Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@02:55:47 GMT

کانون سلامت محلات، پیشگیری با مشارکت مردم

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۰۰۳

کانون سلامت محلات، پیشگیری با مشارکت مردم

به گزارش ایرنا، راه اندازی کانون‌های سلامت محلات به منظور مشارکت سایر دستگاه‌ ها در بحث ارتقاء سلامت اجتماعی از جمله برنامه‌های اولویت دار وزارت بهداشت است.
این کانون‌ها با برنامه ریزی و استراتژی‌هایی همچون آماده سازی زیر ساخت‌های مورد نیاز، جمع آوری اطلاعات پایه‌ای محلات، تشکیل بانک اطلاعاتی، تشکیل کارگروه‌های موضوعی در کانون‌های سلامت محلات، تعمیم و گسترش کانون‌ها به لحاظ کمی و کیفی و استفاده از ظرفیت سمن ها، دفاتر تسهیل گری و رابطین و سفیران سلامت راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تشکیل کانون های محلات با هدف ارتقا سلامت مردم جامعه و آگاه سازی آن‌ها از نحوه ابتلا به انواع بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها به خصوص بیماری‌های غیر واگیر دار همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات جاده‌ای ضروری است.
از مهم ترین ماموریت های کانون سلامت محله افزایش موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله، تقویت روحیه خودباوری، نهادینه سازی مشارکت و همکاری مردم در توسعه محله، ارتقای سطح مهارت‌های مردم در عرصه‌های سلامت و سازماندهی مردم در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی است.
با توجه به اهداف خوب و موثر کانون سلامت محله در راستای افزایش مشارکت موثر، کارآمد و پویای مردم در توسعه سلامت خود و خانواده و محلات نیاز است مدیران و سازمان های های مردم نهاد همکاری خود در این راستا را افزایش دهند.
شهرستانهای هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد در زمینه مشارکت های اجتماعی همیشه پیشگام بوده و دراین راستا نیز حمایت خواهند کرد.
کانون سلامت محله با تصویب شورای عالی سلامت کشور اواخر شهریور ماه سال 97 از سوی وزارت کشور به استانداران ابلاغ شده است.
کانون های سلامت همچنین در راستای کاهش هزینه های درمانی و گام نهادن در حوزه پیشگیری با مشارکت مردمی نقش مهمی دارند که تلاش بیشتر مسئولان را می طلبد.
به گفته مسئولان مجمع سلامت محله یک تجربه جهانی است و سازمان جهانی بهداشت آن را تعریف کرده که شامل سه رکن مردم (کانون ها و گروههای سلامت)، نمایندگان گروههای مرجع ( استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاههای دولتی است.
مجامع سلامت محلات تاکنون در استان های خراسان رضوی ، کهگیلویه و بویر احمد و مازندران، یزد وخوزستان تشکیل و راه اندازی شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راه اندازی طرح کانون‌های سلامت محلات در شهرستان‌ها و روستاهای این استان بر تقویت همکاری ها و تعامل بین بخشی در سطوح مختلف از سطح محله تا استان و همکاری مسئولانه همه بخش ها در حمایت از ایجاد کانون ها و مجامع سلامت محلات تاکید کرد.
اورنگ ایلامی بیان کرد: تعهد همه نهادها و سازمان های محلی با محوریت شعار سلامت، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم در این زمینه از سطح محله به سطوح بالاتر نیز باید افزایش یابد.
وی بر همکاری همه نهادها از دولت و تمام بخش های ذیربط برای برطرف کردن مشکلات مردم تاکید کرد و افزود: باید برای افزایش سطح ارتقا جامعه تمام دستگاهها را در آن دخیل کرد.
ایلامی عنوان کرد: در این کانون ها از مشارکت جدی و تاثیرگذار قشرهای مختلف مردم برای ارتقای بهداشت جامعه و اجتماعی کردن سلامت استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه پوشش همگانی و دسترسی همه مردم به خدمات سلامت فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند برای ارتقای سلامت و شاخص‌ها به اهداف مورد نظر برسد چون 70 درصد مولفه‌های موثر بر سلامت خارج از این مجموعه است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز در این راستا اظهار داشت: کانون سلامت محله به عنوان نقطه شروع مشارکت مردمی در اجتماعی کردن سلامت است.
کورش داوری با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی سلامت محلات در سطح شهرستان بیان کرد: از ظرفیت بهورزان و مراقبین سلامت پایگاه‌ها برای نهادینه شدن این طرح به نحو احسن استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: مصوب شده که هر خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی در محله و منطقه تحت پوشش خود با دعوت از افراد ذی نفوذ، ریش سفیدان و معتمدین و فرهنگیان و سایر افراد تاثیرگذار زمینه مشارکت مردم برای کاهش هزینه های درمانی را فراهم کند.
داوری تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود یکصد کانون محلات در شهرستان راه اندازی شود.
داوری با اشاره به وجود 103 خانه بهداشت و یک بیمارستان در سطح شهرستان اظهار کرد: خانه‌های بهداشت خدمات مختلف بهداشتی به مراجعه کنندگان در مناطق روستایی ارائه می‌دهند.
وی افزود:هفت پایگاه سلامت در شهر دهدشت روزانه خدمات مختلفی از جمله تست فشارخون، قند خون، توزیع قرص آهن و ارائه آموزش به زنان باردار و مشاوره‌های پزشکی و درمانی به مراجعه کنندگان به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.
شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهرو 10 دهستان است.
45 درصد از جمعیت شهرستان نیز در 365 روستا سکونت دارند.
7531/6110
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 خانواده رئیس دانشگاه علوم پزشکی شبکه بهداشت و درمان قند کهگیلویه و بویراحمد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران خبر داد

رییس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیات امنای محلات شهر تهران، همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ اردیبهشت که بنام روز شورا‌ها در تقویم رسمی کشور یاد شده است، خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی چمران با اعلام این خبر گفت: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت این هیات امنا از ۹ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شورا‌های سراسر کشور که به روز شورا‌ها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می‌کنند.


وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیات امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیات‌های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و تاکید کرد: آغاز به کار این هیات‌های امنا در ۳۵۲ نقطه از پایتخت و با حضور ۷۳۵۰ نفر از معتمدین آنهم در مدیریت شهری این دوره می‌تواند زمینه ساز هم افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهاد‌های ذیربط در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.


رییس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیات امنای محلات یادآور شد: اعضای این هیات متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیات‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله، و معتمدین شورای اسلامی شهر تهران است از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیات امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.


وی با بیان اینکه تشکیل نخستین جلسه آنهم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود از این رو موضوع انتخاب ارکان هیات امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی، ایجاد هم افزایی و همکاری بین اعضا و ساکنین محلات و سایر نهاد‌های ذیربط ار مهمترین محور‌های این جلسات به شمار می‌رود.


به گفته چمران، شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیات امناء محلات همراه خواهد بود؛ ضمن آنکه بعد از ظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای ادوار دوره‌های اول تا ششم برای هم اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.


یادآور می‌شود اسفند ماه سال جاری دو همایش تحت عنوان آیین معرفی معتمدین شورای شهر تهران در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و همایش تحت همین عنوان از سوی شهرداری تهران در تالار وزارت کشور نیز برگزار شده بود.

دیگر خبرها

  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • امکانات حوزه سلامت خوشاب فقط برای ۲۵ درصد جمعیت کفایت می‌کند
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران خبر داد