Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@03:13:19 GMT

سریع‌ترین و کندترین تپ‌اختر‌ها کدامند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۴۵۱۹

سریع‌ترین و کندترین تپ‌اختر‌ها کدامند؟

خبرگزاری میزان- تپ اختر‌ها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت زیاد دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اختر‌ها نیز پرتو‌های ایکس تابش می‌کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، تپ اختر‌ها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت زیاد دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از تپ‌اختر‌ها نیز پرتو‌های ایکس تابش می‌کنند.

تمام تپ اختر‌ها ستاره‌های نوترونی هستند و تقریبا ۲۰ کیلومتر یا ۱۲ مایل قطر دارند. تپ اختری که در تصویر مشاهده می‌کنید، "SXP ۱۰۶۲ " نام دارد و برخلاف باقی ستاره‌های نوترونی که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند، این تپ اختر بسیار آهسته و هر ۱۸ دقیقه یک بار می‌چرخد.

هرچند برخلاف تپ اختر "SXP ۱۰۶۲ " که بسیار آهسته می‌چرخد، تپ اختر" PSR J. ۱۷۴۸-۲۴۴۶ ad" سریع‌ترین تپ اختر است، چرا که این تپ اختر هر ثانیه، ۷۱۶ بار می‌چرخد.

ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده است. تپ‌اختر‌ها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیاره ستاره نوترونی چرخان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه فناوری جدید ساخت تراشه شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۶

به گزارش وبگاه خبری Reuters، شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، این امر، رقابت دیرینه شرکت مذکور با اینتل، رقیب دیرینه‌اش را بر سر ساخت سریع‌ترین تراشه‌های جهان به شدت افزایش خواهد داد.

شرکت «TSMC»، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های محاسباتی پیشرفته در جهان و تأمین‌کننده کلیدی انویدیا و اپل، این خبر را در حاشیه کنفرانسی در کالیفرنیا اعلام کرد. بر اساس دیدگاه بسیاری از تحلیل‌گران، فناوری «A 16» می‌تواند، ادعا‌های اینتل در ماه فوریه مبنی‌بر پیشی گرفتن از «TSMC» در ساخت سریع‌ترین تراشه‌های محاسباتی جهان، با استفاده از فناوری «A14» را زیر سؤال ببرد.

کوین ژانگ، معاون ارشد بخش توسعه کسب‌وکار «TSMC» طی اظهار نظری در جمع خبرنگاران گفت که این شرکت به دلیل تقاضای شرکت‌های حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی، فرآیند جدید ساخت تراشه «A 16» خود را سریع‌تر از حد انتظار توسعه داده است.

وی همچنین گفت: «شرکت‌های فعال در این حوزه واقعاً می‌خواهند طراحی‌های خود را برای دستیابی به هر میزان دستاوردی که داریم بهینه کنند.»

او افزود، «TSMC» معتقد است که برای ساخت تراشه‌های «A 16» نیازی به استفاده از ابزار لیتوگرافی جدید شرکت «ASML» ندارد. شرکت اینتل هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد، به منظور توسعه تراشه‌های «A14»، از تجهیزات «High NA EUV» استفاده کند. این در حالی است که قیمت هر دستگاه از تجهیزات مذکور ۳۷۳ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین شناگر ایران در آلمان رکوردشکنی کرد
  • سریع ترین شناگر ایران رکورد ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • عرضه فناوری جدید ساخت تراشه شرکت TSMC تا سال ۲۰۲۶
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • ۴۷ سال سریع تر با کامپیوتر کوانتومی گوگل! (+عکس)
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • گوشی ریلمی Narzo 70 5G چه مشخصاتی دارد؟