Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:41:09 GMT

ملخ هاي غير بومي اراضي کردستان را تهديد نمي کند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۵۶۹۹

ملخ هاي غير بومي اراضي کردستان را تهديد نمي کند

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي کردستان گفت: هجوم ملخ هاي غير بومي به برخي مناطق جنوب کشور، اراضي کشاورزي و باغات اين استان را به دليل دور بودن از مناطق در معرض هجوم اين حشرات، تهديد نمي کند.

محمد غفوري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه کشاورزان استان نگران هجوم ملخ هاي غير بومي نباشند، اظهار داشت: ملخ ها غير بومي در استان هاي مورد هجوم در حال کنترل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: با اين وجود مزارع استان براي رعايت جوانب احتياط به صورت مرتب رصد مي شوند تا در صورت بروز هر گونه رويت حملات آفت ملخ، سمپاشي شوند.
غفوري با اشاره به اينکه از هفتم ارديبهشت سمپاشي بيش از هشت هزار هکتار از مزارع براي جلوگيري از هجوم ملخ هاي بومي در اين استان آغاز مي شود، اضافه کرد: سال گذشته در اين راستا سه ميليارد و 500 ميليون ريال براي سمپاشي هشت هزار هکتار از کانون هاي آلوده هزينه شد.
وي يادآور شد: سم دلتامترين و دستگاه هاي سمپاشي بين بهره برداران در کانون هاي آلوده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاري دهيار و شوراهاي روستاهاي تابع شهرستان ها به صورت رايگان توزيع مي شود.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي کردستان با بيان اينکه تمام سموم توزيع شده براي مبارزه با آفت ملخ بومي به صورت رايگان است، گفت: مبارزه با آفت بومي ملخ همه ساله در مراتع و اراضي کشاورزان اجرا مي شود.
وي اظهار داشت: پوره ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست ميزبان تغذيه مي کنند و هر ملخ قادر است تا سه برابر وزن خود تغذيه کند.
غفوري اضافه کرد: ملخ ها به دليل استفاده غذايي از مراتع و باغات به اين اماکن خسارت وارد مي کنند که در صورت کنترل نشدن قادرند تا 90 درصد به محصول خسارت بزنند.
وي افزود: در سال هايي که جمعيت اين ملخ طغيان داشته باشد، تمام پوشش گياهي و سرسبزي اطراف خود را مورد حمله قرار مي دهد و اگر گياهان مورد حمله جوان باشند کاملا آنها را از بين مي برند.
به گزارش ايرنا، استان کردستان به دليل داشتن بيش از يک ميليون و 110 هزار هکتار زمين قابل کشت مرغوب و مستعد يکي از قطب هاي توليد محصولات کشاورزي به ويژه گندم در غرب کشور به شمار مي رود و جايگاه چهارم کشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
7349/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۵۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه