Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@16:53:02 GMT

رصد اولین مولکول‌های جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۶۶۶۶

رصد اولین مولکول‌های جهان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  رصد خانه Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy ناسا یا SOFIA هیبرید هلیوم، ترکیبی از هلیوم و هیدروژن در فاصله حدود ۳ هزار سال نوری از زمین رصد کرده است.

این رصد خانه پروژه مشترک بین ناسا و مرکز فضایی آلمانی است و در حقیقت یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷-SP است که در ارتفاع ۴۵ هزار فوتی زمین پرواز می‌کند تا مشاهدات آن تحت تأثیر اتمسفر زمین قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید : برترین طرح‌های پژوهشی ناسا اعلام شد

به هرحال مولکول کشف شده در سحابی سیاره‌ای NGC۷۰۲۷ قرار دارد.

صدها هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان داغ و مملو از اشعه اتم‌ها بود. در آن زمان تنها چند نوع اتم وجود داشتند از جمله هیدروژن، هلیوم و لیتیوم.  تحقیقی جدید نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان به اندازه کافی سرد شد تا هلیوم و هیدروژن ترکیب شوند. در نتیجه مولکولی به نام هیبرید هلیوم به وجود آمد.

هنگامی‌که جهان به اندازه کافی سرد شد، اتم‌های هیدروژن با هیبرید هلیوم واکنش نشان دادند و مولکول هیدروژن به وجود آمد و همین امر زمینه را برای تشکیل ستاره‌ها فراهم کرد. از این نقطه به بعد ستارگان عناصر دیگر در کهکشان‌ها را به وجود آوردند.

هرچند هیبرید هلیوم در آزمایشگاه تولید و آزمایش شده است، اما این نخستین باری است که این مولکول در فضا رصد شده است. به این ترتیب می‌توان دانش بیشتری از جهان در سال‌های اولیه پیدایش یافت.

«هارولد یورک» مدیر مرکز SOFIA در سیلیکون ولی می‌گوید: این مولکول در فضا وجود داشت اما به ابزارهای صحیح نیاز است تا رصد در موقعیت و مکان مناسب انجام شود. SOFIA توانست این کار را به طور ایده آل انجام دهد.

گوستن مؤلف این تحقیق از انستیتو مکس پلانک آلمان می‌گوید: سال‌های متمادی فقدان شواهد درباره وجود هیبرید هلیوم در فضای بین ستاره‌ای یک چالش مهم ستاره شناسی به حساب می‌آمد.

دانشمندان از دهه ۱۹۷۰ میلادی در پی کشف هیبرید هلیوم در سحابی سیاره‌ای NGC۷۰۲۷ بوده‌اند. دانشمندان به دلیل وجود اشعه‌های نور مافوق بنفش و گرمای ناشی از یک ستاره پیر معقتد بودند این سحابی محیط لازم برای تشکیل هیبرید هلیوم را دارد. اما نظریه مذکور تاکنون تأیید نشده بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نخستین مولکول های تشکیل جهان رصد شدند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۶۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت بهترین داور زن فوتبال جهان

به گزارش "ورزش سه"، استفانی فراپارت، داوری که در سال 2019 تاریخ‌ساز شد، بدون شک بدترین سال خود را تجربه می کند. این داور زن 40 ساله فرانسوی در لیست داوران منتخب برای قضاوت دو رویداد مهم ورزشی تابستان امسال قرار نگرفته است و در بازی های المپیک پاریس و یورو 2024 آلمان حضور نخواهد داشت.

"بهترین داور زن جهان" در سال‌های 2019، 2020، 2021 و 2022، بر اساس گزارش IFFHS، علیرغم این واقعیت که بالاتر از هر داور زن در سال های اخیر بوده و اولین زنی بود که برای داوری فینال سوپرجام فوتبال اروپا در سال 2019 منصوب شد، از حضور در مهمترین رویدادهای امسال محروم شده است. او در چند ماه پایانی سال 2023 و شروع سال جدید چند اشتباه تاثیرگذار داشته که برایش تاوان سختی داشت.

فراپارت همچنین اولین زنی بود که یک مسابقه را در رقابت‌های لیگ یک فرانسه قضاوت می‌کرد و در دسامبر 2020، اولین زنی بود که در لیگ قهرمانان اروپا داوری کرد. او همچنین اولین داور زن بود که در جام جهانی 2022 در قطر یک مسابقه فوتبال مردان را قضاوت کرد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • معرفی چری تیگو ۹ پلاگین هیبرید در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • محرومیت بهترین داور زن فوتبال جهان
  • (ویدئو) اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل