Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

افسردگي يک حالت رواني است که همگان در لحظاتي به آن دچار مي شوند
افسردگي يک حالت رواني (احساسي ) است که همگان در لحظاتي به آن دچارمي شوند.مثل فوت يک عزيز يا نمره کم آوردن و شرايط مشابه که امکان دارد همه افراد در اين شرايط حالتي از افسردگي را از خفيف تا شديد را تجربه مي کنند.
به تعبيري ديگر افسردگي حالتي از اندوه، نااميدي و بيچارگي همراه با کندي و رخوت در فعاليت‌هاي فيزيولوژيکي و رواني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالتي مشخص همراه با غمگيني، گرفتگي، بي‌حوصلگي، کاهش عميق ميل به فعاليت‌هاي لذت‌بخش روزمره مثل ورزش، تفريح و غذا خوردن است. افسردگي در افراد بالاي چهل سال شايع است و با آشفتگي و بي‌قراري همراه است.
ورزش راهي براي درمان افسردگي
ورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولاني مدت يک داروي ضدافسردگي مفيد است. ورزش باعث کاهش افسردگي در ميان همه جمعيت هاي مورد مطالعه شده، بيشترين تاثير را در افرادي داشته که از فعاليت بدني بيشتري برخوردارند. ورزش در همه طبقات سني به ميزان قابل ملاحظه اي از افسردگي مي کاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، کاهش افسردگي در اثر آن بيشتر است. ورزش براي هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و به صورت ضدافسردگي مناسبي عمل مي کند.
پياده روي و دوي آرام بيش از ساير انواع حرکات ورزشي مورد مطالعه قرار گرفته اند اما همه انواع شامل هوازي و بي هوازي در کاهش افسردگي موثرند.هر چه مدت برنامه ورزشي و تعداد جلسات آن بيشتر باشد ، تاثير آن در کاهش افسردگي بيشتر است. موثرترين و بهترين روش درمان افسردگي همراه ساختن روان درماني و ورزش است. بنابراين متخصصان، ورزش را به عنوان بخشي از برنامه درمان افسردگي به بيماران توصيه مي کنند.

ورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولاني مدت يک داروي ضدافسردگي مفيد است
سه نوع ورزش نقش زيادي در کاهش افسردگي دارند که عبارتند از :
دويدن:
دويدن براي سلامتي بسيار مناسب است. اين ورزش کالري سوزي بالايي دارند و احتمال بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد. تنها پنج ‌دقيقه دويدن در روز طول عمر را افزايش مي‌دهد. دويدن بر روي روحيه نيز تاثير مثبت دارد.
يکي از محققان در اين باره مي‌گويد: دويدن تغييراتي در انتقال دهنده‌هاي عصبي همچون سروتونين و نورپينزين ايجاد مي‌کنند که باعث احساس خوب مي‌شوند. به نظر مي‌رسد که دويدن تاثير زيادي بر آرامش ذهن دارد.
بررسي‌ها نشان داده است که ورزش مانند داروهاي ضد افسردگي عمل مي‌کند و مي‌تواند افسردگي هاي مزمن را با کمک رشد نرون هاي جديد در مغز کاهش دهد. دويدن خواب شب را راحت‌تر مي‌کند و باعث افزايش حافظه و کاهش استرس نيز مي‌شود.
پياده روي در جنگل و طبيعت:
سعي کنيد مسيرهاي پياده روي در جنگل و طبيعت را طي کنيد. طبيعت تاثير زيادي بر آرامش ذهن دارد. گذراندن زمان در کنار طبيعت باعث کاهش اضطراب مي‌شود و ترشح هورمون آرامش بخش را در بدن افزايش مي‌دهد. ضمنا اين کار حافظه را نيز بهبود مي بخشد.
يوگا:
بررسي‌هاي انجام شده در سال 2007 نشان داده است که انجام ورزش يوگا، عصبانيت، اضطراب و افسردگي را کاهش مي‌دهد. بنابراين يوگا براي بيماران مبتلا به افسردگي تجويز مي‌شود.
در سال 2012 گروهي از محققان تاثير يوگا بر استرس را بررسي کردند. آنها دريافتند که اين ورزش تاثير زيادي بر کاهش نشانه هاي افسردگي و استرس دارد.
يکي از محققان در اين باره مي‌گويد: يکي از ويژگي‌هاي خوب يوگا اين است که اين ورزش بر پايه حرکات کششي و قدرتي است و بر تنفس تمرکز دارد. بنابراين باعث آرامش فرد مي‌شود.
هنگامي که فرد تنفس عميق انجام مي‌دهد احتمال اضطراب و استرس کاهش مي يابد.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش گفت: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، شهرام عظیمی با اشاره به این موضوع که دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری با تمام توان در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب و شعار سال برنامه‌ریزی خواهد کرد اظهار داشت: درحال جمع‌آوری اطلاعات به منظور مشارکت حداکثری روستاییان در رونق تولید تجهیزات و لوازم ورزشی براساس آمایش سرزمین هستیم و همچنین بدنبـال شناسایی ظرفیت روستائیان و عشایـر سراسرکشور در این حوزه‌ایم.

وی افزود: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم. براین اساس درآمد و اقتصاد روستا با تولید لوازم ورزشی پایدار و چند هدف دیگر نیز تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت هموطنان ساکن روستا می‌تواند به رونق تولید لوازم ورزشی کمک کرده چرا که هزینه تمام شده آن پایین‌تر است.
در نظر داریم همزمان، با برگزاری جشنواره‌های بومی، محلی در سراسر کشور، بازارچه‌های محلی جهت عرضه تولیدات ورزشی روستائیان احداث شود.

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: قطعاً برگزاری بیش از هزار جشنواره در کشور فرصتی مغتنم برای عرضه لوازم و تجهیزات ورزشی تولید شده توسط ساکنین روستا‌ها خواهد بود. درحال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در زمینه تولیدات ورزشی مشغول به کار هستند که با فراهم کردن زمینه ورود روستانشینان و عشایر این آمار توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/

وزارت ورزش و جوانان

دیگر خبرها

  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • از روان تا درمان
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند
  • بهره‌مندی بیش از ۶۰۰ نفر در مانور تیم‌های درمان اضطراری هلال احمر
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت