Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- کلانشهر اصفهان با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي با تهديد جدي مخاطرات طبيعي مواجه است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا، زيرساختهاي موجود آن پاسخگوي مقابله با هر حادثه اي نيست و بايد براي اين چالش اساسي تدابير اصولي انديشيد.

به گزارش ايرنا، برآيندهاي نشان مي دهد متوسط 68 ساله بارش نزولات جوي در اصفهان 120 ميلي متر است و در اين سال ها 16 بار تنها در يک دوره يک روزه، 30 ميلي متر بارش در اين شهر داشته ايم که نمايانگر ظرفيت اين شهر براي وقوع سيل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر از ديد جغرافيايي، اصفهان به عنوان يک کلانشهر مطرح باشد بايد آن را از سرچشمه زاينده رود تا تالاب گاوخوني در نظر گرفت و به صورت يکپارچه و همگن، براي آن برنامه ريزي و پيشگيري کرد زيرا تمام تغييرات آب و هوايي و زميني و ساخت و ساز در اين محدوده جغرافيايي مي تواند روي سرنوشت آن و بحران هايي که ممکن است به وقوع بپيوندد موثر باشد.
بلاياي طبيعي مجموعه اي از حوادث زيانبار با منشاء غير انساني است که به طور معمول غيرقابل پيش‌ بيني بوده يا حداقل از مدت هاي طولاني قبل از وقوع نمي ‌توان آنها را پيش ‌بيني کرد،زلزله، سيل، طوفان، گردباد، رانش زمين، خشکسالي نمونه‌ هايي از بلاياي طبيعي هستند.
بطور متوسط دنيا هر سه هفته يکبار شاهد حوادث طبيعي و خسارات ناشي از آن است که کشور‌ها اغلب قدرت مهار و کنترل آن را ندارند،ايران يکي از 10 کانون حادثه‌ خيز در جهان است.
براساس آمارها سالانه در ايران نزديک به 10 هزار ميليارد تومان براي حوادث طبيعي هزينه مي شود که با آموزش و تغيير رفتار مردم و برنامه ريزي اصولي دانش محور مي توان اين هزينه ها را 20 تا 25 درصد کاهش داد، چرا که بسياري از کشورهاي دنيا با ايجاد زيرساخت هاي لازم خسارات ناشي از حوادث و سوانح را به صفر رسانده اند.
وقوع سيل در يک ماه اخير يکي از حوادثي بود که علاوه بر ابعاد انساني، خسارات مالي فراواني را در استان‌ هاي مختلف برجا گذاشت حادثه اي که شايد گوياي آمادگي نداشتن شهرهاي کشور براي مقابله با بلاياي طبيعي و ناآگاهي هموطنان از چگونگي رفتار و اقدام در وضعيت هاي بحراني بود.
خبرگزاري ايرنا استان اصفهان در همين ارتباط ميزگردي با عنوان ` چالشهاي زيرساختي کلانشهر اصفهان براي مقابله با حوادث طبيعي` با حضور سيدابوالفضل مسعوديان استاد آب و هواشناسي گروه جغرافياي طبيعي و عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان، احمدرضا مرادي مدير بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان، علي زنگي آبادي مدير گروه پژوهشي GIS و برنامه ريزي شهري دانشگاه اصفهان، حميدرضا صفوي عضو هيات علمي گروه عمران دانشگاه اصفهان، مجيد منتظري استاديار آب و هواشناسي گروه جغرافياي طبيعي و عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان و سجاد بلندنظر مسوول برنامه ريزي مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان برگزار کرد.
اين کارشناسان زيرساخت هاي شهر اصفهان را براي مواجهه با حوادث طبيعي لازم و کافي نمي دانند و مي گويند کلانشهر اصفهان در محاصره حوادث و مخاطرات طبيعي، شيميايي و انواع آلودگي ها و از 41 بحران موجود در کشور مستعد 26 بحران است و به دليل همجواري با کوير مرکزي اصفهان، اين مخاطرات طبيعي مي تواند جدي تر باشد.
اين کارشناسان، نبود مديريت يکپارچه شهري، جدي نگرفتن کارهاي علمي و مدل سازي با استفاده از دانش هاي روز، دستکاري در معبرهاي طبيعي آب، تصرف به حريم رودخانه، بي توجهي به قوانين طبيعت ، مسووليت گريزي، نبود آموزش در سطوح عمومي و اختصاصي، واقع نگر نبودن، کم کاري نهادهاي مربوطه در امر آگاهي بخشي و نبود تجهيزات کافي براي مواقع بحراني را مهمترين چالش هاي موجود در کلانشهر اصفهان براي مقابله با حوادث طبيعي برشمردند.
** وقوع آبگرفتگي در بزرگراه ها و زيرگذرها خسارت ميلياردي برجا مي گذارد
استاد آب و هواشناسي گروه جغرافياي طبيعي و عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان گفت: اگر بخواهيم از ديد جغرافيايي اصفهان را به عنوان يک کلانشهر بنگريم بايد آن را از سرچشمه زاينده رود تا تالاب گاوخوني در نظر بگيريم زيرا تمام تغييرات آب و هوايي و زميني و ساخت و ساز در اين محدوده جغرافيايي مي تواند روي سرنوشت آن و نيز بحران هايي که ممکن است به وقوع بپيوندد موثر باشد.
سيدابوالفضل مسعوديان در اين ميزگرد ايرنا افزود: همه عوامل محيطي از سرچشمه تا تالاب بايد به صورت يکپارچه در نظر گرفته شود تا بتوانيم در کلانشهر اصفهان به عنوان يک شهر امن زندگي کنيم.
وي با اشاره به اينکه علاوه بر بادهاي غربي- شرقي در فصول گرم سال بادهاي شرقي داريم،بيان کرد: تالاب بدون آب مي تواند در فصول گرم ريزگردهاي زيادي براي کلانشهر اصفهان به همراه داشته باشد و با توجه به وجود معادن در شرق اصفهان، اين بادها و ريزگردها بر سلامت شهروندان تاثير منفي دارد.
اين استاد آب و هواشناسي ادامه داد: ساخت و سازها در مدخل اصفهان و در سرچشمه و افزايش ساخت سازه هاي مرتفع در ورودي اصفهان بر جريان هوا و باد و تصفيه هوا در اين کلانشهر تاثير گذاشته و موجب افزايش تعداد دفعات وارونگي و آلودگي هوا مي شود.
وي تصريح کرد: اصفهان در آينده با شرايط اقليمي و جغرافيايي جديدي روبه رو مي شود که نمي توان با شرايط و مدل امروزي در آينده زندگي کرد.
مسعوديان يادآور شد: در همين راستا منابع برفي سرچشمه زاينده رود در دو دهه اخير رو به کاهش گذاشته و باعث کاهش سپيدايي و افزايش جذب انرژي خورشيد و در نهايت افزايش دما شده است.
وي اظهارداشت: بنابراين کانون سرد غرب و گرم شرق که موجب جريان هوا و وزش باد در کلانشهر اصفهان مي شود رو به گرمي گذاشته و ديگر بادهاي غربي به شرقي نمي وزد که همين امر شهرهاي نجف آباد و سپاهان شهر را متاثر ساخته و موجب آلودگي هوا و وارونگي شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان اضافه کرد: متوسط 68 ساله بارش نزولات جوي در اصفهان 120 ميلي متر است و در اين سال ها 16 بار تنها در يک دوره يک روزه،30 ميلي متر بارش در اين شهر داشته ايم که نمايانگر ظرفيت اين شهر براي وقوع سيل است.
وي با اشاره به اينکه ما انسان ها خودمان ايجاد کننده کانون هاي بحران هستيم، گفت: در تمام قسمت جنوبي اصفهان که به دليل شکل توپوگرافي (پستي و بلندي ها و ناهمواري هاي جغرافيايي) آن معبري براي گذر آب است کمربندي از بزرگراه احداث و اين گذرگاه هاي آبي را کور کرده ايم.
مسعوديان افزود: وقوع آبگرفتگي در بزرگراه هاي اصفهان و تجمع آب در زيرگذرهاي آن حاکي از اين دخالت هاي انساني است که با يک بارش شديد جوي خسارت هاي ميلياردي به بار مي آورد.
وي همچنين به شهرک سازي ها و ساخت و سازهاي بي رويه و خارج از اصول شهرسازي و جغرافيايي در شهر و مبادي ورودي آن اشاره و بيان کرد: ساخت ساختمان هاي سپهر، شهرک ولي عصر و پروژه نرگس و ساير پروژه ها و ساختمان هاي مرتفع در اطراف شهر اصفهان موجب جلوگيري از تبادل هوا، افزايش دماي کمينه، آلودگي هوا و وارونگي آن مي شود.
استاد آب و هواشناسي گروه جغرافياي طبيعي با اشاره به اينکه طبيعت ديرگير ولي سختگير است، اظهارداشت: زندگي در هر زيستگاهي قواعد مخصوص خود را دارد و اگر به طبيعت احترام نگذاريم سرانجام روزي بحران آن دامن همه را خواهد گرفت.
مسعوديان خاطرنشان کرد: ايراد از ساختار کشور است که علم در هنگام عمل، جنبه اجرايي و عملياتي شدن ندارد بنابراين بايد علم را قابل عمل کنيم و دانشگاه ها در جامعه فعاليت کنند.
** اصفهان مستعد 12 بلاي طبيعي است
عضو هيات علمي گروه عمران دانشگاه اصفهان در اين ميزگرد ايرنا گفت: شهر اصفهان ظرفيت 26 بحران از ميان 41 بحران را دارد که از تعداد 12 بحران آن طبيعي و در حوزه اقيلم و آب و هوا و جغرافياي زميني مانند خشکسالي، سيل، سرمازدگي، وارونگي و آلودگي هوا، يخبندان است.
حميدرضا صفوي افزود: 14 بحران مانند آلودگي هاي شيميايي، هسته اي، قطع ناگهاني دکل برق، فيبر نوري و مخابراتي و آتش سوزي بحران هاي انسان ساخت هستند که به دست عوامل انساني و دخل و تصرف او در طبيعت رخ مي دهد.
وي تاکيدکرد: به دليل قرارگيري شهر اصفهان در حاشيه کوير مرکزي اصفهان، مخاطرات طبيعي در اين کلانشهر مي تواند جدي تر باشد.
دبير اتاق فکر مديريت بحران شهرداري اصفهان اشاره کرد: متاسفانه افزايش دماي هوا در شرق و غرب اصفهان موجب بروز تغييرات اقليمي ما در دو کران شده است که در اين شرايط بايد آماده بحران هاي آن باشيم که خود مي تواند زمينه ساز بحران هاي ديگر و يا تداخل چند بحران آب و هوايي باشد.
وي اضافه کرد: براي مثال بروز فرونشست زمين و تاثير و صدمه هاي آن به سازه ها و تاسيسات شهري مانند لوله کشي آب و فاضلاب، مترو، و نيز ابنيه تاريخي ناشي از خشکسالي و بحران خشکسالي ناشي از تغييرات جوي و آب و هوايي است.
صفوي ادامه داد : با توجه به معماري و مدل شهرسازي ويژه اي که اصفهان در ادوار تاريخي داشته است اين شهر به طور نسبي آمادگي هاي لازم براي مقابله با آبگرفتگي و سيلاب را دارد اما با ساخت و سازها و دستکاري هاي بشر در آن، اکنون نيازمند سرمايه گذاري هاي جدي تري براي اين کلانشهر هستيم و بايد منطقي با اين موضوع برخورد کرد.
وي ادامه داد: آبگرفتگي همواره به تاسيسات شهري و راهها آسيب هاي زيادي وارد مي کند چنانچه گفته مي شود سيلاب هاي اخير در ايران، 6 هزار و 500 ميليارد تومان به راهها خسارت وارد کرد درحالي که کل اعتبار وزارت راه و شهرسازي هشت ميليارد تومان است.
صفوي درمورد راهکارهاي رفع چالش هاي موجود در مقابله با حوادث طبيعي و اثرات آن ،افزود: بايد بستر و شرايط اجرايي شدن قانون مديريت بحران مصوبه سال 87 مجلس شوراي اسلامي که مدتي پنج ساله داشت ايجاد و مهيا شود.
استاد دانشگاه اصفهان با تاکيد بر اينکه مديريت بحران بايد به مديريت ريسک و خطرپذيري تبديل شود، تصريح کرد: بايستي بستر علمي اين امر فراهم و راهکارهاي آن به کمک دانشگاه ها ارائه شود.
وي اضافه کرد: دستگاه هاي اجرايي و مرتبط با مديريت بحران برنامه ريزي هاي مناسب اجرايي داشته باشند و قوه قضائيه با پشتوانه قانوني مسائل حقوقي را بطور جدي پيگيري و با مسوولان خاطي در امور شهري و شهرسازي و مديريت شهري برخورد و آن ها را محاکم قضائي بکشد.
صفوي به نبود آموزش هاي عمومي در زمينه بحران براي مردم و شهروندان اشاره و خاطرنشان کرد: اين موضوع که مردم در وضعيت هاي بحراني براي تخليه منازل خود مقاومت کرده و احساس ناامني و بي اعتمادي به حتمي بودن وقوع حادثه دارند به دليل همين ناآگاهي هاست.
** معماري و شهرسازي امروز اصفهان، ضد بحران نيست
مدير گروه پژوهشي GIS و برنامه ريزي شهري و عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان گفت: در تاريخ اصفهان نوع معماري و شهرسازي ها ضد بحران بوده است و در آن عقلانيت و مهندسي ويژه اي ديده مي شود که به مرور زمان تغيير يافته براي مثال ميدان نقش جهان اصفهان در مکاني که از لحاظ توپوگرافي (ناهمواري و پستي و بلندي) در ارتفاع بالاتري از اطراف خود قرار دارد بنا شده است.
علي زنگي آبادي افزود: فعاليت هاي شهرداري اصفهان براي مقابله با بحران ستودني است اما هنوز روي حداقل هاست و ما بايد زيرساخت ها و امکانات اين کلانشهر در برابر حوادث طبيعي را با استانداردهاي جهاني و نه با ساير شهرهاي ايران و جهان مقايسه کنيم.
وي با بيان اينکه اکنون 24 ايستگاه آتش نشاني و خدمات ايمني در شهر اصفهان وجود دارد،اظهارداشت: براساس جمعيت شهروندان اصفهان و نسبت به آن که حدود 2 ميليون و 100 هزار نفر هستند با کمبود 16 ايستگاه آتش نشاني روبه رو هستيم.
به گفته دانشيار جغرافيا و برنامه ريزي شهري دانشگاه اصفهان نردبان هاي 45 متري آتش نشاني با ارتفاع ساختمان هاي مرتفع موجود در اصفهان به ويژه برج هاي شهيد کشوري همخواني ندارد و در مواقع بحراني نمي توان امدادرساني مناسب داشت.
وي يادآور شد: شهرداري اصفهان نبايد پروانه ساخت براي ساختمان هاي بلندمرتبه را صادر کند زيرا اين ساختمان ها مانند برج هاي سپهر، سيمين و سهره وردي مانع تهويه و تبادل هواي شهر اصفهان و وزش باد براي رفع آلودگي هاي کلانشهر مي شود و هواي شهر همواره دچار آلودگي است.
زنگي آبادي گفت: نبايد منتظر وقوع شرايط بحراني و سنجش ميزان آمادگي خود و زيرساخت هاي شهري بود بلکه بايد آن را شبيه سازي کرد تا نقاط ضعف مديريت بحران کشف شود.
وي از فرونشست زمين به دليل خشکسالي به عنوان موضوعي جدي ياد و تصريح کرد: تاکنون در اصفهان اقدام جدي و عملياتي در زمينه فرونشست زمين نشده در حالي که اين موضوع گريبانگير اکثر ساختمان هاي اصفهان از فرودگاه تا ميدان دانشگاه صنعتي است.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان تاکيد کرد: آموزش هاي مديريت بحران بايد استانداردهاي بين المللي داشته باشد و از بالا به پايين يعني از سطوح مديريتي تا کارشناسي و مردم آموزش ها داده شود.
وي اضافه کرد: هر 10 هزار نفر جمعيت شهري نيازمند يک متخصص همواره آنلاين و آماده و پنج نيروي کاري پا به رکاب است که اين امر هنوز در اصفهان عملي نشده است.
زنگي آبادي با بيان اينکه در مديريت بحران بايد حداکثرها را در نظر گرفته و براساس آن اقدام و کسب آمادگي کرد، گفت: هنوز شهروندان ما نمي دانند در مواقع بحراني بايد چه کرد و آگاهي ندارند.
وي مهمترين چالش حوزه مديريت بحران را جدي نگرفتن کار علمي و مدل سازي با استفاده از دانش هاي روز دانست و اضافه کرد: بسياري از اقدامات و ساخت ها در شهرها بدون رعايت ضوابط انجام مي شود.
مدير گروه پژوهشي GIS و برنامه ريزي شهري دانشگاه اصفهان بيان کرد : در اصفهان با فضاي 22 هزار هکتار فضاي شهري و حدود 550 هزار واحد مسکوني وجود دارد که بايد بيش از اکنون تجهيزات و امکانات امدادي و ايمني و مديريت بحران در اين شهر موجود باشد و به حداقل ها بسنده نکنيم.
وي بيان کرد: با وجود 25 بافت فرسوده در شهر اصفهان اگر زمين لرزه اي به قدرت زلزله بم در اصفهان رخ دهد دست کم 400 هزار نفر تلفات جاني خواهيم داشت.
زنگي آبادي ادامه داد: در همه شهرهاي جهان ترافيک را از بافت مرکزي شهر به بيرون شهر هدايت مي کنند اما در شهر اصفهان هر ساله شاهد خيابان کشي در بافت مرکزي و متمرکز شهر هستيم.
وي خاطرنشان کرد: به هيچ وجه نبايد تنها از مديريت شهري براي مقابله با حوادث طبيعي و آمادگي در مواقع بحراني انتظار داشت بلکه اين امر مديريتي يکپارچه و مشارکت همه نهادها و سازمان هاي دولتي و مربوطه را مي طلبد.
به گفته اين استاد آموزش هاي چند سطحي بايد به صورت جدي دنبال شود و براي مديريت بحران سر فصل هاي آموزشي تعريف و پس از تاييد و بررسي متخصصان امر، تصويب و آموزش داده شود.
وي بر نقش رسانه ها در آگاهي بخشي به عموم تاکيد کرد و گفت: رسانه ها رسالت خطيري در حوزه آموزش همگاني مديريت بحران در بلاياي طبيعي دارند که تاکنون خوب عمل نکرده اند.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان اتخاذ سياست هاي تشويقي، پايش مطالعات و پژوهش هاي استادان و متخصصان، دانش محوري و استفاده از تکنولوژي هاي روز دنيا را از ديگر راهکارهاي رفع چالش هاي موجود در مقابله با حوادث طبيعي و اثرات آن دانست.
**شهرداريها 93 درصد تخلفات شهرسازي را در کارنامه خود دارند
وي تصريح کرد: بايد به سمت شهرهاي تاب آور و نيز مديريت خطرپذيري پيش رويم و شهرداري ها که خود 93 درصد تخلفات شهرسازي را در کارنامه خود دارند از صدور مجوزهاي خارج از حريم خودداري کنند.
** تغييرات اقليمي منشاء 80 تا 90 درصد حوادث طبيعي است
استاديار آب و هواشناسي گروه جغرافياي طبيعي و عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان گفت: ايران سرزميني خشک و بلاخيز است که بايد ويژگي هاي آن را شناخت و براي پيشگيري از حوادث ناشي از آن راهکار دهيم.
مجيد منتظري منشاء 80 تا 90 درصد حوادث طبيعي را آب و هوايي دانست و افزود: گاهي اتفاقاتي مانند سيل به ما هشدار مي دهد که رفتار و اقدامات ما چه بر سر طبيعت و زمين آورده است و مهم تر اين که ما عادت کرديم اول حادثه اتفاق بيفتد و بعد اصول و ضوابط را رعايت کنيم.
استاديار آب و هواشناسي دانشگاه اصفهان تصريح کرد: در زمينه مديريت بحران بايد نگرشي سيستمي داشته باشيم و سازمان ها به هم پيوسته و متمرکز تصميم گيري و همفکري کنند.
وي با بيان اين که بايد شهر را در برابر بلايا و تنگناها تجهيز کنيم تا خسارات را به حداقل برسانيم خاطر نشان کرد: مسوول جاري شدن سيل بارندگي نيست، ما انسان ها هستيم که با اقدامات غير متخصصانه خود در شهرها و طبيعت پوشش گياهي را از بين برده، وارد حريم رودخانه ها شده و با روش هاي اشتباه به شهرسازي اقدام کرده ايم.
منتظري ادامه داد : اکنون شرايط اقليمي و وضعيت کره زمين رو به تغيير گذاشته و نبايد به شرايط در ظاهر امن فعلي اکتفا کنيم بلکه بايد استانداردهاي خود را در زمينه مديريت بحران ارتقاء دهيم.
وي طراحي شهر هوشمند و نصب سيستم هاي مانيتورينگ و اخطاردهنده، کسب آمادگي بر اساس مطالعات و طرح هاي پژوهشي اقليمي و آب و هوايي و زمين شناسي را از ديگر راهکارها برشمرد.
اين استاد دانشگاه بر آموزش به افراد از دوره دبستان و کودکي تاکيد کرد و گفت: بايد در زمينه طبيعت، حفظ خاک و پوشش گياهي و بحران از کودکي آگاهي افراد را بالا برد تا بتوانند در شرايط بحران موقعيت هاي مخاطره آميز را مديريت کنند.
** مديريت بحران، اعتبارات کافي مي خواهد
مدير بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان و در پاسخ به اين سوال که آيا زيرساخت هاي لازم براي مقابله با شرايط بحراني در اصفهان وجود دارد يا خير گفت: زيرساخت هاي فعلي شهر اصفهان لازم و کافي نيست ولي جوابگوست.
احمدرضا مرادي افزود: در ارتباط با زيرساخت هاي موجود بايد گفت که يکي دو سال است که اتاق فکري تخصصي براي مديريت بحران در شهرداري اصفهان ايجاد شده است.
وي با بيان اين که شهرها اکنون به سمت شهرهاي تاب آور پيش مي روند، ادامه داد: از جمله اقدامات و زيرساخت هاي کلانشهر اصفهان براي مقابله با حوادث طبيعي تشکيل مديريت بحران در شهرداري و ستادهاي بحران در مناطق پانزده گانه و ايجاد پايگاه پشتيباني و تهيه تجهيزات مورد نياز است.
وي با اشاره به اينکه اصفهان به عنوان معين شهرهاي همجوار در مواقع بحراني اعلام شد، تصريح کرد: نيروهاي در شهرداري همواره در اين زمينه آمادگي دارند.
مدير بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان در خصوص آلودگي هواي اصفهان گفت: در راستاي رفع آلودگي هوا به تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي، حفظ فضاي سبز سه هزار و 500 هکتاري زير نظر شهرداري در شهر اصفهان و آبرساني به آن ها با تانکرهاي حمل آب اقدام کرده ايم.
مرادي درباره ساير اقدامات آمادگي و زيرساختي براي مواقع بحران هاي طبيعي خاطرنشان کرد: ستاد بحران شهرداري معاونت شهرسازي و معماري را ملزم به رعايت ضوابط ايستايي و استقامت در برابر مواقع بحراني کرده ايم و سازمان آتش نشاني براي ارائه پروانه پايان کار ساختمان ها نظارت ويژه دارد.
وي اضافه کرد: نيروهاي منطقه اي ستاد بحران به منظور جلوگيري از موازي کاري با يکديگر آشنا شدند و اين ستاد هماهنگي هاي درون و برون سازماني با بخش ها مختلف را انجام مي دهد.
مدير بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان درباره بهره گيري مديريت بحران از دانشگاه تصريح کرد: شهرداري در بخش اجرايي و هم در بخش علمي امر مديريت بحران را دنبال مي کند.
مرادي درباره کارگروه هاي تخصصي مديريت بحران شهرداري افزود: مديريت بحران شهرداري اصفهان داراي 14 کارگروه مديريت بحران و 12 کارگروه پدافند غيرعامل است.
اين مسوول شهرداري از نبود تخت بيمارستاني به مقدار کافي براي مواقع بحراني اشاره و اضافه کرد : بطور متوسط 15 هزار تخت بيمارستاني در اصفهان وجود دارد که در شرايط عادي جوابگو نيست.
وي با اشاره به اينکه 10 نردبان بلندمرتبه براي شهر اصفهان نياز است ، افزود: هم اکنون سه نردبان 45 متري داريم و جرثقيل بالاي 30 تن نياز هست که در شهر اصفهان وجود ندارد.
مرادي بيان داشت: تمامي ساختمان هاي شهرداري اصفهان را ملزم به تجهيز شدن به دستگاه لرزه سنج کرده ايم و روي کنتورهاي گاز به صورت الکترونيکي نصب شده است.
وي از ارائه پيشنهاد طرح بيمه ساختمان ها به شوراي شهر خبر داد و گفت: اين نوع بيمه بايد در قالب قانون مصوبه مجلس شوراي اسلامي را بگيرد تا مالکان ساختمان ها در برابر آن مقاومت نکنند.
اين مدير شهري يادآور شد: با توجه به اينکه در زير خيابان هاي شهر اصفهان پر از لوله کشي هاي گاز است به صورت منطقه اي براي اين لوله ها شيرهايي تعبيه شده تا در صورت نياز و مواقع بحراني و اضطراري جريان گاز به صورت منطقه اي در شهر قطع شود.
وي با بيان اينکه آموزش و پرورش و رسانه ها به ويژه صدا و سيما به وظايف ذاتي خود عمل نمي کنند، گفت: نبايد پس از وقوع حوادث طبيعي آگاهي بخشي صورت گيرد.
به گفته مرادي مديريت بحران نيازمند رعايت اصول و درک بحران از جمله توسط مردم است.
** بيمه حوادث و ساختمان نيازمند نگاه ويژه است
مسوول برنامه ريزي مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهرداري اصفهان در ميزگرد چالشهاي زيرساختي کلانشهر اصفهان براي مقابله با حوادث طبيعي گفت: زماني ما مي توانيم زيرساخت ها و توانايي خود را براي مقابله با حوادث طبيعي بسنجيم که در شرايط بحراني قرار بگيريم.
سجاد بلندنظر با اشاره به اينکه تمام تلاش شهرداري اصفهان دستيابي به شهري ايمن و تاب آور براي شهروندان است، افزود: از اين نکته که کلانشهري مانند اصفهان همچنان در حال افزايش جمعيت و افزايش ميزان سرمايه گذاري در بخش ساخت و ساز است نمي توان صرف نظر کرد بنابراين دستيابي به شهر تاب آور هم به تبع اين افزايش جمعيت و سازه دشوارتر مي شود.
وي خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان ساختمان هاي نوساز زيادي داريم که از لحاظ ايمني و حريق اصول و ضوابط را رعايت نکرده اند و تهديدي براي اين کلانشهر هستند.
مسوول برنامه ريزي مديريت بحران شهرداري اصفهان با اشاره به اينکه مديريت شهري و متخصصان دانشگاهي بايد در کنار هم باشند، تصريح کرد: ما در اصفهان مدير متخصص در بحث پدافند غيرعامل و بحران نداريم و اين موضوع بايد در دستور کار قرار بگيرد که متخصصان بحران در دانشگاه ها تربيت شده و در شهرهاي مختلف به ويژه کلانشهر اصفهان فعال شوند.
وي درمورد راهکارهاي رفع چالش هاي موجود در مقابله با حوادث طبيعي و اثرات آن اضافه کرد: آيين نامه اجرايي مديريت بحران و پدافند غيرعامل هنوز در مجلس است و بودجه اي که آن اختصاص نيافته که بايد به صورت قانون تصويب و اجرايي شود و اعتبار مورد نياز به آن تخصيص داده شود.
بلندنظر اظهار داشت: ساختار مديريت بحران و کمبود نيروي متخصص در اين حوزه بايد برطرف و سياست هاي تشويقي براي بخش هاي مختلف مانند ساخت و ساز و سرمايه گذاري اتخاذ شود.
وي اضافه کرد: بايد نگاهي ويژه به بيمه حوادث و ساختمان داشت و تمامي ساختمان هاي شهر را زير پوشش بيمه درآورد تا خسارت هاي ناشي از بلاياي طبيعي قابليت جبران داشته باشد.
اين کارشناس به ايجاد نگاه مطالبه گري در مردم و همراهي آن ها با دستگاه هاي اجرايي اشاره و بيان کرد: مسوولان بايد مسووليت پذير باشند و در مواقع بروز بحران در شهر، هر دستگاهي مسووليت کم کاري ها يا بي تدبير دستگاه مربوطه را پذيرفته و در صدد رفع آن برآيد.
بلندنظر خواست نظارت به معناي واقعي و تخصصي در حيطه نظام مهندسي ساختمان و شهرسازي رعايت شود تا دچار بحران ناشي از قصور انساني نشويم.
7135/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مدیریت بحران استانداری برای تردد در محور خوسف_قلعه زری

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی،آخوندی با اشاره به اینکه محور خوسف _ قلعه زری به دلیل بارندگی دچار آبگرفتگی شدید و از بین رفتن حاشیه محور شده است گفت: رانندگان از تردد در این محور خودداری کنند.

وی افزود: آبگرفتگی منازل روستایی، تخریب محور‌های عشایری و روستایی و آسیب به قنوات در بسیاری از شهرستان‌های استان رخ داده و امدادرسانی به برخی روستا‌ها به دلیل انسداد مسیر دسترسی، تافروکش کردن سیلاب ممکن نیست.

دیگر خبرها

  • هوای کلانشهر اصفهان دروضعیت قابل قبول
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • آخرین جزئیات خسارت بارش‌ها در اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هشدار مدیریت بحران استانداری برای تردد در محور خوسف_قلعه زری
  • تخلیه آب از ۸۰ منزل در شهر اصفهان انجام شد
  • تخلیه ناشی از آبگرفتگی‌ منازل و معابر شهری اصفهان با ۱۰۰ تیم عملیاتی
  • هشدار مهم مدیریت بحران استانداری
  • آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب‌ها در اصفهان