Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@04:49:23 GMT

پشیمانی از توقیف یک فیلم بعد از 25 سال!

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۸۶۹۵

پشیمانی از توقیف یک فیلم بعد از 25 سال!

روز گذشته عزت الله ضرغامی به یک نکته‌ای در باره زمان مدیریتش به عنوان معاونت سینمایی وزارت ارشاد اشاره کرده است که جالب توجه است، او در صفحه جدیدیش در اینستاگرام تحت عنوان «خمیازه» پستی منتشر کرده تحت عنوان «اشتباهات مدیریتی من» و نوشته است:

«نباید [فیلم] «آدم برفی» را توقیف می کردم، اگر به گذشته برگردم ترجیح می‌دادم به روح توصیه رهبر انقلاب در مورد فیلم سینمایی «آدم برفی» عمل کنم و به دلایل نظارتی که در جای خود مورد تأکید ایشان هم بود مردم را از دیدن این فیلم خوش‌ساخت و پر پیام محروم نمی ساختم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته عدم همکاری مدیریت محترم وقت حوزه هنری سازمان تبلیغات هم در این تصمیم گیری بی‌تأثیر نبود ولی می‌توانستم با اجتهاد رسانه‌ای و هنری تصمیم درست‌تری بگیرم، هر چند در سال‌های مدیریتم در رسانه ملی آن را جبران کردم.»

فیلم «آدم برفی» فیلمی اجتماعی، کمدی به نویسندگی و کارگردانی داود میرباقری است که در سال ۱۳۷۳ ساخته شد، این فیلم مدت ۳ سال توقیف بود و در سال ۷۶ امکان اکران پیدا کرد و پر فروش ترین فیلم سال شد.


در این روزها که اتفاقا توقف ادامه اکران فیلم «رحمان 1400» بسیار خبر ساز شده است این اظهارات ضرغامی واقعا قابل تامل است که مدیری بعد از این همه سال چنین نکته‌ای را به عنوان اشتباه دوره مدیریتی خود اعلام می‌کند.

شجاعت ضرغامی از این منظر که بعد از حدود 25 سال به این قضیه اشاره کرده و آن را از اشتباهات دوران مدیریتش قلمداد می‌کند قابل تحسین است، اگر چه شاید برخی بر این اعتقاد باشند که این اعتراف بعد از 25 سال دیر باشد یا اساسا اظهار این این اشتباه چه نفعی به حال فیلم یا الان ما دارد؟ یا ذکر این مساله برای کسب محبوبیت نزد عامه مردم است یا خیر؟

حداقل حسن چنین اعترافاتی این است که مدیران کنونی در پست‌های مختلف نظارتی و ... حواسشان را بیشتر جمع کنند و این مهم را مد نظر داشته باشند که چه بسا فیلم، کتاب، موسیقی و ... که امروز از نگاه آنان توقیف و غیر قابل پخش است شاید چند سال بعد به‌ عنوان یک اثر «خوش‌ساخت و پر پیام» از آن یاد شود.

توقیف فیلم در سینمای ایران هر از گاهی به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است در همین 2 سال اخیر فیلم‌های «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «آشغالهای دوست داشتنی» محسن امیریوسفی، «پارادایس» علی عطشانی هر کدام بعد از چند سال توقیف اکران شدند و هیچ اتفاقی خاصی هم رخ نداد.


اگر عزت الله ضرغامی الان بعد از 25 سال چنین اعترافی کرده است باید پرسید واقعا چه کسی جوابگوی زمان، انرژی، مسائل و مصائبی است که این توقیف برای سازندگان فیلم به همراه داشته است؟ آیا اساسا قابل جبران است؟

یکی از نکات جالب توجه این است که توقیف یک فیلم در پاره‌ای موارد باعث کنجکاوی بیشتر مخاطب به آن فیلم شده و در زمان اکران هم با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و این اتفاق باعث شده است گاهی اوقات برخی از تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها تمایل دارند حتی برای مدتی کوتاه با مطرح کردن این عنوان «توقیفی» نگاه مخاطبین را به سمت فیلم متوجه سازند و در زمان اکران از این تمهید استفاده کنند.

به هر روی تا به اکنون چند فیلم مانند «خانه پدری» و «کاناپه» کیانوش عیاری، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» عبدالرضا کاهانی، «خرس» خسرو معصومی و ... همچنان در توقیف مانده است و باید از این منظر به آنها نگاه شود که آیا گذشت زمان باعث نمی‌شود که چنین افسوسی را برای مدیران کنونی در 10 یا 20 سال آینده به همراه داشته باشد؟

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی توقیف فیلم آدم برفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی «مست عشق» در روز اول اکران

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کرد: فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این فیلم اثر حسن فتحی فیلمساز مطرح کشورمان است و به عنوان اثری بین‌المللی (محصول مشترک ایران و ترکیه) نیز درنظر گرفته می‌شود، اقبال مخاطبان به آن نشان می‌دهد که مردم از فیلم‌ها با ژانرهای مختلف استقبال می‌کنند و «مست عشق» که روایتی تاریخی را در پیش‌زمینه ملودرام دنبال می‌کند توانسته است در فروش نیز بسیار موفق ظاهر شود و حتی فیلم‌هایی در ژانر کمدی را پشت سر بگذارد.

صابری ابزار امیدواری کرد این استقبال ادامه یابد و در طول اکران نیز مخاطبان به تماشای «مست عشق» بنشینند.

دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران در پایان عنوان کرد: این موفقیت را به همه دست‌اندرکاران ساخت و اکران فیلم «مست عشق» تبریک گفته و خوشحالم که این فیلم ارزشمند سرانجام در سینماهای کشور به نمایش در آمد.

شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ (پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند.

صبا کریمی

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • خانواده قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟
  • خانواده هم قاتل از «بی‌بدن» شکایت می‌کنند؟
  • آغاز اکران فیلم «مست عشق»
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • رکوردشکنی «مست عشق» در روز اول اکران
  • توقیف ۴۸ خودرو در نیشابور
  • (تصاویر) اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق»