Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - وقوع سيل نوروز 98 در لرستان و طغيان رودخانه ها و رواناب ها به زندگي مردم و تخريب زيرساختها ضرورت احداث سدهاي بزرگ و تاثيرگذار در استان را بيش از پيش نمايان کرد.

به گزارش ايرنا لرستان به دليل داشتن شيب تند و جغرافياي کوهستاني مستعد بروز سيلاب و طغيان رودخانه ها است که وقوع سيل فروردين امسال علاوه بر هزاران ميليارد تومان خسارت به استان موجب جاري شدن آب به پايين دست و بروز سيل در خوزستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم استان ، استاندار و نمايندگان در روزهاي گذشته بر احداث سد در لرستان تاکيد داشته اند و اين موضوع در جلسات و بازديدهاي مختلف بارها تکرار و تاکيد شده است.
**شناسايي 436 نقطه سيل گير در لرستان
مديرعامل شرکت آب منطقه اي لرستان مي گويد: 436 نقطه سيل خيز در اين استان شناسايي شده که نشان مي دهد لرستان يکي از پنج استان سيل خيز کشور است و 130رودخانه دائمي و فصلي در لرستان وجو دارد که طول آن‌ها در مجموع به 9 هزار کيلومتر مي‌رسد.
رضا ميرزايي افزود: شهرستان‌ها و بيشتر روستاهاي پرجمعيت لرستان يا در کنار رودخانه‌هاي پرآب قرار دارند يا رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور مي‌کند.
به گفته وي ساخت ‌و سازهايي که در ادوار گذشته در حاشيه رودخانه ها انجام‌ شده بيش‌تر در حريم و بستر سيلابي رودخانه‌ها بوده که اين موضوع سبب‌شده که ظرفيت آبگذري رودخانه‌ها در داخل شهرها به ‌شدت کاهش يابد و در مواقع بروز سيلاب حتي با دوره‌هاي بازگشت کوتاه‌مدت پنج و 10 ساله ما متحمل خسارت شويم.
وي ادامه داد: لرستان به ‌لحاظ شرايط زمين‌شناسي، گسترش سازندهاي ريزدانه، توپوگرافي کوهستاني و ميانگين بالاي بارش‌ها با 436 نقطه سيل‌خيز يکي از پنج استان اول سيل‌خيز کشور است و در بين شهرستان‌هاي استان نيز به‌ترتيب پلدختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم را دارند.
ميرزايي بيان کرد: در سال‌هاي خشکسالي هم در اين دو شهر با مشکلات آب‌گرفتگي معابر روبه‌رو هستيم.
وي اضافه کرد: سيلابي که در پنجم و ششم فروردين رخ داد با دبي سه هزار و 350 مترمکعب در ثانيه خساراتي را به زيرساخت‌هاي لرستان و به‌ويژه شهرستان‌هاي خرم‌آباد و پلدختر وارد کرد.
ميرزايي گفت: همچنين سيلاب دوم که در هزار سال اخير بي‌سابقه بود با دبي بيش از پنج هزار مترمکعب در ثانيه باعث شد رودخانه کشکان خسارت بالايي به شهرستان‌هاي پلدختر، معمولان، خرم‌آباد و روستاهاي مسير وارد کند که تمام اين موارد ضرورت احداث سد در استان را بيان مي کند.
**سهم اندک لرستان از برداشت آب
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان نيز گفت: بدون شک سيل فروردين ماه آخرين حادثه در لرستان نيست چراکه اين منطقه از اصلي ترين حوزه هاي آبخيز کرخه و دز و از استان هاي پرآب کشور محسوب مي شود.
احمد مرادپور اضافه کرد: 80 درصد وسعت لرستان کوهستاني و شيب منطقه بسيار تند است که همين امور موجب مي شود بارش ها به سرعت تبديل به سيلاب شوند.
وي گفت: سيل علاوه بر خسارت ميلياردي به زيرساخت هاي استان به تهديدي براي خوزستان تبديل مي شود که بايد چاره انديشي منطقي صورت گيرد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري لرستان با بيان اينکه 10 سد بسيار کوچک استان تاکنون تکميل نشده تصريح کرد: حجم آب وردي به استان چهار و حجم آب توليدي آن هشت ميليارد متر مکعب است.
مرادپور گفت: بر اساس اعلام وزارت نيرو پنج تا 15 درصد از آب ورودي و 40 درصد از آب توليدي بايد در استان نگهداري شود که با اين احتساب، بايد برداشت آب در لرستان پنج ميليارد متر مکعب باشد در حاليکه اين رقم اکنون تنها 200 ميليون متر مکعب است.
وي ادامه داد: طي 27 سال گذشته آبخيزداري در لرستان تعطيل بوده و اعتباري در اين خصوص تخصيص نيافته است.
وي با تاکيد بر اينکه در آبخيزداري و تخصيص آب به لرستان ظلم تاريخي شده گفت: وزير نيرو نيز در سفر به استان ضرورت بازنگري تخصيص هاي را پذيرفت که انتظار مي رود با همکاري مجلس و دولت، لرستان در اين زمينه ديده شود.
مرادپور افزود: 40 درصد روستاهاي لرستان خسارت جدي از سيل ديده اند که با توجه به زيرآب رفتن برخي روستاها و منازل شهري، اکنون مشکل اصلي سيلزدگان، اسکان است.
**خسارت سيل لرستان در صورت اقدام به موقع وزارت نيرو کمتر مي شد
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز در سفر به لرستان گفت: چنانچه وزارت نيرو اقدام به موقعي در خصوص رفع تصرف هاي حريم رودخانه و سدسازي انجام مي داد، خسارت سيل در لرستان کمترمي شد.
محمدرضا رضايي افزود: آسيب شناسي وعوامل وقوع شرايط سخت ناشي از سيل توسط کميسيون عمران مجلس صورت مي گيرد.
وي اظهارداشت: طبق قانون، وزارت نيرو در قبال حفاظت و محافظت بستر رودخانه ها و تعيين حريم مکلف است در حالي که يکي ازعوامل ورود سيل به شهر و روستاهاي لرستان تصرف بستررودخانه و ساخت و سازدر اين مکان ها بود.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: سدهايي که لرستان از قبل تعريف شده و جز وظايف وزارت نيرو بوده انجام نشده که اگر احداث مي شد خسارت وارده به استان کاهش مي يافت.
**قول وزير نيرو در بازنگري تخصيص آب لرستان
وزير نيرو نيز در بازديد از مناطق سيلزده استان گفت: پس از اتمام مسائل سيل اخير در کشور، ساز و کار عادلانه اي براي تخصيص منابع آبي استان‌ها در نظر گرفته مي شود.
رضا اردکانيان با اشاره به حجم گسترده توليد آب در لرستان و مهار نشدن منابع آبي افزود: در هر جاي استان که نيازباشد سد احداث مي کنيم.
وي اظهار داشت: با تمام شدن سيل و پيامدهاي آن درکشور از جمله خوزستان و لرستان، بررسي هاي لازم در خصوص رواناب ها و وضعيت منابع آبي با همکاري استاندار لرستان انجام و در صورت لزوم تخصيص هاي جديد داده مي شود.
وي با تاکيد بر اينکه مباحث تخصيص آب به صورت کارشناسي دنبال مي شود گفت: پس از بررسي هاي لازم هرجا لازم باشد سد احداث خواهد شد.
وزير نيرو با بيان اينکه در موضوع تخصيص آب لرستان بازنگري خواهيم کرد افزود: مسائل مربوط به تخصيص منابع آبي لرستان از مسير صحيح و به‌ سرعت در وزارت نيرو پيگيري خواهد شد.
اردکانيان براي بهبود شرايط در آينده نزديک اظهار اميدواري کرد و گفت: در تمامي فعاليت هاي مربوط به وزارت نيرو مسائل را از مسير صحيح خود دنبال مي کنيم.
وي با بيان اينکه سدسازي در سالهاي گذشته مي توانست از وقوع سيل اخير جلوگيري کند افزود: از نمايندگان لرستان در مجلس شوراي اسلامي درخواست مي کنم وزارت نيرو را جهت اتخاذ يک نگاه کارشناسانه در سطح ملي تقويت کنند.
به گزارش ايرنا، دکتر حسن روحاني رييس جمهور امروز براي بازديد از مناطق سيلزده و بررسي مشکلات اين مناطق به لرستان سفر کرده است.
7269/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌ها است

ابوطالب شفقت  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداران نسبت به جذب نیروی انسانی بر حسب قانون عمل کرده و بر اساس مقررات نیرو جذب کنند.

وی با بیان اینکه تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست، بیان کرد: چنانچه شهرداران نیرو‌های به کار گرفته شده خود را به ادارات دیگر بفرستند یک سال مهلت دارند برای این افراد اشتغال ایجاد کنند و آنان را به شهرداری برگردانند.

 استاندار لرستان گفت: مسائل را به صورت پایه‌ای پیگیری می‌کنم و کار را به اندازه‌ای که در کشور ظرفیت داریم، انجام می‌دهیم چرا که باید کار‌ها بر اساس برنامه و اولویت‌ها تخصیص داده شود و کار باید منطقی اصولی و با برنامه باشد.

شفقت عنوان کرد: مسئولیت نشاط فردی و عمومی شهر‌ها با شهرداران است و راهبرد کلان آنها ایجاد نشاط اجتماعی است.

وی با بیان اینکه همچنین شهردار نقش بسیار مهمی در توسعه شهری دارد و شورا‌ها مرکز فکری، مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند که باید کمبود‌ها و نواقص را احصا و رفع کنند، خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات راهبردی شهرداری‌های لرستان پیگیری خواهند شد و به دنبال این هستیم تا سهم بهتری در توزیع منابع و امکانات داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بارش ها یک سد دیگر ایران را سرریز کرد + جزئیات
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم از وظایف جدی مسوولان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌ها است
  • جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است
  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکم‌رانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • جذب نیرو مربی های پرورشی در دستور کار قرار دارد
  • برخورداری ۱۶۹ هزار مشترک روستایی از آب شرب تا پایان سال