Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@01:18:30 GMT

آفت دهان چيست؟

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۶۲۵۵

آفت دهان چيست؟

خبرگزاري آريا - وقت ناهار است، يک گاز بزرگ به ساندويج‌تان مي‌ز‌نيد که ناگهان احساس سوزشي آشنا دهان‌تان را به درد مي‌آورد. خيلي زود مي‌فهميد مشکل از آفت دهان است.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، وقت ناهار است، يک گاز بزرگ به ساندويج‌تان مي‌ز‌نيد که ناگهان احساس سوزشي آشنا دهان‌تان را به درد مي‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خيلي زود مي‌فهميد مشکل از چيست: باز هم يک آفت دهاني ديگر! آفت دهان با اينکه بسيار دردناک و ناراحت کننده است، اما بيشتر افراد اين زخم‌هاي کوچک را ناديده مي‌گيرند، اما واقعيت اين است که آفت دهان مي‌تواند علامتي از يک مشکل جدي‌تر باشد.
آفت دهان چيست؟
آفت يک ضايعه‌ کوچک با مرکزي زردرنگ و پيراموني قرمز رنگ است که معمولا روي زبان، لب‌ها و يا در درون لُپ‌ها به وجود مي‌آيد.
آفت دهان معمولا در افراد سالم فقط هفت تا 14 روز طول مي‌کشد. آفت ممکن است دو بار در سال و با زخم‌هايي متعدد به طور همزمان، مخصوصا در افراد بين 10 تا 20 سال بروز مي‌کند.
آفت دهان هيچ علت قطعي ندارد و هر چيزي از استرس يا ضربه‌اي جزئي گرفته تا التهاب و يا تيزي دندان مي‌تواند عامل آفت دهان باشد حتي تغييرات هورموني، دهان شويه‌هاي تند و غذا‌هاي ادويه دار مي‌توانند باعث آفت دهان شوند.
آفت دهان دو نوع دارد: زخم‌هاي ساده و زخم‌هاي پيچيده. آفت ساده، زخم‌هايي نسبتا کوچک دارد که دو هفته طول مي‌کشند و شايع‌ترين نوع آفت دهان هستند. در مورد اين زخم‌ها جاي نگراني وجود ندارد. اما زخم‌هاي پيچيده، کمتر شايع‌اند، درد بيشتري دارند، بزرگ‌ترند و عمق بيشتري هم دارند.
ضمنا آفت پيچيده، چهار تا شش هفته طول مي‌کشد تا برطرف شود و گاهي جاي زخم به جا مي‌گذارد. اين نوع زخم‌ها بسيار تحريک پذير و آزاردهنده‌اند و در صورت ابتلا به اين نوع آفت بايد به پزشک مراجعه کنيد.
آفت دهان دردناک است و ممکن است باعث شود آب و غذاي کافي دريافت نکنيد، در نتيجه تاثير منفي بر سلامتي‌تان مي‌گذارد.
علاوه بر اين، آفت دهان شما مي‌تواند علامتي از موجود مشکلاتي جدي در مورد سلامتي‌تان باشد. هر زخمي که رشد کند، خونريزي کند، ثابت شود يا بعد از چند هفته برطرف نشود بايد توسط پزشک بررسي شود، زيرا زخم‌هاي دهان مي‌توانند در افرادي که دچار بيماري‌هاي خود ايمني، سندروم التهابي روده و آن‌هايي که کمبود ويتامين B 12، روي، اسيد فوليک يا آهن دارند نيز روي دهد.
چه زماني آفت دهان علامت مشکلي جدي‌تر است
اگر علائم ديگري، چون کاهش وزن ناخواسته، گوش درد، تب، رعشه و تعريق‌هاي شبانه هم داريد مي‌تواند نشاندهنده‌ سرطان دهان باشد.
اين نکته را فراموش نکنيد که آفت يا زخم دهان نمي‌تواند سرطاني شود، اما يک ضايعه‌ سرطاني ممکن است به صورت زخم بروز کند يا با آفت دهان تشابهاتي داشته باشد. به همين دليل بايد اين علائم را جدي بگيريد و به پزشک مراجعه کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام

آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته باشگاه استقلال به یک هلدینگ مطرح واگذار شد و بلافاصله بعد از این اتفاق شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در این باشگاه دهان به دهان چرخید، اما واقعیت این است که فعلا امکان تغییرات مدیریتی در این باشگاه وجود ندارد.

نکته اول اینجا است که مدیریت فعلی باشگاه استقلال باید تمامی اسناد و مدارک و میزان بدهی‌های این باشگاه را بر آورد کرده و در قالب گزارش به مسئولان هلدینگ مربوطه ارائه کند که این موضوع زمانبر است. از طرفی دیگر این هلدینگ باید نمایندگان خود را برای حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال معرفی کند تا اهلیت آن‌ها از مراجع مربوطه تائید شود و این موضوع نیز نیازمند زمان است.

همچنین با توجه به اینکه تا پایان مسابقات لیگ برتر ۶ هفته باقی مانده است اگر قرار بر تغییرات باشد بعد از پایان مسابقات لیگ برتر این اتفاق رخ خواهد داد؛ ضمن آنکه قطعا یکی دو عضو با سابقه ورزشی در هیات مدیره یا حتی برای مدیرعاملی این باشگاه در نظر گرفته خواهند شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • رسوایی در برزیل: روی تیته آب دهان انداختند!