Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@10:33:57 GMT

احداث سدهاي پله اي در جلوگيري از سيل موثر است

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۶۹۷۶

احداث سدهاي پله اي در جلوگيري از سيل موثر است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي گفت: احداث سدهاي پله اي به سبب کنترل سرعت جريان آب و همچنين انتقال دهي از يک حوزه به حوزه ديگر، در جلوگيري از بروز سيل و کاهش خسارت هاي ناشي از آن موثر است.

«بهلول عليجاني» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا در خصوص دلايل وقوع سيل اخير در ايران اظهار داشت: مهم ترين عامل وقوع سيل در بسياري از استان ها، ميزان بارش شديد و ورود بادهاي غربي به کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در چند سال اخير جريان بادهاي غربي به سمت کشور وارد نشده بود؛ با تغييرات جوي اقيانوس اطلس، شاخه جنوبي بادهاي غربي در درياي مديترانه تقويت شد و سبب ورود رطوبت و ناپايداري و بارش هاي شديد در بسياري از نقاط کشور شد.
اين اقليم شناس با بيان اين که برخي مناطق کشور نظير دشت هاي گرگان مسطح است، عنوان کرد: در گذشته وجود پوشش گياهي جنگل ها سبب نگهداشت آب باران و جلوگيري از وقوع سيل در اين نواحي مي شد.
عليجاني ادامه داد: امروزه جاده سازي، احداث بناها و... در حريم منابط طبيعي و آبي سبب برهنگي خاک و درنتيجه عدم توانايي زمين در نگهداري اين آب شده است. به عنوان مثال در منطقه آق قلا برهنگي خاک، لايروبي نشدن پل ها و باريک بودن کانال رود اين منطقه، سبب شد سيلاب ها در کل منطقه پخش شود و در نهايت سيل رخ دهد.
به عقيده عليجاني، گذر کانال رودخانه اين ناحيه از داخل شهر نيز سبب تجميع رسوب و تخريب پوشش گياهي شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي همچنين در خصوص سدسازي خاطرنشان کرد: با مديريت صحيح در ساخت سد، مي توان از کليه سيلاب ها بهره برداري کرد؛ در غير اين صورت بازگشايي ناگهاني سدها، روستاها و شهرها را به زير آب مي برد.
به گفته عليجاني اين اقدامات و کاهش وقوع مخاطرات و حوادث ناگوار نيازمند مديريت صحيح در درازمدت است و نبايد اميد به رفع آن در کوتاه مدت و تصميمات لحظه اي داشت.
عليجاني استاد جغرافياي طبيعي (اقليم شناسي) و بنيان گذار اقليم شناسي سينوپتيک در ايران است. واژه‌ يوناني (سينوپتيک) به مفهوم همديد، هم نظر و هم نوا است؛ اين اصطلاح تخصصي در هواشناسي به استفاده از اطلاعات هواشناسي به دست آمده به‌طور هم‌زمان در يک منطقه وسيع به منظور ارائه تصوير جامع و لحظه‌اي از حالت جو اشاره دارد.
**9484**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۴ تهران از احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی درقصر فیروزه خبر داد.

امیر شهرابی افزود: این مخزن با هدف تامین آب پایدار در قصر فیروزه ساخته شده است. شهردار منطقه ۱۴ گفت: طرح ساخت مخزن ۵۰۰ متر مکعبی قصر فیروزه با ۷۰ درصد پیشرفت، در مرحله دیوار چینی است.

امیر شهرابی افزود: ذخیره سازی آب‌های بالا دستی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و فضای سبز بخش قصرفیروزه از دیگر اهداف ساخت این مخزن است.

دیگر خبرها

  • تنها ۳۵ درصد سدهای کشور خالی است + جزئیات
  • بهسازی و توسعه بوستان‌های منطقه ۵ قم
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • ۱۷۳۴ کلاس درس در آذربایجان‌غربی در حال احداث است
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور