Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر امروز موفق به رصد اخبار علمی پزشکی نشده‌اید، برترین اخبار امروز این سرویس خبری را از نگاه کاربران در ادامه دنبال کنید.

بیماران کلیوی دور این خوراکی‌ها را خط بکشند/ رژیم‌های غذایی که کبدتان را مریض می‌کند/ بهترین ماسک خانگی برای پوست چرب
سدر یکی از شگفت‌انگیز ترین مواد ممکن برای بهبود سلامت پوست شماست و این ماسک خانگی می‌تواند زیبایی شما را ۲ چندان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرانجام تکمیل ظرفیت آزمون پایه هشتم مدارس سمپاد به کجا رسید؟
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان درباره سرانجام تکمیل ظرفیت در پایه هشتم مدارس سمپاد توضیح داد.

اختلالات چشمی در کمین بیماران تیروئیدی/ ابتلا به این بیماری به قیمت جانتان تمام می‌شود
یک متخصص چشم گفت: بیماری تیروئید گاهی ابتلا به اختلال چشمی مثل قرمزی، پف کردن را به همراه دارد.

افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور در سال رونق تولید
امروز پیشرفته ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور در سال رونق تولید افتتاح شد.

راهکار‌های طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت/ نکات به ظاهر بی‌اهمیتی که بیمارتان می‌کند
یک متخصص طب سنتی گفت: بارعایت ۷ نکته مهم می‌توانید از دیابت که گریبانگیر جوامع بشری شده است، فرار کنید.

طرح جدید وزارت بهداشت برای اعطای وام‌های کم‌ بهره به صنعت داروسازی/ افتتاح پیشرفته‌ترین کارخانه تولید قرص و کپسول گامی برای جهانی شدن
نمکی گفت: بهره‌برداری از بزرگترین سایت داروسازی گامی در راستای رقابت با بزرگ‌ترین تولید کنندگان جهانی در حوزه دارو و حرکتی در راستای وارد شدن به بازار‌های جهانی برای صادرات است.

‌نمی‌گذارم دارو با رانت تولید یا وارد شود/ برخی در سازمان غذا و دارو امضای طلایی دارند
نمکی گفت: هنوز در سازمان غذا و دارو برخی امضای طلایی دارند و می‌توانند با رانت کار خود را پیش ببرند.

خطر دوباره قتل‌های سریالی با قارچ/ کلاه سفید‌هایی که نباید به آن‌ها لب بزنید
مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو درباره مسمومیت‌های قارچی هشدار‌هایی داد و توصیه‌هایی کرد.

کنکور ۹۸/ پشت کنکوری‌ها در خانه درس بخوانند یا کتابخانه؟
یکی از رمز‌های موفقیت در کنکور، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای مطالعه درس‌های پایه و پیش‌دانشگاهی برای کنکور است.

این ربات‌ها خطرناک‌ترین شغل‌های دنیا را دارند +تصاویر
ربات‌ها و پهپاد‌های امداد و نجات می‌توانند در زمان وقوع آتش سوزی‌های گسترده با کمک به آتش نشان‌ها و ورود به مناطق پرخطر سبب مهار سریع آتش و نجات جان آتش نشان‌ها شوند.

منشا خروپف کجاست؟/ ارتباط خروپف با بیماری‌های قلبی
یک متخصص گوش حلق و بینی گفت: خروپف به تنهایی خطرناک نیست و در صورت قطع تنفس فرد با اختلالات قلبی و ریوی همراه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوءظن افراطی چگونه زندگی را زهر می‌کند؟

   عصر ایران؛ شادی مکی/ فرآوری و تنظیم: یکی از بیماری‌های سلامت روان  که می‌تواند زندگی فرد و اطرافیان او را غیرقابل تحمل کند ابتلا به اختلال شخصیت  پارانوئید است. در واقع  مشکلات رفتاری و فکری این بیماران چنان شدید است که تبعات منفی آن بر عملکردهای اجتماعی‌اشان تاثیری چشم‌گیر می‌گذارد.

   یکی از خصوصیات بارز اختلال شخصیت داشتن افکار و رفتار عجیب و غیرطبیعی است . این بیماران دچار بی‌اعتمادی و سوءظن مفرط نسبت به دیگران هستند. در ادبیات محاوره‌ای آنها را به عنوان افرادی  شکاک و بدگمان می‌شناسیم که به صورت معمول بدگمانی‌ها و سوءظن‌های‌شان پایه و اساس واقعی ندارد. 

ویژگی‌های شخصیت پارانویا

به جز سوءظن مفرد این گروه از بیماران روان اغلب پرخاشگر، تحریک پذیرو عصبانی بوده و مسئولیت رفتارهای خود را نمی‌پذیرند،‌آنها دیگران را مسئول رفتارهای خود می‌دانند. زندگی مشترک با این افراد نیز به شدت توانفرساست. مبتلایان به  پارانوئید دائما در ترس از خیانت و مورد سوء‌استفاده قرار گرفتن در زندگی زناشویی به سر می‌برند و به همین دلیل نیز اغلب دچار حسادت‌های بیمارگونه بوده یا بدعنق و پرخاشگر هستند . این افراد همچنین به شدت متعصب هستند. 

برداشت‌های غلط از رفتار و گفتار معمولی اطرافیان باعث می‌شود که آنها به راحتی رنجیده و خشمگین شوند و این خشم را درون خود پرورش دهند.
 
افراد پارانویا معمولا از رفتار و گفتار بسیار عادی و معمولی اطرافیان برداشت شخصی و غلطی دارند که باعث می‌شود رنجیده و خشمگین شوند و تا مدت‌ها این احساس را درون خود نگه‌داشته و حتی پرورش دهند.اگرچه علائم این اختلال در برخی دیگر از اختلالات روانی نیز مشاهده می‌شود اما یک تفاوت وجود دارد به این معنا که افکار پارانوئیدی در صورت تشدید تبدیل به هذیانات و توهمات دیداری و شنیداری می‌شود. اما زمانی که این توهمات وجود ندارد روان‌درمانگر ممکن است  به وجود سایر اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلالات هذیانی و شخصیتی شک کند.   

 افرادی که دچار سطوح خفیفی از این بیماری هستند قادر خواهند بود که یک زندگی معمولی را تجربه کنند، تشکیل خانواده داده و شغل مناسبی نیز داشته باشند.  با این وجود ممکن است این افراد به دلیل بیماری‌شان تبدیل به افرادی منزوی شوند. در موارد شدید این بیماری اما ممکن است بیمار دست به جنایت زده و حوادث خشونت‌باری را به دلیل توهم توطئه و بدگمانی‌های شدید رقم بزنند. به گفته متخصصان وجود  این اختلال در میان مردان شایع‌تر از زنان است . همچنین ریسک ابتلا به این بیماری در میان بستگان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلالات هذیانی بیشتر است.

به گفته متخصصان حوزه روانشناسی افکار پارانوئیدی می‌تواند ناشی از اضطراب شدید باشد به بیان دیگر یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به این بیماری اضطراب است. داشتن اضطراب در شرایط خاص مانند شکست عاطفی عادی است اما بیماران پارنویا به صورت معمول به این موضوع درک می‌کنند که دیگران آنها را چگون قضاوت می‌کنند یا درباره آنها چه می‌گویند به ویژه اگر فرد در  صورت اثبات اشتباه بودن افکارش نسبت به دیگران باز هم نسبت به بدگمانی خود اصرار داشته باشد می‌تواند نشانه مهمی از ابتلا به این اختلال باشد. توجه داشته باشید که ترس از قضاوت دیگران می‌تواند دلایل اضطرابی داشته باشد یا اضطراب طولانی مدت نشانه ابتلا به اختلال اضطراب باشد اما علائم ابتلا به اختلال پارانوئید بسیار شدیدتر است.
  
علائم اختلال پارانوئید

در واقع علائم اختلال شخصیت پارانوئید شامل این موارد است:
افکار واهی نسبت به اینکه دیگران قصد سوءاستفاده یا فریب او را دارند
شک نسبت به وفاداری، دوستی و صداقت دیگران
بدگمانی نسبت به توطئه دیگران علیه خودشان
عدم اعتماد به سایرین
ناتوانی در بخشش
کینه توزی
انتقاد ناپذیری و حساسیت بالا.
تحریک‌پذیری بالا و پرخاشگری
تصور واهی نسبت به خیانت همسر
قضاوت بد نسبت به نگاه‌ها و رفتار دیگران
عدم برقراری روابط صمیمی با سایری به دلیل ترس از سوءاستفاده
حسادت و کنترل‌گری

دلایل ابتلا به شخصیت پارنوئید 

با مبتلایان به پارانویا چگونه برخورد کنیم؟

توجه به این نکته مهم است که این گروه از بیماران دست به رفتارهایی می‌زنند که دست خودشان نیست و احتمالا توان کنترل آن را ندارند به همین دلیل مهم است که بدانید برای یا رفع رفتارهای آسیب‌رسان بیمار به خود یا سایری باید با او چگونه برخورد کنید.  در قدم اول از تنها ماندن و انزوای بیمار جلوگیری کنید زیرا تنهایی فرصت کافی برای شکل‌گیری  تفکر و تصورات اشتباه را در اختیار او گذاشته و این تصورات را تشدید می‌کند.  

از قضاوت کردن این افراد پرهیز کنید،‌قضاوت کردن آسیب‌های وارده بر او را افزایش می‌دهد. بیمار پارانوئیدی، را قضاوت نکنیم زیرا با این کار آسیب‌های بیشتری به او وارد می‌کنیم. و در نهایت حتما از کمک روان‌درمان‌گران استفاده کنید تا با راهنمایی خود بتوانیم بر آن فایق آییم زیرا  سوء ظن افراطی زندگی را بر کام مان تلخ می کند و مثل زهر است و به جای شهد زندگی شرنگ آن را در وجودمان می نشاند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: راه‌هایی برای بهبود اندوه پایان رابطۀ عاشقانه

دیگر خبرها

  • عطر «اُدو اسپیس»؛ فضا چه بویی دارد و منشا این بو کجاست؟!
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • تاثیر تنوع ژنتیکی بر فشار خون
  • رونق بیشتر صنعت پرورش بلدرچین شهرستان میبد 
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • تصمیمات غیر پزشکی در پزشکی مدرن که به ما نمی‌گویند!/ اختلاف طب اسلامی، سنتی و مدرن دقیقاً در کجاست؟
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • افتتاح نخستین واحد تولید نان کامل در فارسان
  • افتتاح نخستین واحد تولید نان کامل
  • سوءظن افراطی چگونه زندگی را زهر می‌کند؟