Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:39:44 GMT

اولین انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۳۷۱۰

اولین انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی برگزار شد

بلگراد - ایرنا - اولین انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی پس از امضای توافق نامه با یونان بر سر نام این کشور روز یکشنبه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، استوو پنداروفسکی از طرف ائتلاف حاکم سوسیال دمکراتیک و حزب اقلیت آلبانیایی تباران به نام اتحادیه دمکراتیک و گوردانا سیلیانوفسکی داوکوو از طرف اپوزیسیون و همچنین بلیریم رکا از طرف حزب مخالف «بسه» و «پیمان برای آلبانیایی تباران» در این رقابت انتخاباتی نامزد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پنا بر آخرین نظر سنجی های انجام شده انتظار می رود که پنداروفسکی از طرف ائتلاف حاکم و سیلیانوفسکی داوکوو از سوی اپوزیسیون بیشترین آرای مردم را در انتخابات امروز ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی بدست آورند.
در صورتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی موفق به کسب اکثریت آرا نشوند، در آن صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که قرار است در صورت نیاز 5 ماه می مصادف با 15 اردیبهشت ماه جاری برگزار شود.
این انتخابات در همین حال امتحانی برای بقای دولت زوران زائف نیز هست که اختلاف نظر بین مردم در خصوص دولت وی زیاد است.
وظایف رئیس جمهوری در مقدونیه شمالی به شکل کلی تشریفاتی است و ریاست بر نیروهای مسلح و امضای قوانین تصویب شده در مجلس از جمله وظایف رئیس جمهوری در این کشور هستند.
پارلمان مقدونیه شامگاه جمعه 21 دی ماه 1397 برای تأمین نظر یونان و امکان عضویت این کشور در ناتو، به لایحه اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» رأی مثبت داد.
این لایحه با 81 رأی موافق از مجموع 120 رأی مجلس به تصویب رسید.
اسکوپیه و آتن 27 خرداد 1397 موافقتنامه تاریخی را در منطقه ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.
این کشور از سال 2008 میلادی دارای شرایط عضویت در ناتو بود اما به دلیل وجود اختلافات با یونان، نتوانست موافقت این کشور را به عنوان عضو ناتو برای ورود به این سازمان همکاری های نظامی به دست آورد.
جمهوری مقدونیه شمالی با جمعیت حدود دو میلیون و 46 هزار تن ؛ مساحتی نزدیک به 25 هزار و 713 کیلومتر مربع دارد و در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.
با توجه به این که تقریباً یک چهارم جمعیت مقدونیه بیکار هستند، این کشور تلاش می کند با عضویت در اتحادیه اروپا، تا حدودی مشکلات خود را حل کند.
از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 تا امضای توافقنامه با یونان، نام این کشور به علت داشتن شباهت با نام یکی از استان‌های یونان همواره محل اختلاف با آتن بوده و همین مسأله مانع الحاق مقدونیه به نهاد‌هایی همچون ناتو شده است.
دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم، بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شد، نگران بود که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش از یونان را مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود.
اروپام**463**1104**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات رياست جمهوري مقدونيه شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۳۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی کره شمالی «کی سی ان ای» اعلام کرد: این هیات اقتصادی به ریاست یون جونگ هو وزیر امور اقتصادی خارجی کره شمالی روز ۲۳ آوریل (به وقت محلی) این کشور را به مقصد ایران ترک کرده است.

این خبرگزاری به جزئیات دیگری در مورد این سفر اشاره نکرد.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد