Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته آینده عمران خان نخست وزیر پاکستان برای نخستین بار به ایران می‌آید و گفته شده اول به مشهد و سپس به تهران خواهد آمد و با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته رفعت مسعود سفیر اسلام آباد در تهران هدف از این سفر این است که نشان دهند ایران و پاکستان دو همسایه هستند و ایران برای پاکستان مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران و پاکستان جدای از هر اتفاقی که پیش تر افتاده است، با توجه به مرزهای طولانی و مشترکی که دارند و با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی که بین دو ملت وجود دارد، ناچارند مناسبات خود را در حد قابل قبولی گسترش دهند؛ هم به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور در محیطی قرار دارند که زمینه‌های گسترش روابط و تعاملاتشان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بنابراین اگر اتفاقات خاصی در یک مقطعی بین دو کشور می‌افتد به این معنا نیست که ایران و پاکستان دچار تنش هستند؛ نکته دیگر این است که از زمانی که عمران خان به قدرت رسید سیاستی را در پیش گرفته است که بتواند تا حد ممکن با کشورهای همسایه پاکستان مناسبات را گسترش دهد.

ملازهی در ادامه درباره مشترکات تهران- اسلام آباد عنوان کرد: ایران و پاکستان در زمینه‌های تاریخی، همکاری در چارچوب اکو، امور مربوط به مرزهای مشترک و در زمینه اقتصادی به صورت مشترک فعالیت می‌کنند؛ در حالی که دو کشور همسایه دیگر پاکستان یعنی افغانستان و هندوستان دارای مشکلات جدی با پاکستان هستند و اختلافات عرضی و مرزی با یکدیگر دارند. البته لازم به ذکر است چین هم از لحاظ مرزی همسایه پاکستان است و روابط خوبی با این کشور دارد اما مناسبات پاکستان و چین در چارچوب رقابت‌های پکن و واشنگتن قرار می‌گیرد در حالی که درمورد ایران این موضوع صدق نمی‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در ادامه تصریح کرد: هرچند تتش‌هایی در مناسبات ایران و عربستان سعودی وجود دارد و پاکستانی‌ها ناچارند این مسئله را لحاظ کنند و توازنی بین مناسبات خود با تهران و ریاض ایجاد کنند.

وی در رابطه با مهمترین پیام سفر عمران خان به ایران خاطرنشان کرد: در این رابطه باید شرایط کنونی ایران را درنظر گرفت و این که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را در انزوای سیاسی، اقتصادی، مالی و... قرار دهند. در فضایی که اکنون در منطقه وجود دارد آمدن عمران خان که نخست وزیر یک کشور مسلمان، دارای سلاح، پر جمعیت و تاثیر گذار است، این پیام را می‌دهد که تهران آن گونه که واشنگتن قصد داشت تبدیل به یک کشور منزوی  با توجه به شرایط موجود در منطقه شود، امکان پذیر نیست.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی پاکستان عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رابطه به سفر شماری زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌های خارجی به افغانستان گفت: افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از نگاه اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد.

مجاهد در صفحه‌ ایکس خود نوشته است «در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌‌های خارجی است. در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراه اش و دیپلماتان کشورهای روسیه، مالیزیا، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات طالبان قابل توجه است.»

وی افزوده است اشتراک هیئت افغانی تحت ریاست ملا حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آنست که طالبان در سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با آن تامین بوده و رفت و آمدها وجود دارد.

به گفته‌ی وی؛ روابط یادشده با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

  به باور او؛ این تلاش‌‌ها برفعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه طالبان دلالت می‌کند، همچنین این دیدارها، نشست‌ها و رفت وآمدهای مهم نتایج خوب در عرصه اقتصادی برای افغانستان در قبال دارد.

مولوی ذبیح الله مجاهد بیان داشته است «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، نادرستی اینها ثابت شد. اکنون معلوم شد که افغانستان هم ازنگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام های صعودی بر می دارد و این تلاش ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • فیلم | آتش سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • بورکینافاسو خواهان استفاده از توانمندی‌های ایران است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد