Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:12:31 GMT

معادن؛ ظرفيتي براي رفع محروميت کهگيلويه بزرگ

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۱۰۴

معادن؛ ظرفيتي براي رفع محروميت کهگيلويه بزرگ

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- شهرستان هاي چهارگانه کهگيلويه،بهمئي، چرام و لنده از مناطق محروم و کمتر توسعه يافته کهگيلويه و بويراحمد هستند که سرمايه گذاري بر روي معادن مي تواند يکي از ظرفيت هاي مهم براي خروج آنها از محروميت باشد.

به گزارش ايرنا، اين چهار شهرستان گرمسيري در تقسيمات کشوري به عنوان يکي از سه حوزه انتخابيه کهگيلويه و بويراحمد به شمار مي روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمارها ميزان خروج شهروندان در شهرستان هاي چهارگانه ظرف يک دهه گذشته به شدت رو به افزايش بوده و بسياري از روستاهاي اين مناطق از سکنه خالي شده اند.
بهاي اجاره مسکن در اين شهرستان ها به دليل رکود ساخت و ساز و نبود فضاي کسب و کار مناسب نيز به طور خيره کننده اي بالا رفته است.
وضعيت مبلمان و سيماي شهري در اين شهرستان ها مناسب زندگي شهروندان نيست و بسياري از شهرها داراي سيماي و منظر روستايي هستند و از کمبود امکانات خدمات رفاهي شهري رنج مي برند.
در کنار مشکلات و چالش هاي ريز و درشت به نظر مي رسد سرمايه گذاري بر روي معادن به عنوان يکي از ظرفيت هاي مهم اقتصادي در اين شهرستان ها مغفول مانده است .
و سرمايه گذاري مناسب در بخش معادن اين مناطق مي تواند مرهمي بر زخم هاي کهنه و انبوه مشکلات به ويژه در زمينه کاهش معضل بيکاري در شهرستان هاي چهارگانه باشد.
** فسفات، هيدرات و نيترات سه معدن احيا شده
معادن فسفات چرام، هيدرات(آهک) کهگيلويه و نيترات ديشموک سه معدن مهم احيا شده در اين منطقه هستند که ظرف سال هاي گذشته و با حمايت دولت و پيگيري مسئولان با عبور از فازهاي مطالعاتي و مراحل سخت اداري ، وارد فاز عملياتي و اجرايي شده اند.
نماينده مردم شهرستان کهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي در همين زمينه از نصب کارگاه در طرح معدن فسفات چرام ، نصب تجهيزات کارگاهي و آمادگي کامل شرکت سرمايه گذاري (ايميدرو) وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساخت کارخانه هيدرات و همچنين تخصيص مبلغ 40 ميليارد ريال براي سرمايه گذار طرح نيترات ديشموک خبر داد.
عدل هاشمي پور يادآور شد: همچنين 160 ميليارد ريال تسهيلات با بهره پايين در اختيار سرمايه گذار طرح کارخانه هيدرات قرار گرفته و عمليات اجرايي آن به زودي آغاز خواهد شد.
** نيترات ديشموک
نماينده مردم شهرستان هاي چهارگانه کهگيلويه، چرام، بهمئي و لنده در مجلس شوراي اسلامي گفت:حجم ذخيره نخستين معدن نيترات کشور در ديشموک بيش از 605 هزار تن با عيار 8.1 درصد برآورد شده است.
وي ابراز اميدواري کرد که کشف ذخيره معدني نيترات در بخش ديشموک کهگيلويه و بويراحمد، ايران را در جمع معدود کشورهاي داراي اين ماده معدني راهبردي قرار داد.
کشو هاي آمريکا، چين و شيلي داراي بيشترين ذخيره ماده معدني راهبردي نيترات در جهان هستند.
هاشمي پور با بيان اينکه ايران اکنون واردکننده اين ماده معدني راهبردي است، افزود: با کشف اين معدن، کشور علاوه بر اينکه از واردات نيترات بي نياز شده، زمينه صدور آن به خارج از کشور نيز فراهم مي شود.
نيترات ماده معدني مهمي است که در حوزه هاي مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالايشگاه ها، صنايع داروسازي و دستگاه هاي سرمايشي و تهويه مطبوع کاربرد دارد.
به گفته هاشمي پور،فعاليت اين معدن حدود 300 سال تخمين زده مي شود.
در معدن نيترات بخش ديشموک بيش از 400 نوع مشتقات هم توليد خواهد شد.
شماري از مردم بخش ديشموک کهگيلويه تير سال 1385در نامه اي به رييس جمهوري وقت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، خواستار بهره برداري از معدن نيترات پتاسيم ليراب ديشموک شده بودند.
معدن ليراب ديشموک در سال 1380 توسط وزارت صنايع و معادن کشف شد و از طريق رسانه هاي همگاني درباره وجود ماده کمياب نيترات پتاسيم ليراب به مردم اطلاع رساني شد.
براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگيلويه وبويراحمد، اين استان از ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه معدن برخوردار است و نياز به سرمايه‌گذاري براي شکوفا شدن دارد.
** فسفات چرام
عمليات اجرايي اين طرح مهم معدني پس از سالها رکود و توقف سرانجام با حمايت ويژه دولت تدبير و اميد و مسئولان و مقامات اجرايي کهگيلويه و بويراحمد در مهرماه سال 96 وارد فاز عملياتي شد.
نماينده مردم کهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي گفت: عمليات اکتشافي معدن فسفات چرام از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول کشيد و پس از آن مطالعات امکان سنجي فني و اقتصادي شروع شد.
براساس برآوردها، با بهره برداري اوليه از اين معدن براي 600 نفر و در دراز مدت براي يک هزار و 200 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي شود.
هاشمي پور، برآورد ذخيره معدن فسفات چرام را 80 ميليون تن با عيار 8.5 تا 9 درصد ذکر کرد.
به گزارش ايرنا، تاکنون 75 فقره پروانه بهره برداري معدني با حجم سرمايه گذاري افزون بر سه هزار و 300 ميليارد ريال در کهگيلويه و بويراحمد صادر شده است.
اين تعداد معدن با اشتغال 754 نفر و داراي بيش از يک ميليارد و 500 ميليون تن ذخيره معدني هستند.
همچنين از اين تعداد هم اينک 47 معدن فعال و در حال بهره برداري هستند.
ميزان استخراج سالانه آن ها نيز حدود 2 ميليون و 400 هزار تُن است.
سيمان، مرمريت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسيت و سلستين از عمده ترين معادن در کهگيلويه و بويراحمد محسوب مي شوند.
3016/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ردایی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران میزان بودجه شهری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۲ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری است.

وی با اظهار این که در سال جاری شش واحد مغاز ه برای تعریض خیابان مرکز شهر تملک می‌شود، افزود: همچنین بعد از سه دهه توانستیم کل خیابان‌های سطح شهر را آسفالت کنید.

وی از مرزن آباد به عنوان دروازه ورودی استان یاد کرد و معدن مرزن کوه را چالش اصلی در شهر ذکر کرد و گفت: مسؤولان برای آن که جلوی فعالیت کارخانه معدن را بگیرند، وعده داده اند زیرا این مکان برای فعالیت معدنکاری مناسب نیست.

ردایی با اظهار این که معدن از دوره سوم شورای شهر ثبت شده است و همکاران شوراهای قبلی جلوی فعالیت آن را گرفته بودند، گفت: متأسفانه مردم مرزن آباد مظلوم واقع شدند.

رئیس شورای شهر مرزن آباد با بیان این شهر به شهر اکسیژ معروف بود، گفت: به دلیل فعالیت‌های معدنکاری این شهر به شهر گرد وخاک تبدیل شده است.

وی شمار معادن فعال در حاشیه وحریم شهری را ۱۲ واحد ذکر کرد و گفت: هیچ عایدی از معدن به شهر نمی‌رسد.

ردایی به فعالیت ۱۰ باشگاه ورزشی در شهر مرزن آباد اشاره و اضافه کرد: به توجه به شمار بالای ورزشکاران، راه اندازی اداره ورزش مستقل در شهر و بخش مرزن آباد الزامی به نظر می‌رسد.

رئیس شورای شهر مرزن آباد پایین و اندک بودن محدوده شهری را از مشکلات شهر مرزن آباد بیان کرد و گفت: افزایش محدوده شهری الزامی بوده زیرا ۶۰ درصد محدوده شهری خارج از بافت است.

ردایی ترافیک را مهمترین معضل شهر مرزن آباد عنوان کرد وگفت: ترافیک سنگین سبب می‌شود تا بومی‌های منطقه در ایام پایان هفته و تعطیلات گرفتار شوند و برای خروج از شهر با مشکل روبرو شوند.

وی اعتبار موردنیاز برای تملک چهار واحد مغازه را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 6090223

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن