Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:47:55 GMT

ارزش صادرات گياهان دارويي به 520 ميليون دلار رسيد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۲۱۳۶

ارزش صادرات گياهان دارويي به 520 ميليون دلار رسيد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مجري طرح گياهان دارويي کشور، گفت: بر اساس آمار 11 ماهه اول سال 97، 336 هزار و 836 تن انواع گياهان دارويي به ارزش 520 ميليون دلار به کشورهاي مختلف دنيا صادر شده است.

«حسين زينلي» روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: صادرات گياهان دارويي در 11 ماه سال 97، نسبت به مدت مشابه سال 96 بيش از 70 ميليون دلار رشد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه زعفران، گل محمدي، آنغوزه، باريج، گون، کتيرا و زيره ايران رتبه نخست صادرات جهان را دارند، اظهار داشت: در 11 ماه ابتدايي سال 97، بيش از 250 تن زعفران به ارزش 319 ميليون دلار به 48 کشور دنيا از جمله افغانستان، اسپانيا، امارات متحده عربي، هنگ کنگ، هلند، آمريکا صادر شده است.
زينلي تصريح کرد: همچنين در 11 ماهه اول سال گذشته، بيش از 53 هزار تن گياه دارويي پرورشي به ارزش 34 ميليون دلار، هشت تن روغن اسانس به ارزش پنج ميليون دلار، 163 تن گل محمدي خشک و سه هزار تن گلاب به ارزش هشت ميليون دلار صادرات شده است.
مجري طرح گياهان دارويي کشور، گفت: همچنين در مدت مذکور گياهان دارويي همچون هل، زنجبيل، دارچين و زيره به ارزش 160 ميليون دلار وارد کشور شده است.
به گزارش ايرنا، اکنون ميزان تجارت جهاني گياهان دارويي بيش از 107 ميليارد دلار است که طبق پيش بيني انجام شده، اين رقم تا سال 2025 به بيش از 450 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
سالانه بيش از 17 ميليون و 154 هزار و 467 کيلوگرم انواع گياهان دارويي در قالب 209 شرکت تعاوني بخش کشاورزي با اشتغالزايي 102 هزار و 880 نفر در حال توليد است.
از هشت هزار گونه گياهي شناخته شده در دنيا، هزار و 728 گونه گياهي بومي ايران است. از اين تعداد 220 گونه گياهي در عطاري ها و طب سنتي استفاده مي شود.
قرار است به زودي سامانه جامع گياهان دارويي به منظور توسعه توليد و صادرات اين گياهان راه اندازي شود.
بر اساس يک برنامه 10 ساله قرار است سطح زيرکشت 20 گونه گياهان دارويي در کشور بر اساس سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي تا سال 1404 به 500 هزار هکتار برسد.
برآوردها نشان مي دهد 85 درصد گياهان دارويي که در کشور مصرف مي شود، قابليت کشت، توليد و توسعه را در داخل دارد و بر اين مبنا برنامه ريزي شده که سال آينده 75 درصد اين ميزان از طريق توليد داخلي تامين شود.
همچنين قرار است از 190 گونه از گياهان دارويي که در داخل کشور و مراتع طبيعي به صورت وحشي توليد مي شود، توليد برخي از آنها که فاقد مزيت نسبي است، به شکل گلخانه اي انجام شود.
وزارت جهاد کشاورزي، توليد سياه دانه، تخم شربتي، گياهان اساسي مثل گشنيز، خار مريم، آويشن، گل گاو زبان را به عنوان اولويت هاي مورد نظر اين وزارتخانه اعلام کرده است.
اقتصام**9186**9189*1834
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه

میلاد ذهبی کارشناس ارشد تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی معطر و مدیرعامل یک شرکت صنعتی در حاشیه رویداد صدرا «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: با دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد در حوزه گلخانه و تولید نهاده‌های تکثیری آشنا شدیم و واحد فناور بهین رویش سبز را در این دانشگاه به ثبت رساندیم و نشاء و نهاده‌های گیاهان دارویی را تولید کردیم که ۵ استان غربی را پوشش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه سه ماه است در حوزه ادویه ورود کرده‌ایم، افزود: ۱۴ سال در حوزه گیاهان دارویی تجربه و تخصص داریم، بنابراین ادویه‌هایی را معرفی کردیم که دارای عطر و طعم بهتر و فاقد مواد افزودنی هستند و قابلیت صادرات نیز دارند.

مدیرعامل این شرکت صنعتی در حوزه کشت و صنعت با بیان اینکه محصولات تولیدی ما ارگانیک بوده و ایزو‌های صادراتی را دارد، ادامه داد: محصولات خود را به غذا و دارو معرفی و مجوز سیب سلامت و مجوز سازمان بهداشت را اخذ کردیم. 

ذهبی با بیان اینکه ادویه‌های خاص مانند پودر پیاز داغ که دوسال ماندگاری دارد، ازجمله تولیدات جدید است، ادامه داد: برای افرادی که فشار خون بالا دارند و ممنوعیت مصرف روغن دارند این محصول بسیار مناسب بوده و در هر مکانی نیز قابل استفاده است.

وی، آویشین تولیدی شرکت متبوع خود را تنها محصولی دانست که در هر میزان حرارت تلخ نمی‌شود و گفت: صفر تا صد تولید این محصولات در همدان آغاز شده است به‌طوری‌که نهاده‌های تکثیری را تولید و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا در نهایت به دست مصرف کننده نهایی برسد.

مدیرعامل این شرکت صنعتی با اشاره به اینکه در گیاهان دارویی ۳۵ گونه آویشین داریم، یادآور شد: ما آویشنی داریم که برای سالاد خام استفاده می‌شود و می‌تواند طعم سالاد را تغییر دهد، یعنی هم طعم‌دهنده است و هم خاصیت دارویی دارد.

ذهبی با بیان اینکه این محصولات توأمان خاصیت دارویی، مکمل غذایی و چاشنی را باهم دارند، خاطرنشان کرد: در ابن فرآیند از گیاهانی استفاده می‌کنیم که مردم تاکنون طعم آن را تجربه نکرده و از خاصیت دارویی آن بهره نبرده‌اند، به نحوی که جمع این اتفاقات می‌تواند یک اتفاق جدید باشد.
 
وی با اشاره به اینکه از سراسر کشور نمایندگی قبول می‌کنیم و افراد می‌توانند فروش اینترنتی را با این محصولات آغاز کنند، تشریح کرد: در بخش فروش، قیمت‌های سه‌گانه تعریف شده تا مصرف‌کننده یا نماینده براساس شیوه فعالیت خود آن را تهیه و به فروش برساند.

مدیرعامل این شرکت صنعتی تأکید کرد: در حوزه گیاهان دارویی صادرات به کشور‌های آلمان، عمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟