Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@18:17:52 GMT

آيا «کاوه سودا» آلودگي زيست محيطي دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۸۱۶۲

آيا «کاوه سودا» آلودگي زيست محيطي دارد؟

خبرگزاري آريا - مراغه - ايرنا - «کاوه سودا» به عنوان بزرگترين کارخانه توليد کننده کربنات سديم کشور که به طور مستقيم براي بيش از يکهزار نفر اشتغالزايي کرده، با وجود استدلال سازمان هاي ذيربط مبني بر نبود آلودگي زيست محيطي در آن، در هفته هاي اخير به اتهام آلايندگي سوژه رسانه ها شده است.

به گزارش ايرنا، با اينکه مقام هاي مسئول در زمينه محيط زيست و امور آب آذربايجان شرقي و کارشناسان رسمي دادگستري استان و کشور گزارشي در مورد آلودگي زيست محيطي اين مجتمع ارايه نکرده اند و رصدهاي لازم و پايش هاي زيست محيطي به طور مداوم و متناوب از اين مجتمع انجام مي شود، اما برخي رسانه ها با تکيه بر اظهارات برخي افراد و همچنين برخي اهالي روستاهاي اطراف، مدعي هستند که آلودگي هاي زيست محيطي کاوه سودا بيش از حد استاندارد بوده و در اين زمينه مسئولان محيط زيست استان را به کوتاهي متهم مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نظير کارخانه کاوه سودا در کشورهاي ترکيه، ايتاليا و آمريکا فعاليت مي کنند و طبق اعلام کارشناسان محيط زيست و مديريت کارخانه «کاوه سودا»، نحوه تصفيه پساب و فيلتراسيون در اين واحد مشابه و يا در برخي موارد بهتر از کشورهاي خارجي بوده و جاي نگراني نيست.
اخيرا مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در بازديد از فعاليت اين مجتمع و کنترل رعايت موارد تذکر داده شده از سوي محيط زيست به آن اعلام کرد: فعاليت هاي کاوه سودا تحت نظارت و کنترل بوده و به طور دوره اي مورد بررسي قرار مي گيرد.
حميد قاسمي گفت: کارشناسان محيط زيست به صورت مداوم پساب، پسماند و فعاليت هاي اين شرکت را کنترل کرده و در صورت نياز تذکرات لازم را به مسئولان شرکت ارايه مي کنند.
وي افزود: نظارت مداوم به صورت دوره اي و ماهانه چهار بار از سوي اداره کل محيط زيست آذربايجان شرقي بر فعاليت هاي اين کارخانه انجام مي شود و همچنين برداشت هاي فصلي از چاه هاي اطراف اين کارخانه تا محل انتقال به درياچه اروميه از طريق آزمايشگاه هاي معتمد انجام مي شود و نتايج آن به سازمان انتقال مي يابد.
وي به گزارشات و اخبار منتشر يافته اخير در خصوص آلايندگي هاي کاوه سودا اشاره کرد و گفت: موارد ابلاغي سازمان حفاظت محيط زيست به اين واحد در رابطه با لاگُن ها و مديريت پسماند طبق برنامه مديريت زيست محيطي پيش مي رود.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: لاگن هاي اين واحد از نوع ترسيبي و تبخيري است که از ابتداي شروع به فعاليت کارخانه تا به امروز 15 لاگن ترسيبي در اين واحد ايجاد شده و از اين تعداد هفت لاگن از مدار خارج و به فضاي سبز و زمين کشاورزي تبديل شده است.
قاسمي ادامه داد: 2 لاگن ديگر نيز امسال از مدار خارج مي شود و به دليل رسوبات ريزدانه اي، نفوذ آب اين لاگن ها در سفره هاي زيرزميني به شکل حداقل ممکن است.
وي گفت: همچنين از ابتداي شروع به فعاليت کارخانه تا به امروز 9 لاگن تبخيري در اين واحد ايجاد شده که در حال حاضر 6 لاگن ايزوله شده و بزودي يک لاگن از مدار خارج مي شود و 2 لاگن ديگر نيز تا پايان سال 98 ايزوله خواهد شد.
وي اضافه کرد: لاگن از مدار خارج شده به صورت نيمه ايزوله بوده و براي آب هاي سطحي و باراني در جهت جلوگيري از انتقال آنها به لاگن ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي به پسماند هاي اين واحد صنعتي اشاره کرد و گفت: محل پسماند ها حدود 70 هکتار است که پس از انجام آناليزهاي مربوطه از پسماند توليدي و با رعايت مسائل زيست محيطي از جمله ايجاد لندفيل مناسب و کنترل آب هاي سطحي و ايجاد چاه پيزومتري با ارائه گزارش برنامه مديريت زيست محيطي تاييد و سپس صادر مي شود.
قاسمي افزود: به گفته مديران کاوه سودا، بسترسازي و ايزوله محل پسماند تا پايان امسال به اتمام رسيده و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
وي در خصوص مديريت آب هاي زيرزميني نيز به خبرنگار ايرنا گفت: مديريت آب هاي زيرزميني بر عهده امور آب بوده و اين سازمان پس از نظارت، کنترل و نمونه برداري هاي مورد نياز در صورت مشاهده موارد مشکوک به هر گونه آلودگي، موارد را به اداره محيط زيست گزارش مي کند.
وي گفت: بعد از موارد پيش آماده از سوي اين واحد در سال 1389، تاکنون از طرف امور آب گزارشي مبني بر آلودگي آب هاي زيرزميني در اثر فعاليت «کاوه سودا» به محيط زيست داده نشده است.
وي ادامه داد: در مکان هايي از اين واحد که احتمال آلودگي بالاست، چاه هاي پيزومتري حفر و سامانه آنلاين بر روي آنها نصب خواهد شد.
قاسمي گفت: با توجه به رسوبات لاگن ها، مطالعات نصب دستگاه «تيکنر» از ابتداي امسال شروع و کاوه سودا متعهد شده است که تا پايان شهريور سال آينده اين دستگاه نصب شود.
وي گفت: همچنين در حال حاضر سه دستگاه فيلتر پرس در راستاي حل مشکل رسوبات لاگن ها نصب شده است.
وي تاکيد کرد: اقدامات پيشگيرانه و کنترلي محيط زيست استان نه تنها در مورد اين واحد، بلکه در مورد ديگر واحدها نيز طبق استانداردها بوده و هر واحدي در رعايت اين موارد کوتاهي کند از سوي محيط زيست مورد مواخذه قرار مي گيرد.
معاون نظارت و پايش مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي نيز با اشاره به پتانسيل بالاي آلودگي هاي زيست محيطي کارخانه کاوه سودا در مراغه گفت: فرايندهاي اين شرکت به لحاظ ايجاد آلودگي به صورت مستمر نظارت و کنترل مي شود.
حسن عباس نژاد افزود: اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي فارغ از هرگونه مسايل سياسي و اقتصادي و بر اساس وظيفه ذاتي خود جهت رفع مشکلات زيست محيطي، نظارت علمي، فني و عملي را بر فعاليت هاي واحدهاي توليدي و صنعتي سرلوحه خود قرار داده و شرکت کاوه سودا نيز خارج از اين موضوع نمي باشد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر کارشناسان محيط زيست نظارت هاي کامل، مستمر و اساسي بر روند فعاليت اين شرکت انجام مي دهند و مسئولين شرکت نيز بر تعهدات خود مبني بر صيانت از محيط زيست پايبند بوده و در مواقع لزوم هشدارهاي لازم از سوي محيط زيست داده مي شود.
عباس نژاد ادامه داد: پساب اين شرکت بر اساس طرح اوليه در لاگن ها، رسوب گيري و ترسيب شده و سپس پساب خنثي شده از طريق لوله به محل هاي مشخص شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست در حاشيه درياچه اورميه هدايت مي شود و بر اين روند سازمان آب منطقه اي نيز نظارت مستمر دارد.
وي افزود: با توجه به بررسي هاي کارشناسي صورت گرفته، پارامترهاي فيزيکي و شيميايي اين پساب با پارامترهاي فيزيک و شيميايي درياچه اورميه مطابقت نزديک داشته و به همين علت مجوز انتقال به حاشيه درياچه صادر شده است.
معاون نظارت و پايش مدير کل حفاظت محيط زيست استان گفت: براي جلوگيري از نشت احتمالي پساب، تاکنون تعداد 6 لاگن از لاگن هاي موجود اين واحد ايزوله شده و مابقي نيز در دست اقدام است و تا پايان سال 98 تمامي لاگن هاي کارخانه کاوه سودا ايزوله خواهند شد.
عباس نژاد افزود: آب هاي زيرزميني اطراف اين کارخانه نيز هر سه ماه يک بار توسط سازمان آب منطقه اي کنترل مي شود و بر اساس آخرين نتايج ارسالي از اين سازمان مشکلي در آب هاي زيرزميني مشاهده نشده و تاکنون گزارشي رسمي در خصوص آلودگي آب هاي زيرزميني منطقه وصول نشده است.
وي اضافه کرد: کارشناسان و کارکنان محيط زيست آذربايجان شرقي بر حسب وظايف سازماني و ايجاد گشت هاي پايش شبانه همواره بر فعاليت واحدهاي صنعتي و توليدي و خدماتي نظارت مستمر داشته و با اثبات هرگونه آلايندگي در اين واحدها موضوع را وفق ضوابط مورد عمل سازمان حفاظت محيط زيست پيگيري و برخورد لازم را انجام خواهد داد.
مدير کارخانه «کاوه سودا» نيز با حضور در ايرناي دفتر مراغه و ارايه مدارک و اسنادي دال بر آلوده نبودن پسماند اين کارخانه که از سوي محيط زيست استان و کارشناسان رسمي دادگستري نيز تاييد شده است، گفت: کاوه سودا آلودگي زيست محيطي و حرفه اي نداشته و شوري پساب آن يک سوم شوري درياچه اروميه است و هر شکايتي که از اين مجتمع در مورد آلودگي اين واحد به مراجع مختلف از سوي افراد مختلف شده به نفع اين شرکت خاتمه يافته است.
سعيد حسني اظهار داشت: اندازه گيري عوامل زيان آور محيط کار سالانه از سوي نهادهاي متولي سنجش و نتايج آن به نهادهاي مربوطه ارائه مي شود.
وي افزود: همچنين سالانه آزمايش هاي متعددي از کارگران و کارکنان اين مجتمع به صورت مستمر انجام و کنترل مي شود.
وي اعلام کرد: شرکت کاوه سودا بزرگترين کارخانه توليد کننده کربنات سديم و شرکت آسافلوت بزرگترين مجموعه توليد شيشه در کشور است و بيش از 2 هزار نفر به صورت مستقيم در اين مجتمع فعاليت مي کنند.
حسني به ضوابط محيط زيستي اين مجتمع اشاره کرد و گفت: قبل از اينکه جواز احداث اين مجتمع در سال 1383 صادر شود، استعلام هاي لازم انجام و مجوزهاي لازم از سوي ادارات متولي صادر شده بود.
وي گفت: امور آب سالانه 4 بار و محيط زيست ماهانه يک بار پساب کارخانه را مورد پايش قرار مي دهند و در گزارش هاي اين دو نهاد هيچ نوع آلودگي گزارش نشده است و مطرح شدن خطرناک بودن پساب اين واحد توهمي بيش نيست.
حسني افزود: در زمينه هدايت و تصفيه پساب هاي صنعتي نيز همکاري هاي مطالعاتي و تحقيقاتي با شرکت هاي مشاوره اي بين المللي از جمله يک شرکت آلماني در حال انجام بوده و در اين ارتباط با دانشگاه هاي تبريز، صنعتي سهند، اروميه و مراغه نيز همکاري داريم.
مدير اين واحد صنعتي اضافه کرد: اين مجتمع شامل 5 واحد توليدي و 20 واحد معدني است و مواد اوليه مورد نياز از معادن مراغه، ملکان، مهاباد، آذرشهر، بناب، عجب شير و اسکو تامين مي شود.
حسني ادامه داد: نمک و آهک مواد اوليه شرکت کاوه سودا هستند و سالانه بيش از 500 هزار تن نمک از درياچه اروميه برداشت مي شود، اين در حاليست که در آمريکا و از درياچه سالت ليک (saltlake) که شوري آن يک پنجم درياچه اروميه است سالانه 50 ميليون تن نمک برداشت مي شود و اشتغالزايي آن بيش از 700 هزار نفر است.
وي با اشاره به شبکه حمل و نقل گسترده در اين مجتمع ادامه داد: در زمينه حمل و نقل 800 کاميون در اين مجموعه فعاليت مي کنند و روزانه بيش از 100 دستگاه کاميون توليدات کارخانه را حمل کرده و بيش از 400 دستگاه کاميون نيز مواد اوليه مورد نياز را جابجا مي کنند.
وي اضافه کرد: با راه اندازي اين کارخانه و مجتمع و براساس آمار انجمن صنفي رانندگان، بيشتر کاميون داران منطقه فعال هستند و اشتغال زايي مناسبي در اين بخش انجام شده است به طوري که راننده کاميون بيکاري در منطقه وجود ندارد.
حسني همچنين به اخبار منتشر شده در خصوص آب مصرفي از سوي اين کارخانه اشاره کرد و گفت: 60 ميليون مترمکعب ظرفيت سد علويان شهرستان مراغه است که از اين مقدار 10 ميليون مترمکعب براي مصارف صنعتي است و سهم مجتمع کاوه سودا و آسافلوت از اين رقم نيز حدود 7 ميليون مترمکعب است.
وي ادامه داد: آبياري فضاي سبز ايجاد شده در محوطه اين کارخانه نيز با همين آب انجام مي شود اما آب بهاي مصرفي طبق تعرفه صنعتي پرداخت مي شود.
حسني افزود: در طول 2 سال اخير با استفاده از طرح بازچرخاني آب مصرفي، بيش از 30 درصد در مصرف آب اين مجتمع صرفه جويي شده است.
در همين حال نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر نيز در تازه ترين اظهارنظر خود درباره کارخانه کاوه سودا، خواستار تشکيل تيمي مستقل از سوي مراجع صلاحيت دار علمي براي بررسي بحران زيستي کاوه سودا در مراغه شد و گفت: ادامه فعاليت کاوه سودا غير‌قانوني ‌است.
احمد عليرضا بيگي با بيان اينکه آلايندگي شديد زيست محيطي صنايع شيميايي کاوه سوداي مراغه در سکوت مسئولان حفاظت محيط زيست ادامه دارد، اظهار داشت: مجوزي که سال 88 به کاوه سودا داده شد براي پيشگيري از گسترش بحران زيست محيطي پس از شکست لاگن‌ها بود تا دامنه خسارت به آب و خاک منطقه محدود شود و ادامه فعاليت اين واحد آلاينده بر‌اساس مجوزي که در شرايط بحراني از سوي دستگاه‌هاي مسئول داده شده، غير‌قانوني و نادرست است.
وي افزود: مجوزي که براي کاوه سودا براي مديريت پساب بسيار خطرناکش در لاگون داده شده نه تنها محل ايراد و سوال است، بلکه برکه‌هاي خاکي که اين شرکت به عنوان لاگون عنوان مي‌کند نيز محل اشکال است، چرا که لاگون تعريف مخصوص خود را دارد و بايد کاملا ايزوله و غيرقابل نفوذ باشد.
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در مجوزي که سازمان حفاظت محيط زيست به اين شرکت داده، محل احداث لاگون‌ها در نقطه مشخص تعيين شده است، اظهار داشت: شرکت کاوه سودا بايد با رعايت استانداردهاي لازم نسبت به احداث آن‌ها اقدام مي‌کرد.
احمدعليرضا بيگي، نماينده فعلي مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي، در زمان شکسته شدن لاگون هاي کارخانه کاوه سودا در سال 1388، استاندار آذربايجان شرقي و نماينده عالي دولت در اين استان بود.
پرداختن به مشکلات و معضلات زيست محيطي، اگر بدون غرض ورزي هاي شخصي و فارغ از منافع فردي و سياسي باشد، به رفع اين مشکلات و داشتن محيط سالم براي زندگي نسل هاي آينده منجر مي شود.
هم اکنون بيش از 350 هزار تن کربناب سديم سالانه به عنوان مواد اوليه صنايع شوينده و شيشه در کارخانه کاوه سودا توليد مي شود و آسافلوت به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان شيشه و آيينه کشور، محصولات توليدي خود را به 45 کشور جهان صادر مي کند.
کارخانه «کاوه سودا» در سال 1389 به دليل شکسته شدن لاگون هاي تبخيري آن براي تصفيه پساب و آلايندگي ناشي از نفوذ پساب آن به منابع آب زيرزميني، مدتي تعطيل شد.
در آن زمان گفته شد که500 هکتار از اراضي کشاورزي شهرستان بناب و 300 هکتار از اراضي کشاورزي مراغه به دليل حادثه شکسته شدن لاگون هاي «کاوه سودا» آلوده شده است.
احتمال آلايندگي اين واحد توليدي در هفته هاي اخير بار ديگر آن را در صدر اخبار رسانه هاي آذربايجان شرقي قرار داد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 کيلومتري تبريز، مرکز آذربايجان شرقي واقع است.
3077/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد