Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@20:38:55 GMT

بورس زعفران بلای جان زعفران‌کاران

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۴۷۸

بورس زعفران بلای جان زعفران‌کاران

ابهام در استاندارد تعیین کیفیت زعفران و در ادامه آسیب رساندن به محصول در فرآیند ارزیابی و همچنین برگشت زعفران تحویلی به کشاورزان منطقه تربت حیدریه و در نهایت سلیقه ای عمل کردن از مشکلات جدی تولیدکنندگان طلای سرخ در آغاز فعالیت بورس زعفران به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ تیرماه ۹۶ بورس زعفران تربت حیدریه از نوع سپرده کالایی با هدف شفافیت در قیمت گذاری زعفران و حمایت از کشاورزان و البته قطع شدن دست دلالان سودجوی این بازار توسط شرکت زرین زعفران مشرق زمین که یکی از قطب های اصلی تولید زعفران کشور است در بورس کالای ایران پذیرفته شد؛ که ظاهرا مشکلات زیادی همچنان بر سر راه کشاورزان این محصول قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زعفران کاران با استقبال زیاد از این اتفاق در ابتدا خوش بین به روزهای خوب آینده و حذف دلالان بودند و امیدوار بودند با پاک شدن رد پای دلالان از این بازار و فروش زعفران با قیمت واقعی در بورس، سود حاصل شده مستقیما در جیب کشاورزان قرار بگیرد.

 

در این گزارش سعی شده با ابعاد جدیدی نسبت به اتفاقات رخ داده در روند فعالیت بورس زعفران تربت حیدریه آشنا شویم.

 

بورس، در اصطلاح علم اقتصاد، مکانی است که کار قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌گیرد، کنترل نقدینگی درجامعه بازار بورس یک فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با سرمایه های اندک ایجاد می کند و زمینه توزیع عادلانه ثروت را مهیا می کند.

 

طی اطلاعات بدست آمده از سوی عده ای از کشاورزان که محصول خود را تحویل انبار بورس داده اند؛ روشن می شود که مدیران بورس زعفران تربت حیدریه با آنچه که در اهداف بورس زعفران ترسیم می شود؛ فاصله زیادی داشته و توزیع ثروت در این بورس نا عادلانه صورت می گیرد.

وجود ابهام در تشخیص استاندارد زعفران


از مشکلات جدی کشاورزان در شروع فعالیت بورس، سلیقه ای عمل کردن کارشناس انبار بورس در تحویل محصول از زعفران کاران است، ظاهرا در استاندارد مشخص شده از سوی بورس کالا برای محصول زعفران، ابهاماتی وجود دارد.

 

به گفته ی برخی از کشاورزان مثلا در تعریف زعفران نگین اینگونه بیان شده  که شکستگی این نوع باید در حد طبیعی باشد و از تعیین مقادیر کمی پرهیز شده، حال روشن است که تعیین شاخصه این تعریف توسط کارشناس مربوطه، می شود پاشنه آشیل این اتفاق که تایید یا عدم تایید به تصمیم شخصی آن فرد کارشناس مربوط است.

 

در واقع سنجش کیفی زعفران با در نظر نگرفتن مقادیر عددی و کمی در استاندارد تعیین شده راهی می شود برای بروز شبه در ذهن کشاورزان نسبت به قبول یا رد محصول کشاورز توسط کارشناس انبار بورس زعفران.

آسیب رساندن به محصول در فرآیند ارزیابی

اما مشکلات کشاورزان فقط به این موضوع ختم نمی شود، جهانشیری یکی از کشاورزان این منطقه به خبرنگار ما می گوید: در چند ماه اخیر اصطلاحی جدید در بازار زعفران با نام "زعفران برگشتی بورس" باب شده است. او در ادامه توضیح می دهد که روند تولید این نوع زعفران بدین صورت است که کشاورزان بعد از تحویل زعفران تولیدی خود به بورس؛ دو روز بعد برای اطلاع از قبول شدن یا رد محصول خود، پس از بررسی توسط کارشناس انبار بر اساس استاندارد؛ با حجمی از زعفران آسیب دیده در روند آزمایش مواجه می شوند، یا اصطلاحا زعفران آنها در این فرآیند دچار شکستگی شده که این اتفاق باعث افت قیمت حدود ۲۰ درصدی آن برای فروش در بازار آن هم اگر خریداری باشد؛ می شود.

 

این کشاورز تصریح کرد: گمان می رود که آسیب زدن به محصول کشاورزان در مرحله آزمایش، باید باعث ایجاد یک دلهره و ترس و ایجاد عدم اعتماد کشاورزان نسبت به بورس شود تا راه برای برخی افراد بازتر از پیش باشد.

 

این گمان وقتی پر رنگ تر می شود که افضلی بایگی یکی دیگر از کشاورزان اظهار می دارد: بر اساس گفته یکی از مسئولین انبار بورس، حدود نیمی از سهام بورس از آن شرکت زرین زعفران یعنی همان صاحب انبار بوده و افرادی روزانه زعفران را از بازار با قیمت ۲ میلیون تومان برای هر کیلو ، کمتر از قیمت موجود در بورس خریداری نموده و آن را در بورس سپرده می نمایند. یعنی هر چه تحویل زعفران از سوی کشاورزان محدود تر شود، ظرفیت انبار برای سپرده کردن این محصول توسط این افراد بیشتر بوده و این اتفاق زمینه بهره مندی این شرکت از سود بیشتر را فراهم می آورد.

 

خداحافظی از بورس و سلامی دوباره به دلالان


این اقدامات باعث شده تا عده زیادی از کشاورزان، عطای بورس را به لقاء اش بخشیده و اگر کلاه شان سمت بورس زعفران بیافتد ؛ برای فروش زعفران تولیدی شان از چند متری این بازار هم هرگز رد نشوند.

 

آنها ریسک تحویل زعفران نگین خود را به بورس از ترس آسیب دیدن محصول نمی پذیرند و با قیمتی پایین تر از ارزش اصلی محصول خود، حتی حدود ۲۵ درصد کاهش، مجبور به فروش در بازار و در واقع دلالان می شوند.

 

افضلی بایگی که خود نماینده تعدادی از کشاورزان زعفران کار است؛ می گوید: در فرآیند الک شدن زعفران برای آزمایش کیفی، محصول دچار شکستگی شده و یا اصطلاحاً نرم می شود و پس از رد شدن محصول؛ کشاورز با قیمتی حدود ۲ میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی برای هر کیلو، مجبور به فروش در بازار زعفران است.

 

زعفران تان را پس بگیرید؛ ظرفیت نداریم!

قصه از جایی شروع می شود که تلفن برخی از زعفران کاران پس از مدت ها که محصول خود را تحویل انبار بورس داده اند به صدا درآمده و نماینده انبار خبر از اتفاقی عجیب می دهد! خبرنگار ما در گفتگو با نماینده برخی از این کشاورزان مطلع می شود که بورس از کشاورزان خواسته تا زعفران تحویل داده خود را پس از ماه ها به دلیل پر شدن ظرفیت انبار بورس زعفران باز پس گیرند.

 

عده ای از کشاورزان با وجود همین وضع در حال تحویل زعفران خود به انبار بورس بودند که ناگهان در روز ۲۲ دی ۹۷ اعلام می شود، زعفران تحویلی از تاریخ ۱۷ دی ماه به بعد به صورت امانی تحویل شده و سپرده نخواهد شد.

 

این در حال است که با بررسی های صورت گرفته در چند فرم رسید کالا از آن تاریخ به بعد، قسمت امانی مربوطه تیک نخورده و به کشاورز این نکته در لحظه تحویل اعلام نشده است.

 

جهانشیری کشاورز زعفران کار اذعان می دارد که مسئولین امر علت این تصمیم را پر شدن ظرفیت انبار اعلام کرده و در تماس تلفنی با کشاورزان از آنها خواسته اند که زعفران خود را پس از گذشت یک ماه از تحویل به بورس، پس بگیرند!

 

او می گوید: انبار بورس اعلام کرده اگر کشاورزی قصد پس گیری زعفران خود را ندارد؛ برای هر کیلو زعفران تحویلی خود به صورت امانت، مبلغ ۳۰ هزارتومان بعنوان هزینه انبار داری باید به شرکت زرین زعفران پرداخت کند.

 

افضلی بایگی در این رابطه اظهار داشت: در ابتدا مسئولین انبار بورس وقتی می بینند ظرفیت موجود برای تحویل زعفران از کشاورزان وجود دارد، اقدام به تحویل بیش از 10 کیلو از هر کشاورز کرده اما امروز مازاد زعفران تحویلی را از 10 کیلو بیشتر بر اساس آنچه که قانون تصویب شده از سوی خودشان عنوان می کنند را می خواهند به کشاورز پس بدهند، نکته جالب تر اینکه وی در ادامه عنوان می کند: هزینه پرداخت شده برای آزمایش که چیزی حدود 3 میلیون ریال برای هر 5 کیلو زعفران از کشاورزان دریافت شده عودت نخواهد داد و اکنون زعفران کاران باید حتی هزینه انبار داری زعفران های مازاد را به انبار بورس پرداخت نمایند.

 

بنظر می رسد با این وضع کشاورازان هر روز در حال ضرر کردن بوده و باید هزینه انبار داری محصول خود را به بورس بدهند و جالب اینکه از سرنوشت فروش زعفران خود هم خبر دقیقی در دست ندارند.

 

بر اساس شنیده ها حجم زعفران برگشتی اعلام شده، چیزی حدود بیش از نیم تن برآورد می شود.

مسئولین پاسخ دهند!

حال سوال اینجاست که چرا مسئولین بورس با اطلاع از عدم گنجایش انبار اقدام به تحویل زعفران از کشاورزان کرده است؟

 

آیا برای ایجاد نا امیدی کشاورزان از بورس و باز شدن فضا برای عده ای خاص این سیاست اتخاذ شده است؟ اینک این شائبه پیش می آید که آیا زعفران تحویلی به کشاورز همان زعفرانیست که روز اول از او تحویل گرفته شده است؟ با همان کیفیت یا خیر؟ نقش دستگاه های نظارتی در این برهه از زمان چه می باشد؟ و سئوال هایی از این دست که در ذهن شکل می گیرد.

 

کشاورزان تا امروز امید به این داشته اند که بورس محصولشان را با قیمت واقعی خریداری کرده است، اما پس از روزها تلاش در مزرعه خود ، امروز با بر آب رفتن دست رنج خود روبرو شده اند.

 

ناصری مسئول اجرایی شرکت زرین زعفران در توضیح اینکه سلیقه شخصی در ارزیابی کارشناس بورس هیچ نقشی نداشته و بررسی ها بر اساس استانداردهای مشخص بورس کالا انجام می پذیرد؛ می افزاید: استاندارد دقیق همراه با مقادیر مشخص شده در سایت بورس کالای ایران موجود بوده و کشاورزان به دلیل عدم مطالعه و اطلاع دقیق از استانداردها این شائبه برایشان پیش آمده است.

 

وی آسیب دیدن محصول کشاورزان را در زمان ارزیابی تایید کرده و می گوید: شکستگی حاصل در زعفران ها در مرحله نمونه گیری طبیعی بوده و بر اساس مدل نمونه برداری اتفاق می افتد.

 

ناصری اضافه می کند: اگر کشاورزی متحمل ضرری پس از دریافت محصول خود در مرحله نمونه برداری می شود، مقصر خود اوست زیرا او باید اطلاع لازم را از اینکه زعفرانش رتبه نگین را دارد یا خیر؛ قبل از تحویل به بورس محصولش را ارزیابی کرده و مطمئن باشد که زعفران استاندارد لازم را داشته است.

 

وی افزود: بورس هیچ خسارتی به کشاورز پس از آسیب دیدن در مرحله آزمایش پرداخت نخواهد کرد، کشاورز زعفران را به شرط نگین بودن آن تحویل می دهد و او باید بداند که آیا محصولش استاندارد بورس را دارد یا خیر؟

 

ناصری در برابر این سوال که شرکت مربوطه با اطلاع از میزان ظرفیت خود، چرا اقدام به تحویل زعفران مازاد از کشاورزان کرده است اینطور پاسخ می دهد: ما برای دریافت هر کیلو زعفران به ازای آن باید سپرده مالی یا ضمانت نامه بانکی به بورس ارائه داده و میزان دارایی این شرکت خصوصی در نوسان می باشد.

 

وی با مثالی که می زند سعی در پاسخی منطقی به سوال خبرنگاردارد، هر کس به میزان مقدار دارایی خود خرید می کند و فعلا میزان ضمانت نامه ارایه شده این ظرفیت را ایجاد کرده است.

 

او در ادامه بورس را حافظ منافع هم کشاورز و هم خریدار محصول دانسته و می افزاید: در خصوص زعفران هایی که از نیمه دی ماه سال قبل به کشاورزان برگشت داده شده به محض ایجاد ظرفیت می توانیم آنها را دوباره به چرخه بورس برگردانیم.

 

شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار با بیش از ۳۰ هزار هکتار زیرکشت زعفران به‌عنوان قطب تولید این محصول در ایران و جهان محسوب می‌شود که سالانه بیش از ۱۰۰ تن محصول را تولید می‌کند.

 

همچنین ایران به‌عنوان قطب تولید زعفران در جهان ۹۰ درصد این محصول را تولید می‌کند اما سهمش از گردش مالی ۸ میلیارد دلاری در جهان تنها حدود ۴۰۰ میلیون دلار یعنی کمتر از ۵ درصد فروش می باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو

فراروـ  مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش و خوراک رواج بیشتری دارد. روش‌های طبخ مرغ معمولا با رب، زعفران و یا به صورت سرخ کرده است که می‌توان گفت همگی به اندازه کافی تکرار شده‌اند! توصیه ما این است که روش‌های قدیمی طبخ مرغ را فراموش کنید و با ما همراه شوید تا با استفاده از یک روش جدید بتوانید یک مرغ خوشمزه و خوش طعم را برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید. در این روش ویژه مرغ همراه با سسی از آلو، گردو، پیاز و رب انار طبخ می‌شود و طعم بسیار لذت‌بخشی دارد که توصیه می‌کنیم حتما یکبار این روش پخت مرغ را امتحان کنید. اگر دوست دارید این مرغ و گردوی خوشمزه را همراه با ما در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم

مرغ: ۳ تکه
پیاز بزرگ: ۱ عدد
مغز گردوی خرد شده: نصف لیوان
آلو خورشتی: ۱۰ عدد
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا داخل یک ماهی تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار بدهید تا روغن داغ شود. کمی زعفران دم کرده داخل روغن بریزید، سپس تکه‌های مرغ را همراه با کمی نمک داخل روغن سرخ کنید. هر دو طرف مرغ را کمی سرخ کنید و بعد مرغ‌های سرخ شده را از روغن خارج کنید. حالا پیاز را پوست و بعد خرد کنید. پیاز خرد شده را داخل همان روغن بریزید و تفت بدهید و کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی آن بریزید. حالا گردوی خرد شده و آلو خورشتی را که از قبل خیس داده‌اید، به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت بدهید، سپس رب انار را اضافه کنید و سی ثانیه همراه با مواد تفت بدهید. در این مرحله تکه‌های مرغ سرخ شده را به مواد بالا اضافه کنید و نصف لیوان آب جوش و کمی زعفران دم کرده بریزید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا مرغ کم کم بپزد و خورش غلیظ شود. حدودا ۴۵ دقیقه بعد خورش مرغ و گردوی خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با پلوی زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این نوع مرغ سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید.

۲ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۴ ـ برای پخت این غذا می‌توانید به دلخواه از سینه، ران و یا فیله مرغ استفاده کنید. وقتی می‌خواهید مرغ بخرید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. به طور کلی برای تهیه این غذا مرغ تازه مناسب‌تر است.

دیگر خبرها

  • آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو
  • حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • بیماری مرموز؛ بلای جان نظامیان اسرائیلی
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)