Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@01:13:53 GMT

باران بهاري بزرگ ترين سد مازندران را سرريز کرد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۲۴۷

باران بهاري بزرگ ترين سد مازندران را سرريز کرد

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - معاون بهره برداري شرکت آب منطقه اي مازندران گفت که آب سد شهيد رجايي به عنوان بزرگ ترين سد اين خطه شمال کشور پس از 6 سال سرانجام سرزير شده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، سيد جمال موسوي روز دوشنبه در بازديد خبرنگاران از سد شهيد رجايي ساري ظرفيت اسمي آب موجود در سد شهيد رجايي را حدود 162 ميليون متر مکعب اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت که هم اکنون با سرريز شدن آب سد شهيد رجايي در هر ثانيه 20 متر مکعب آب سرريزي وارد رودخانه هاي حاشيه سد از جمله تجن مي شود.
موسوي ظرفيت آب تنظيمي سد شهيد رجايي را حدود 220 ميليون متر مکعب اعلام کرد و توضيح داد : با سرريز شدن آب سد ، مي توانيم به جاي باز کردن دريچه سد براي تامين آب مورد نياز کشاورزان و ساير نيازمندي ها ، با آب تنظيمي سرريز به اين نيازها پاسخ دهيم .
** فعال کردن نيروگاه آبي
معاون آب منطقه اي مازندران گفت که با سرريز شدن سد شهيد رجايي ، آب مازاد براي فعال کردن سه نيروگاه با حجم 13.5 مگاواتي استفاده مي شود.
موسوي افزود : در صورت پيش بيني براي احتمال وقوع سيل حدود 7 تا 8 ميليون متر مکعب از آب سد تخليه مي شود تا در صورت بروز سيلاب بتوانيم آن را کنترل کنيم.
وي مزيت سد شهيد رجايي را کم بودن حجم رسوب گذاري آن به دليل پوشش گياهي آبريز هاي منتهي به سد از ` زارم رود ` و ساير رودخانه ها بيان کرد.
موسوي ميزان رسول گذاري سد را که به آن ` حجم مرده ` گفته مي شود ، چهار ميليون متر مکعب اعلام کرد.
** تامين حداقل سه سال آب کشاورزان حاشيه سد
معاون شرکت آب منطقه اي مازندران گفت که با سرريز شدن سد شهيد رجايي پيش بيني مي شود حداقل تا سه سال آينده کشاورزان برنجکار ان منطقه مشکل کم آبي چنداني نداشته باشند.
وي اين فرايند را منوط به تداوم بارش ها دانست و افزود : حداقل براي سال جاري برنجکاران حاشيه سد شهيد رجايي مشکلي براي تامين آب نخواهند داشت.
موسوي گفت: با تنظيم آب سد هاي بالادست در شهيد رجايي و البرز از ميزان تخريب اراضي کشاورزي و مسکوني زياد در روستاهاي حاشيه در سيلاب اخير جلوگيري شد.
وي اضافه کرد : به عنوان نمونه با خالي گذاشتن حدود هفت ميليون متر مکعب از ظرفيت سد البرز ، از تخريب سيل در سوادکوه و شهرهاي بابل و بابلسر جلوگيري شد.
اين مسئول گفت : اگر اين اقدام بموقع از سوي شرکت آب منطقه اي انجام نمي شد، ميزان تخريب سيلاب در سوادکوه و شهرستان هاي بابل و بابلسر چندين برابر ميزان فعلي مي رسيد.
وي اضافه کرد: همچنين در صورت نبود سد شهيد رجايي ميزان تخريب شهر ساري و روستاهاي حاشيه رودخانه ها به چندين برابر مي رسيد و حتي پارک ملل شهر ساري نيز به طور کامل تخريب مي شد.
به گفته وي با تنظيم خروجي آب سد شهيد رجايي از تخريب پارک ملل شهر ساري که پيش از اين با توصيه کارشناسان آب منطقه اي احداث شد، جلوگيري شد.
سد شهيد رجايي يکي از 10 سد مازندران است که در سال 77 به بهره برداري رسيد و حدود 162 ميليون متر مکعب ظرفيت دارد و حدود 52 هزار هکتار از اراضي کشاورزي را با جمعيت 165 هزار نفر را از جمعيت 220 روستاي منطقه را تحت پوشش دارد.
6982/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین

جواد دوستی معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: در اولین ماه امسال، به میزان ۸۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص در واحد‌های سیزده گانه این نیروگاه، تولید و به شبکه سراسری تحویل شده است.

دوستی در ادامه بیان داشت: از این میزان انرژی تولیدی، ۴۴۲ میلیون و ۵۷۸ هزار کیلووات ساعت انرژی در ۹ واحد گازی و بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی و ۳۹۳ میلیون و ۱۲۷ هزار کیلووات ساعت انرژی در چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی این نیروگاه تولید شده است که با این میزان، تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

نیروگاه شهیدرجایی به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور، با دارا بودن ۱۳ واحد بخاری وسیکل ترکیبی، سالانه حدود ۱۲ میلیاردکیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد  
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • ◄ بازدید مشاور عالی فرمانده کل قوا از بندر شهید رجایی
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش