Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@09:28:24 GMT

نويد تحول در روابط ديرينه ايران و پاکستان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۰۹۱۷

نويد تحول در روابط ديرينه ايران و پاکستان

خبرگزاري آريا - زاهدان– ايرنا– هرچند دشمنان با حوادث تلخ تروريستي سال گذشته در مرزهاي ايران و پاکستان بارها کام مردم را تلخ کردند اما هم اينک در ابتداي سال جديد، اولين سفر نخست وزير پاکستان به تهران نويدبخش تحولي عظيم در روابط ديرينه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي اين دو کشور دوست و همسايه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا کشور پاکستان يکي از همسايگان جنوب شرقي ايران و هم مرز با استان پهناور سيستان و بلوچستان است. هر چند اين استان از طريق مرزهاي آبي و خاکي علاوه بر پاکستان با دو کشور افغانستان و عمان نيز هم مرز است اما بيشترين طول نوار مرزي اين استان در همجواري با کشور پاکستان قرار دارد بنابراين به دليل گستردگي مرز مشترک همسايگي با اين کشور مي تواند براي ايران بسيار مهم و تاثيرگذار باشد اما متاسفانه در طول سال هاي گذشته به خصوص در سال 97 به جاي منافع مرزي مشترک حوادث تلخ تروريستي با سواستفاده از خاک پاکستان سبب شده تا تهديدات همسايگي با اين کشور بيشتر از ظرفيت ها و منافع آن احساس شود.
اين شرايط در حالي است که در چهل سال گذشته حق همسايگي و حسن همجواري از جانب کشور ايران در قبال پاکستان به طور کامل ادا شده و در اين باره رساندن خط لوله صلح، فراهم کردن امکانات صادرات برق به اين کشور، عدم تجاوز به خاک اين کشور با وجود حملات تروريستي متعدد از آن سوي مرز و استقبال بي نظير از زائران پاکستاني اربعين را مي توان مهمترين شواهد بر اين مدعا دانست.
توسعه روابط اقتصادي با پاکستان نيز يکي ديگر از سياست هاي اصلي ايران است که در طول سالهاي گذشته اين نيت از طريق افزايش تعداد بازارچه هاي مرزي و تقويت زمينه صادرات به اين کشور به اثبات رسيده است. همچنين قرابت و نزديکي فرهنگي و مذهبي مردم ايران و پاکستان سبب شده تا مراودات فرهنگي مردم دو سوي مرز بدون در نظر گرفتن مرزبندي هاي سياسي همچنان ادامه داشته باشد و زمينه صلح و دوستي هر چه بيشتر را فراهم کند.
با اين حال از آنجايي که امنيت مهمترين پيش نياز يا به عبارتي زيرساخت اصلي هرگونه توسعه روابط اقتصادي و فرهنگي با کشورهاي ديگر است، نبود آن در مرزهاي ايران با پاکستان يا به عبارت بهتر، نبود تضمين براي برقراري امنيت از سوي پاکستان در اين منطقه سبب شده است تا ديگر روابط اين دو کشور نيز تحت تاثير قرار گيرد و به مقصد و مقصود اصلي خود نرسد.
ابراز گله مندي سياستمداران و فرماندهان نظامي ايران از مقامات پاکستاني بعد از هر حادثه تروريستي که با استفاده از خاک اين کشور در مرزهاي سيستان و بلوچستان اتفاق مي افتد نشان دهنده نبود تضمين عملي در تامين امنيت مرزهاي مشترک با ايران از سوي پاکستان است. هر چند پس از هر حادثه تروريستي مقامات پاکستان قول همکاري و پيگيري مي دهند اما تکرار اين حوادث نشان دهنده عملي نشدن اين تعهدات است که به عقيده برخي کارشناسان روابط بين الملل دليل اين عدم تعهد، نبود اتفاق نظر ميان گروه هاي مختلف داخلي اين کشور درباره ايران و همچنين برخي دخالت هاي خارجي در تصميم گيري هاي مقامات اين کشور است.
**نويد فصلي جديد در روابط دوستانه دو همسايه
با اين حال بعد از وقوع حوادث متعدد تلخ تروريستي در مرزهاي مشترک ايران و پاکستان مخصوصا در سال گذشته، سفر نخست وزير اين کشور به تهران به دعوت رئيس جمهوري اسلامي ايران در ابتداي سال 98 نويدبخش فصلي جديد در روابط اين دو کشور دوست و همسايه است.
اين سفر که همزمان با هفتادمين سال روابط ايران و پاکستان انجام مي شود، فرصتي مناسب براي طرح طيف وسيعي از موضوعات مورد توجه دو طرف از همکاري هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، مرزي و مبارزه با تروريسم گرفته تا برخي موضوعات مهم منطقه اي و بين المللي خواهد بود که با توجه به شرايط فعلي دو کشور در حوزه اقتصاد، اين موضوع را مي توان در اولويت فهرست زمينه هاي مشترک همکاري ميان اين دو کشور قرار داد. هر چند نشست خبري روز گذشته وزير امور خارجه پاکستان در آستانه اين سفر حاکي از برنامه امنيتي جديد اين کشور براي تامين امنيت مرزهايش با ايران بود و نشان مي دهد مقامات اين کشور قبل از توسعه روابط اقتصادي با ايران به فکر تهيه زير ساخت لازم براي روابط تجاري و برآورده کردن انتظارات مقامات ايراني در تامين امنيت مرزها بوده اند.
در شرايط فعلي روابط بين المللي و تشديد تحريم هاي آمريکا عليه ايران استفاده از ظرفيت همسايگي پاکستان مي تواند مزاياي بسياري براي اقتصاد کشور در جهت تامين برخي نيازها داشته باشد. از طرفي برقراري امنيت در مرزهاي ايران و پاکستان منجر به رونق اشتغال مفيد و از قوه به فعل در آمدن ظرفيت بازارچه هاي مرزي مي شود که کسب و کار و اشتغال مرزنشينان دوسوي مرز را در پي دارد.
**پيوند اقتصادي ايران و افغانستان با خواهرخواندگي بنادر گوادر و چابهار
از آنجايي که توسعه در هر منطقه موجب افزايش امنيت نيز مي شود بنابراين ايران به عنوان کشور همسايه پاکستان خواستار توسعه در اين کشور است. يکي از محورهاي توسعه پاکستان بندر گوادر در اين کشور است. کارشناسان و پژوهشگران پاکستان معتقدند با توجه به ظرفيت بالاي اقتصادي در منطقه و آسياي ميانه دو بندر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر خواهر خوانده در کنار يکديگر مي توانند در بالا بردن سطح زندگي مردم و توسعه اقتصادي و تجاري نقش ايفا کنند. ايران نيز در همين راستا توسعه بنادر چابهار و گوادر را مکمل يکديگر و موجب برقراري امنيت در هر کشور مي داند.
بندر چابهار از سوي مقامات دو کشور خواهر خوانده بندر گوادر در ايالت بلوچستان پاکستان لقب گرفته است و وزير کشتيراني پاکستان نيز با حضور در مراسم افتتاح فاز نخست بندر چابهار اين دستاورد را به مقامات ايراني تبريک گفت. حضور وي در اين مراسم نشان مي دهد که پاکستان هيچ گاه بندر چابهار را به عنوان يک رقيب براي بندر گوادر نمي داند .
پيش از اين وزارت امور خارجه پاکستان نيز با انتشار بيانيه اي اعلام کرده بود که بندر گوادر و چابهار براي رشد و توسعه منطقه مي توانند مکمل يکديگر باشند.
طاهرحسين مشهدي نماينده مجلس سناي پاکستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با استقبال از راه اندازي فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار گفت: اميدواريم اين بندر بتواند در بهبود سطح زندگي مردم منطقه نقش ايفا کند.
وي خاطر نشان کرد: ايران نيز مانند هر کشور ديگري حق دارد با توسعه بنادر و ديگر زيرساخت ها مسير را براي رشد و پيشرفت مردم خود هموار کند.
وي با رد اين ديدگاه که بندر چابهار رقيب بندر گوادر در پاکستان است، گفت: ايران و پاکستان دو کشور همسايه هستند يقينا هر دو بندرگاه مي توانند ظرفيت هاي بالاي منطقه را تامين کنند.
سناتور پاکستاني افزود: هر دو بندر در فضاي رقابت سازنده و سالم مي توانند پاسخگوي نيازهاي منطقه باشند.
پيش از اين نيز مهدي هنردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در پاکستان نيز آمادگي کشورمان براي آغاز همکاريهاي مشترک بين بندرگاه چابهار و گوادر با پاکستان را اعلام کرد.
هنردوست گفت: همکاريهاي ايران براي توسعه بندر چابهار محدود به کشور هند و افغانستان نيست بلکه جمهوري اسلامي ايران ازظرفيت همه کشورها براي توسعه بندرچابهار استفاده خواهد کرد.
جمهوري اسلامي ايران با اعلام آمادگي براي پيوستن به کريدور اقتصادي چين پاکستان پيشنهاد احداث خط راه آهن بين بندر گوادر و بندر چابهار را با مقامات پاکستاني در ميان گذاشته است.
مشاهد حسين سيد رئيس کميته روابط خارجي مجلس ملي پاکستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در پاکستان با استقبال از راه اندازي فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار گفت: دو بندر چابهار و گوادر خواهر خوانده هستند و مي توانند در توسعه منطقه نقش مهمي ايفا کنند.
وي بر ضرورت همکاري دو کشور براي محروميت زدايي مناطق مرزي ايران و پاکستان تاکيد کرد.
**فرش قرمز ايران براي افزايش مبادلات مرزي با پاکستان
مدير کل دفتر جذب و حمايت از سرمايه ‌گذاري استانداري سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين استان با دارا بودن ظرفيت ها و فرصت هاي فراوان اقتصادي زمينه هاي خوبي براي سرمايه گذاري کشورهاي منطقه به ويژه پاکستان فراهم کرده است.
ماندانا زنگنه افزود: با وجود ظرفيت هاي فراوان سيستان و بلوچستان مي توان از اين توانمنديها و ظرفيت ها در راستاي تبادل اقتصادي و سرمايه گذاري مشترک بهره گرفت.
وي با اشاره به موضوعات پيشنهادي سيستان و بلوچستان براي طرح در مذاکرات 2 جانبه اقتصادي ايران و پاکستان گفت:
برگزاري نمايشگاه هاي اختصاصي براي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري، تجاري و توليدات داخلي 2 کشور، برقراري پروازهاي منظم بين شرکت هاي هواپيمايي در چارچوب موافقت نامه دو جانبه، صدور ويزاي کثيرالورود 30 روزه و يک ساله بدون در نظر گرفتن محل تولد و تسريع روند صدور ويزاي تجاري بين 2 طرف و تهيه تفاهم نامه همکاري سرمايه گذاري و اقتصادي با ايالت سند پاکستان از جمله موارد پيشنهادي بوده است.
وي ادامه داد: همچنين براي افزايش ارتباط سرمايه گذاري مشترک در زمينه محصولات نساجي بين ايران و پاکستان در شرکت بافت بلوچ، پيگيري تاسي دفاتر قرنطينه اي در پايانه هاي مرزي توسط پاکستان، توسعه خطوط ريلي و مسيرهاي ارتباطي بين دو کشور، ساخت بنادر زميني مشترک و بنادر خشک با سرمايه گذاري دو طرف با توجه به اعلام آمادگي کشور پاکستان، تاسيس شعب بانک هاي تجاري بر اساس قوانين و مقررات مالي و بانکي دو کشور در بنادر و مناطق آزاد چابهار و گوادر و دعوت از اتاق هاي بازرگاني کراچي و کويته در نشست ميز کشوري پاکستان پيشنهاد شده است.
مدير کل دفتر جذب و حمايت از سرمايه ‌گذاري استانداري سيستان و بلوچستان حمل و نقل، معادن، بنادر و توريست درماني را از ديگر فرصت هاي مشترک سرمايه گذاري بين 2 کشور ذکر کرد.
وي بيان کرد: به منظور افزايش تبادلات بين سيستان و بلوچستان و پاکستان مي توان از ظرفيت هاي مختلف با ايجاد خطوط منظم حمل و نقل دريايي مسافري و باري، خواهر خواندگي بنادر گوادر و چابهار، ايجاد مجتمع هاي مشترک دفاتر تجاري بين بازرگانان، ايجاد شهرک هاي صنعتي سرمايه گذاري در 2 منطقه آزاد تجاري چابهار و گوادر، سرمايه گذاري در بخش معادن 2 کشور، سرمايه گذاري در زمينه ايجاد شرکت هاي حمل و نقل مشترک اعم از مسافربري و باربري و پذيرش بيماران کشور پاکستان به عنوان توريسم درماني بهره گرفت.
وي تصريح کرد: همچنين سرمايه گذاري در زمينه تبادل توريسم و گردشگر با توجه به قرابت هاي قومي، فرهنگي و تاريخي، جذب و پذيرش دانشجويان پاکستاني با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهي استان، برگزاري کميته هاي مشترک و دائمي به صورت هر6 ماه يکبار بين مسئولان گمرکي، پايانه هاي مرزي، گذرنامه و مرزباني 2کشور در نقاط مرزي با هدف تبادل اطلاعات تجاري در صورت اعلام هر يک از طرفين و ايجاد تاسيسات متقابل توسط پاکستان در مقابل پايانه ها و بازارچه هاي مرزي جمهوري اسلامي ايران مي تواند به عنوان نکات مهم در افزايش تبادلات مورد توجه قرار گيرد.
دکتر زنگنه افزود: تسريع در بازنگري تعرفه هاي ترجيحي و افزايش تخفيفات تعرفه هاي موجود بين 2 کشور، بررسي انجام همکاري هاي سرمايه گذاري اقتصادي بين اتاق هاي بازرگاني کويته و زاهدان، افزايش حجم تردد واگن هاي باري و برقراري قطارهاي مسافري در مسير کويته – زاهدان، رايزني ديپلماتيک براي نظارت کشور پاکستان در جلوگيري از دريافت عوارض غير قانوني در مسير کويته از رانندگان ايراني و ايجاد تاسيسات متقابل از سوي کشور پاکستان در مرزهاي ريمدان- گبد و پيشين - مند با توجه به اينکه اين موضوع در بند هشت بيستمين اجلاس مشترک اقتصادي ايران و پاکستان به امضاي 2 طرف رسيده از ديگر مواردي است که مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
وي گسترش مبادلات دريايي و شيلات از طريق تشويق و ترغيب بخش هاي خصوصي يکديگر و برگزاري نشست هاي ساليانه مشترک بين اتاقهاي بازرگاني 2 کشور را از جمله پيشنهادات در زمينه افزايش ارتباطات اقتصادي بين سيستان و بلوچستان و پاکستان ذکر کرد.
** توسعه روابط ايران و پاکستان راهکار شکوفايي اقتصادي و امنيتي منطقه
معاون امنيتي انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 2 کشور اسلامي و همسايه ايران و پاکستان داراي قرابت هاي فرهنگي، تاريخي، مذهبي و منافع اقتصادي بسياري هستند که توسعه روابط مشترک مي تواند منجر به شکوفايي اقتصادي و امنيتي در جنوب شرق ايران و ايالت بلوچستان پاکستان شود.
محمد هادي مرعشي افزود: نمي توان 2 استان سيستان و بلوچستان ايران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد زيرا در گذشته ها اين مناطق يکي بوده و هنوز بسياري از نسبت هاي خانوادگي پا برجاست.
وي تصريح کرد: ارتباط دوستانه ايران و پاکستان سابقه ديرينه دارد و مردم اين دو کشور روابط نزديک فرهنگي اجتماعي و حتي خويشاوندي دارند.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: با توجه به اهميت ارتباطات مرزي بين ايران و پاکستان هر ساله اجلاس هاي مشترک برگزار مي شود که تاکنون شاهد برگزاري 22 اجلاس اين استان و پاکستان بوديم.
مرعشي افزود: عمده مطالب قابل طرح در اين اجلاس هاي مشترک موضوعات مرزي بين دو کشور به ويژه حوزه امنيتي بوده است.
وي بيان کرد: سال گذشته شاهد فصل جديد در ارتباطات مرزي بوديم به طوري که از سوي مسئولان سيستان و بلوچستان کميته اقتصادي زير مجموعه اين اجلاس ها مطرح شد که مورد استقبال مسئولان پاکستاني قرار گرفت.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: در اين راستا تا سه ماه آينده که اجلاس مشترک در کويته پاکستان برگزار مي شود موضوعات کميته اقتصادي نيز پيگيري خواهد شد تا شاهد توسعه بيش از پيش منطقه باشيم.
مرعشي استرداد گروگان ها و مجرمين، مرمت ميله هاي مرزي، تعيين خطوط مرزي در مکان هاي که تعرضي صورت گرفته، جانمايي بازارچه هاي مرزي مشترک و انسداد مشترک مرز را از جمله دستاوردهاي اجلاس هاي مشترک در سالهاي اخير ذکر کرد.
وي تصريح کرد: سيستان و بلوچستان تنها استان کشور بوده که هم مرز پاکستان است اجلاسيه هاي که در رده هاي عالي برگزار مي شود از موضوعات مطرح شده در اجلاس هاي مشترک اين استان با آن کشور نشات مي گيرد.
مرعشي تاکيد کرد: با توجه به ظرفيت هاي فراوان اقتصادي در هر دو کشور اين مسائل از جمله نکات مورد توجه در نشست هاي مشترک است.
وي افزود: سيستان و بلوچستان با توجه به ظرفيت هاي خود توانسته بخشي از مشکلات کشور پاکستان در حوزه نيروگاهي در بخش هاي گوادر و تفتان را مرتفع کند.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان تصريح کرد: همچنين خط انتقال گاز به هندوستان که از طريق خط انتقال صلح قرار بود انجام شود در اين اجلاس استان مطرح شد.
مرعشي با اشاره به سفر عمران خان نخست وزير پاکستان به ايران گفت: يکي از موضوعات قابل طرح در سفر نخست وزير پاکستان برنامه ريزي براي ابقاي مرزنشينان در 2 سوي مرزهاست.
وي افزود: براي نگه داشتن مرزنشينان در مرزها بايد حتما به معيشت آنان به صورت مشترک رسيدگي شود که در اين زمينه مراودات اقتصادي و تجاري مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: از آنجايي که افزايش ارتباطات تجار محلي با يکديگر زمينه ساز رونق اقتصادي مرزنشينان 2 کشور است بايد اين زمينه تسهيل ارتباطاعات فراهم شود.
مرعشي افزود: بخش ديگر محورهاي مورد گفت و گو مسئولان عالي 2 کشور در تهران درباره مسائل امنيتي براي جلوگيري از نفوذ دشمنان است.
وي با اشاره به نقش بازارچه هاي مرزي در افزايش تبادلات مرزي ايران و پاکستان گفت: بازارچه هاي مرزي تنها در ايران براي کمک به اقتصاد مرزنشينان و تسهيل در تجارت تعريف شده است که در اجلاسيه اخير استان با پاکستان پذيرفتند بازارچه هاي مرزي را در دولت خود جابياندازند تا مراودات مرزي تسهيل شود.
مرعشي با بيان اينکه مسئولان پاکستاني در زمينه بازارچه هاي مرزي به يک جمع بندي رسيدند گفت: اميدواريم قول هايي که دبير کل ايالت بلوچستان پاکستان در اجلاسيه مشترک مرزي دادند يکي از مباحث اصلي ديدار اخير مسئولان عالي رتبه دو کشور باشد.
وي با بيان اينکه هم اينک چهار بازارچه مشترک مرزي ميرجاوه، کوهک و جالق سراوان و ريمدان چابهار در مرز ايران با پاکستان وجود دارد گفت: براي افزايش تجارت بين 2 کشور سه بازارچه موقت مرزي با حدود 90 درصد اجرايي شدن مورد توجه قرار گرفته است به طوري که هم اينک هفت بازارچه مرزي مشترک بين اين استان و کشور پاکستان وجود دارد.
**رشد 153 درصدي صادرات سيستان و بلوچستان به پاکستان
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان گفت: صادرات کالا در 11 ماه سال گذشته از استان به کشور پاکستان به ارزش بيش از 530 ميليون و 580 هزار و 997 دلار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 153 درصد رشد نشان مي دهد.
نادر ميرشکار اظهار داشت: هم مرز بودن با 2 کشور پاکستان و افغانستان و ظرفيت هاي بي نظير سيستان و بلوچستان در حوزه تبادل کالا از جمله موارد مهم در توسعه اين استان به حساب مي آيد.
وي بيان کرد: سابقه ارتباطات اقتصادي در کنار فرهنگ و دين مشترک ايجاب مي کند مبادلات با اين 2 کشور دوست و همسايه بيش از پيش افزايش داشته باشد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان مجموع صادرات از گمرکات و بازارچه هاي مرزي اين استان به کشور پاکستان در اين مدت را بيش از 530 ميليون دلار عنوان کرد و ادامه داد: ميزان صادرات در اين مدت از گمرکات اين استان به کشور پاکستان داراي ارزش 137 ميليون و 345 هزار و 363 دلار و از بازارچه هاي مرزي نيز به ارزش 393 ميليون و 235 هزار و 634 دلار بوده است.
وي از جمله اقلام مهم صادراتي به کشور پاکستان را مصالح ساختماني ( سيمان )، خرما، صيفي جات، سيب درختي و محصولات سراميکي ذکر کرد.
** ايران مي تواند نياز افغانستان به گاز و برق را تامين کند
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: ايران و پاکستان براي پيشبرد اهداف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي بايد به دنبال سرمايه گذاري هاي مشترکي باشند.
احمد علي موهبتي در ديدار دي ماه سال گذشته با سفير پاکستان در تهران که در محل استانداري سيستان و بلوچستان(زاهدان)برگزار شد اظهار داشت: صاحبان زر و زور نمي خواهند که ايران و پاکستان به قدرت و شکوه برسند و بايد همواره به اين موضوع توجه داشت.
وي بيان کرد: دولت ها براي سرمايه گذاري تنها مي توانند بخشي از زيرساخت ها را فراهم کنند که نياز است تا تجار و بازرگانان ايران و پاکستان در اين زمينه ورود کنند.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: پاکستان در بندر گوادر سرمايه گذاري هاي بسيار زيادي انجام داده که براي بهره برداري واحد هاي پتروشيمي در اين بندر نياز به گاز و برق دارد که ايران مي تواند اين نياز را برطرف کند.
وي بيان کرد: چنانچه زيرساخت هاي مرزهاي ريمدان و پيشين از سوي پاکستان فراهم شود اين کشور زودتر مي تواند از بندر گوادر بهره برداري کند.
موهبتي ادامه داد: پاکستان مي تواند از طريق مرزهاي ريمدان و پيشين به کشورهاي آسياي ميانه دسترسي داشته باشد.
وي تاکيد کرد: راه اندازي بازارچه هاي ريمدان، پيشين و کوهک به افزايش مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان و در نتيجه اشتغالزايي مردم دو سوي مرز کمک شاياني مي کند.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: راه اندازي بازارچه هاي مرزي بين ايران و پاکستان براي اينکه مردم بتوانند از مدار قانون به تبادلات تجاري خودشان بپردازند بسيار تاثير گذار است.
وي تاکيد کرد: با قانوني کردن بازارچه هاي مرزي مي توان جلوي افرادي که از راههاي غير قانوني و قاچاق مبادلات تجاري انجام مي دهند را گرفت.
موهبتي اظهار داشت: ايران و پاکستان از قاچاق زيان مي بينند بنابراين ابتدا بايد بستر ورود قانوني که همان بازارچه هاست را فراهم کرد.
وي تصريح کرد: زير ساخت هاي راه اندازي بازارچه هاي مرزي ريمدان و پيشين از سوي ايران در حال انجام است انتظار مي رود پاکستان نيز در اين زمينه ورود جدي تري داشته باشد.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اين آمادگي را داريم که مصالح ساختماني براي ساخت اين بازارچه ها را در اختيار پاکستان قرر دهيم.
وي اظهار داشت: خط سوم ريلي براي رفت و آمد قطار هاي پاکستاني از ميرجاوه تا زاهدان تا يکسال آينده راه اندازي خواهد شد.
موهبتي همچنين تاکيد کرد بزودي حد و مرز کنسولگري پاکستان در زاهدان مشخص خواهد شد.
**روابط ايران و پاکستان در بهترين وضعيت است
سفير پاکستان در تهران نيز گفت: روابط ايران و پاکستان براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بهترين وضعيت قرار دارد که از اين فرصت براي گسترش روابط اقتصادي، تجاري و فرهنگي بايد استفاده کرد.
رفعت مسعود اظهار داشت: دولت هاي ايران و پاکستان تمايل بسيار زيادي دارند که در تمام زمينه ها با همديگر کار کنند و هم اينک نوبت به عملي کردن اين خواسته هاست.
وي بيان کرد: مردم دو سوي مرز ايران و پاکستان با هم مشترکات زيادي دارند که بايد از اين فرصت براي گسترش روابط اقتصادي استفاده کرد.
سفير پاکستان در تهران گفت: عمران خان نخست وزير پاکستان تاکيد بسيار زيادي دارند که روابط خودمان را با ايران، افغانستان و هندوستان افزايش دهيم.
وي ادامه داد: همچنين نخست وزير پاکستان همواره تاکيد بر اين دارند که هر مشکلي در زمينه اقتصادي با ايران است بايد برطرف شود.
مسعود اظهار داشت: مرزهاي ريمدان و پيشين براي افزايش تجارت و تبادلات مرزي در هر دو سوي مرز ايران و پاکستان بايد هر چه سريعتر راه اندازي شود.
وي بيان کرد: مسئولان ايران و پاکستان و مردم اين کشورها در مرز ريمدان گرد هم بيايند و اين بازارچه را به صورت رسمي افتتاح کنند.
سفير پاکستان در تهران گفت: ما مي خواهيم مرز ريمدان و پيشين به طور همزمان افتتاح شود اما خوب اين کار عملي نيست ابتدا بايد مرز ريمدان افتتاح شود.
وي تاکيد کرد: مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان تنها از طريق زميني نبايد انجام شود بلکه بايد پروازهاي بين کويته - زاهدان - کراچي افزايش يابد تا بتوان به نتيجه دلخواه رسيد.
مسعود با اشاره به تحريم هاي ايران گفت: برخي از بانک هاي پاکستان براي تبادلات مي ترسند بنابراين بايد به دنبال حذف دلار و جايگزيني واحد پولي ديگري بود.
وي با اشاره به تامين امنيت مرزهاي ايران و پاکستان اظهار داشت: در مرزها براي تامين امنيت بايد کارهاي مشترکي انجام داد.
سفير پاکستان در تهران همچنين بر مشخص شدن حد و مرز کنسولگري اين کشور در زاهدان تاکيد کرد.
7316**9908 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - نفیسه عبدالهی: اولین سفر خارجی آیت‌الله رییسی در سال جدید به مقصد همسایه شرقی، پاکستان، رقم خورد تا بهاری دیگر در روابط دو همسایه دوست و مسلمان را نوید دهد؛ این اولین سفر یک مقام در سطح ریاست‌جمهوری است که بعد از انتخابات اخیر پاکستان، به اسلام‌آباد انجام می‌شود.

«جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند»؛ این شاید مهم‌ترین گزاره اولین سخنرانی آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور کشورمان است که ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مراسم تحلیف با حضور مهمانان خارجی و داخلی در مجلس شورای اسلامی اعلام شد و بررسی عملکرد بیش از ۲ سال و ۷ ماهه دولت سیزدهم نشان می‌دهد به این گزاره پایبند بوده و در مسیر تقویت و گسترش ارتباط با کشورهای همسایه حرکت کرده است و «مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی، ارتقا روابط با کشورهای همسایه» بوده است و «خواهان عزت و اعتلای آنها» بوده‌اند.

سفر آیت‌الله رییسی تجلی مرحله‌ای جدید از پیشبرد «سیاست همسایگی» جمهوری اسلامی ایران است، رویکردی که دولتمردان پاکستانی نیز به اهمیت آن در سیاست دولت سیزدهم اذعان دارند.

ایرانی‌ترین همسایه

«سزد کراچی و لاهور، قبه السلام / ‏‬ که هست یاری اسلام کار پاکستان. مدام تشنه صلح است ملتش / ‏‬هرچند که نیست کم ز کسی اقتدار پاکستان» شاید این اشعار بهترین توصیف شاعر فارسی‌گوی «اقبال لاهوری از ایرانی ترین همسایه ما یعنی پاکستان باشد.

روابط ایران و پاکستان را نمی‌شود خطی دید و تحلیل کرد بلکه مؤلفه‌های مختلفی در کیفیت و چگونگی مراودات تهران – اسلام آباد مؤثر است و غالباَ نیز روابط نسبتاً پایداری به نسبت ریز و درشت بودن رویدادهای بین دو کشور، حاکم بوده است.

روابط ایران و پاکستان، تعامل معمول دو همسایه نیست بلکه روابطی عمیق و مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و اعتقادی چند هزار ساله میان دو ملت است و صرف نظر از اینکه کدام حزب یا کدام دولت در هر یک از این دو کشور دوست و برادر در رأس امور قرار گیرد، اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و اعتقادی حلقه اتصال میان دو ملت را شکل داده است که به سادگی گسستنی نیست.

البته به طور قطع اتخاذ سیاست همسایگی در دولت سیزدهم از جمله رویکردهایی است که با فعال‌سازی و احیای مناسبات سیاسی- اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان توانست تحرک فزاینده‌ای به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دهد و سازوکارهای جدید سیاست همسایگی را تقویت کند.

گسترش همکاری‌های سیاسی و نظامی در سطح عالی یکی از رویکردهای مهم تهران - اسلام‌آباد بوده که تا حد زیادی به افزایش امنیت در مناطق مرزی کمک کرده است. به هر روی فارغ از مناسبات نظامی که در سطح خوبی قرار دارد، مناسبات سیاسی و اقتصادی تهران-اسلام‌آباد در جریان است.

روابط استراتژیک ایران و پاکستان، روز به روز در حال عمیق‌ترشدن است و تحولات منطقه نیز بر عمق این راهبرد می‌افزاید و فصل جدیدی در روابط تهران-اسلام‌آباد با هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور در حال رقم خوردن است.

تعاملات ۱۰ میلیاردی با پاکستان در گام اول

رییس‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به پاکستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد که گفت‌وگوهای دو کشور در حوزه‌های مسائل مرزی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و به خصوص حوزه انرژی و نفت و گاز خواهد بود. رییسی در ادامه اضافه کرد که سطح روابط اقتصادی دو کشور به اندازه سطح روابط سیاسی دو کشور نیست و در این سفر برنامه این است که ارتقای تعاملات اقتصادی به سطح ده میلیارد دلاری را مد نظر قرار دهیم و این هدف حتماً قابل دستیابی است.

رییسی همچنین با اشاره به ظرفیت بازار ایران اضافه کرد که این ظرفیت فرصت خوبی است برای فعالان اقتصادی پاکستانی و کشور دوست و برادر پاکستان نیز فرصت خوبی است برای فعالان اقتصادی ایرانی که می‌تواند در این سفر مورد گفت‌وگو و بحث میان دو دولت باشند.

روابط تهران - اسلام آباد فراتر از همسایگی

رییس جمهور کشورمان در بدو ورود به پاکستان با «محمد اسحاق‌دار» وزیر امور خارجه این کشور که برای خوش‌آمدگویی در هتل محل اقامت رییس‌جمهور حضور یافته بود، دیدار کرد.

رییسی در این دیدار روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

اسناد همکاری میان هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد

در ابتدای این سفر مراسم امضای اسناد همکاری بین هیأت‌های ایران و پاکستان با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و هیأت‌های عالی رتبه دو کشور در اسلام آباد، برگزار شد.

در این مراسم «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

مصمم به ارتقای روابط دو کشور

در ادامه این سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رئیس‌جمهور کشورمان در یک نشست خبری با نخست وزیر پاکستان در اسلام‌آباد گفت: ممکن است برخی، همکاری‌های دو کشور ایران و پاکستان را نپسندند که اهمیتی ندارد زیرا مهم آن است که تداوم همکاری‌های میان دو کشور و دو دولت به نمایندگی از ملت‌های ایران و پاکستان، در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود و ما مصمم هستیم که روابط دو کشور در سطوح بالا را ارتقا ببخشیم.

در این مراسم همچنین «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری خود با رییس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: با ایران، در بخش اقتصاد و سرمایه‌گذاری دوجانبه و انرژی همکاری خواهیم داشت.

وی افزود: از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم.

دیدار با رییس جمهور پاکستان

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به همسایه جنوب شرقی با آصف علی زرداری رییس جمهوری اسلامی پاکستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور در اسلام آباد دیدار و گفت وگو کرد.

رونمایی از لوح یادبود نامگذاری خیابان «ایران» در اسلام‌آباد

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رییس‌جمهور کشورمان به پاکستان، پس از دیدار دوجانبه، برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه، حضور در مراسم امضای اسناد و تشریح دستاوردها و نتایج رایزنی‌های سران و مقامات دو کشور در نشست مطبوعاتی، از لوح یادبود نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود به نام «ایران» رونمایی کردند.

دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رییس‌جمهور

ژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار سید ابراهیم رییسی رفت. بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، به‌ویژه صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.

هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.

در ادامه سفر رییسی به اسلام آباد، رییس جمهور در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، شرکت و در این نشست بر رفع مشکلات منطقه از طریق تقویت روابط تهران - اسلام آباد تاکید کرد.

همچنین رییس جمهور در جریان سفر خود، با نخبگان علمی این کشور نیز نشستی را برگزار کرد و در این نشست نیز تاکید شد: آهنگ امت اسلامی، آهنگ عدالت‌خواهی و دین‌مداری است. امروز بصیرت مردم مانع از تفرقه‌افکنی دشمنان شده است.

سفر به لاهور

رییس‌جمهور کشورمان همچنین در نخستین برنامه از دومین روز سفر خود به شهر بزرگ و تاریخی لاهور در ایالت پنجاب سفر کرد و در مجموعه تاریخی و فرهنگی «قلعه شاهی» واقع در این شهر که مجموعه‌ای از بناهای ملی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود، حضور یافت.

رییس‌جمهور کشورمان با همراهی سر وزیر و جمعی از مقامات محلی و با استقبال یگان تشریفات بر سر مزار مرحوم «محمد اقبال» معروف به «لاهوری» حضور یافت و ضمن ادای احترام با اهدای تاج گل، برای ایشان فاتحه قرائت کرد و دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد.

توافق بر سر گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

در ادامه سفر به لاهور، رییس‌جمهور با «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب دیدار کرد و گفت: روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه واردکردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد است.

همچنین توافق بر سر گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان و مأموریت ویژه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق آن از مباحث مطرح شده در دیدار رئیس جمهور با سروزیر ایالت پنجاب بود.

سفر به قلب اقتصادی پاکستان

آخرین برنامه رییس‌جمهور در پاکستان، سفر به کراچی مرکز ایالت سند پاکستان بود. بندری که بزرگ‌ترین شهر پاکستان است و از آن با عنوان پایتخت اقتصادی یا مرکز مالی -تجاری این کشور هم یاد می‌شود.

آیت‌الله رییسی و هیأت همراه در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی جناح شهر کراچی مورد استقبال سروزیر ایالت سِند، استاندار و همچنین حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی قرار گرفتند.

رییس جمهور با حضور در آرامگاه «محمدعلی جناح» به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

آیت‌الله رییسی در جریان این سفر، با حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکتری افتخاری این دانشگاه را از پروفسور «خالد عراقی» رییس این دانشگاه دریافت کرد.

کد خبر 6086912 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • رابطه استراتژیک برای ارتقای امنیت مرزی
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل مرز «صلح و دوستی» به مرز «رفاه مشترک»
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟