Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:42:31 GMT

محور مقاومت در منطقه توسعه یافته است

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۰۵۸

محور مقاومت در منطقه توسعه یافته است

دمشق - ایرنا - آیت الله «سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری» نماینده ولی فقیه در سوریه تاکید کرد: محور مقاومت با پیروزیهای اخیر، در منطقه خاورمیانه توسعه پیدا کرده است .

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دمشق با اعلام این مطلب افزود: توسعه محور مقاومت در منطقه موجب شده تا به نقاط مختلف گسترش پیدا کند و سوریه در این مقطع نقش ممتاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده ولی فقیه در سوریه تاکید کرد: رسانه ها آنگونه که باید در ارتباط با مقاومت و پس از بحران سوریه نقش آفرینی کنند، نکردند .
وی ادامه داد، آنها در سال های گذشته خبرهای درگیری ها و جنگ و جبهه ها را در سوریه منتقل کردند، ولی این اقدام فقط در همان مقطع بود، ولی همه چیز نبود و باید در نظر داشت که مقاومت و جنگ و زندگی در پشت جبهه هم بود و اکنون نیز ادامه دارد.
طباطبایی اشکذری تصریح کرد ، اکنون یکی از مهم ترین ضرورت هایی که باید در سوریه پس از بحران مورد توجه قرار گیرد، تقویت حس وطن گرایی در میان اقوام گوناگون است.
وی ادامه داد، سوریه کشوری است که با میزبان ادیان ، فرهنگ ها و تمدن های مختلف است و مذاهب گوناگون در آن حضور دارند و همانگونه که در بحران نقش آفرینی کردند، اکنون نیز باید نقش خود را ایفا کنند.

طباطبایی اشکذری در چهار سال گذشته نماینده ولی فقیه در سوریه بوده که از این مدت نیمی از آن در اوج بحران این کشور سپری شده است.
وی از نزدیک در جریان برخی تحولات سوریه به خصوص در سال های اخیر بوده و با توجه به برخی درگیری ها در منطقه «زینبیه» دمشق و اطراف آن، بسیاری از رویدادهای این سال ها را از نزدیک شاهد بوده است.
نماز جمعه به امامت وی در مصلای حضرت زینب (س) با وجود کشیده شدن درگیری ها به نزدیکی آن نیز در سال های بحران هیچگاه تعطیل نشد و یکی از مکان های مقدسی که مدافعان حرم از آن در برابر طرح ها و توطئه های تروریست ها محافظت کردند ، حرم پیام آور کربلا حضرت زینب (س) بود.
آیت الله طباطبایی اشکذری در صبح یک روز بهاری و پس از درس خارج خود در دفتر مقام معظم رهبری در زینبیه به سوالات خبرنگار ایرنا در دمشق پاسخ داد.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر است :

** محور مقاومت توسعه پیدا کرده است
طباطبایی اشکذری گفت: سوریه چه بعد از بحران و چه در میانه بحران یک جایگاه ویژه ای در میان کشورهای منطقه داشت.
یک روزی لبنان پایگاه اصلی و نقطه مرکزی مقاومت بود، ولی امروز با توسعه محور مقاومت، نقطه مرکزی از یک نقطه به نقاط مختلف توسعه پیدا کرده و هر کدام هم یک نقش مرکزیت را در مرحله نقش آفرینی به خود اختصاص داده اند .
وی افزود: سوریه در این دو مرحله یعنی مرحله گذشته و مرحله ای که در پایان آن هستیم، جایگاه ممتازی در جهان اسلام داشته است .
نماینده ولی فقیه در سوریه اضافه کرد: بحران سوریه یک بحران داخلی نبود، بلکه یک فتنه فراتر از یک کشور و در واقع می توان گفت فتنه جبهه استکبار بود، به همراهی جبهه تاثیر پذیرفته از استکبار که از عرب هایی که در منطقه هستند مانند عربستان که با دارایی و مزدوران خود در سوریه حضور یافتند و این جبهه علیه جبهه مقاومت بود.
وی گفت: اکنون در آغاز دوران جدیدی در سوریه هستیم و به تعبیری مرحله «پسا داعش» و «پسابحران سوریه». ما معتقدیم که یک پیچ فرهنگی در منطقه مقاومت در حال شکل گیری است و آن هم تمدن مردمی که برخاسته از اسلام معتدل و نه اسلام تکفیری، افراطی و تفریطی است .
** امروز حس وطن گرایی مهم ترین ضرورت سوریه است
طباطبایی اشکذری افزود: اکنون یکی از مهم ترین ضرورت هایی که باید در سوریه پس از بحران مورد توجه قرار گیرد، تقویت حس وطن گرایی در میان اقوام گوناگون است. سوریه، کشوری است که با ادیان ، فرهنگ ها و تمدن های مختلف که مذاهب گوناگونی در آن حضور دارند.
وی افزود: در هنگام بحران، همین اتحاد و یکپارچگی دست در دست هم داد و سبب پیروزی محور مقاومت در سوریه علیه تکفیری ها و دشمنان این کشور شد. در عرصه پیش روی نیز دشمنی که در میدان نظامی نتوانست بر سوریه فائق بیاید ، اکنون به دنبال آن است تا در جنگ فرهنگی که به دنبال ایجاد آن است ، در این کشور اختلاف ایجاد کند.
نماینده ولی فقیه در سوریه اضافه کرد: دشمن امروز در سوریه تلاش می کند تا هر کدام از پیروان مذاهب مختلف و اقوام و گروه ها را با دامن زدن به اختلاف نسبت به هم بدبین کرده تا شاید بتواند در این مرحله به اهداف خود برسد که در مرحله قبل به آن نرسید.
وی گفت: اگر مسلمان ، مسیحی و دیگر پیروان ادیان در سوریه این کشور را وطن خود بدانند ، می توانند در آینده نیز پیروزی هایی را کسب کنند و این مرحله را با موفقیت پشت سر گذارند.
اشکذری ادامه داد: اکنون مهم ترین ضرورت برای سوریه حفظ این حس وطن گرایی است و اگر همگان آن را وطن خود بدانند، سوریه می تواند در آینده نیز پیروزی های دیگری را برای خود رقم بزند.
وی افزود: یکی از کارهایی که با اهتمام دفتر نمایندگی ولی فقیه، وزارت اوقاف سوریه ، «اتحاد علمای بلاد شام» ، «مجمع جهانی تقریب بین مذاهب» و بخش های گوناگون تحقق پیدا کرد، برگزاری گردهمایی علما با حضور 500 نفر از علمای شیعه و سنی از کشورهای منطقه مانند لبنان ، فلسطین ،عراق ، اردن، سوریه ، یمن و ایران بود.
این گردهمایی یک سابقه 14 ساله دارد و موضوع اساسی امسال نقش علما در تاثیر مفهوم حس وطن گرایی و حفظ وطن است .
نماینده ولی فقیه در سوریه تاکید کرد: دشمن می خواهد ما را در درگیری های فرقه ای وارد کند، چون اصل حمایت از داعش و تکفیری ها هم برای تجزیه سوریه بود و چون در آنجا موفق نشدند، امروز می خواهد با روش جدید به دنبال جبهه فرهنگی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در این کشور است و می خواهد سوریه را به صورت قومی و مذهبی تقسیم کند که در این بخش نیز موفق نخواهد شد.
وی گفت: در بحران اخیر سوریه همانگونه که شیعیان شهید دادند، اهل سنت نیز شهید داد و درصد شهدای آنان از شیعیان بالاتر است. امروز چون نگاه علمای اهل سنت و شیعه پرهیز از افراد و تفریط است ، آنان موفق خواهند شد تا در این مرحله نیز بر طرح های دشمنان غلبه پیدا کنند و مانند مرحله قبل آن را شکست دهند.

** سوء استفاده دشمنان سوریه از آوارگان
طباطبایی اشکذری تاکید کرد: استفاده ابزاری از آوارگان از سوی دشمنان سوریه در مقطع کنونی برای گرفتن امتیاز سیاسی است. در واقع سوء استفاده از یک موضوع انسانی برای اهداف غیر انسانی رقم خورده است.
وی افزود: دولت سوریه و رئیس جمهوری این کشور از آوارگان دعوت کرده اند تا به کشور خود بازگردند و مبنای جمهوری اسلامی ایران نیز همین است که آوارگان سوری جزیی از مردم این کشور هستند و دولت هم اعلام کرده که حاضر است مردم را بپذیرد و خدمات هم ارایه دهد و نباید اجازه داد تا برخی از این آوارگان با وجود مشکلاتی که با آن درگیر هستند ، سوء استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در سوریه اضافه کرد: آوارگان سوری دو دسته هستند، یک دسته در کشور خود از شهری به شهر دیگر آواره شده اند و یک دسته هم کسانی هستند که به خارج از این کشور مهاجرت کرده اند و دولت سوریه نیز انصافا به کسانی که به شهرهای خود بازگشته اند، خدمات ارایه می دهد.

** تصمیم ترامپ درباره سپاه موجب جنگ در منطقه نمی شود
طباطبایی اشکذری تاکید کرد: آمریکا بزرگ ترین دولت تروریستی جهان است. جنایت های آمریکا در چند دهه اخیر در مناطق مختلف جهان اثبات می کند که این کشور بزرگ ترین دولت تروریستی است.
وی افزود: تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی با توجه به سوابق جنایت های آمریکا در جهان، منافقانه است. این تصمیم یک موسسه ملی، مشروع و مردمی در یک دولت قانونی مثل جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده است.
نماینده ولی فقیه در سوریه اضافه کرد: علت اصلی تصمیم ترامپ این است که جمهوری اسلامی توانسته از طریق سپاه پاسداران با تروریسم تکفیری داعشی که ساخته واشنگتن است، مواجهه کند و آن را شکست دهد و اکنون ترامپ به همین خاطر دست به چنین اقدامی علیه سپاه زده است.
با این وجود باید از خطرات و تبعات این تصمیم بر امنیت جهان و نه فقط بر امنیت ایران یا محور مقاومت، هشدار دهیم.
شاید سکوت کشورهای جهان باعث شود ترامپ با تصمیم های احمقانه اش بعضی از ارتش های رسمی جهان را نیز در فهرست سیاه تروریسم قرار دهد.

** تروریست خواندن سپاه در راستای محدود کردن ایران است
طباطبایی اشکذری گفت: تصمیم در خصوص تروریستی خواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قطعه ای از «پازل» بزرگ آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و محدود کردن انقلاب و جمهوری اسلامی به دلیل نفوذ فرهنگی آن است .
وی افزود: ما موضع گیری بعضی از کشورها چون عربستان را که از این تصمیم حمایت کردند، محکوم می کنیم و این کشورها به طور ساده لوحانه گمان می کنند که ارباب آمریکایی خود را با اینگونه سیاست های خفت بار راضی می کند و از یاد برده اند که ترامپ به آن ها با خفت و خواری نگاه می کند، هرچند که آنان تمام و کمال تسلیم او شوند.
وی اضافه کرد: چنین تصمیمی مخالف همه معیارهای بین المللی برای وارد کردن یک نیروی نظامی رسمی مثل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به فهرست سیاه تروریسم است و محکومیت های جهانی اقدام ترامپ نیز این موضوع را ثابت می کند.
این تصمیم روی حقیقی سیاست استکباری و ظالمانه آمریکا را که هیچ نوع مقاومتی تحمل نمی کند، آشکار کرد، به همین خاطر باید گفت که از این رو هیچ فرقی بین «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا و ترامپ نیست و آن ها جز نمایی از این سیاست ها نبودند و نیستند حتی اگر نقش آن ها متفاوت بود.
وی گفت: این تصمیم آمریکا نشان داد که منافع صهیونیست ها تا چه حد در اتخاذ تصمیمات در واشنگتن نفوذ دارد و حتی رییس جمهوری آمریکا آماده است که همه قوانین و عرف های بین المللی را برای راضی نگاه داشتن رژیم صهیونیستی زیر پا بگذارد.
نماینده ولی فقیه در سوریه افزود: این تصمیم آمریکا در آینده نزدیک عمق دیدگاه های امام «علی خامنه ای» (دام ظله) را که محاسبات آمریکا را اشتباه توصیف و تاکید کردند که تصمیمات آن ها همیشه نتایج معکوس داشته و مشکلی برای آن ها ایجاد می کند ، ثابت خواهد کرد.
وی ادامه داد: اکنون نیز برخی زوایای تصمیم های اشتباه آمریکا در منطقه در گذشته وجود دارد و می توان با توجه به اعتراف های خود ترامپ که گفت 7 تریلیون دلار برای جلوگیری از حضور ایران در منطقه خرج کرده اند، به آن پی برد.
وی افزود: تصمیم آمریکا هنگامی صادر شد که سپاه مشغول کمک رسانی به سیل زدگان ایرانی در زیر گل و لای و باران شدید بود و این کار باعث شد که محبت آن ها در دل ملت ایران بیشتر شود و اکنون موجی از حمایت های مردمی با پوشیدن لباس سپاه در مراکز مختلف به راه افتاده است.
تصمیم ترامپ درباره سپاه علاوه بر این موجب شد تا نفرت از آمریکا که مانع رسیدن کمک های انسانی به سیل زدگان در ایران شد، افزایش یابد و پایه مردمی سپاه مستحکم تر شود.
وی اضافه کرد: نیروهای مقاومت و کشورهای همسایه در منطقه نیز اقدام هایی را برای کمک رسانی به ملت ایران و تحویل این کمک ها به سپاه پاسداران انجام دادند که نشانگر افزایش مقبولیت سپاه است و اینکه یک نهاد رسمی است که می توان با آن ارتباط برقرار کرد.
این تصمیم جاهلانه ترامپ باعث نخواهد شد که جنگی علیه جمهوری اسلامی ایران شروع شود، چون دشمنان به دنبال چنین چیزی نیستند و دلیل آن عجز و ناتوانی آنان برای شروع چنین جنگی به دلیل درک قدرت ایران است.
وی گفت: ترامپ و شیاطین و اشرار فکر می کنند که با این تصمیمات دستاوردهای جدیدی را رقم خواهند زد، ولی آن ها تجارب خود را در چهل سال گذشته تکرار می کنند و باید گفت که در نهایت چیزی عاید آنان نخواهد شد.
هنگامی که استکبار جهانی و صهیونیسم و تکفیری ها برای ضربه زدن به مقاومت با این جنگ همه جانبه وارد عمل شدند ، استواری و وحدت ایران افزایش یافت و بر دشمنان خود پیروز شد و یک جبهه مقاومت بزرگ در ایران ، عراق ، سوریه و لبنان تشکیل شد و امروز باید گفت که مقاومت در طول و عرض توسعه و گسترش پیدا کرده است.

** فرقی بین ادلب اشغالی و جولان اشغالی وجود ندارد
طباطبایی اشکذری گفت: حق دولت سوریه این است که بر همه اراضی خود مسلط باشد و شعار دولت و همراهان آن نیز حفظ تمامیت ارضی ، وحدت سوریه عربی و یکپارچگی آن است.
وی تاکید کرد: تفاوتی بین ادلب اشغالی و جولان اشغالی وجود ندارد و لازم است تا سوریه عربی یکپارچه بماند، چه این که در ادلب عده ای از مخالفان و تروریست های تکفیر جمع شده اند و چون نتوانستند با دولت همراه شوند، به این منطقه رفته اند و این در حالی است که عده ای از آنان در زمانی که دولت برای پذیرش تروریست ها سینه باز کرده بود، سلاح های خود را تحویل دادند و اکنون نیز برخی از آنان با دریافت سلاح از دولت در کنار ارتش علیه تروریست ها در مناطق مختلف سوریه مبارزه می کنند.
نماینده ولی فقیه در سوریه اضافه کرد: حق دولت سوریه این است که بر همه سرزمین خود مسلط باشد و اسلوب و روش مسلط شدن نیز مختلف است و همگان نیز بر این حق اعتراف دارند، چرا که دولت رسمی این کشور است و باید توانایی داشته باشد تا بر مرزهای رسمی خود مسلط باشد.

** بعد فرهنگی انقلاب موجب گسترش آن شد
طباطبایی اشکذری گفت: «امام خمینی» (ره) وقتی به فکر انقلاب و تاسیس کشوری بر مبنای انقلاب اسلامی در ایران بود، بر بعد فرهنگی آن توجه داشتند، به همین خاطر این انقلاب در دایره مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران نگنجید و به محض پیروزی به خارج از مرزهای ایران سرایت کرد.
وی افزود: این تحقق صدور انقلاب است، آن هم نه از طریق نظامی، بلکه فرهنگی، چون انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و فرهنگ انقلابی یعنی ظلم ستیزی ، استکبار ستیزی ، مقاومت در برابر دشمنان، هر چند همه با آن دشمنی کنند . در سایه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سایه فرهنگ سیادت بر مرز ارزشها ، اعتقادات ، باورها ، هویت و ملیت یک ملت توسعه پیدا کرد و این دستاوردها و نتایج برای دشمن خوش نیامد و می خواست ایران را در مرزهای خود محدود کند و بعد از این که نتوانستند جلو صدور انقلاب را بگیرند ، گفتند انقلاب را در ایران محدود می کنیم .
نماینده ولی فقیه در سوریه گفت: هر جایی که انقلاب نفوذ و توسعه پیدا کند، دشمن خوشش نمی آید . یکی از کشورهایی که انقلاب در آن نفوذ فرهنگی پیدا کرد ، سوریه بود که با استقبال رییس جمهوری سابق این کشور مرحوم «حافظ اسد» صورت گرفت . وی به همه حمایت های دیگران پشت پا زد و از انقلاب اسلامی در ایران حمایت کرد و دیدگاه وی این بود که روزی همه اینها دست از سوریه برمی دارند و تنها جایی که از این کشور حمایت می کند ، ایران است و باید گفت که وی چنین روزهایی را می دید.
در ارتباط با دوران «بشار اسد» نیز باید گفت که در سفر اخیر وی به ایران
مقام معظم رهبری خطاب به رییس جمهوری سوریه فرمودند که شما قهرمان عرب هستید برای این که محور مقاومت از مقاومت شما قوت گرفت .
وی گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و سوریه یک رابطه عمیق در عرصه های مختلف به خصوص دولتی است که از زمان حافظ اسد تا کنون ادامه داشته و این رابطه که چهل سال دوام و ادامه دارد، با توطئه های پنج روزه و فتنه دشمنان از بین نخواهد رفت و در این بحران نیز ما شاهد بودیم که یکی از آثار ایجابی و مثبت این رابطه این بود که فرزندان افغانستان ، لبنان ، عراق و ایران وارد سوریه شدند و از این سرزمین در برابر فتنه دشمنان حمایت کردند و خون های آنان با خون شهدای سوریه بهم آمیخت و دل ها بهم پیوست و یک آثر فرهنگی خلق کرد که تا صدها سال آینده باقی خواهد ماند و ادامه خواهد داشت .
طباطبایی اشکذری افزود: اکنون برخی به همین خاطر و به دلیل پیروزی های محور مقاومت و شکست آنان، به دنبال گرفتن امتیاز از سوریه در ارتباط با مسایل مختلف نظیر ورود دوباره به اتحادیه عرب و بازگشت آوارگان هستند و از حرکت های آنان به خوبی روشن است که با وجود طرح چنین شرط هایی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، لحظه شماری می کنند، ولی نمی خواهند در ظاهر به شکست های خود اعتراف کنند، از اینرو به دنبال گرفتن امتیاز هستند و تلاش دشمنان همیشه همین بوده است.

** ترامپ با دیوانگی امور خود را پیش می برد
طباطبایی اشکذری گفت: ترامپ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در بالاترین درجه از نادانی و جهالت قرار دارد و اگر این را بپذیریم که برخی از مقام های سابق آمریکا در سازمان ملل نیز بر آن اعتراف کرده اند، باید گفت که وی دارد راه اوباما را ادامه می دهد، اما اهتمام خود را بر این قرار داده که از خود یک چهره دیوانه جلوه دهد و امور خود را به پیش ببرد و همه کارهای وی در این قالب قابل ارزیابی و تحلیل است.
نماینده ولی فقیه در سوریه تاکید کرد: ترامپ در انتخابات وعده هایی به اسراییل داده بود، اکنون دنبال تحقق وعده های خود است و از جمله این وعده ها حمایت از این رژیم است و امروز اسراییل مهم ترین مصلحت رئیس جمهوری آمریکا است و همه حرکت های ترامپ مانند به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان اشغالی سوریه نیز از همین زاویه قابل تحلیل است.

** پیام سفر اسد به اعراب روشن است
طباطبایی اشکذری گفت: معنی سفر اسد (6 اسفند1397 ) به ایران در اولین مرحله بعد از برقراری آرامش در سوریه این است که ما با برخی کشورهایی که در بحران دخالت داشتند، کنار نخواهیم آمد. البته سوریها خودشان در ارتباط با روابط خارجی با جهان تصمیم می گیرد و این یک ارزیابی و تحلیل است .
وی افزود: سوریه با همه دوستان خود رابطه برقرار خواهد کرد و این کشور اهل ستیز با همه دنیا نیست . اسد رئیس جمهوری سوریه بسیار دوراندیش و اهل تدبیر است، اما پیام سفر وی به تهران این بود که ما در تعامل با دیگران دست از جمهوری اسلامی برخواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه در سوریه ادامه داد: پیام دیگر سفر اسد به ایران این بود که ما دوستانی که در بحران به ما کمک کردند، هرگز رها نخواهیم کرد.
ایران و سوریه دارای ارتباطات فرهنگی گسترده ای هستند و علاقه شخصی هم بین مقام معظم رهبری و اسد وجود دارد که این هم پیام محکمی در ارتباط با این سفر بود.

** اخبار زندگی مردم سوریه در بحران مغفول ماند
طباطبایی اشکذری تاکید کرد: نقش خبرگزاری ها و اهل رسانه در جریان بحران سوریه مهم بود و علاوه بر این نیز در حوزه مقاومت بسیار مهم است.
وی افزود: اهل رسانه آنگونه که باید در ارتباط با مقاومت و پس از بحران سوریه نقش آفرینی کنند، نکردند . آنها در سال های گذشته خبرهای درگیری ها و جنگ و جبهه ها را در سوریه منتقل کردند، ولی این اقدام فقط در همان مقطع بود، ولی همه چیز نبود. مقاومت، جنگ و زندگی در جبهه و پشت جبهه جریان داشت و احساس این است که خبرگزاری ها و رسانه ها فقط اخبار و تحولات جبهه را به مخاطبان منتقل کردند، نه پشت جبهه را و لازم است در هر دو صحنه این نقش را ایفا کنند.
وی اضافه کرد: در دفاع مقدس ما شاهد بودیم که رسانه ها هم اخبار جبهه و هم پشت جبهه را به مخاطبان منتقل می کردند، ولی در ارتباط با بحران سوریه فقط یک نقش را در ارتباط با بحران ایفا کردند .
نماینده ولی فقیه در سوریه گفت: اکنون اگر سوریه درگیری های آن زمان را ندارد، ولی هنوز اخباری در ارتباط با زندگی مردم و حیات در این کشور وجود دارد که رسانه ها از آن غافل هستند.
وی افزود: بنده در 4 سال حضور در سوریه که دو سال آن همزمان با بحران بود، شاهد بودم که جمعیت حاضر در بازار شام (حمیدیه) همیشه کمتر از بازار رضا (ع) در مشهد نبوده است و مصلای حضرت زینب (س) نیز در دوران مختلف همواره مملو از نمازگزاران جمعه و جماعت بوده است.
اینها پشت جبهه سوریه بود که کمتر از سوی رسانه ها منعکس شد.
علاوه بر این حوزه های علمیه و دانشگاه های سوریه در دوران بحران فعال بودند و لازم بود تا اخبار این فعالیت ها نیز منتشر و منعکس می شد. حتی دولت سوریه در زمان بحران آب و برق مناطق اشغالی در اختیار تروریست ها را به خاطر مصلحت و زندگی مردم قطع نکرد، ولی ما شاهد بودیم که وقتی تروریست ها بر برخی منابع آب دمشق مسلط شدند ، اقدام به آلوده کردن آن کردند و این هم بخشی از خباثت آنان را در برابر اقدامات دولت سوریه می رساند.
وی اضافه کرد: دولت سوریه حتی حقوق کارمندان خود را در مناطق اشغالی که برای مردم کار می کردند ، پرداخت کرد . در مناطق مختلف سوریه تروریست ها با خمپاره منازل مردم را مورد اصابت قرار می دادند، ولی مردم مقاومت کرده و در گوشه دیگری از خانه زندگی می کردند تا پیام خود را به گوش جهانیان برسانند که سوریه سرزمین مقاومت و فداکاری و ایثار است و این اخبار کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
طباطبایی اشکذری تاکید کرد: تروریست ها کسانی بوده و هستند که نفت سوریه را سرقت کرده و به آمریکا و برخی کشورهای همسایه فروختند و این اولین اقدام تروریست اقتصادی بود و لازم است اهتمام بیشتری نیز به این موارد از سوی رسانه ها صورت گیرد .
وی گفت: آنچه که رسانه ها باید به آن توجه کنند، استمرار زندگی در سوریه است که هرگز در طول 9 سال بحران تعطیل نشد و هرگز حضور زایران در حرم حضرت رقیه (س) و حرم حضرت زینب (س) متوقف نشد. اکنون زندگی در سوریه رنگ و بوی دوباره گرفته و همه مردم اعم از اهل سنت ، شیعه ، دروزی ، اسماعیلی و علوی همه و همه در بازسازی کشور مشارکت دارند.

** مساله فلسطین قابل فراموشی نیست
طباطبایی اشکذری تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احیای مساله فلسطین بود، چرا که فلسطین در مسیر فراموشی قرار داشت، ولی با احیای آن از سوی حضرت امام (ره) و طرح «روز قدس»، این مساله دوباره جان گرفت .
در چهل سال گذشته که انقلاب مرحله اول را سپری کرد، هر چه زمان گذشت مساله فلسطین در میان دولت ها و ملت های مسلمان احیا شد و هر سال در روز قدس مردم به پا خاسته و اخبار رسانه ها نیز در این خصوص حاکی از احیای موضوع فلسطین است .
وی با اشاره به اینکه آمریکا و برخی کشورهای عربی در صدد فراموشی مساله فلسطین هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز همواره بر ضرورت احیا و اهتمام به موضوع فلسطین با توجه به برخی تلاش ها در منطقه تاکید داشته، چرا که موضوع فلسطین از قضایای اصلی و اساسی جهان اسلام است و سوریه امروز با مساله فلسطین گره خورده است.
نماینده ولی فقیه در سوریه ادامه داد: برخی تلاش ها مانند «معامله قرن» و تصمیم درباره جولان اشغالی اثری در فراموش کردن موضوع فلسطین نخواهد داشت و این تلاش ها مانند کسی است که در زمان غرق شدن به هر چیزی متوسل می شود.
از : داود پورصحت
خاورم*1436**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران سوريه نماينده ولي فقيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه شبکه خبری المیادین، بشار اسد رییس جمهور سوریه طی سخنانی تاکید کرد که مواضع این کشور از زمان آغاز آرمان فلسطین در سال ۱۹۴۸ ثابت بوده و حتی یک لحظه و تحت هیچ شرایطی تغییر نکرده است.

وی اظهار داشت که سوریه بدون تردید تمام آنچه را که لازم بوده و در حد امکانات این کشور بوده به فلسطینیان و عناصر مقاومت ضد اسراییل تقدیم کرده است.

اسد تاکید کرد که مواضع دمشق نسبت به مقاومت و موضع‌گیری‌های آن نه تنها هیچ تغییری نکرد، بلکه عمق و گسترش بیشتری پیدا کرده و حوادث و تحولات نشان می‌دهد که کسی که قدرت تصمیم‌گیری ندارد، آینده‌ای نیز نخواهد داشت و کسی که قدرت ندارد هیچ ارزشی در این دنیا ندارد و کسی که برای رسیدن به وطن خود مقاومت نمی‌کند، شایسته داشتن وطن نیست.

رییس جمهور سوریه با اشاره به جانبداری کورکورانه دولت‌های غربی از صهیونیست‌ها تاکید کرد که این موضوع تازه‌ای نیست. وی اشاره کرد که تسلیم شدن گرچه می‌تواند احساس کاذب و موقت امنیت و چه بسا قدرت به انسان بدهد، اما نمی تواند تضمین کننده بقای تسلیم شدگان باشد. در این صورت[تسلیم در برابر دشمن] دیگر تاریخ مصرف این اشخاص و دولت‌ها به پایان می‌رسد و وقتی تاریخ مصرف آنها به پایان برسد، این کشورها ویران شده و دچار فروپاشی و نابودی می‌شوند.

کد خبر 6096858

دیگر خبرها

  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • نیوزویک: مقاومت اسلامی بحرین، جبهه جدید محور مقاومت در جنگ با اسرائیل