Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-09@14:31:44 GMT

بازار متشکل، محلی مطمئن برای تامین نیازهای خرد ارزی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۴۹۲۱

بازار متشکل، محلی مطمئن برای تامین نیازهای خرد ارزی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد لاهوتی اقدام بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را راهکار مناسبی برای متعادل‌تر کردن بازار ارز دانست و گفت: موضوع راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، سه سال است که در رسانه‌ها مطرح شده و نقطه ابتدایی شروع بحث مرتبط با آن نیز از مجلس کلید خورده و در مرحله بعدی، در بانک مرکزی دنبال شده است؛ ضمن اینکه در برهه‌ای از زمان، قرار بر راه‌اندازی بورس ارز بود که فعلاً منتفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: ایجاد بازار متشکل ارزی امروز به ثمر نشسته و این بازار شکل گرفته است؛ اما تا آنجایی که دستورالعمل و اساسنامه آن تعریف شده، فعلاً برای اسکناس و نیازهای خرد است و حواله، واردات و صادرات را در برنمی گیرد و قرار نیست از این بازار برای تأمین آنها استفاده شود.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که موضوع ارز، علیرغم اینکه برخی مقامات دولتی بر این باورند که بازار اسکناس، تنها ۵ درصد از تقاضای ارزی بازار را شامل می‌شود و معاملات آن تأثیری بر کل بازار ندارد، در حالی که تجارت، صادرات و واردات تماماً از همین نرخ خرید و فروش ارزهای خرد تأثیر می‌پذیرد؛ به این معنا که اگر ۱۰۰۰ دلار در یک گوشه‌ای از شهر، به عددی معامله می‌شود که شاید واقعی هم نباشد، اما بلافاصله در فضای مجازی این عدد به عنوان یک عدد شاخص مبنا قرار می‌گیرد؛ لذا به نظر می‌رسد که برای رسیدن به شرایط متعادل و ساماندهی این بازاری به نحوی که بتواند بازار فردایی، سبزه میدانی و هرات را مدیریت کند، بسیار کارآمد خواهد بود.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، ایجاد بازار متشکل ارزی در حالتی که نظارت کامل بر آن صورت گیرد و دخالتی در کار نباشد، یک بازار مطمئن برای نیازهای خرد جامعه است و با ساماندهی که از طریق آن صورت می‌گیرد این بازار عمق یافته و مدیریت را به خوبی انجام خواهد داد.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه تمام اسکناس ارزی در این بازار قرار است عرضه شود، می‌تواند نرخ خود را با بازار نیمایی و سنا نیز نزدیک‌تر کرده و تفاوت میان این بازارها را از میان بردارد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کنفدراسیون صادرات ایران اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران بانک مرکزی ایران محمد لاهوتی بازار متشکل ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۴۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته نیازهای شهری در حوزه زیباسازی ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم علیپور صبح پنحشنبه در جلسه کمیسیون زیباسازی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: آنچه در تشریح عملکرد مناطق شهرداری در حوزه زیباسازی شنیدیم محدود به ابتدایی‌ترین نیازهای شهری از جمله رنگ آمیزی جداول و نرده‌ها و روشنایی معابر بود، در صورتی که فضای شهری می‌توان مدرن‌تر و به صورت پیشرفته‌تر زیباسازی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بارها به تدوین طرح ساماندهی مبلمان شهری تاکید کردیم و خوشبختانه بعد از پیگیری‌های مستمر امروز به مرحله فراخوان رسیده است؛ افزود: حوزه مبلمان شهری به دو دسته تقسیم می‌شود یا ضروری است یا تزئینی و متأسفانه آنچه امروز در شهرداری انجام می‌شود تمام طرح‌ها جنبه تزئینی داشته و برای ضروریات اقدامی انجام نمی‌شود.

عضو شورای شهر اردبیل ادامه داد: قطعاً نیازهای مبلمان شهری منطقه یک به دلیل اینکه هسته مرکزی شهر است با دیگر منطقه شهرداری متفاوت خواهد بود و شاید نصب نیمکت در منطقه یک نسبت به سایر مناطق در اولویت باشد.

علیپور در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: در بحث ساماندهی مبلمان شهری نیازمند همت و همکاری مدیران شهری هستیم چرا که هردو کمان اجرایی و تدوین باید همسو باشد تا طرحی با موفقیت اجرا شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل و ایجاد کمیته تشخیص نیازهای شهر در حوزه زیباسازی و تشکیل کمیته رنگ برای فضای شهر بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار قطعه زمین بایر در سطح شهر وجود دارد که تبدیل به مکان‌هایی عاری از بهداشت و تجمع ناآلودگی‌ها شده و نیاز است با حصار کشی و دیوارکشی قدمی به زیباسازی شهر برداریم.

کد خبر 6101157

دیگر خبرها

  • کریدور تعادلی بازار ارز مشخص شد؟
  • کمیته نیازهای شهری در حوزه زیباسازی ایجاد شود
  • مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز تمدید شد
  • مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار تمدید شد
  • تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز
  • تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن در زنجان شتاب می‌ گیرد
  • افزایش هزینه و از دست دادن بازار، مشکلات صنایع در اثر قطعی برق
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • مقاوم‌سازی ارزی؛ طرحی که به سه واقعیت بازار توجه می‌کند
  • ۶۰ درصد صندلی‌های دور دوم مجلس به صورت الکترونیک انتخاب می‌شود