Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:11:01 GMT

نحوه رفتار با کودک 4 ساله

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۵۰۱

نحوه رفتار با کودک 4 ساله

خبرگزاري آريا -
رفتار با کودک 4 ساله
شايد تولد چهار سالگي پسر يا دختر شما نزديک باشد و به اين فکر کنيد که آيا تربيت بچه چهار ساله شرايط خاصي داره يا نه. در چهار سالگي عموما بچه ها رفتارهاي خوبي از خودشون نشان نميدهند و گاهي باعث دردسر پدر و مادر ها ميشوند. در اين مقاله به شما نحوه رفتار با کودکان چهار ساله را آموزش مي دهيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خصوصيات کودک 4 ساله:
سن چهار سالگي کودک به عنوان يکي از مهمترين دوره هاي رشد کودک محسوب مي شود که در اين سن علاوه بر خلاقيت، قدرت تخيل و همچنين بازيگوشي کودک نيز افزايش مي يابد. بنابراين مطلع شدن از خصوصيات کودک چهار ساله کمک شاياني به والدين مي کند، چرا که سبب مي شود تا نحوه رفتار خود با کودک چهار ساله را فرا بگيرند و کمتر در اين زمينه دچار مشکل گردند.
خصوصيات اجتماعي:
در سن چهار سالگي کودک اين توانايي را دارد که تا حدي دوري مادر را تحمل نمايد و همچنين از محيط خانه دور باشد و فارغ از دل تنگي در مهد کودک مشغول بازي و سرگرمي شود و در اين مواقع به ديگران توجه اي ندارد و تنها به خود اهميت مي دهد و مي توان گفت رفتاري مستقل دارد.
دوست دارد با همجنسان خود بازي کند و نسبت به اموال خود خساست نشان نمي دهد. همچنين کودک در اين سن بسيار سرکش مي شود و غالبا با موضوعاتي که بر خلاف ميل او مي باشد مخالفت مي نمايد و گاهي ممکن است مخالفت خود را با گريه کردن، لگد پراندن، شکستن وسايل و … ابراز نمايد که برخي تصوير مي کنند اين رفتارها نشانه کودک لوس مي باشد اما بايد بدانيد اينگونه برخوردها از ويژگي هاي کودک چهار ساله مي باشد.
خصوصيات جسماني:
تا قبل از 4 سالگي کودک رشد جسماني وي سريع مي باشد، اما با شروع چهار سالگي سرعت رشد کودک در يک سير منظم و آهسته قرار مي گيرد. در مقابل فعاليت و انرژي کودک افزايش پيدا مي کند. همچنين هماهنگي بين حرکت دست و پاهاي کودک نيز افزايش مي يابد به نحوي که توانايي انجام حرکت هايي از قبيل تاب خوردن، چرخيدن و پريدن را پيدا مي کند و بدون کمک گرفتن از ديگران کار هاي شخصي خود همچون دست شويي رفتن، شستن دست و صورت، پوشيدن لباس و کفش و … را انجام دهد. کودک در 4 سالگي مستعد ابتلا به بيماري هاي زيادي مي باشد.
خصوصيات جنسي:
به عنوان يه مامان بابا شايد دوست نداشته باشيد که به اين موضوع فکر کنيد، اما مسائل جنسي بعد طبيعي زندگي همه افراد بدون در نظر گرفتن سن هست. به گفته روانشناسان اگه بچه ها در سن چهار سالگي نسبت به اعضاي خصوصي بدنشان واکنش نشان ميدهند و يا از شما درباره بدن ديگران سوال مي کنند اين نگراني نيست. فقط مراقب باشيد که مسائل حاد مانند روابط جنسي و مسائل اين چنيني را نبينند و اگر چنين اتفاقي افتاد از يک مشاور کمک بگيريد.
خصوصيات عاطفي:
يکي ديگر از خصوصيات کودک 3 ساله و 4 ساله صداقت و صميميتي است که در اظهار و بيان حالات عاطفي خود دارد. همانگونه که به راحتي احوالات دروني اش را بيان مي کند، احساساتش نيز خيلي زود دست خوش تغيير قرار مي گيرد. به نحوي که سريعتر دچار احساس خشم، ترس و حسادت مي شوند.
سن چهار سالگي کودک به عنوان يکي از مهمترين دوره هاي رشد کودک مي باشد
رفتار با کودک 4 ساله:
جهت منضبط کردن کودک چهارساله چالش هاي به خصوصي وجود دارد. کودک شما ديگر نوپا محسوب نمي شود، ولي آنقدر بزرگ نشده است که بتوان او را يک بچه ي بزرگ ناميد، کودکان در سنين محدود کودک آزادي بيشتري براي ساماندهي کارهايشان مي خواهند.
تغييرات رشدي زيادي در کودک چهارساله اتفاق مي افتد، مهم تر از همه ي آنها نشان دادن توانايي قابل توجه کودک در پيروي از قوانين مي باشد. در مقايسه با کودکان کوچکتر، کودک چهارساله بايد به اندازه اي رشد کرده باشد که به روشني عواقب منفي را تشخيص دهد و درک کند.
ولي اين اتفاق باعث نمي شود که آنها عبور از محدوديت ها و عدول از قوانين را امتحان نکنند. در اينجا برخي از بهترين روش هايي که مي توانيد به کودک چهارساله تان ياد بدهيد که رفتارهايش را مديريت کند ارائه شده است.
کودکان در اين سن رفتار والدين را تقليد مي کنند, براي همين بايد توجه داشته باشيد که آنها از کوچکترين حرکت شما حتي اگر اشتباه باشد الگو ميگيرند. همين مي تواند عاملي براي طرز صحيح رفتار با کودک 4 ساله و تربيت و آموزش هنجارهاي درست در غالب خانواده و اجتماع باشد. به طور مثال مي توانيد نحوه صحيح غذا خوردن, غذاي سالم خوردن و آداب قبل و بعد غذا مثل دست شستن و تشکر کردن را در اين سن به کودکان بياموزيد.
- قوانين که در خانه به اجرا گذاشته مي شود مهم ترين ابزار براي مديريت رفتارهاي کودک مي باشد. بر روي قوانيني که باعث حفظ امنيت کودک مي شود تمرکز داشته باشيد قوانيني مانند «در پارکينگ دست يک بزرگتر را بگير» و نسبت مسائلي شخصي که باعث حفظ امنيت کودک مي شود به او بگوييد «به چيزهاي خطرناک دست نزن.»
- در چهار سالگي، به توانايي ها و مهارتهايي که خودشان به تنهايي مي توانند انجام دهند مانند لباس پوشيدن و مسواک زدن افتخار مي کنند. ولي مهم است که نسبت به کارهايي که کودک خودش مي تواند انجام دهد محدوديت هايي قائل شويد و به او تذکر دهيد که «اگر شير بيشتري مي خواهي بايد به من بگويي.»
- قبل از ورود به شرايط و موقعيت هاي جديد بايد انتظاراتتان را به کودک بگوييد. کودک چهارساله نياز دارد که بداند که چه رفتارهايي از نظر اجتماعي قابل قبول است. براي کودک توضيح دهيد که در کتابخانه بايد يواش و آرام صحبت کند ولي در زمين بيس بال مي تواند فرياد بزند و بلند بلند حرف بزند.
- منع کردن يکي از بهترين روش هايي است که در رابطه با تربيت کودک چهارساله کارآمد مي باشد. سعي داشته باشيد که نسبت به شرايط دشواري که کودکتان در آن قرار مي گيرد يک گام جلوتر باشيد و آگاهانه با شرايط برخورد کنيد. قوانين و عواقب و انتظارات روشني را با توجه به سن کودک مشخص کنيد.
- تا زماني که براي کارهاي خوب کودک چهارساله از او تعريف و تمجيد مي کنيد ، آنها به رفتار خوبشان ادامه دهند.
- ناديده گرفتن رفتارهاي بد ناچيز مي تواند روش موثري براي کاهش رفتارهاي بد و آزار دهنده اي باشند که کودک براي جلب توجه انجام مي دهد.
- توجه کودک چهارساله تان را براي مدت زمان کوتاهي به چيزي ديگر جلب کنيد. براي پرت کردن حواس کودک از چيزي که در حال انجام آن است و شما نمي خواهيد که آن کار را انجام دهد مي توانيد از روش منحرف کردن حواس کودک استفاده کنيد. اگر کودکتان علاقه ي زيادي به کوبيدن روي کيبورد کامپيوترتان دارد، به او چيز ديگري بدهيد (به گونه اي که کودک متوجه نشود که شما از کوبيدن روي کيبورد ناراحت شده ايد) تا با آن بازي کند.
براي تربيت فرزندان به هيچ وجه از تنبيه بدني استفاده نکنيد
توجه:
والدين براي تربيت فرزندشان نبايد از هيچ نوع تنبيه بدني استفاده کنند. کودکان نبايد با خشونت هاي خانوادگي روبه رو شوند و يا نبايد با سوء استفاده ي جسماني مواجه شوند، براي کودکان بسيار مهم است که در خانه احساس امنيت داشته باشند.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرعامل آتش نشانی یاسوج از ادامه تلاش‌های سه روزه آتش نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله در رودخانه خرسان خبر داد.

محمد رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: یک تیم ۶ نفره غواصی آتش نشانی یاسوج به فرمانده مدیرعامل آتش نشانی پس از حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی در منطقه کوهستانی و سخت گذر، جستجوها را از سمت منطقه «دره شور» شروع کردند.

وی اظهار کرد: این کودک ۵ ساله در منطقه «نارمه» پشت کوه شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری غرق شد که آب رودخانه خرسان جسد این کودک به حوزه استحفاضی استان کهگیلویه و بویراحمد انتقال داد و نیروهای امدادی با حس انسان دوستانه سه روز است که در تلاش برای پیدا کردن جسد این کودک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کودک ۲ ساله سردشتی غرق شد اما نجات یافت!
  • رایان گیگز در ۵۰ سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد
  • جستجوها برای کودک غرق شده فلاردی ادامه دارد/ پنج روز تلاش بی‌وقفه نیروهای امدادی
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو به بهانه کمک
  • ربودن کودک چهار ساله با خودرو مادرش
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو مادرش