Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:07:25 GMT

شهروندان از مصرف قارچ های وحشی خودداری کنند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۰۵۵۰

شهروندان از مصرف قارچ های وحشی خودداری کنند

یاسوج - ایرنا-معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شهروندان از مصرف قارچ‌‌های وحشی و خودرو به‌خصوص قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، امام بخش قائدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شناسایی انواع خوراکی قارچ سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، ضمن اینکه مصرف قار‌چ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: برخی از معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقرهای در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.
قاعدی با بیان اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، بیان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرماست و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب، آب پز ، سرخ و یا بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال 5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ هرچه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.
قائدی در مواردی که علائم گوارشی با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمی به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها ،امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد، یادآور شد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی پزشکان در بیمارستان به همراه داشته باشید.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین با تاکید بر اصلاح شیوه تغذیه گفت: چربی های دریافتی بدن نباید از 30 درصد کالری روزانه تجاوز کند.
قائدی با اشاره به اینکه چربی در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فرآوردهای لبنی و روغن ها به طور طبیعی یافت می شود، اظهار کرد: چربی ها را به دو دسته چربی بدن و چربی غذا تقسیم می شود.
وی ادامه داد:تاثیر خوردن چربی غذایی بر سلامت تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتن مقدار زیادی چربی در بدن است.
قائدی گفت: روغن های جامد هیدروژنه، معمولاً اسید چرب اشباع شده زیادی دارند. به همین دلیل مصرف این گونه روغن ها، باعث کاهش افزایش کلسترول نامطلوب خون می شود و در نهایت به بروز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، گرفتگی عروق و بروز بیماری های قلبی و عروقی می انجامد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: روغن های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در کارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می کنند.
قائدی ابراز داشت: روغن های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می کنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند.
قائدی افزود: در 2 دهه اخیر شاهد بیمارهای قلبی و عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها هستیم و به همین علت باید از مصرف روغن های جامد پرهیز و از روغن های مایع به ویژه روغن های گیاهی برای پخت و پز استفاده کنیم.
/1662/8143/3016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي قارچ خوراكي سمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی انصاری با بیان اینکه اظهار نظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آبهای زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصولی یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به روغن‌های خوراکی اشاره کرد و با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه‌گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس‌ترین روش‌ها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته؛ در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی (not detectable) اعلام می شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

انصاری در خصوص کیفیت برنج‌های غیر ایرانی موجود در بازار نیز گفت: تمامی برنج های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبداء تولید نمونه‌برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، کلیه کالاهای سلامت از جمله آبهای بسته بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

دیگر خبرها

  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود
  • خودداری شهروندان از نزدیک شدن به رودخانه ها در اهواز
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • لزوم خودداری شهروندان خوزستانی از تردد غیرضروری در هنگام بارندگی
  • خودداری شهروندان خوزستانی از تردد غیرضروری در هنگام بارندگی