Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در حالی که آتش‌سوزی پنج روز پیش کلیسای «نوتردام» پاریس همچنان در صدر اخبار فرانسه است، معترضان جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» برای بیست و سومین هفته متوالی و برای اعتراض به سیاست‌های دولت به خیابان آمدند.

هزاران تن از جلیقه‌زردها امروز شنبه ۳۱ فروردین در پاریس به خیابان آمدند تا همچون معترضان در شهرهای دیگر با رئیس جمهوری، «امانوئل ماکرون» بر سر خواسته‌های خود «اتمام حجت» کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تظاهرکنندگان در حالی که همچون هفته‌های پیش از راهپیمایی در خیابان شانزه‌لیزه منع شده بودند، از اطراف کلیسای آسیب‌دیده نوتردام نیز دور نگه داشته شدند.

بخشی از اعتراض امروز جلیقه‌زردهای فرانسوی به استفاده میلیاردرها و شرکت‌های ثروتمند از موقعیت آتش‌سوزی در کلیسای جامع نوتردام بود. از فردای آتش‌سوزی نوتردام موجی از انتقادهای ضد دولتی به دلیل افزایش معافیت مالیاتی برای کمک‌کنندگان به بازسازی این کلیسا در سراسر فرانسه به وجود آمد. معترضان می‌گویند در حالی که خواسته اصلی آنها کاهش مالیات و افزایش قدرت خرید برای اقشار کم‌درآمد و متوسط است، دولت باز هم به فکر پولدارترین افراد جامعه است.

مجموع نیروهای پلیس ضد شورش که برای روز مقابله با تظاهرات روز شنبه جلیقه‌زردها گسیل شده‌اند به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که عمده آنها در پاریس «تولوز، مونپلیه و بوردو» مستقر شده‌اند.

 

درگیری در پاریس

درگیری‌های معترضان با پلیس ضد شورش در شهرهای مختلف فرانسه مطابق معمول هر هفته از نخستین ساعات بعد ازظهر شدت گرفت. در پاریس که همواره کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردهاست، حدود ساعت دو بعد از ظهر تنش در خیابان‌های شهر شدیدتر شده و پلیس تلاش کرد تا با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان خشمگین را متفرق سازد.

در این ساعت شمار معترضان در پاریس به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. با آن که آمار راهپیمایان در پاریس اندکی بیشتر از هفته پیش بود، اما آمار کلی آنها در کل کشور با افتی بسیار شدید از ۳۱ هزار نفر در هفته گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر در روز جاری رسید.

در میدان «رپوبلیک» (جمهوری) و بولوار «ژول فری» که بیشترین درگیری‌ها از آنجا گزارش شده، برخی از معترضان چند خودرو و موتورسیکلت را آتش زدند.

در میدان «باستی» نیز پلیس در پاسخ به پرتاب کوکتل مولوتوف از سوی برخی تظاهرکنندگان، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به طرف آنها شلیک کرد.

هنوز گزارشی از آسیب‌دیدگی در تظاهرات روز شنبه در دست نیست، اما شهروندان فرانسوی با همرسان کردن تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از خشونت پلیس و صدمه دیدن برخی افراد بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور خبر داده‌اند.

پلیس همچنین از بازداشت بیش از ۱۲۰ نفر در جریان این راهپیمایی در پاریس خبر داده است.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 فرانسه جلیقه زردها کلیسای نوتردام 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کشته و زخمی طی تیراندازی در شمال شرق پاریس

در حادثه تیراندازی شنبه در حومه سن سن دونی واقع در شمال شرقی پاریس یک نفر کشته و تعدادی دیگر به شدت مجروح شدند.

براساس گزارش الیوم السابع، یک منبع پلیس فرانسه امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه تیراندازی بین جمعه شب تا بامداد شنبه در پارکینگ مرکز فرهنگی در محله سوران در سن سن دونی در شمال شرق پایتخت رخ داد.

پلیس پس از رسیدن به صحنه، چهار مجروح را پیدا کرد که روی زمین پراکنده شده بودند. یک منبع پلیس گفت که یک نفر بلافاصله پس از آن فوت کرد و سه نفر دیگر در وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شدند.

به گفته یک منبع قضایی، گزارش اولیه حاکی از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر است. تحقیقات در خصوص جنایت قتل عمد و اقدام به قتل عمد توسط یک باند سازمان یافته آغاز و تحقیقات به واحد جنایی پلیس قضایی پاریس محول شده است، اما تا صبح شنبه هیچ بازداشتی صورت نگرفت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • همکاری دانشگاه‌ها و پلیس آمریکا در شناسایی حامیان فلسطین
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در خیابان لاله‌زار تهران؛ کجا آتش گرفته است؟
  • معترضان صهیونیست تظاهرات سکوت برگزار کردند
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • استقرار اتوبوس‌های زندان در محوطه دانشگاه کلمبیا
  • ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
  • ۴ کشته و زخمی طی تیراندازی در شمال شرق پاریس
  • فیلم/ یورش پلیس فرانسه به دانشگاه ساینس پو پاریس