Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:49:30 GMT

بحث استيضاح ترامپ دوباره داغ شد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۵۳۴

بحث استيضاح ترامپ دوباره داغ شد

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – انتشار نسخه سانسورشده «رابرت مولر» بازپرس ويژه تحقيقات در زمينه دخالت ادعايي روسيه در انتخابات 2016 آمريکا جان تازه اي به گروهي از مخالفان دونالد ترامپ داده است تا بار ديگر براي استيضاح رئيس جمهوري ايالات متحده آستين بالا بزنند.

به گزارش جمعه ايرنا، هرچند سانسورشدن اين گزارش و عدم نتيجه گيري قطعي آن در موردکارشکني ترامپ در «اجراي عدالت» باعث خشم دموکراتها شده است، اما برخي از مخالفان سرسخت رئيس جمهوري مي گويند نتيجه کار مولر دلايل کافي براي آغاز روند استيضاح ترامپ را فراهم مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دموکراتها در موضوع استيضاح ترامپ گرفتار دو دستگي شده اند. گروهي اين اقدام را بي ارزش مي دانند و گروهي ديگر حاضرند دوره فعاليت خود در کنگره را صرف اين کار کنند. «استني هوير» رهبر اکثريت دموکرات در مجلس نمايندگان آمريکا به شبکه سي.ان.ان گفت وي تاکنون در گزارش رابرت مولر نکته اي مشاهده نکرده است که موضع رهبري مجلس نمايندگان در خصوص امتناع از آغاز روند استيضاح دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا را تغيير دهد.
اين نماينده ايالت مريلند اظهار داشت: با توجه به چيزهايي که ما تاکنون ديده ايم، تلاش براي استيضاح (رئيس جمهوري) در اين مقطع ارزش وقت صرف کردن ندارد. صادقانه بگويم، 18 ماه ديگر انتخابات برگزار مي شود و مردم آمريکا در آن هنگام به قضاوت خواهند نشست.
«نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا بيش از يک ماه پيش ضمن ابراز مخالفت با استيضاح رئيس جمهوري اين کشور گفت که اين اقدام در کشور تفرقه مي اندازد و ترامپ ارزش چنين هزينه اي را ندارد.
پلوسي در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست به روابط خود با ترامپ پرداخته و او را عامل اتحاد حزب دموکرات اين کشور خوانده بود. پلوسي که 32 سال است عضو مجلس نمايندگان آمريکا بوده و پيشتر نيز در سال 2007 به عنوان اولين زن رياست اين مجلس را به عهده گرفت، دوره ترامپ را پراختلاف ترين دوره در سپهر سياسي کشورش توصيف کرد.
اين در حالي است که «ال گرين» نماينده دموکرات ايالت تگزاس موضع متفاوتي اتخاذ کرده و با اشاره به 10 فقره از موارد احتمالي مربوط به تلاش ترامپ براي کارشکني در اجراي عدالت گفت: گزارش مولر «شواهد فراواني ارائه مي دهد که مي توانيم براي استيضاح تلاش کنيم.»
گرين تهديدکرد در صورتي که کميته هاي مجلس نمايندگان اقدام به بررسي رونداستيضاح ترامپ نکنند بار ديگر شخصا خودش براي راي گيري در اين زمينه در صحن مجلس نمايندگان تلاش خواهد کرد. وي افزود: ما نمي توانيم جمهوريخواهان را به دليل تلاش نکردن براي استيضاح رئيس جمهوري سرزنش کنيم. اين ما هستيم که کنترل مجلس نمايندگان را در دست داريم. دستور کار مجلس در اختيار ماست. اين وظيفه ماست که وارد عمل شويم. گزارش مولر به ما ارائه شده است. او 10 مورد ارائه کرده تا آنها را بررسي کنيم. اکنون بايد در اين موارد دست به اقدام بزنيم.
گرين در کنگره قبلي که تحت کنترل جمهوريخواهان بود دو بار براي استيضاح ترامپ تلاش کرد و هر بار حدود 60 نفر از نماينده هاي دموکرات از طرح وي حمايت کردند. اين نماينده دموکرات در طرح هاي پيشين خود براي استيضاح ترامپ اعلام کرده بود که رئيس جمهوري آمريکا با دامن زدن به تنش هاي نژادي «بذر تفرقه در ميان مردم ايالات متحده افکنده است». او در ماه فوريه گفته بود که بار ديگر براي استيضاح ترامپ تلاش خواهد کرد اما تاکنون طرحي ارائه نکرده است.
«الکساندريا اوکاسيو کورتز» نماينده دموکرات ايالت نيويورک هم گفت از قطعنامه اي که خواهان بررسي تخلفات قابل اسيتضاح ترامپ باشد، حمايت مي کند. از سوي ديگر، «جورج کانوي» همسر «کليان کانوي» مشاور کاخ سفيد است، ترامپ را سرطان ناميد و از کنگره خواست تا ترامپ را برکنار کند.
اين وکيل آمريکايي که اختلافات گسترده اي با ترامپ دارد در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست نوشت: چيزي که گزارش مولر به روشني نشان مي دهد اين است که نهاد رياست جمهوري دچار سرطان شده است يعني دونالد ترامپ.
اقدامات برخي نمايندگان به منظور استيضاح ترامپ تا به امروز مورد حمايت گسترده قرار نگرفته است. «رشيده طليب» نماينده مسلمان نيز ماه گذشته ميلادي قطعنامه اي ارائه کرد که در آن از کميته قضايي مجلس نمايندگان درخواست کرده بود تا شواهد و مستنداني را که حاکي از ارتکاب ترامپ به تخلفات قابل استيضاح است، بررسي کند.
«برد شرمن» نماينده دموکرات ايالت کاليفرنيا نيز در اولين روز فعاليت کنگره فعلي در ماه ژانويه طرحي را به منظور استيضاح ترامپ معرفي کرده بود که در آن آمده بود رئيس جمهوري با اخراج «جيمز کومي» مدير پيشين اداره تحقيقات فدرال (اف.بي.آي) در اجراي عدالت کارشکني کرده است. گرين در تدوين هر دو طرح طليب و شرمن همکاري کرده بود.
وزارت دادگستري آمريکا روز پنجشنبه سرانجام نسخه اي سانسورشده از گزارش «رابرت مولرم بازپرس ويژه تحقيقات دخالت ادعايي روسيه در انتخابات 2016 ايالات متحده را منتشر کرد. اين گزارشي حاکي است که به شواهد قطعي دال بر بي گناهي رئيس جمهوري در «کارشکني در اجراي عدالت» دست نيافته اما او را تبرئه نيز خواهد کرد.
اين گزارش در 448 صفحه منتشر شده و حاصل 22 ماه فعاليت تيم حقوقي مولر است. در گزارش آمده است: اگر پس از بررسي کامل حقايق اطمينان يافته بوديم که رئيس جمهوري مرتکب کارشکني در اجراي عدالت نشده است، آن را بيان مي کرديم. اما با توجه به حقايق و استانداردهاي حقوقي نتوانستيم به اين نتيجه برسيم.
تيم مولر 10 موضوع را در رابطه با کارشکني ترامپ در اجراي عدالت در تحقيقات خود مورد بررسي قرار داده که اخراج «جيمز کومي» مدير پيشين اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف.بي.آي) و فشار بر «جف سنشز» وزير سابق دادگستري براي دخالت در اين پرونده از جمله اين موضوعات است. مولر همچنين نتيجه گيري کرد: اعضاي ستاد انتخاباتي ترامپ با اقدامات مداخله جويانه دولت روسيه در انتخابات هماهنگي نکرده بودند.
شبک**9423**1708
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: بر اساس گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهادات خود را در جداول بودجه دارند، این در حالی است که کمیسیون تلفیق اصل گزارش را ارائه نکرده و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم.

وی ادامه داد: نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آئین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر و اضافه می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد اما با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را مطرح کنیم؟ امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است.

زنگنه اظهار کرد: هدف از اصلاح آئین نامه، اشراف نمایندگان به جداول بودجه بود اما اکنون ما جدولی نمی‌بینیم و نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. از هیأت رئیسه می‌خواهم به دوستان تذکر دهد تا در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در کمیسیون تلفیق بودجه رخ داده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: اگر نقدی هم دارید آن را منصفانه بیان کنید. در ۴۰ و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌گوئید غیرشفاف‌ترین بودجه است؟

وی با تاکید بر اینکه نباید به مجلس ظلم شود، گفت: هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداول مصوب در بودجه را نمی‌دیدند، پس در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است.

قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر می‌گویند هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد که مهم‌ترین بها همین اقدام است. البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد. برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود، مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است، بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش مربوط به احکام و تبصره‌های بودجه تصویب و به قانون تبدیل شده است. جداول بودجه نیز بر اساس احکام تنظیم شده است.

کد خبر 6090684 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند +اسامی
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • ضرب‌الاجل به پاستور