Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - ایرنا - رییس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: دبی چشمه های موجود در جزایر این پارک در پی بارندگی های اخیر بیش از 30 برابر افزایش یافت.

بهزاد شیرپنجه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دبی چشمه ها در جزیره «اشک» از 200 لیتر طی هر شبانه روز با یک جهش چشمگیر به 6 هزار و 500 لیتر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت: دبی در چشمه «دامداما» نیز از 240 لیتر در شبانه روز به 2 هزار و 160 لیتر رسیده که نوید بسیار خوبی برای تداوم حیات جانداران در این منطقه به شمار می رود.
وی بیان کرد: دبی چشمه ها در «کهریز» نیز از 300 لیتر در هر شبانه روز به پنج هزار لیتر و دبی چشمه «شکاربان» هم که بسیار اندک بود به پنج هزار لیتر در هر شبانه روز افزایش یافته است.
وی بیان کرد: آب انبارها در جزایر چهارگانه و به ویژه زیستگاه گوزن زرد ایرانی پر شده و در حال سرریز شدن است و هیچگونه مشکل آب شرب در جزایر وجود ندارد.
«شیرپنجه» بیان کرد: پوشش گیاهی در جزایر اسپیر آرزو، اشک و کبودان هم بسیار مطلوب است و حیات وحش موجود هیچ گونه مشکلی در این زمینه ندارد.
وی با بیان اینکه بارش ها موجب افزایش آب دریاچه شده، گفت: با قطع ارتباط جزایر با خشکی، فضای بسیار امنی برای زندگی جانداران به ویژه گوزن زرد ایرانی فراهم شده است.
وی بیان کرد: امروز در برخی نقاط از پارک ملی عمق آب به یک و نیم مترمربع رسیده و این موضوع خروج حیات وحش از جزایر را غیرممکن کرده است.
«شیرپنجه» با بیان اینکه در سال های اخیر کم آبی موجب اتصال جزایر به هم و به سطح خشکی شد، اظهار داشت: ورود پلنگ و شغال به زیستگاه های جانوری در پی این خشکی، تهدیدی جدی برای حیات وحش محسوب می شود ولی هم اکنون این تهدید رفع شده است.
به گزارش ایرنا پارک ملی دریاچه ارومیه با حدود 462 هزار هکتار مساحت میان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌ کره در ایران به شمار می رود؛ ۱۰ آب‌ انبار در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که ظرفیت آنها ۱۸۰ هزار لیتر است.
7125/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی محیط زیست دریاچه ارومیه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان (فیلم) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

دیگر خبرها

  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم)
  • (ویدئو) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • فیلم | تصاویر هوایی از لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه