Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@00:13:03 GMT

بلاک چین چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۶۲۰۴

بلاک چین چیست؟

در این بخش از گزارش بلاک‌چین به مبحث مجوز‌ها و قرارداد‌های هوشمند در این شبکه‌ خواهیم پرداخت. ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اگر با گزارش‌های بلاک‌چین ما همراه بوده باشید، می‌دانید که در چهار قسمت قبلی گزارش به صورت جامع در مورد تمامی ویژگی‌های این سیستم صحبت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قسمت اول به توضیح کلی بلاک‌چین، بلوک‌ها و سیستم کدگذاری هش پرداختیم که زنجیره‌ای را میان بلوک‌های اطلاعاتی برقرار می‌کرد. در قسمت دوم به مسئله امنیت پرداختیم و اصطلاحات کلید عمومی و خصوصی، امضای دیجیتال و رمزنگاری در بلاک‌چین را توضیح دادیم. در ادامه به معرفی چهار ویژگی اصلی بلاک‌چین رسیدیم، در گزارش سوم به مبحث دفتر کل توزیع شده و در گزارش چهارم به اجماع پرداختیم و حال قصد توضیح دو ویژگی باقی مانده از چهار خصوصیت اصلی بلاک‌چین را داریم تا به طور کامل با تمامی اجزا تشکیل دهنده بلاک‌چین آشنا شویم. گزارش‌های قبلی از طریق لینک‌های زیر در دسترس شما عزیزان قرار گرفته‌اند.

  

تاکنون در هر مطلبی که در مورد بلاک‌چین نوشته‌ایم به آزادی عمل و باز بودن این سیستم پرداختیم، به همین دلیل شاید از بلاک‌چین به عنوان یک شبکه نامحدود یاد شود، اما درواقع بلاک‌چین نیز محدودیت‌هایی دارد. در بلاک‌چین نیز کاربران به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام دسترسی‌های متفاوتی خواهند داشت. اصولا نمی‌شود یک سیستم تماما آزاد را در اختیار عموم قرار داد، زیرا در هر حال برخی‌ها به دنبال نفوذ به سیستم و ایجاد خرابکاری هستند. به همین دلیل هر سیستم یا شبکه‌ای به مدیر و مدیریت نیاز دارد، زیرا در غیر این صورت کنترل شبکه غیرممکن خواهد شد و به زبان ساده همه چیز از هم خواهد پاشید. به همین جهت دو ویژگی مدیریتی برای بلاک‌چین در نظر گرفته شده تا نظم و یکپارچگی شبکه از بین نرود.

 

مجوز‌ها

مجوز‌ها به عنوان گواهی‌نامه یا لاینسسی عمل می‌کنند که میزانی از دسترسی را به کاربران می‌دهد. هر کاربر طبق سیستمی که بر اساس بلاک‌چین شکل گرفته، مجوز‌هایی دارد که محدوده عملکرد آن کاربر را مشخص می‌کند. مجوز‌ها مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌هایی هستند که برای کاربران و یا حتی مدیران بلاک‌چین در نظر گرفته شده و مشخص کننده محوده فعالیت هر کاربر است.

مجوز می‌تواند هم محدود کننده سطح فعالیت کاربر باشد و هم سطح دسترسی او به اطلاعات شبکه را بیان کند. به عنوان مثال در یک سیستم بلاک‌چین نوع دسترسی‌های مدیران ارشد شبکه به اطلاعات با کاربران معمولی متفاوت است که این خود امری بدهی محسوب می‌شود.

نکته: نوع مجوز‌ها امنیت بلاک‌چین را زیر سوال نمی‌برد، یعنی یک مدیر ممکن است دسترسی‌های بیشتری داشته باشد اما نمی‌تواند داده‌ها را تغییر داده یا در شبکه تغییری ایجاد کند. همانطور که در بحث دفتر کل توزیع شده توضیح دادیم، هر گره، نسخه‌ای از کل شبکه بلاک‌چین را در خود جای داده است، به همین دلیل مدیر شبکه نمی‌تواند اطلاعات موجود بر روی هر گره را تغییر دهد، پس از این نظر امنیت شبکه بلاک‌چین تضمین شده است. از طرفی هرچند هر گره دارای یک نسخه کامل از بلاک‌چین است اما شاید بسته به نوع مجوزی که دارد، قادر به دیدن اطلاعات آن نباشد و تنها به دلیل حفظ امنیت سیستم، نسخه کامل بلاک‌چین را به صورت مخفی در خود جای داده باشد.

توجه به یک مورد حائز اهمیت است که بسته به نوع کاربرد سیستمی که بر پایه بلاک‌چین طراحی شده، سطح مجوز‌ها تغییر می‌یابد، همچنین یک سیستم می‌تواند بدون مجوزها ارائه شود و در آزادانه‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد.

 

با توضیح مثالی به تشریح مبحث مجوز‌ها در بلاک‌چین خواهیم پرداخت.

پنچ کاربر را در یک شبکه بلاک‌چین در نظر بگیرید، کاربر A، B و C که گره‌های معمولی هستند و کاربر T و S که مدیر شبکه بلاک‌چین است. هنگامی که کاربر A اطلاعاتی را برای کاربر B می‌فرستد، هر دو کاربر قادر به دیدن جزئیات اطلاعات هستند. در این میان کاربر C به دلیل آنکه ربطی به این انتقال اطلاعات ندارد متوجه انتقال فایل می‌شود اما از جزئیات آن بی‌خبر می‌ماند. اما دو کاربر T و S می‌توانند تمامی اطلاعات رد و بدل شده میان کاربران را مشاهده کند. از طرفی کاربران معمولی متوجه انتقال فایل میانT و S نمی‌شوند، زیرا مجوز آن‌ها اینگونه تعریف شده است.

البته مجوز‌ها می‌تواند به صورتی باشد که به طور مثال کاربر C نیز بتواند جزئیات انتقال اطلاعات میان A و B را ببیند.

 

قرارداد‌های هوشمند

در حالی که مجوز‌ها مربوط به کاربران می‌شود، قرارداد‌های هوشمند، قوانین سیستمی بلاک‌چین را مشخص می‌کنند. به طور مثال در یک سیستم بانکی بر اساس بلاک‌چین، سقف انتقال پول یا نوع قرارداد‌ها، زمان بندی پرداخت‌ها یا هر نوع قانون دیگری که برای انتقال داده معین می‌گردد، بخشی از قرارداد‌های هوشمند هستند. این نوع قرارداد‌ها می‌توانند به صورت خودکار فعال یا غیر فعال شوند یا در مواقعی خاص، تغییر کنند.

با تعریف قرارداد‌های هوشمند سیستم به هدف اصلی خود خواهد رسید، به طور طبیعی قوانین یک شرکت بیمه با یک بیمارستان تفاوت‌های زیادی دارد و سیستم هر دو نمونه قابل اجرا بر روی بلاک‌چین است، به این ترتیب قوانینی که برای هر سیستم در نظر گرفته می‌شود با نام قرارداد‌های هوشمند تعریف شده و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

 

به عنوان آخرین مطلب از این بخش گزارش بلاک‌چین می‌خواهیم نگاهی به تمامی اجزاء یک سیستم بلاک‌چین داشته باشیم و تمامی گره‌های تاثیرگذار در این شبکه را بررسی کنیم.

کاربر بلاک‌چین: یک مشارکت کننده با مجوز‌های خاص برای استفاده از سرویس بلاک‌چینتنظیم کننده: یک کاربر با مجوز ویژه برای نظارت بر عملیات‌های رخ داده در شبکه، یک تنظیم کننده شاید خود اجازه انجام هیچ عملیاتی را نداشته باشد.توسعه دهنده بلاک‌چین: برنامه‌نویسانی که شبکه و قرارداد‌های هوشمند را برای سرویس بلاک‌چین ایجاد می‌کنند.اپراتور شبکه بلاک‌چین: کسی که قدرت تعریف، ایجاد، مدیریت و نظارت بر شبکه بلاک‌چین را دارد.پلتفرم‌های پردازش مرسوم: سیستم‌های رایانه‌ای که برای افزایش پردازش اطلاعات سرویس بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند.منبع داده مرسوم: سیستم‌های داده‌ای که برای تاثیرگذاری بر روی رفتار قرارداد‌های هوشمند برای تعریف جدید نحوه نقل و انتقالات داده‌ها میان اپلیکیشن یا داده‌های مرسوم و بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند.مرجع صدور گواهی‌نامه: کسی که گواهی‌نامه‌ها و مجوز‌های مختلف را صادر و مدیریت می‌کند.

در قسمت بعدی و پایانی سلسله مباحث بلاک‌چین به دلایل اعتماد به این شبکه و کاربرد‌های آن در زندگی امروزه خواهیم پرداخت.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۶۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سئو سایت وردپرس چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار محبوب است. امروزه بیش از ۴۰ درصد از وبسایت‌های روی اینترنت از وردپرس استفاده می‌کنند. بسیاری از وبسایت‌های معروف مانند نیویورکر، مجله تایم، بی بی سی آمریکا، ادوبی بلاگ، والت دیزنی و مرسدس از وردپرس استفاده می‌کنند.

از بین وب سایت‌های معروف ایرانی نیز برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های محتوا مانند تجارت نیوز، سایت چطور، سایت متمم و مجله دیجی کالا از این سیستم استفاده می‌کنند.

سئو سایت SEO چیست؟

سئو سایت به معنی بهینه سازی سایت برای موتور‌های جست و جو است و برای بهبود سایت برای موتور‌های جست و جو و جذب بازدیدکننده‌ها انجام می‌شود. سئو سایت کلیه فرآیند‌هایی که از اول روی سایت انجام می‌شود را می‌گویند.

 این فرآیند‌ها شامل طراحی سایت، تولید محتوا و فرآیند لینک سازی است که به جذب افراد از طریق موتور‌های جست و جو و عمدتا گوگل منجر خواهد شد.

سئو وردپرس چیست؟

سئو وردپرس به مجموعه کار‌هایی گفته می‌شود که برای بهینه سازی و افزایش رتبه‌ی گوگل در سایت‌های وردپرسی انجام می‌شوند. سادگی سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شما کمک خواهد کرد که زمان زیادی را در تولید و انتشار محتوا صرفه جویی کنید.

 بسیاری از نیازمندی‌های سئو به صورت پیش فرض در وردپرس رعایت شده، بخش بزرگی از سئو مربوط به مباحث تکنیکال است، اما زیبایی وردپرس در امکان بهبود جنبه‌های مختلف سئوی تکنیکال حتی برای کاربران با دانش فنی کم است.

البته سئو سایت فقط به این معنا نمی‌باشد که سایت را برای موتور‌های جستجو فقط بهینه کنیم، مهم‌ترین چیز که همواره در سئو مطرح است رضایت کاربر می‌باشد چرا که اگر کاربر وارد سایتی شود و از محتوای آن رضایت نداشته باشد به عبارت دیگر محتوای سایت نیار کاربر را برطرف نکند، کاربر از سایت شما خارج خواهد شد و به سایت دیگری می‌رود به این ترتیب رتبه شما هر روز در موتور‌های جست و جو کم و کم‌تر خواهد شد.

ارتباط سئو سایت با وردپرس

در سئو سایت، بیش از ۵۰ درصد فرآیند سئو مربوط به سئو داخلی وبسایت‌ها است و باید طوری انجام شود که به بهترین نحو ممکن سئو داخلی صورت گیرد، بنابراین اگر بخواهیم یک سایت خوب با سئو سایت داخلی مناسبی داشته باشیم باید ساختار سایت به گونه‌ای باشد که سئو آن بدون مشکل خاصی انجام شود که با وردپرس این کار به راحتی قابل انجام است.

البته که سیستم مدیریت محتوای انتخاب شده توسط شما تضمین کننده موفقعیت شما در صفحات جستجوری گوگل نخواهد بود. وردپرس یک سلاح جادویی نمی‌باشد و نمی‌تواند به تنهایی جایگزین یک استراتژی سئو سایت موثر شود. شما باید همچان برای بهبود سئو سایت خود تلاش کنید. در ادامه مهم‌ترین مزایای وردپرس از نظر سئو را با هم بررسی خواهیم کرد:

سیستم وردپرس در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و خیلی زود توانست توجه بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان را به خود جذب کند. امروزه وردپرس سهم ۶۰ درصدی از بازار سیستم‌های مدیریت محتوا را در اختیار خودش دارد. از وردپرس می‌توان به عنوان یک راهکار برای فروش اینترنتی و راه اندازی فروشگاه استفاده کرد.

بطور کلی دلایل محبوبیت وردپرس به شرح زیر است:

•    کاربری آسان: شما حتی بدون دانش برنامه نویسی می‌توانید یک سایت وردپرسی بسازید.

•    سازگاری و انطباق پذیری بالا: با وجود هزاران پوسته و افزونه وردپرس شما می‌توانید سایت وردپرسی را مطابق نیازی‌های خورد شخصی سازی کنید.

•    جامعه کاربری گسترده: وردپرس یک نرم افزار متن باز می‌باشد. هزاران سایت و تالا گفتگو وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها با سایر کاربران در ارتباط باشید و دانش خود را به اشتراک بگذارید و پاسخ سوالاتتان را درباره طراحی سایت با وردپرس دریافت کنید.

وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو سایت

•    امکان تغییر و اصلاح آدرس صفحات: در وردپرس امکان تغییر و پیاده سازی ساختاری مشخص برای آدرس صفحات مختلف وجود دارد.

•    اضافه کردن متادیتا بصورت خودکار: تایتل و توضیحات متا یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های رتبه بندی در سئو سایت می‌باشد. وردپرس به صورت خودکار بسیاری ازتگ‌های ضروری را به صفحات سایت اضافه می‌کند.

•    سئوی تصاویر: دیده شدن تصاویر سایت شما در صفحات جستجوی گوگل بسیار مهم است. سئو تصاویر در وردپرس به آسانی قابل مدیریت کردن است.

•    تجربه کاربری: وجود بی شماری از افزونه‌های وردپرس و پوسته این امکان را به شما می‌دهد تا سایت خود را بتوانید شخصی سازی کنید، می‌توانید قابلیت‌ها و امکانات‌های زیادی به سایت اضافه کنید و تجربه کاربری سایت را بهبود بخشید. تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های سئو سایت می‌باشد.

•    سرعت بارگذاری: بسیاری از پوسته‌ها در وردپرس برای سرعت بارگذاری بهتر بهینه شده اند، همچنین افزونه‌ها و ابزار‌های مختلفی برای بهبود سرعت در سایت‌های وردپرسی وجود دارد.

•    سازگاری با موبایل: امروزه بیش از ۶۰ درصد از جستجو‌ها در گوشی‌های موبایل انجام می‌شود، بهتر است بدانید که نمایش سایت در موبایل بسیار اهمیت دارد. بیشتر قالب‌های وردپرس بصورت پیش فرض با دستگاه‌های موبایل سازگار می‌باشند.

دیگر خبرها

  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • (ویدئو) صحبت‌های خسرو حیدری، سوژه هواداران پرسپولیس شد!
  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • سریال VAR تمام شدنی نیست