Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@22:33:58 GMT

تلاش ژاپن برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۴۱۷

تلاش ژاپن برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما

این نخستین باری است که شرکت برق توکیو (تپکو) به عنوان اداره کننده نیروگاه فوکوشیما دای ایچی سوخت هسته ای را از یکی از سه ساختمانی که راکتورها را در خود جا داده اند خارج می کند این واحد های سوخت پس از زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن ذوب شدند.

متخصصان ژاپنی شروع به خارج کردن اولین واحد سوخت هسته ای مصرف نشده از حوضچه ساختمان راکتور شماره ۳ کردند تا اواخر وقت همان روز کارکنان انتقال چهار واحد از این حوضچه به مخزن یاد شده را پایان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تپکو قصد دارد ۵۲ واحد سوخت هسته ای مصرف نشده موجود در حوضچه نگهداری سوخت را به یک مخزن حمل انتقال دهد این حوضچه حاوی ۵۱۴ واحد سوخت مصرف شده نیز هست.

بکارگیری ماشین آلات کنترل از راه دور

ژاپن که یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی های نوین است با توجه به اهمیت این کار قصد دارد از ربات و ماشین آلات کنترل از راه دور برای این کار حساس استفاده کند، گرداننده نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی می گوید ماشین آلات مورد استفاده برای خارج کردن سوخت هسته ای از حوضچه ذخیره ساختمان راکتور شماره ۳، از راه دور بکار انداخته می شوند.

تپکو شرکت برق توکیو هم می گوید از تجهیزاتی که تازه توسعه یافته برای خارج کردن ذرات ریز آوار، خارج کردن سوخت و انتقال آن به یک مخزن حمل، استفاده خواهد شد این مرحله اکنون در حال انجام است.

در مرحله بعدی، متخصصان با استفاده از یک جرثقیل بزرگ، درپوشی را بر روی این مخزن حمل قرار خواهند داد و بعد آن را آلودگی زدایی کرده و به سطح زمین پایین می آورند.

پس از این مرحله، این مخزن حمل را بار یک کامیون کرده و به حوضچه ذخیره دیگری که در فاصله حدود ۱۰۰ متری قرار دارد منتقل می کنند.

مقامات ژاپن می گویند به دلیل اینکه متخصصان این ماشین آلات را از راه دور به کار می اندازند، با استفاده از دوربین بر هر مرحله این روند نظارت خواهند کرد.

تاخیر در کار

اما علیرغم بکارگیری تمامی تکنولوژی های مورد نیاز باز هم کار آنچنان که متخصصان پیش بینی کرده بودند پیش نرفت، تپکو اواخر روز گذشته اعلام کرد کار خارج کردن سوخت هسته ای از حوضچه نگهداری راکتور شماره ۳ نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی را به خاطر مشکل های فنی با تاخیر به پیش می برد.

جهت آماده شدن برای برداشتن سوخت گداخته شده از حوضچه نگهداری، این شرکت طبقه نخست ساختمان رآکتور را از آلودگی هسته ای پاکسازی کرد اما سطح پرتوزایی به میزان چشمگیری کاهش نیافت و اقدام های پیشگیرانه بیشتری باید به کار گرفته می شد.

متخصصان این شرکت هنگامی که مشغول برداشتن دستگاهی با یک جرثقیل بودند آن را به اشتباه داخل این حوضچه انداختند.

دست اندرکاران دریافتند که سیم کشی میان دستگاه های کنترل از راه دور و صفحه کنترل آنها به صورت جزیی قطع شده است تپکو می گوید که مشکلی در زمینه کنترل کیفیت این دستگاه ها وجود داشته است.

ایمنی در راس کارها

مدیر نیروگاه فوکوشیما دای ایچی قول داده است که هنگام از رده خارج کردن این نیروگاه، ایمنی را در درجه اول قرار دهد.

توموهیکو ایسوگائی به خبرنگاران گفت: متخصصانش کار خود را خیلی خوب انجام می دهند و برای اطمینان از اینکه فرآیند از رده خارج کردن این نیروگاه با ایمنی انجام بگیرد و اینکه اطلاعات کافی به عموم مردم برسد، اقدام هایی اتخاذ خواهد کرد.

ایسوگائی که قرار بود شرکتش این کار را سال ۲۰۱۴ آغاز کند بابت چهار سال و چهار ماه تاخیر برای آغاز خارج کردن سوخت هسته ای عذرخواهی کرد.

او گفت پیش از این سامانه کنترل از راه دور مورد استفاده قرار نگرفته بود و نیز با کابل ها مشکلاتی داشتند.

او اضافه کرد که کارکنان هنگام از رده خارج کردن این نیروگاه از این تجربه ها استفاده خواهند کرد.

به دنبال وقوع زمین لرزه و سونامی ویرانگر سال ۲۰۱۱ میلادی در ژاپن، یک فاجعه هسته ای که دانشمندان از آن به عنوان بدترین رویداد هسته ای از زمان چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی یاد می کنند روی داد در این فاجعه راکتور های شماره یک، دو و سه نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایجی ذوب شدند.

در این سونامی که حدود ۱۸ هزار قربانی گرفت خسارات زیادی به ژاپن وارد شد که یکی از آنها تخلیه اجباری ساکنان مناطق مجاور این نیروگاه بود.

حال باید دید دانشمندان و متخصصان ژاپنی چگونه این اقدام مهم را انجام خواهند داد اقدامی که دانشمندان جهان نظاره گر آن هستند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانوری برای محک آمادگی در برابر حوادث احتمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مانور ایمنی در سد و نیروگاه سیمره با حضور مسئولان تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، شبکه بهداشت و درمان، اچ اس‌ای سد سیمره و با هدف ارتقاء توانمندی نیرو‌های امدادی در جهت پیشگیری و کاهش حوادث احتمالی در محیط کار در سد و نیروگاه سیمره برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تلاش سیا برای سرقت زیردریایی هسته‌ای!
  • استفاده مالکان چاه‌های کشاورزی از نیروگاه خورشیدی
  • پروژه آزوریان؛ تلاش سیا برای سرقت زیردریایی هسته ای شوروی(+تصاویر)
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • نظارت داور ایرانی در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا
  • برای دیدار بااستقلال من تصمیم نمی‌گیرم/فوتبال همیشه غافلگیری دارد
  • نظارت شکوری در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا
  • حضور ناظر ایرانی در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا
  • مانوری برای محک آمادگی در برابر حوادث احتمالی