Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@21:03:59 GMT

انتشار تصویر یک سحابی زیبا به مناسبت تولد هابل

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۳۱۶۳

انتشار تصویر یک سحابی زیبا به مناسبت تولد هابل

اعضای تیم تحقیقاتی تلسکوپ فضایی هابل به مناسبت جشن تولد این تلسکوپ تصویری زیبا از یک سحابی منتشر کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی "هابل" (Hubble Space Telescope) در تاریخ ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ میلادی توسط شاتل "دیسکاوری" به فضا پرتاب شد و در مدار گردش قرار گرفت.

این تلسکوپ یکی از پرکاربردترین و بزرگترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید که یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناسا نیز به مناسب نزدیک شدن روز تولد این تلسکوپ تصویر سحابی "خرچنگ جنوبی"( Hen ۲-۱۰۴) را منتشر کرده که در صورت فلکی " قنطورس" است.

البته نباید این سحابی را با سحابی خرچنگ در صورت فلکی "گاو" اشتباه گرفت.

سحابی‌ای که در تصویر مشاهده می‌شود، توسط یک سیستم ستاره‌ای نامنظم ایجاد شده است. در این سیستم یک ستاره منفجر شده و به ستاره "کوتوله سفید" تبدیل می‌شود.

سحابی "خرچنگ جنوبی" چندهزار سال نوری با ما فاصله دارد و در مرکز آن یک جفت ستاره دیده می‌شود که یکی ستاره قرمز و دیگری ستاره "کوتوله سفید" است.

تعامل میان این دو ستاره سبب ایجاد چنین شکلی در سحابی شده که به طور دقیق‌تر می‌توان گفت ابرهای گرد و غبار ظاهری شبیه به خرچنگ در این سحابی ایجاد کرده‌اند.

وقتی در سال ۱۹۹۰ مأموریت هابل شروع شد، دانشمندان دریافتند که آینه اصلی آن در جای مناسب خود قرار نگرفته و تصاویر مناسبی را به ثبت نمی‌رساند. به همین دلیل در دسامبر ۱۹۹۳ میلادی ۵ پیاده‌روی فضایی توسط یک فضانورد صورت گرفت تا مشکل هابل رفع شده و تعمیر شود.

بر اساس یک گزارش مهندسی که در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد، انتظار می‌رود که هابل ۵ سال دیگر هم فعالیت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سحابی خرچنگ تلسکوپ فضایی هابل هابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لذت یک روز تعطیل در دل طبیعت زیبا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مهاباد، برای بسیاری از خانواده‌ها پس از یک هفته کار و مشغله، زدن به دل طبیعت شاید مهمترین کار باشد.

امروز با آب و هوا و طبیعت زیبای مهاباد شاید کمتر کسی می‌توانست در خانه بماند و این همه زیبایی را از دست بدهد.

خانواده‌ها در یک روز تعطیل کنار هم جمع شده و نهار را در طبیعت خوردند. بچه‌ها هم پس از یک هفته نشستن سر کلاس و حضور در مدرسه حسابی خوشحال بودند.

مهاباد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان غربی با داشتن مناطق بکر و زیبا، هر هفته میزبان میهمانانی از اقصی نقاط کشور است که روزشان را در دل طبیعت سپری می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لذت یک روز تعطیل در دل طبیعت زیبا
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • آلیشا ؛ هدیه ای برای روز تولد زوندا (عکس)
  • (ویدئو) تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد
  • (ویدئو) از تولد تا یک ماهگی طوطی را ببینید
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس