Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@03:32:58 GMT

هوسه عالى ترين تجلى احساسات و عواطف

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۳۹۷۶

هوسه عالى ترين تجلى احساسات و عواطف

عصرایران؛ عبدالنبی قیم -‎از آنجايي كه در هفته ها و روزهاى اخير در نتيجه محنت ها، رنج ها و خسارت هاى ناشى از سيل، ويدئوهايي از هوسه هاى مردم عرب شهرها و روستاهاى مختلف در شبكه هاى اجتماعى پخش شده و مورد توجه بسيارى از دوستان غير عرب قرار گرفته و در اين خصوص سؤال هاى متعددى را مطرح كرده اند، نوشته زير جهت آشنايي هر چه بيشتر با "هوسه" ارائه مى گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوسه عالى ترين تجلى احساسات و عواطف انسان عرب اهوازى است.

قدمت و منشأ هوسه ، ريشه در اعماق تاريخ دارد و عمرى به درازى عمر شعر دارد. هوسه به هنگام مواجه و رويارويي با شدائد و سختى هاى روزگار ، به منظور ارتقاء عزم و اراده ، و به هنگام رويارويي با دشمن در ميان نبرد به منظور بالا بردن اعتماد بنفس و تضعيف روحيه دشمن، و همچنين به هنگام پيروزى بر شدائد و سختي هاى روزكار و يا پيروزى بر دشمن خوانده مى شود.

از اين رو در بسيارى از مواقع هوسه پيام آور پيروزى و مبشر غلبه بر خصم است.گاهى وقت ها نيز به هنگام فقدان انسان والامقام و ارزشمندى كه وجود او منشأ خير و بركت بوده، عرب ، هوسه سر مى دهد. در چنين حالتى انسان عرب ، اوج ناراحتى خود را با هوسه بيان مى كند.

از برجسته ترين ويژگى هاى هوسه، شكل جمعى آن است كه به آن زيبايي و جلوه خاصى مى بخشد. هر چه تعداد شركت كنندگان در هوسه بيشتر باشد، شكوه و جلال هوسه و عظمت آن بيشتر مى شود. هوسه بر خلاف بسيارى از انواع هنر و نمايش هاى هنرى ، يك كار انفرادى نيست، بلكه يك كار جمعى است.

هوسه سرا كه يا شاعر است يا استعداد شعر سرايي دارد، در حالى كه با ندايي تك كلمه اى و يا " نخوة" افراد گرداگرد خود را به سكوت و توجه دعوت مى كند، رباعي خود را با صداى بلند و با ريتم خاص بيان مى كند. هوسه سرايي كار هر كس نيست ، هم بايد شاعر و يا داراي قريحه شاعرى باشد و هم بايد بيان او بهترين باشد. در چنين حالتى ،حضار همه سراپا گوش هستند تا اين كه هوسه سرا به مصرع آخر برسد. جان كلام و چكيده سخن ، در همين مصرع آخرنهفته است .با خواندن مصرع آخر، حضار آن مصرع را نه يك بار بلكه چندين بار بر زبان مى رانند، و در حالى كه پاى بر زمين مى كوبند و اوج احساسات و عواطف خود را به نمايش مى گذارند،در حلقه اى گرداگرد، هوسه سرا ، مصرع مزبور را تكرار مى كنند. تكرار مصرع آخر و پاي كوبي را اصطلاحاً" يزله" مى گويند.‎

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تبلیغ عجیب تلویزیون هنگام پخش بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید

تبلیغ عجیب صداوسیما در هنگام پخش بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل شده است.

دیگر خبرها