Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@07:39:03 GMT

پاسخ به پرسش‌های حقوقی خوانندگان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۴۰۳

پاسخ به پرسش‌های حقوقی خوانندگان

حسام عقبایی وکیل دادگستری و نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک

 فروش ملک مشاعی
خسروی از تهران: من و برادرم 25 سال است که یک خانه داریم که سه دانگ، سه دانگ شریک هستیم. این درحالی است که برادرم طبقه بالا سکونت دارد و من هم در طبقه پایین. اما به‌دلیل اینکه طبقه پایین پارکینگ بوده که تبدیل به مسکونی شده است به‌دلیل سقف کوتاه آن خانه‌ام تاریک است و هر چه به برادرم می‌گویم، نه خانه را می‌فروشد و نه اجرت‌المثل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال می‌خواهم بدانم که چگونه می‌توانم حقم را از برادرم بگیرم.
پاسخ: بستگی به این دارد که آن ملک قابل افراز(قابل تقسیم شدن و تفکیک) باشد یا نباشد و برای روشن شدن این موضوع نیز باید در ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی تقاضای افراز کنند و اگر پاسخ مثبت بود، می‌تواند سهم خودش را افراز کند و بعد از فروش ملک قدر سهم خودش را بردارد. اما اگر اداره ثبت اعلام کرد که قابل افراز نیست می‌تواند درخواست فروش مال مشاعی را دهد و کل ملک را فروخته و قدر سهم خود را برداشت کند.
تغییر کاربری ملک
امیری از ورامین: یک قطعه زمین 145 متری در ورامین خریداری کردم که 7متر بر دارد و می‌خواستم 10 درصد زمین را تجاری کنم. اما شهرداری می‌گوید طرح تفصیلی دارد و در این زمین فقط باید مسکونی ساخته شود. این در حالی است که همه زمین‌های اطراف چند سالی است که کاربری تجاری دارند. می‌خواستم بدانم از طریق کدام کمیسیون شهرداری می‌توانم برای تجاری زمینم اقدام کنم؟ زیرا کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری کل زمین است اما من فقط می‌خواهم ده درصد آن را تغییر کاربری دهم.
پاسخ: در کل باتوجه به اینکه زمین در محدوده شهری واقع شده و دارای طرح تفصیلی نیز می‌باشد به قطع باید براساس همان کار عمل کند. زیرا شهرداری اختیار تغییر کاربری ندارد مگر اینکه بتواند در مراحل تغییر طرح تفصیلی که یکسری فرآیندهایی از جمله نظر مشاوران راه و شهرسازی و کمیسیون‌های مختلف را دارد طی کند تا بتواند تجاری بگیرد. در واقع این ملاک نمی‌شود که در اطراف ملکی باغ یا فضای سبز یا تجاری باشد پس آن ملک هم باید تغییر کاربری دهد. تغییر کاربری در صلاحیت شهرداری نیست.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی

شهردار منطقه ۸ تهران از جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری در پرونده‌‌ حقوقی منطقه به ارزش ۷۷ میلیارد تومان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌  فاطمه تنهایی شهردار منطقه 8 با بیان اینکه با پیگیری اداره حقوقی منطقه در پرونده ملکی که در مرحله بدوی با حکم دادگاه در سال 1398 محکوم به پرداخت بهای تصرف گذر به متراژ 516/79 مترمربع در خیابان شهید حسن‌تکه در ناحیه 3 منطقه شده بود، اظهار کرد: دادنامه صادره در مرحله تجدیدنظر نقض ‌و از تضییع حقوق بیت‌المال و هدررفت بیش از 77 میلیاردتومان از بودجه شهرداری پیشگیری شد.

وی افزود: مالک ملک مذکور  با این ادعا که مساحت باقیمانده به میزان 516/79 مترمربع به صورت گذر در تصرف شهرداری بوده و باید مابه‌‌عوض آن توسط شهرداری به وی پرداخت شود، اقدام به اقامه دعوی کرده بود.

شهردار منطقه 8 تصریح کرد: در این راستا اداره حقوقی منطقه با همکاری حوزه‌های تخصصی دیگر همچون املاک و شهرسازی، اقدام به اثبات این مطلب کرد که گذر مذکور حاصل تقسیم خودسرانه و بی‌ضابطه ملک توسط مالک اولیه در دهه 50 و برای سهولت فروش بوده و مطابق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، گذر ناشی از آن به رایگان متعلق به شهرداری است.

همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو

به گفته تنهایی شهردار منطقه 8 شهر تهران، مدیریت شهری منطقه موفق به نقض رأی محکومیت در مرحله تجدیدنظر شده و دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم به بی‌حقی خواهان صادر و شهرداری در این دادگاه از تضییع حقوق خود جلوگیری کرد.

این اقدام مدیریت شهری منطقه، تلاش برای احقاق حقوق بیت‌المال و بازگشت 77 میلیارد تومان سرمایه به شهرداری را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ