Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهریار زرشناس گفت: به طور کلی ما با افول نظام جهانی غرب مدرن، بحران سرمایه‌داری، زمین‌گیر شدن و نتیجه ندادن نسخه نئولیبرالی روبه‌رو هستیم که این نتیجه ندادن تنها مختص آمریکا نیست و در کشورهای متروپل به شدت قابل لمس است. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ بین الملل دیپلماسی ایران آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برنامه "آغاز یک پایان" با موضوع (شکاف طبقاتی، رشد ناسیونالیسم و نژادپرستی در اثر مشکلات اقتصادی) با حضور شهریار زرشناس، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شهریار زرشناس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: آمریکا پس از اینکه متولد شد، بر مبنای یک اقتصاد لیبرال سرمایه‌دارانه شکل می‌گیرد، لذا فقر و فاصله طبقاتی بسیار شدیدی در اقتصاد آمریکا وجود دارد، بر خلاف آن تصویری که رسانه‌ها از آمریکا ارائه می‌دهند، در حقیقت، استثمار گسترده‌ای در این کشور بوده که اگر به آثار نویسندگانی مانند جک لندن، جان اشتاین‌بک و مارک تواین نگاه کنیم، این مسائل به وضوح وجود دارد و در واقع مناسبات سرمایه‌داری لیبرال در آمریکا، استثمار، فقر، فاصله طبقاتی، ظلم، بینوایی و خانه خرابی میلیون‌ها انسان فرودست و طبقه کارگر را ایجاد می‌کند اما در عین حال یک روند انباشت سرمایه در اقتصاد آمریکا شکل می‌گیرد.  

وی افزود: وسعت خاک ایالات‌متحده و منابعی که در اختیار داشته و انتقال تجربیات ناشی از انقلاب صنعتی منجر به این می‌شود که آمریکا در سال‌های 1330 فرایند صنعتی کردن خودش را انجام می‌دهد که این روند صنعتی کردن به یک انباشت سرمایه می‌انجامد که این انباشت سرمایه به موازات خودش به انباشت فقر شدید را در جامعه آمریکا ایجاد می‌کند که ما این را در زندگی مردم آمریکا در پایان قرن نوزده و اوایل قرن بیستم می‌بینیم که حتی در فیلم‌های این دوره قابل مشاهده است و حتی در دوره‌ای مناسبات برده‌داری وجود داشته که منجر به شکل‌گیری جنگ‌های انفصال می‌شود. به هر حال چون در مجموعه نظام جهانی، انگلستان، عنصر سرکردگی و هژمونی را از دست می‌دهد و رو به افول می‌گذارد در اروپا قدرتی به نام آلمان می‌خواهد این جایگاه را به دست بیاورد در آن طرف قاره نیز ایالات‌متحده ظهور می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اما مناسبات سیاسی و قدرت به گونه‌ای رقم می‌خورد که آلمان در دور نخست جنگ جهانی اول موفق نمی‌شود برتری نظامی را به دست بیاورد که این نیز خود دلایل عدیده‌ای دارد، یکی از این دلایل مستعمراتی که دارد از مستعمره‌های انگلستان کمتر است، به طوری که می‌دانید یکی از عواملی که نقش‌آفرینی بسیاری در پیروزی ارتش بریتانیا کرد، بهره‌مندی غارتگرانه استعمار انگلیس از نفت ما بود. در واقع یکی از دلایلی که نیروی دریایی آلمان در برابر نیروی دریایی انگلستان شکست خورد، به دلیل تسلط تمام عیاری که بر نفت ما داشت، به صورت بی‌رویه از نفت ما استفاده و به ارتش و ناوگان خودش سوخت‌رسانی کرد اما ارتش آلمان چنین توانی نداشت چون از چنین مستعمره‌های نفت‌خیری بهره‌مند نبود.

شهریار زرشناس در برنامه "آغاز یک پایان" گفت: ریشه مشکلات اقتصادی آمریکا بحران سرمایه‌داری است، چرا این مشکل در آمریکا خودش را نشان می‌دهد؟ چون آمریکا سهم و وسعت بیشتری در سرمایه‌داری داشته به همین دلیل شدت بحران در آمریکا بیشتر است اگرچه در فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن و حتی چنی نیز بحران بروز کرده اما آمریکا از این بحران آسیب بیشتری دیده است. بروز چنین بحرانی باعث می‌شود یک موج اجتماعی ضدجهانی‌سازی شکل بگیرد، لذا اقتصادهای سرمایه‌داری وقتی دچار بحران می‌شوند، دو راه حل دارند، یا باید به دنبال بدیل‌های سوسیالیستی بروند یا به دنبال بدیل‌های ناسیونالیستی، فاشیستی یا شبه‌فاشیستی. در آمریکا اتفاقی که در مواجه با بحران افتاده، بدنه اصلی که ترامپ را برای هدایت کشور انتخاب کرده، ساکنان ایالات‌های مرکزی است که بخش عمده آنها خرده مالکان آمریکا هستند در حوزه زراعت و صناعت که حامی ترامپ هستند.

وی افزود: در واقع بحران اقتصاد سرمایه‌داری موجب بحران اقتصاد آمریکا شده و بحران اقتصاد آمریکا موجب بالا گرفتن گرایش‌های مخالف جهانی‌سازی شده است. چون کارگر آمریکا احساس می‌کند وقتی شرکت‌های چندملیتی با دستمزد ارزان‌تری در آسیا استثمار می‌شوند، او بیکار می‌ماند یا کشاورز آمریکایی احساس می‌کند وقتی هیچ تعرفه‌ای بر کالاها نیست، کالایی که شرکت‌های چندملیتی از طریق استثمار نیروی کار آسیایی و آفریقایی به قیمت ارزان‌تر تولید می‌کنند، همان را به آمریکا برمی‌گردانند و او نمی‌تواند با این وضعیت کالای خودش را بفروشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: به طور کلی ما با افول نظام جهانی غرب مدرن، بحران سرمایه‌داری، زمین‌گیر شدن و نتیجه ندادن نسخه نئولیبرالی روبه‌رو هستیم که این نتیجه ندادن تنها مختص آمریکا نیست و اگر دقت کنیم حوادثی که در کشورهای متروپل برای مثال اسپانیا رخ داده و باید دید چگونه اسپانیا به روزگار امروز دچار شده و به یک کشور درجه دوم اروپایی تبدیل شد؟ چرا یونان به شرایط امروز رسید؟ یونانی که چپ‌های میانه بر سر کار آمدند و سعی کردند قدری بدهی‌ها را کنترل کنند. ایتالیای برلوسکونی و پس از آن چرا به این نقطه رسید؟ امروز فرانسه که بر مدار نئولیبرالی حرکت می‌کند تا چه حد ناآرامی‌های اجتماعی، تلاطم‌های سیاسی، اعتراض‌های خیابانی، بحران‌های اقتصادی، فشار اقتصادی بر مردم و ضریب افزایش فقر را تجربه می‌کند. چرا در دوران مکرون این شرایط شدت پیدا کرده است؟ چون مکرون نئولیبرال‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه است.      

انتهای پیام/

R36446/P36446/S8,95,1128/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند

بهروز محبی نجم‌آبادی درباره شرایط اقتصادی کشور و اصلاح سیاست‌های ارزی دولت اظهار کرد: در کشور در حوزه ارزی نیاز‌های کاذب و واقعی داریم و دولت باید تمرکز خود را بر نیاز‌های واقعی بگذارد و اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره نزند. ما باید با تهاتر و استفاده از سایر ارز‌های کشور‌هایی که از نظر راهبردی با ما ارتباط دارند و سایر شیوه‌هایی که داریم تلاش کنیم نیاز واقعی به ارز را کاهش دهیم.

وی ادامه داد:با صادرات ویژه و تولید صادرات محور تلاش کنیم که ارز آوری را در کشور به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر این اتفاق عملی شود، قطعا نیاز واقعی به ارز کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم به راحتی پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.  

منتخب مردم سبزوار برای مجلس دوازدهم افزود: تا زمانی که نگاه سرمایه‌ای به ارز داشته باشیم و افراد ارز را مانند یک کالا مبادله کنند و عرضه و تقاضا تعیین تکلیف کنند همین مشکلات وجود خواهد داشت؛ بنابراین مسئولان ما باید بدانند که در بحث ارز باید تلاش کنیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به نتیجه برسانیم. در این زمینه  شورای نگهبان می‌تواند کمک کند که در همین مجلس این موضوع را به نتیجه برسانیم.

محبی تاکید کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه مشکلات ما را حل خواهد کرد. این قانون باعث می‌شود که نقدینکی به جای آن که به سمت سوداگری ارز رود به سمت تولید برود. تا زمانی که تولید در کشور به صورت جدی سود آوری برای مردم نداشته باشد قطعا رفتن به سمت دلالی ارز و سایر مشکلات در این حوزه وجود خواهد داشت و این‌ها همه ما را دچار مشکل خواهد کرد  و اقتصاد و شاخص‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • استقبال موسیالا از پیوستن امباپه به بایرن مونیخ
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • اقتصاد آلمان شگفتی آفرید
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • (ویدئو) حضور پرتعداد و عجیب مهاجران آفریقایی در آلمان!
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد