Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش انجمن فیزیک آمریکا دو محقق ایرانی را بعنوان داوران برجسته مجلات این انجمن معرفی کرد که یاسمن فرزان یکی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دو نفر از محققان ایرانی به عنوان داوران برجسته مجلات انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی شده‌اند. یاسمن فرزان، استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و وحید کریمی‌پور، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف داورانی هستند که از سوی این انجمن مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که یاسمن فرزان در سال ۲۰۰۸ نیز از سوی انجمن بین‌المللی فیزیک خالص و کاربردی یا IUPAP به دلیل فعالیت‌های مهمش در فیزیک نظری ذرات به ویژه در علم نوترینو (یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی است و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود) به عنوان فیزیکدان جوان برتر جایزه گرفت. او هم‌اکنون استاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تهران است.

جالب است بدانید که مایکل پسکین، فیزیکدان تئوری در مرکز شتاب دهنده استانفورد و استاد دانشگاه یاسمن فرزان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ در مورد او می‌گوید: او یکی از کسانی است که واقعا می‌داند چه می‌خواهد.

فرزان یکی از دانشجویان دختری بود که در تیم ایران در المپیک فیزیک بین‌المللی انتخاب شد. او همچنین در مسابقات فیزیکی که در سال ۱۹۹۴ در پکن برگزار شد، مدال نقره در بخش تئوری گرفت و به عنوان بهترین دانشجوی زن انتخاب شد.

گفتنی است که فرزان رشته فیزیک ذرات اولیه را در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی خواند و یکی از هشت دانشجویی بود که در طرح PhD در مدرسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته در تریسته، در ایتالیا، پذیرفته شد تا روی فیزیک نوترینو تمرکز کند.  
همسر فرزان نیز یک فیزیکدان است. محمد مهدی شیخ جباری فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. او پس از پایان مقطع دکترا در سال ۱۳۷۶، حدود یک سال و نیم در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت کرد و پس از آن مدت دو سال در تریسته ایتالیا و سه سال در دانشگاه استنفورد به تحقیق و فعالیت علمی و آموزشی اشتغال داشته است.

یاسمن فرزان پس از اینکه در مدرسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته در تریسته مشغول به مطالعه شد، به همراه همسرش برای گرفتن پست‌دکتری به دانشگاه استنفورد دعوت شد. او سال‌ها در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلک در آمریکا مشغول به کار بود.

پسکین در این مورد می‌گوید: فکر می‌کردم که این مساله برای فرزان بغرنج شود، زیرا او به فیزیک نوترینو علاقه ویژه‌ای داشت و ما در گروه فیزیک تئوری کسی را نداریم که متخصص علوم نوترینو باشد.

او می‌افزاید: فرزان مصمم بود که تا آخر کار ادامه دهد و به هر گونه سوالی که برمی‌خورد، پاسخ بدهد.

به گفته پسکین، فرزان زمانی که در دانشگاه استنفورد بود، مقالات بسیار زیبایی نوشت و یک بار هم با همکاری هم یک مقاله خوب نوشتیم.

فرزان در سال ۲۰۰۴ دکتری خود را گرفت و به همراه همسرش به تهران برگشت و هم‌اکنون رئیس دانشگاه فیزیک در موسسه تحقیقاتی علوم دانش‌های بنیادی است و روی طرح‌های فیزیک ذرات پدیده‌شناسی کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فیزیکدان ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک انتصاب جدید‌ و مهم در فدراسیون والیبال ایران

 به گزارش "ورزش سه"، سید میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال طی حکمی امیرحسین منظمی را به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون والیبال منصوب کرد.

در حکم انتساب امیرحسین منظمی آمده است: «احتراما؛ با توجه به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به سمت سرپرست دبیر کلی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و به کارگیری مساعی ارزنده خویش و نیز هماهنگی امور با نائب رئیس محترم فدراسیون، در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.»

رزومه امیرحسین منظمی به شرح زیر است:
«دکترای تخصصی مدیریت ورزش از دانشگاه تهران در سال 1394
بازیکن و مربی اسبق تیم ملی
مدیر سلامت، ورزش و آموزش دبير خانه شورایعالي مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی كشور
عضو هيات مدیره سازمان ورزش شهرداری تهران
مدیر ورزش شهرداری منطقه ۱۴ تهران
مشاور ورزشي شهرداری مناطق ۱۴،۱۸،۲۱ تهران
رئيس انجمن واليبال شهرداری تهران
رئيس اداره تربيت بدني دانشگاه تربيت دبير شهيد رجایي
مدیر گروه آموزشي مدیریت دانشکده علوم ورزشي دانشگاه شهيد رجایي
عضو هييت ریسه فدراسيون واليبال جمهوری اسلامي ایران
عضو هيئت رئيسه هيئت واليبال استان تهران
مدیر تيم‌های ملي واليبال جمهوری اسلامي ایران
مدیر تيم‌های ملي واليبال جمهوری اسلامي ایران
رئيس انجمن واليبال فدراسيون ناشنوایان
رئيس انجمن واليبال دانشگاه پيام نور كشور
مدیر عامل باشگاه كهمان نوین لرستان
قائم مقام مدیر عامل باشگاه فرهنگي ورزشي متين وارنا صالحين ورامين
ریيس كميته بازاریابي انجمن مدیریت ورزشي كشور
عضو انجمن علمي مدیریت ورزشي كشور
مشاور عالي ورزشي فدراسيون ناشنوایان
عضو هيات رییسه پنل مدیریت ورزشي در همایش ملي یافته‌های نوین در علوم ورزشي
نماینده جامعه كميته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکي پژوهشکده گوارش و كبد دانشگاه شهيد بهشتي
عضو كارگروه ویژه گردشگری جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ قطر
مدیر اجرایي مسابقات ليگ جهاني واليبال در سال ۲
دبير قطب یازده غذا و داروی كشور
عضو كميته علمي سيزدهمين همایش بين المللي علوم ورزشي
رییس انجمن واليبال دانشجویان پسر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور

دیگر خبرها

  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • یک انتصاب جدید‌ و مهم در فدراسیون والیبال ایران
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • علی هیبتی کیست؟ از درگیری مسلحانه تا حرکت غیرورزشی