Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:09:53 GMT

ظرفیت های خراسان شمالی به هیات علمی مونته نگرو معرفی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۸۵۷۹

ظرفیت های خراسان شمالی به هیات علمی مونته نگرو معرفی شد

بجنورد- ایرنا- ظرفیت های خراسان شمالی برای توسعه همکاری و تبادل ارتباطات علمی، پژوهشی و اقتصادی توسط مدیران دستگاه های اجرایی این استان به هیات علمی کشور مونته نگرو معرفی شد.

به گزارش ایرنا، هیات چهار نفره ای از دانشگاه مونته نگرو روز جمعه در بجنورد حضور یافته و در نشستی با مدیران و برخی مسئولان دانشگاهی با ظرفیت های این استان آشنا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این نشست، کنترل و مدیریت فرسایش خاک را از زمینه های همکاری و تبادل عملی میان این استان و کشور مونته نگرو برشمرد و گفت: میزان فرسایش خاک در این استان، همچون کشور مونته نگرو، بیش از فرسایش میزان طبیعی است.
حسن وحید اظهار داشت: متاسفانه شرایط محیطی، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی، سبب ضعیف شدن منابع طبیعی این استان و سیل خیزی در منطقه شده است.
وی افزود: البته برای مقابله با این معضل، اقدامات وسیع مطالعه حوزه های آبخیز پیگیری شده و تاکنون در 50 درصد از عرصه های استان کار مطالعه حفاظت خاک و آبخیزداری انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات وسیع بویژه در مناطقی که کارهای آبخیزداری انجام شده، فرسایش خاک را به نصف کاهش داده است.
وحید اظهار داشت: در سیلاب اخیر هم در مناطقی که کارهای حفاظت خاک و آبخیزداری انجام شده است، شاهد کاهش اثرات سیلاب و فرسایش خاک بودیم و در مناطق قرق که پوشش گیاهی حفاظت شده، فرسایش خاک نداشتیم.
وحید با اشاره به اجرای طرح منارید و ترسیب کربن گفت: این طرح های بین المللی که در زمینه توسعه روستایی در دست پیگیری است سبب شده تا توسعه روستایی رشد خوبی داشته باشد و مردم و بهره برداران نقش بیشتری در حفاظت از منابع طبیعی ایفا کرده و در آن مشارکت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: بهره برداری از مراتع در این استان زیاد است و در این باره باید برنامه ای برای جلوگیری از مشکلات آن داشته باشیم.

* اقبال مونته نگرو به توسعه باغ های انار
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه این استان در 2 دهه گذشته با تغییر اقلیم روبه رو بوده، گفت: اقلیم این منطقه از معتدل به خشک تغییر یافته است که البته امسال شاهد افزایش بارندگی ها هستیم.
محمدجواد تشکری اظهار داشت: میانگین کنونی بارندگی در استان 240 میلی متر است و حال آنکه این رقم در سه دهه قبل 290 میلی متر ثبت شده بود، اما شرایط آب و هوایی این استان، زمینه خوبی برای تنوع تولیدات دامی، زراعی و باغی ایجاد کرده است.
وی افزود: به سبب همین شرایط، سهم اشتغال در بخش کشاورزی بالا است و حدود 40 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به استقبال کشور مونته نگرو از توسعه باغ های انار گفت: در این استان حدود 350هکتار انارستان وجود دارد و سالانه 500 تا 600 تن محصول از این سطح تولید می شود.
وی افزود: این استان آمادگی دارد تا در زمینه توسعه باغ های انار با کشور مونته نگرو همکاری متقابل داشته باشد.
تشکری اظهار داشت: مهم ترین مزیت این استان در تولیدات باغی و زراعت، پاک بودن و سالم بودن این محصولات است بویژه تولیدات دیمی ما با کمترین میزان سموم به دست مصرف کننده می رسد.
وی تصریح کرد: میزان مصرف سم در دنیا به طور میانگین یکهزار گرم در هر هکتار است اما این رقم در این استان 240 گرم است.
وی افزود: انگور، مهمترین محصول باغی این استان است و سالانه 180 هزار تن از این محصول تولید می شود و سالانه 21 هزار تن کشمش سالم و پاک تولیدی آن قابل صدور است.
وی گفت: زعفران به عنوان گیاه دارویی استان، زمینه های مساعدی برای توسعه دارد و سالانه 17 تن از این محصول در استان تولید می شود که البته این میزان رو به افزایش است.

* باید از اشتراکات بهره ببریم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی هم گفت: ایران و مونته نگرو وجوه مشترک فراوانی دارند که باید از این اشتراکات برای توسعه اقتصادی و علمی بهره ببریم.
مجید پورعیسی اظهار داشت: استان خراسان شمالی و کشور مونته نگرو می توانند تبادل استاد و دانشجو داشته باشند و علاوه بر آن انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک در حوزه های مطالعاتی مختلف و مورد علاقه این استان و کشور مونته نگرو می تواند مورد توجه باشد.

* سفارتخانه ها در 2 کشور ایجاد نشده است
سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی هم با بیان اینکه ایران و مونته نگرو هنوز در پایتخت هم سفارتخانه ندارند گفت: ایران از بدو استقلال مونته نگرو با این کشور ارتباط خوبی داشته اما سفارتخانه مستقلی شکل نگرفته و امور کنسولی آنها در سفارتخانه دیگر کشورها پشتیبانی می شود.
احمد شنوایی اظهار داشت: وزارت خارجه ایران از سرمایه گذاری خارجی حمایت می کند و در زمینه جاده ای هم امضای موافقت نامه هایی صورت گرفته که پیگیر هستیم با تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک میان دو کشور ایران و مونته نگرو، مراودات بیشتر شود.
وی افزود: علیرغم امضای تفاهم نامه هایی برای برخی امور در زمینه عملی به صورت رسمی موافقتنامه ای امضا نشده است که حضور این هیات می تواند در این باره موثر باشد تا پیگیری های لازم انجام شود.
به گزارش ایرنا، هیات چهار نفره دانشگاهی کشور مونته نگرو برای بازدید از ظرفیت های علمی و پژوهشی در خراسان شمالی حضور یافته است.
کشور مونته نگرو با 620 هزار نفر جمعیت در جنوب خاوری اروپا و در کرانه دریای آدریاتیک واقع است.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هيات علمي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۸۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

مشاور امور زنان و خانواده وزارت علوم گفت: بیش از ۸۰۰۰ نفر عضو هیات علمی خانم در کشور داریم که سامانه‌ای برای شبکه‌سازی در این حوزه در حال راه اندازی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست مشاوران زنان و خانواده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه یک، با حضور دکتر فخرالسادات نصیری، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر عتف در این نشست ضمن قدردانی از فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده در دانشگاه پیام نور، اظهار داشت: بیش از ۸ هزار عضو علمی خانم در کشور داریم که سامانه‌ای برای شبکه سازی در این حوزه در حال انجام است.

همچنین دکتر فرهادی، مشاور زنان و خانواده دانشگاه پیام نور نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های امور زنان و خانواده این دانشگاه را ارائه داد.

گفتنی است در این نشست مسائل و دغدغه‌های حوزه‌ی زنان و خانواده مطرح شد. در پایان نشست نیز از مهدکودک سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور بازدید کردند.

دیگر خبرها

  • اعتبار ۶ همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی
  • مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی