Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@03:58:59 GMT

وجود حضرت مهدی(عج) در نگاه علمای وهابی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۳۳۸۷

وجود حضرت مهدی(عج) در نگاه علمای وهابی

کارشناسان مهدویت تصریح کردند: اصل وجود حضرت مهدی موعود(عج) را علمای وهابی هم تأیید می‌کنند. در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به «مهدی» نداشته باشد، کافر بوده و ضروری دین را منکر شده است.

به گزارش مشرق، اعتقاد به مهدویت در میان مذاهب اسلامی مورد اتفاق است، اما وهابیت به علت دشمنی شدید با شیعه، در مواردی نظیر گسترش شایعات در حوزه مهدویت، حمایت از مدعیان دروغین مهدویت، توهین به حضرت مهدی (عج) در کتاب‌ها، ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی، ایجاد شبهه در اعتقاد به چهار نایب خاص حضرت مهدی (عج) و بازی‌کردن با نشانه‌های حتمی ظهور و ایجاد شک در اذهان شیعیان سعی در مبارزه با اعتقادات مهدویت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره «انتظار فرج» چگونه امام زمان (ع) انتقام خون امام حسین (ع) را می‌گیرد؟

به مناسبت نیمه شعبان با سه نفر از کارشناسان مهدویت در رابطه با اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام عباسی: اعتراف ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عج)

حجت‌الاسلام حبیب عباسی نویسنده کتاب‌های «بنیان‌های وهابیت» و «تیشه‌ها و ریشه‌ها» با بیان اینکه علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتاب‌های خودشان گفته‌اند که حضرت مهدی (عج) در سال ۲۵۵ یا در سال ۲۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری (ع) به دنیا آمده است، ابراز داشت: در این راستا نظر ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت جمع‌آوری شده است که همگی بر ولادت حضرت مهدی (عج) اعتراف دارند. جناب ابونصر سهل بن عبدالله از اعلام قرن چهارم در کتاب «سر السلسلة العلویة» صراحت دارد بر اینکه حضرت مهدی (عج) فرزند امام عسکری (ع) به دنیا آمد و او را قائم و حجت می‌دانند.

وی افزود: ابن خلکان از بزرگان اهل سنت می‌نویسد: «کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومأتین»، ولادت حضرت مهدی روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری بوده است. همچنین ذهبی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب‌های متعددش در این زمینه سخن گفته است. وی در تاریخ اسلام می‌نویسد: «وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة، فولد سنة ثمان وخمسین وقیل سنة ستة و خمسین»، و اما فرزندش محمد بن حسن که رافضه (شیعه) او را قائم خلف و حجت می‌نامند، پس سال ۲۵۸ یا ۲۵۶ به دنیا آمده است.

حجت‌الاسلام رفیعی: انقلاب جهانی امام مهدی (عج) یک امر مسلم میان مسلمانان است

حجت‌الاسلام حمیدالله رفیعی مدیرگروه ادیان و مذاهب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه موضوع امام مهدی (عج) و قیام و انقلاب جهانی او یک امر مسلم و غیر قابل خدشه میان مسلمانان است، گفت: علما و دانشمندان اهل سنت به وجود و ظهور مهدی (عج) که از دودمان پاک پیامبر (ص) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) است، معتقد هستند، این اتفاق‌نظر به حدی است که حتی تندروترین گروه‌های اسلامی یعنی وهابیان نیز این موضوع را نه تنها پذیرفته‌اند، بلکه به طور جدی از آن دفاع می‌کنند و از عقاید قطعی و مسلم اسلامی می‌دانند.

وی افزود: اکثر محدثان اهل سنت احادیث مربوط به امام مهدی (عج) را در کتاب‌های خود آورده‌اند. بعضی دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب‌هایی مستقل در موضوع امام مهدی (عج) نوشته‌اند؛ مانند ابونعیم اصفهانی در مجموعه «الاربعین» (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی (عج)»، همچنین بعضی علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیده مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته‌اند مانند محمد صدیق مغربی که در رد گفتار «ابن خلدون» کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: این‌ها نمونه‌هایی از موضع اهل سنت در برابر مسأله مهدویت است، این مسأله هیچ اختصامی به شیعه امامیه ندارد، اینکه برخی وهابی‌ها در مناظرات خود ادعا کرده‌اند که هیچ حدیثی در مورد مهدویت وجود ندارد، ناشی از جهل و یا از عناد شدید او نسبت به اهل بیت (ع) و اسلام است.

وی ادامه داد: به طور مثال در صحیح ابن حبان احادیثی درباره مهدویت این گونه نقل شده است: قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الصِّدِّیقِ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّی تَمْتَلِئَ الأَرْضُ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا ثُمَّ یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَوْ عِتْرَتِی فَیَمْلَؤُهَا قِسْطًا وَعَدْلا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا؛ در ذیل این حدیث می‌گوید که اخباری که از وصف و اسم مهدی نقل شده است بر ضد سخن کسی است که گمان کرده مهدی همان عیسی بن مریم است.

حجت‌الاسلام شهبازیان: علمای وهابی اصل وجود حضرت مهدی را تأیید می‌کنند

حجت‌الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در این زمینه اظهار داشت: مهدویت یکی از چالش‌هایی است که وهابیت با جامعه اهل سنت و هم شیعه دارد. اصل وجود حضرت مهدی (عج) را حتی بن‌باز و برخی علمای وهابی مانند آلبانی تأیید می‌کنند. در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به مهدی (عج) نداشته باشد کافر است و ضروری دین را منکر شده است.

وی افزود: در کتاب نگاشته دکتر ناصر القفاری، عثمان الخمیس و دیگر نویسندگان وهابی که مطالبی را در نقد مهدویت ما عنوان کردند، برای پاسخ به اینها بزرگان و علمای ما کتاب‌های نقدی را نوشتند که توصیه می‌کنم کتاب «نقد اصول مذهب‌ الشیعة» آیت‌الله حسینی قزوینی، کتاب «دلیل روشن» نصرالله آیتی و کتاب «عجیب‌ترین حقیقت تاریخ» مهدی یوسفیان در این زمینه مطالعه شود.

پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی درباه مجموعه‌ای اشکالاتی وهابیون علیه مهدویت گفت: از جمله اشکالات این است که مهدی شیعیان وقتی می‌آید احکام یهود را می‌آورد! این سخن، سخن کذبی است و در هیچ روایتی چنین نسبتی به حضرت مهدی (عج) نداریم. یا اشکال دیگری که مطرح می‌کنند این است که تفکر شیعی می‌گوید که وقتی حضرت مهدی (عج) بیاید بیت‌الله الحرام را تخریب می‌کند، در صورتی چنین حرفی گزارش نشده است که حضرت کل خانه خدا را تخریب کند بلکه ساختار حرم امن کعبه را مانند زمان حضرت ابراهیم (ع) قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: یک شبهه‌ای که بحث می‌کنند و می‌خواهند پایه مهدویت ما را بر منکر شوند، این است که وجود مقدس حضرت مهدی (عج) اصلاً متولد نشده است؛ یعنی آن‌ها داعیه دارند که وجود امام حسن عسکری (ع) کلاً عقیم بوده و فرزندی نداشته است و بعد می‌خواهند به برخی گزارشات استناد دهند.

حجت‌الاسلام شهبازیان بیان داشت: این استنادات دو پاسخ دارد، اولاً در روایات متواتر شیعه هم از نظر صحت سندی که این روایات صحیح هستند و هم آن قدر تعدادشان زیاد است که ما به تواتر می‌رسیم. در بحث فقه الحدیث هم شیعه و هم سنی می‌گوید، اگر روایاتی به درجه تواتر رسید، دیگر در آن گمان دروغ نباشد، حتی بررسی سندی هم نمی‌خواهد، با اینکه روایت تولد حضرت مهدی (عج) در شیعه متواتر است، اما بررسی سندی می‌کنیم تا این بهانه را از وهابی‌ها بگیریم.

وی افزود: روایاتی را مرحوم کلینی ذکر کرده که صحیح‌السند است؛ یعنی اعتبار سندی هم دارد، اصل ولادت امام زمان (عج) نه تنها از جانب حکیمه خاتون بلکه از افراد مختلفی ذکر شده است که حضرت مهدی (عج) در خانه امام عسکری (ع) متولد شده است، این روایت شیعه همه متعدد، درست و صحیح است، اما جواب ویژه‌ای که به وهابیت می‌دهیم اینکه خود علمای وهابی وجود امام مهدی (عج) اقرار می‌کنند.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان و علمای اهل سنت که در چاپ کتابش هم خیلی متعصب بوده، آقای شمس‌الدین ذهبی است. تمایلات ضد شیعی هم دارد اما این عالم بزرگ اهل سنت که روی آن متفق‌القول هستند و قبولش دارند در کتاب تاریخ‌الاسلام جلد ۲۰ تصریح می‌کند و در دو جا می‌آورد که در خانه حسن بن‌ علی بن محمد بن‌ علی‌الرضا …حسین، در خانه‌اش کودکی به نام محمد متولد شد و به نام حضرت ولی‌عصر تصریح می‌کند.

وی گفت: بنا بر این، اصل ولادت را نه تنها روایات متواتر شیعی بیان می‌کند بلکه تاریخ مسلم اهل سنت بزرگان آنها مانند ذهبی تأیید می‌کند یا در کتاب‌ الصواعق‌ المحرقة‌ ابن حجر هیتمی در مورد حضرت مهدی (عج) سخن می‌گوید که در خانه حسن عسکری (ع) کودکی به نام محمد متولد شد. اما سؤال مهم این است که وهابی‌ها می‌خواهند بگویند امام حسن عسکری (ع) عقیم بود و مطلقاً فرزندی نداشته، در حالی که به گزارش خودشان دارای فرزند است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل امام زمان عج جهان اسلام ظهور علمای وهابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۱۵ شوال المکرم هجری قمری و مصادف با رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) است. حضرت عبدالعظیم (ع) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و راویان حدیث است که نسب او با چهار واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد و سالروز رحلت آن حضرت ۱۵ شوال المکرم ۲۵۲ هجری قمری است.

حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» از نوادگان «امام حسن (ع)» هستند. محدث نوری درباره فضائل نهفته در وجود ایشان می‌گوید: حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» مردی پارسا، امانت‌دار، صادق در گفتار، عالم به امور دینی، معتقد به توحید و عدل بود و احادیث فراوانی می‌دانستند در عین حال تقوا پیشگی و درستکاری ایشان باعث بلندی جایگاه و مقام حضرت نزد «ائمه اطهار (ع)» بود و به خاطر کرامت طبع، عزت نفس و خدمت به محرومان ایشان را به «سید الکریم» ملقب کردند.

حضرت عبدالعظیم (ع) از برترین وکلای اهل بیت (ع) بودند

حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از بهترین یاران، ولی زمان خود و از وکلا بودند و همکاری بسیاری با «ائمه معصومین (ع)» داشتند، از آنجا که «امام صادق (ع)» در دوران امامت خود یک سازمان ایجاد کردند تا بدین وسیله بتوانند با شیعیان در سراسر سرزمین‌های اسلامی ارتباط برقرار کنند، این سازمان «وکلا» نام داشت و همانند شریان‌های خونی عمل می‌کرد، نظرات و افکار شیعه را به‌صورت مخفیانه گسترش می‌داد.

حضرت عبدالعظیم (ع)؛ محدث برجسته شیعه

حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» در بین علما به‌عنوان محدث مطرح هستند ایشان فن جمع آوری احادیث و طبقه‌بندی روایات را می‌دانستند و در این زمینه بسیار توانمند بودند لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین محسوب می‌شوند.

حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از یاران بزرگ اسلام به شمار می‌روند، شیخ صدوق در کتابی با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» مجموعه‌ای از روایات را گردآوری کرده است که شامل احادیثی بی‌واسطه از «ائمه معصومین (ع)» است، این کتاب شامل دو روایت از «امام رضا (ع)» و ۲۶ روایت از «امام جواد (ع)» و ۹ روایت از «امام هادی (ع)» است و روایات با واسطه آن نیز هم به ۶۵ حدیث می‌رسد.

در روایات آمده است یکی از یاران «امام هادی (ع)» به ایشان مراجعه کرد تا بعضی مسائل حلال و حرام را بپرسد، پس از اتمام کار «امام هادی (ع)» فرمودند: چنانچه در امور دینی مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سوال کن و سلام مرا به او برسان این امر نشان می‌دهد که حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» علاوه بر تسلط بر علم، امین «ائمه معصومین (ع)» نیز محسوب می‌شدند.

حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» در میان فرزندان «ائمه معصومین (ع)» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند و از برترین‌ها محسوب می‌شدند، شیخ صدوق در مورد حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» چنین گفته است: ایشان شخصی خداپرست، پارسا و پسندیده خدا و «رسول خدا (ص)» و مردم بوده است.

سابقه مبارزاتی خاندان حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» از یک‌سو و شخصیت علمی و جهادی و ارتباط بسیار نزدیک ایشان با «اهل‌بیت (ع)» از سوی دیگر، موجب شد تا ایشان در سال‌های پایانی زندگی خود تحت تعقیب حکومت وقت قرار گیرد، از این رو برای ادامه فعالیت‌ها ایشان باید به ری سفر کردند، البته برخی معتقدند که حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» به دستور «امام هادی (ع)» زندگی مخفی را انتخاب کردند و در قالب یک مسافری ناشناس به ری رفتند، پس از آن در خانه یکی از پیروان «اهل‌بیت (ع)» سکونت کرده و روزها روزه بودند و شب‌ها به عبادت می‌پرداختند و گاه به‌صورت مخفیانه از خانه‌ای که در آن ساکن بودند خارج می‌شدند و به زیارت قبری که هم‌اکنون در مقابل مزار ایشان قرار دارد، می‌رفتند و می‌فرمودند: این قبر مردی از فرزندان «موسی بن جعفر (ع)» است.

پیرامون جایگاه علمی «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» گفت: «سیدالکریم (ع)» در زمان سه امام بزرگوار زندگی و از محضر آنان استفاده کردند، «امام رضا (ع)»، «امام جواد (ع)» و «امام هادی (ع)»، آن‌ها معصومینی بودند که «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» در محضر آنان شاگردی کردند و توانستند از نظر علمی به جایگاه ارزشمندی دست یابند، همین امر سبب شد تا بعد از مدتی به‌عنوان نماینده و یا وکیل «امام هادی (ع)» به سمت سرزمین ری حرکت کنند.

«حضرت عبدالعظیم (ع)» توانستند در بین اصحاب امامیه به‌عنوان وکیل و کسی که مسئول مقدورات «امام هادی (ع)» است جایگاه مناسبی را برای خود فراهم کنند، ایشان به‌عنوان مرجع تقلید و نایب «امام هادی (ع)» در منطقه شناخته شده بودند.

دلایل انتخاب «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» برای وکالت در شهر ری از جانب «امام هادی (ع)»

«حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» یکی از نادر افرادی بودند که در زمان خود به نهاد امامت و «اهل بیت (ع)» ارادت ویژه نشان دادند، ایشان حتی در بین مردم نیز محبوبیت پیدا کرده و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفتند.

«امام صادق (ع)» در دوران امامت خود یک سازمان ایجاد کردند تا بدین وسیله بتوانند با شیعیان در سراسر سرزمین‌های اسلامی ارتباط برقرار کنند، این سازمان «وکلا» نام داشت و همانند شریان‌های خونی عمل می‌کرد، نظرات و افکار شیعه را به‌صورت مخفیانه گسترش می‌داد. «امام هادی (ع)» در نظر داشتند تا فردی را برای وکالت در شهر ری انتخاب کنند که به‌عنوان وکیل از جایگاه علمی و قدرت اختفا بسیار بالایی برخوردار باشد، لذا «حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» را به‌عنوان وکیل خود انتخاب کردند.

«امام هادی (ع)» در بیان شخصیت «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» می‌فرمایند: «انت ولینا حقاً؛ تو دوست‌دار و یاور حقیقی ما هستی» این توصیف «اهل بیت (ع)» نشان می‌دهد این امامزاده بزرگوار تا چه میزان ارزشمند و با اهمیت بوده‌اند.

علم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» با توجه به اینکه سن زیادی داشتند و علوم فراوانی را در محضر امامان گذشته کسب نموده بودند، اما هنگامی که در برابر «امام هادی (ع)» قرار گرفتند فرمودند: یا سیدی من تمام تفکرات و عقاید خود را در مقابل شما ارائه می‌کنم تا شما ایرادات و اشتباهات من را بیان کنید تا بدانم کدامیک درست است و کدامیک نادرست است، این رویداد به‌عنوان «عرضه دین» معرف شد، ایشان با این کار نشان دادند هرچقدر درجات علمی و دینی ما بالا برود بازهم باید در مقابل «ائمه معصومین (ع)» تواضع داشته باشیم.

گسترش تعالیم اهل بیت (ع) از اهداف مهم حضرت عبد العظیم (ع)

توسعه سازمان وکلا و گسترش تعالیم «اهل بیت (ع)» از جمله اهدافی بودند که «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» در ری به دستور «امام هادی (ع)» دنبال می‌کردند و تلاش داشتند تا مشکلات پیش آمده شیعیان را حل کنند، «حضرت عبد العظیم حسنی (ع)» در طی سال‌های فعالیت خود در ری توانستند مأموریت خود را به‌خوبی به اجرا بگذارند، ایشان چتر حمایتی و هدایت تشیع را در منطقه گسترانیدند و معارف «اهل بیت (ع)» را بدون اینکه دستگاه خلافت وقت متوجه شود توسعه دادند.

حفظ کیان تشیع و نشر معارف اسلامی از مهمترین اقدامات حضرت عبدالعظیم (ع) در ری

مخالفت با فرزندان و نسل امام علی (ع) در مدینه توسط متوکل عباسی به حدی رسیده بود که کسی حق نداشت با آنان معاشرت داشته و معامله اقتصادی کند و وضع اقتصادی و معیشتی آنها به سختی انجام می‌شد و درآن شرایط ظلم و خفقان که امام جواد (ع) و امام هادی (ع) دستگیر و تبعید شدند و شیعیان در شکنجه، زندان و زیر ظلم بودند. حتی قبر و بارگاه امام حسین (ع) از ظلم آنان مصونیت نداشت. در این شرایط متوکل از معاشرت و رابطه حضرت عبدالعظیم (ع) با امام هادی (ع) که در سامرا تبعید بود و از انتقال پیام توسط ایشان به شیعیان باخبر شد و برای حکومت خود احساس خطر کرد، از طرفی حضرت عبدالعظیم (ع) در برابر طاغوت مبارزه و ایستادگی کرد، تا جایی که از سوی حکومت متوکل عرصه بر ایشان تنگ شد و امام هادی (ع) به ایشان دستور هجرت می‌دهد. به همین جهت حضرت هجرت از چنگال ظلم را برماندن در مدینه ترجیح می‌دهد و در شهرهای مختلف مخفیانه زندگی می‌کرد. امام هادی (ع) هم به حضرت عبدالعظیم (ع) دستور هجرت به شهرری را دادند.

علاوه بر آن یکی از دلایل هجرت ایشان به شهرری نیاز جامعه شیعه برای هدایت و رهبری بوده است که این موضوع با حضور حضرت عبدالعظیم (ع) در این شهر محقق می‌شد. از طرفی حضرت عبدالعظیم (ع) لزوم پایگاه سازی و تشکیل مرکز تجمع نیروها و اجتماعات در ری را موضوع مهمی می‌دانست که برای حفظ کیان تشیع و نشرمعارف اسلامی باید دنبال می‌شد.

برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با زیارت امام حسین (ع)

ثواب زیارت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» برابر با زیارت «امام حسین (ع)» دانسته شده، حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» مقام رفیعی داشتند که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب ذکر نشده است البته باید این نکته را متذکر شد ثواب‌هایی که برای زیارت حضرت «عبدالعظیم حسنی (ع)» ذکر شده در مقایسه با زیارت «ائمه معصوم (ع)» نیست، ولی اهمیت زیارت این بزرگوار را نشان می‌دهد.

مردی از شهرری می‌گوید در سامرا به حضور امام هادی (ع) رسیدم، آن بزرگوار از من سوال کرد، کجا بودی؟ پاسخ دادم به زیارت حسین بن علی (ع) رفته بودم و اکنون از کربلا می آیم. دهمین امام شیعیان به وی گفت: «اما انک لوزرت قبرعبدالعظیم عندکم لکنت کمن زارالحسین (ع)، توجه داشته باش، اگر قبر عبدالعظیم (ع) را زیارت کرده بودی، مثل این بود که به زیارت قبرحسین بن علی (ع) رفته باشی»، با توجه به این بیان پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) معادل فضیلت زیارت سیدالشهدا (ع) می‌باشد. این حدیث از نظر سند و مدرک معتبراست و در بسیاری از کتاب‌های عالمان حدیث شناس آمده است. در تبیین مفهوم حدیث می‌توان این برداشت را داشت که شاید حضرت با شناخت خاص از مخاطب خواسته او را متوجه مقام و شخصیت حضرت عبدالعظیم (ع) کند.

کد خبر 6087376 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری