Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@03:09:46 GMT

اردبیل به قطب تولیدات گلخانه ای کشور تبدیل می شود

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۶۲۵۶

اردبیل به قطب تولیدات گلخانه ای کشور تبدیل می شود

اردبیل- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: عملیات احداث 2700 هکتار طرح گلخانه ای در قالب مجتمع های بزرگ در استان اردبیل آغاز شده و در آینده نزدیک این استان به قطب تولیدات گلخانه ای کشور تبدیل می شود.

خلیل نیکشاد روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: احداث بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در زمستان گذشته به مساحت یکهزار و 500 هکتار در مجتمع کشت و صنعت مغان آغاز شده و تاکنون 400 هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تولید در فضای بسته و کشت گلخانه ای را جزو برنامه های مهم جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام و بیان کرد: علاوه بر این، یکهزار هکتار در منطقه بران شهرستان پارس آباد مطالعه احداث آغاز شده است.
وی افزود: در پنج شهرک کشاورزی استان واحدهای گلخانه ای با مساحت 100 هکتار طی فراخوانی برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده شده است.
نیکشاد با اشاره به اهتمام ویژه مدیران استان برای تکمیل زیرساخت های این گلخانه ها اضافه کرد: احداث یک مجتمع گلخانه ای دیگر نیز طی تفاهم نامه ای بین شرکت شهرک های صنعتی کشاورزی ایران و استانداری اردبیل در کشت و صنعت پارس در منطقه مغان به مساحت 100 هکتار آغاز شده است.
وی گفت: با بهره برداری این واحدها، 750 هزار تن محصول زراعی گلخانه ای در استان اردبیل تولید و روانه بازار می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: احداث این میزان گلخانه موجب ایجاد اشتغال برای 20 هزار نفر و صرفه جویی در مصرف 435 میلیون متر مکعب آب در استان خواهد شد.
وی تغییرات آب و هوایی، بحران آب، فرسایش خاک و نیاز به سرمایه و تولیدات مستمر را از جمله اهداف توجه به تولیدات گلخانه ای در کشور و به خصوص استان اردبیل برشمرد و گفت: این موضوعات ایجاب می کند که تولیدات گلخانه ای در استان گسترش یابد.
وی اضافه کرد: میزان تولید محصول در مجتمع های گلخانه 10 برابر بیشتر از فضای باز بوده و نیاز آبی آن نیز 10 تا 12 برابر کمتر از تولید مزرعه های روز باز است.
نیکشاد کنترل و مهار مطلوب عوامل خسارت زای طبیعی و غیرطبیعی از جمله بیماریها و آفات و نیز اشتغالزایی 10 برابری نسبت به تولید در مزارع باز را از جمله مزیت های ایجاد مجتمع های گلخانه ای ذکر کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین از راه اندازی واحد تولیدی گل رز هلندی در شهرستان خلخال و کوثر در سال گذشته خبر داد و گفت: 12 واحد گلخانه در جنوب استان اردبیل در حال احداث است و با توجه به بازار مناسب و ظرفیت منطقه، شهرستان های خلخال و کوثر به قطب گلخانه ای تولید گل رز تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، با وجود شرایط مناسب آب و هوایی و منابع تولید از جمله آب و خاک مرغوب، 42 هکتار مجوز برای احداث گلخانه در استان اردبیل صادر شده ولی تاکنون 10 هکتار مجتمع تولید محصولات گلخانه ای در این استان احداث شده است.
1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي توليدات گلخانه اي اردبيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در اجرای این طرح، با توجه به خشکسالی و بارندگی‌ها بیشتر به سمت بذرکاری و کاشت گونه‌های بومی مناطق مختلف استان رفتیم.
ابوطالب امینی افزود: برای بذرکاری، یک میلیون و ۸۰۰ هکتار در وسعت بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری گود کاری صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: بیشتر بذر اختصاص یافته، درخت بادام اسکوپاریا یا بادام کوهی است، گونه‌ای درخت مقاوم به خشکی که می‌تواند شرایط بد و سخت رشد مانند آب‌وهوای نامساعد و خاک نامرغوب را به‌خوبی تحمل کنند؛ به همین علت در مناطقی مانند استان اصفهان که آب‌وهوای گرم و خشک دارد، رشد خوبی دارند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد:امسال، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید شده که یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله آن را بخش خصوصی تولید کرده است.
امینی با بیان اینکه سرانه جنگل به ازای هر نفر در دنیا، ۶۵ صدم هکتار است افزود: هم اکنون در کشور ۱۷ صدم هکتار سرانه جنگل‌ها به ازای هر نفر است که طبق قانون هوای پاک این میزان باید به ۲۵ صدم هکتار برسد.
وی اضافه کرد: برای سهم بندی استان‌ها در طرح مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد درخت، با توجه به میزان رویشگاه‌ها و پوشش جنگلی‌ها، سرانه نسبت به جمعیت هر منطقه از کشور مشخص شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کاشت ۲۰ میلیون اصله نهال در مدت چهار سال سهم استان اصفهان در طرح تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور است. امینی افزود:سهم هر کدام از ۲۸ شهرستان در استان اصفهان بستگی به اقلیم، نوع درخت سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه، منابع آبی در دسترس مشخص شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه بیش از سه میلیون هکتار، وسعت عرصه‌های بیابانی این استان است در طرح مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد نهال، بیشتر گونه‌های بیابانی مقاوم به خشکی و کم آبی مثل گز شاهی، تاغ، قره داغ، آتریپلکس و نهال فضای سبزی همچون زیتون، سنجد، اقاقیا توت و ارغوان تولید شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۲۵ تفاهم نامه با نهاد‌های مختلف امضا شده است، گفت: دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ همچون پالایشگاه اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد نطنز همکاری خوبی برای کاشت نهال و بذر داشتند.

دیگر خبرها

  • کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان
  • سطح جنگل‌های کشور ۱۴‌.۳ میلیون هکتار است
  • تولید بیش از ۱۵۰ میلیون گلدان گل‌های زینتی، آپارتمانی و نشائی در اصفهان
  • افزایش دو برابری سطح گلخانه‌ها در کردستان
  • تولید بیش از ۱۵۰ میلیون گل‌های زینتی، آپارتمانی و نشائی در اصفهان
  • افزایش ۲۵ درصدی تولید گل و گیاه زینتی در گلستان
  • «کرم برگ‌خوار» مزارع استان بوشهر را تهدید می‌کند
  • ویدیو/ مجتمع گلخانه‌ای آوه؛ بزرگترین طرح بخش کشاورزی در خاورمیانه
  • رشد ۶۶ درصدی توسعه گلخانه‌های رزن
  • رشد ۶۶ درصدی توسعه گلخانه‌های رزن در دولت سیزدهم