Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل و پیامدهای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هدف اصلی همه‌پرسی اخیر مصر، تغییر محتوای قانون اساسی این کشور به نفع «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری فعلی مصر است تا از این طریق بتوانند وی را به عنوان رئیس جمهور مادام‌العمر مصر به مردم معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشت که قانون اساسی مصر از سال ۲۰۱۱ تا به امروز سه مرتبه دستخوش تغییر قرار گرفته و در متن آن بسیاری از مسائل مربوط به انتخابات پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری مورد تغییر قرار گرفته است. نباید اینگونه فکر کنیم که عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور مصر تنها شخصی است که دستور تغییر قانون اساسی را داده، بلکه حلقه اول مرتبطین و هم‌قطاران او بخش اعظمی از این پیاده‌سازی این پروژه را به صورت انحصاری به عهده گرفته‌اند. لذا همه‌پرسی اخیر را نباید یک روند سیاسی دانست بلکه این یک پروسه کاملاً هدایت شده به حساب می‌اید که روی آن فکر شده است.

وی ادامه داد: طرفداران السیسی دقیقاً به دنبال این هستند تا یک تغییر شگرف و برنامه‌ریزی شده در لایه‌های سیاسی، مدنی و حتی حاکمیتی به نفع خود و رئیس جمهور ایجاد کنند تا بتوانند حداقل او را به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال بهه عنوان رئیس جمهوری مصر در هرم قدرت این کشور ابقاء کنند. از این منظر ما شاهد بازگشت نظامیان در پوشش لباس شخص هستیم و بدون تردید مادام‌العمری عبدالفتاح السیسی در مصر تبعات بسیار سنگینی دارد که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت. این تبعات تنها در سیاست داخلی بروز و ظهور نمی‌کند بلکه در سیاست خارجی هم تبعات مذکور قابل مشاهده خواهد بود. باید متوجه بود که مصر، یک کشور عربی به حساب می‌آید و شاکله نظامی در قاهره از گذشته تا به امروز وجود داشته و درصدد مصادره قدرت بوده است. این شاکله نظامی از سال ۱۹۵۲ تاکنون به کار خود ادامه داده و در آن زمان علیه پادشاه این کشور دست به اقدام‌های گسترده‌ای زد که همین مسائل باعث تداوم سهم‌خواهی از سوی جریان نظامی – سیاسی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تنها یک سال شاهد عدم حضور نظامی‌ها در ساختار قدرت مصر بودیم، گفت: جریان نظامی و شاکله برآمده از آن جریان تنها در دوره ریاست جمهوری «محمد مرسی»‌ نتوانست به قدرت دست پیدا کند و به نوعی باید بگویم که در تنها در زمان او بود که شاهد حاکمیت غیرنظامی‌ها در قاهره بودیم. طبیعی است که  مرسی برخاسته  از جریان اخوان‌المسلمین بود و همین موضوع برای عربستان و تا حدودی برای ایالات متحده ناخوشایند بود و در اینجاست که می‌بینیم سعودی‌ها چگونه علیه او سناریونویسی کردند. سال‌های سال از انقلاب مصر می‌گذرد و ابعاد جدیدی از آن پیدا می‌شود اما باید توجه داشت که عربستان با تحریک و پشتیبانی از شاکله نظامی مصر و ژنرال‌های آن دست به توطئه چینی علیه محمد مرسی  زد و نهایتاً وی را به  زندان انداخت. این بدان معناست که همه‌پرسی اخیر مصر هم تا حد زیادی با چراغ سبز ریاض و واشنگتن صورت گرفته است.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: نظام سیاسی و اجتماعی مصر کاملاً توسط حاکمیت نظامی این کشور مصادره شده است و حتی اگر عبدالفتاح السیسی هم کنار گذاشته شود، مجدداً شاهد به روی کار آمدن یک رئیس جمهور نظامی خواهیم بود. این جریان به دنبال آن است تا حاکمیت مطلق سیاسی، نظامی، مدنی و حتی اجتماعی در دستان خودش باشد. طبیعی است که در قانون اساسی جدید مصر حتی انتخاب رئیس پارلمان و بسیاری از نفرات سیاسی و حتی قضایی این کشور توسط رئیس جمهور انجام خواهد شد. عبدالفتاح السیسی و جناح نظامی‌های حاکم بر قاهره به دنبال آن است تا پس از همه‌پرسی قانون اساسی بتوانند مقامات و شاکله نهادهای قضایی اعم از دادگستری و دادگاه‌ها را به نفع خود مصادره و بر اساس سیاست‌هایشان، مهره‌های مورد نظر خود را در شطرنج قدرت بچینند. این بدان معناست که در آینده نزدیک حذف‌های سیاسی اتفاق خواهد افتاد و متاسفانه مردم این کشور هم توان مقابله با این وضعیت را نخواهند داشت.      

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اخوان المسلمین مصر قاهره عبدالفتاح السیسی همه پرسی قانون اساسی مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !

تین نیوز

در تقویم ملی روز هفتم اردیبهشت ماه به نام ایمنی حمل ونقل نام گرفته؛ روزی که موضوع ایمنی راه ها و کاهش تصادفات جاده ای را یادآور می شود در شرایطی که امسال نیز در تعطیلات نوروزی آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد.

به گزارش تین نیوز، براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳ جان باختند و به گفته رئیس پلیس راهور فراجا در سال 1402 بیش از 17 هزار نفر طی تصادفات رانندگی در ایران کشته شده اند.

نگاهی به  آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران نشان می دهد که طی یک بازه ده ساله، هیچ بهبودی در این بخش صورت نگرفته است گرچه هم اکنون پیگیری ایمنی حمل ونقل در کارگروه هایی فنی و تخصصی پیگیری می شود. از جمله کمیسیون ایمنی راه های کشور که از جمله اهداف این کمیسیون تدوین سیاست های لازم به منظور ارتقای سطح ایمنی راههای کشور، ایجاد سامانه آمار و اطلاعات جامع مدیریت ایمنی راه های کشور و تحلیل تصادفات جاده ای عنوان شده است.

خبر مهم و پربازدید حمل ونقل جاده ای را بخوانید:

فراخوان سراسری برای جذب حداقل 10 هزار راننده بین شهری مسافری  

کمیسیون ایمنی راه های کشور که با هدف کاهش کاهش سوانح و تصادفات جاده ای به عنوان رکن مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی شورای عالی هماهنگی حمل ونقل  از سال 89 کار خود را آغاز کرد.

جلسات کمیسیون ایمنی راه های کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی  برگزار می شود و جهت بررسی موضوعات مختلف مرتبط با ایمنی راه اعم از مهندسی راه، ناوگان، اعمال مقررات ترافیکی و گردآوری و تحلیل آمار سوانح حمل ونقل و اجرای آموزش فرهنگ عمومی ایمنی حمل ونقل و  ...  از توان سه کارگروه ویژه کمیسیون ایمنی راه ها، کارگروه هماهنگی شیوه های حمل ونقل و کارگروه آموزش و رفتارسازی ایمنی حمل ونقل و ترافیک بهره می برد.

اطلاعاتی در دسترس نیست

در بررسی عملکرد این کمیسیون که تاکنون 135 نشست را با حضور مشارکت کلیه بخش ها و دستگاه های ذی ربط ملی و استانی ذیل شورای عالی هماهنگی حمل ونقل پشت سرگذاشته یک نکته حائز اهمیت است که چرا خبری از اطلاعات بروز و داده های تحلیلی و آماری این کمیسیون نیست.

 با نگاهی به تارنمای وزارت راه و شهرسازی و زیربخش مربوط به کمیسیون ایمنی راه های کشور آخرین اطلاعات بارگذاری شده از صورتجلسات نشست های این کمیسیون مربوط به سال 99 است که آن هم در دسترس نیست گرچه اعلام شده که براساس سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر دسترسی آزاد همه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز این وزارتخانه، کلیه مصوبات شورایعالی هماهنگی ترابری کشور در این بخش قرار داده است.

شاید گزیده ای از پاسخ این سوال که چرا در یک بازه ده ساله بهبودی در ایمنی حمل ونقل حاصل نشده و آمار تلفات جاده ای تقریبا هر سال بالاتر از قبل است؛ در نبود اطلاعات روشن و شفافی از عملکرد و اقدامات کمیسیون ایمنی راه های کشور باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی (عکس)
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»
  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • به زودی شاهد موج استعفای مقامات سیاسی و نظامی اسراییل خواهیم بود