Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی برنا، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این دیدار، اهمّ اقدامات سازمان را براساس ابلاغ ریاست جمهوری، در حوزه های توسعه گردشگری، رونق صنایع دستی و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی، مطرح کرد.

رییس جمهور، پس از استماع این گزارش از تلاش های انجام شده در این سازمان تقدیر کرد و با تاکید بر لزوم توسعه زیرساختهای گردشگری و به تبع آن اشتغالزایی و ادامه روند رو به گسترش تعداد هتل ها، نقش سازمان میراث فرهنگی را در حوزه بازآفرینی بسیار حائز اهمیت دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین معاون رییس جمهور با بیان اینکه تاثیر سیلاب ها بر حوزه میراث فرهنگی، خسارتهایی را به بار آورد، بر پیگیری برای مرمت آثار تخریب شده تاکید کرد.

وی در ادامه به تشریح عملکرد سازمان تحت امرش پرداخت و گفت: سالی که گذشت برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال تحول بود و اتفاقات ارزنده و تاثیرگذاری در سه حوزه داشتیم.

در حوزه میراث فرهنگی علاوه بر فرهنگسازی برای جلب مشارکت عمومی در صیانت از آثار تاریخی، در تمامی شاخص های عملکردی این حوزه اعم از بخش های حفاظت و مرمت، حرائم و ثبت آثار، رشد خوبی را تجربه کردیم .

در شرایطی که از همه سو در تنگنا بودیم، برغم فشار سیاسی استکبار و ایادی آن توانستیم با تلاشی چشمگیر منظر باستانی ساسانیان در استان فارس را به عنوان بیست و سومین اثر ایران ثبت جهانی کنیم و پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران را نیز انشاء الله به نتیجه خواهیم رساند.

مانع تهدید و تخریب آثار تاریخی و خروج آثار شدیم و حتی با موفقیت های حقوقی و با همکاری وزارت خارجه محموله های میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی ما در حال بازگشت به کشور است.

با برگزاری نمایشگاه های متقابل و متعدد آثار تاریخی با کشورهای دیگر حضور جهانی فرهنگ و تمدن و میراث ایران را بیش از پیش تقویت و تثبیت کردیم.

نهضت توسعه موزه ها را با قوت بیشتری ادامه دادیم و هر هفته شاهد راه اندازی یک موزه بودیم و با ادامه مشارکت مردمی در تاسیس موزه و روند خوب فرهنگسازی برای بازدید از موزه ها، این مکان ها از محیط های سرد و خلوت خارج شده و نوروز امسال شاهد صف های طولانی برای تماشای موزه ها بودیم.

توقف فروش فله ای و برندسازی و تجاری سازی صنایع دستی، از سر گیری بیمه هنرمندان، توسعه آموزش هنرمندان و صنعتگران، برگزاری نمایشگاه های متعدد داخلی و بین المللی با کمیت و کیفیتی متفاوت از گذشته، رونق فروش داخلی و رشد صادرات به رغم تحریم ها و دستیابی به مقام نخست جهان در ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی از جمله شاخص ترین تحولات حوزه صنایع دستی در سال گذشته بود.

در حوزه گردشگری می توان گفت فصلی متفاوت و خیزشی تازه از اقتصاد غیر متکی به نفت و خام فروشی آغاز شده است.

افزایش بی سابقه شمار گردشگران ورودی و درآمد ارزی حاصل از آن، اقبال جهانی به صنعت گردشگری ایران در سایه رویدادهایی همچون همدان ۲۰۱۸ و اجلاس سازمان جهانی جهانگردی در ایران، حضور چشگیر ایران در رویدادهای جهانی گردشگری، برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با کم و کیفی کاملا متفاوت از گذشته، تحقق عدالت توزیعی در جغرافیای گردشگری کشور، ارتقاء استانداردهای خدمات و تاسیسات گردشگری، گسترش حمایت های قانونی از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری، همه و همه موجب بهبود شاخص های صنعت گردشگری کشور در ابعاد داخلی و جهانی شد.

در حوزه سرمایه گذاری با اجرای ۲۲۰۰ پروژه که بخش قابل توجهی از آن در سال ۹۷ افتتاح یا کلید زده شد و هم چنین با توسعه بی سابقه بوم گردی ها نه تنها چهره زیرساخت های گردشگری کشور متحول شده، بلکه در سایه اجرای پروژه های گردشگری(درکنار اشتغالزایی صنایع دستی)، سهم سازمان در ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار شغل عملیاتی شده است.

تمام این اتفاقات خوب در سایه همراهی و همگامی دولت و بخش خصوصی و هم چنین حمایت همکاری خوب مجلس در حوزه قانونگذاری و البته با تلاش و خدمات یکساله کارکنان خدوم سازمان رخ داد.

برای امسال نیز علاوه بر ادامه مسیر خوبی که در سال گذشته طی کردیم برنامه های موثری داریم تا بتوانیم سهم خود را در تحقق شعار استراتژیک امسال مبنی بر رونق تولید ایفا کنیم.

شتاب بخشی به واگذاری خانه ها و بناهای تاریخی با هدف حفظ و احیاء و بهره برداری هر چه بهتر از آنها، اجرای طرح میراث‌بانان افتخاری با هدف جلب مشارکت های اجتماعی برای حفاظت از آثار تاریخی در سراسر کشور، تلاش مضاعف برای بازگشت آثار تاریخی، تکمیل پرونده ها برای ثبت جهانی آثار، پیگیری برای اصلاح قوانین مربوط به میراث فرهنگی و شتاب بخشی به ثبت آثار، مواردی است که امسال به طور جدی پیگیری می کنیم.

در حوزه صنایع دستی حمایت همه جانبه از هنرمندان و صنعتگران، برنامه های اشتغالزایی با توسعه کارگاه های تولیدی، استمرار برنامه تجاری سازی محصول، توسعه صادرات و ارتقاء جایگاه جهانی صنایع دستی ایران قاطعانه در دستورکار است.

در حوزه گردشگری نیز پاسخگویی بهتر به تقاضاهای بی شمار در حوزه تاسیس بوم گردی ها به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های توسعه اقتصاد گردشگری در تمام نقاط کشور، تمرکز روی کشورهای هدف گردشگری و تعریف و اجرای بسته های گردشگری خلاقانه جهت جذب هرچه بیشتر گردشگر، شتاب بخشی به روند اجرای پروژه های زیرساختی جهت بهره برداری هرچه سریع تر از آنها برای عقب نماندن از ارایه خدمات مناسب به روند رو به افزایش شمار گردشگران داخلی و خارجی، بیش از پیش دنبال خواهد شد.

امیدوارم امسال با انسجام بیشتر درون سازمانی، انگیزه بخشی به بدنه سازمان، جوانگرایی و تحرک افزایی و هم چنین تعامل بهتر با سایر دستگاه‌ها برای توسعه همکاری های بین بخشی، بتوانیم سالی شایسته عنوان"رونق تولید" را برای سازمان رقم بزنیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت رییس جمهور صنایع دستی و گردشگری گردشگران داخلی و خارجی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این اداره‌کل در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) حضور فعال خواهد داشت.
علیرضا جیلان تأکید کرد: افزون‌بر دو هزار و ۵۰۰ میهمان خارجی شامل سفیران و سرمایه‌گذاران از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این اداره‌کل امسال برای دومین سال متوالی در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) شرکت می‌کند.
جیلان گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی کشور (اکسپو) از روز شنبه هشتم اردی‌بهشت‌ماه جاری کار خود را آغاز می‌کند.
وی یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در غرفه ۴۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان سرمایه‌گذاران خارجی برای ارائه توانمندی‌های صادراتی است.

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم