامي از سازمان جهاد کشاورزي جنوب استان و وزارت جهاد کشاورزي در منطقه حضور دارند و سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد فائو نيز در رصد و کنترل اين افت با ما همکاري مي کند، پس جاي نگراني نيست.
** برنامه ريزي براي زمين گير کردن ملخها در جنوب کرمان
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان از آمادگي کامل اين سازمان براي زمين گير کردن ملخ هاي صحرايي خبر داد و گفت: تمهيدات لازم براي مبارزه با ملخ هاي صحرايي در هفت شهرستان جنوبي استان کرمان اتخاذ شده است.
مجيد فرخي افزود: يک فروند هواپيماي سمپاش و 10 دستگاه ماشين مجهز به دستگاه سم پاش در منطقه جازموريان آماده مبارزه با ملخ صحرايي است.
وي بيان کرد: با توجه به هجوم ملخ صحرايي به برخي استان هاي همجوار خليج فارس و نظر به هشدار سازمان حفظ نباتات مبني بر آمادگي کامل براي مبارزه در دشت جازموريان، با پيگيري به عمل آمده، ديده بانان و دستگاه هاي مبارز مستقر هستند و جاي هيچگونه نگراني نيست.
سازمان جهاني فائو نظارت مستقيم بر روي آفت ملخ صحرايي در سطح جهان را دارد و مناطق پراکنش اين آفت غرب و شمال آفريقا، کشورهاي حاشيه درياي سرخ و خليج فارس، شبه جزيره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ايران است.
گزارش: هادي شفيعي
7450/7429/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

 حمیدرضا علیدادی سلیمانی  گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۸ هزار و ۵۶۵ دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جیرفت مراجعه کردند که این عدد نشان از رشد ۲۸ درصدی مراجعه به مرکز معاینه فنی سنگین در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای ایمنی در تردد جاده‌ای، حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک ناشی از نقص فنی خودرو در جاده‌ها کلیه وسایل نقلیه سنگین ملزم به داشتن برگه معاینه فنی خودرو هستند، افزود: از این تعداد معاینه فنی صورت گرفته، ۹ هزار و ۱۳۹ مورد قبولی مرتبه اول، ۴ هزار و ۵۷۷ مورد قبولی پس از اصلاح عیب و ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه نیز در تست‌های مربوطه رد شدند. 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان با بیان اینکه هم اکنون  در جنوب کرمان فقط یک مرکز معاینه فنی فعال است که محل فعالیت آن در شهرستان جیرفت می‌باشد، ادامه داد: در این مرکز، علاوه بر بازدید‌های ظاهری، شامل: کیفیت آج لاستیک‌ها، شیشه‌ها ، آینه‌ها و چراغ‌ها، موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه، شامل: تست ترمز، لغزش جانبی چرخ‌ها، تست آلاینده‌ها، و تست نور نیز انجام می‌شود.

وی از کلیه رانندگان پرتلاش و زحمت کش خواست با مراجعه به موقع به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد