Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:36:21 GMT

مسابقات ملی هوافضا فرصتی برای استعدادیابی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۶۵۰

مسابقات ملی هوافضا فرصتی برای استعدادیابی

تهران- ایرنا- دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضا گفت: هدف اصلی از برگزاری این مسابقات معرفی گرایش های رشته هوا فضا به دانش آموزان و استعدادیابی آنها در این حوزه است.

علی اشرفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، اظهار کرد: یازدهمین دوره مسابقات ملی هوافضا در 6 لیگ دانش آموزی و آزاد اعم از شبیه ساز اویونیک، سرعت پهپادها، هاورکرافت، راکت آبی و گلایدر (به صورت مشترک) برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق سال های گذشته بیشتر شرکت کنندگان از دبیرستان های نمونه دولتی و استعدادهای درخشان هستند تا دانش آموزان با استعداد به سمت رشته های هوا و فضا جذب شوند.
وی افزود: تاکنون 130 تیم ثبت نام کرده اند که هر تیم شامل سه تا پنج نفر است. از این تعداد بیشتر تیم ها دانش آموزی هستند؛ همچنین پر طرفدار ترین لیگ، گلایدر (هواپیما مدل که بدون موتور است و به صورت دستی و لانچر پرتاب می شود) است که 70 تیم در آن شرکت کرده اند.
اشرفی تصریح کرد: برای برگزاری مسابقات در سطح بین الملل برنامه ریزی هایی طی سال های گذشته انجام شده که نیازمند حمایت از طرف نهادهای مختلف اعم از توسعه و فناوری ریاست جمهوری است.
دبیر اجرایی مسابقات با بیان اینکه لیگ شبیه سازی ایونیک امسال به لیگ ها افزوده شده است، گفت: مسابقات شبیه سازی اویونیک با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با وسایل اویونیکی موجود در کابین خلبان و مسائل مربوط به واقعیت مجازی برگزار می شود. شبیه سازی اویونیکی به جهت شبیه سازی پرواز برای خلبان از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف اصلی این مسابقه، ایجاد چالش بین دانشجویان برای رسیدن به گرافیک بهتر و شبیه سازی دقیق تر وسایل اویونیکی مطابق با نیاز صنعت است.
اشرفی ادامه داد: اگر شرکت کنندگان طرح های خوبی را در لیگ شبیه سازی ایونیک ارائه دهند، به سازمان هواپیمایی کشوری (CAO.IRI) و نهادهای متولی صنعت هوافضا معرفی می شوند.
وی در توضیح لیگ گلایدر گفت: مسابقات گلایدر هر ساله با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با اصول پروازی برگزار می‌شود. گلایدر وسیله ای پرنده، به شکل متعارف هواپیما و فاقد موتور است. در طراحی گلایدر به اصول آیرودینامیک باید توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا دسترسی به کمترین نرخ نزول در نبود نیروی پیش برنده، مهمترین ویژگی گلایدر است. هدف اصلی این مسابقه، ایجاد چالش بین دانش آموزان برای رسیدن به بیشترین برد و پایداری گلایدر است.
دبیر اجرایی مسابقات ادامه داد: هاورکرافت(هواناو) نوعی شناور است که برروی بالشتکی از هوا تکیه دارد و توانایی گذشتن از پهنه های گوناگون بر روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد. هوای ورودی به هاورکرافت از طریق پروانه به زیر سازه و بالشتک ها منتقل شده و سبب خیزش(هاورینگ) و استقرار آن برروی توده ای از هوای تحتِ فشار می شود. در این لیگ شاهد رقابت دانش آموزان با هدفِ رسیدن به بیشترین نرخِ پایداری و ایجاد نیروی لازم برای عبور از موانع هستیم.
اشرفی درباره مسابقات راکت آبی عنوان کرد: راکت آبی از جمله وسایل مهیج برای دانش‌آموزان است که با به‌کار بردن اصول علمی هوافضایی ساخته می‌شود. لیگ 90 درجه در سطح دانش‌آموزی و با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با دانش هوافضا هر ساله در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود. شرکت‌کنندگان در این لیگ سعی می‌کنند بیشترین ارتفاع ممکن را طی کرده و علاوه بر باز شدن چتر در زمان مناسب کم‌ترین انحراف را از نقطه پرتاب داشته ‌باشند.
وی همچنین افزود: لیگ مسابقات سرعت پهپادها برای اولین بار به فرم FPV در مجموعه مسابقات ایروکامپ قرار گرفته است. در این لیگ شرکت کنندگان می توانند با هر وسیله پرنده ای که با قوانین ما همخوانی داشته باشد وارد مسابقه شوند. هدف این لیگ طی کردن مسیرهای مشخص شده با موانع مختلف، در حداقل زمان ممکن است و خلبان باید خود هدایت پرنده را در دست داشته باشد.
اشرفی درباره داوری مسابقات عنوان کرد: داوران مسابقات از دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاه امیر کبیر در رشته هوا فضا و سازمان هواپیمایی کشور هستند.
دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضا اظهار کرد: حمایت مالی مسابقات هر ساله از نهادهای مختلف مثل سازمان صنایع هوایی، ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری و انجمن علمی دانشگاه ها وجود داشته است، اما طرح های جدیدی برای برگزاری لیگ های تخصصی ارائه می شود که نیازمند تایید است، ولی به دلیل نبود بودجه کافی امکان برگزاری آنها نیست.
مسابقات ملی هوافضا 12 اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز می شود. نتایج نهایی و معرفی تیم‌های برتر در مراسم اختتامیه که 15 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد. علاقه مندان برای شرکت در این دوره از مسابقات تا هفتم اردیبهشت ماه فرصت دارند به آدرس اینترنتی www.aerocomp.ir مراجعه کنند.
لازم به ذکر است، مسابقات ملی هوافضا از سال 1386 تاکنون با هدف افزایش سطح اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموزان و معرفی رشته هوافضا و جذب شرکت کنندگان این مسابقات به تحصیل در این رشته هر ساله به میزبانی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.
رشته هوا فضا در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر، صنعتی شریف، خواجه نصیر الدین طوسی، مالک اشتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تربیت مدرس، شهید بهشتی، صنعتی ارومیه، آزاد رامسر، دانشکده صنعت هواپیمایی کشور، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، صنعتی شیراز، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز در مقاطع مختلف دانشجو می پذیرد.
**9465**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مسابقات هوافضا دانشگاه امير كبير دانش آموزان استعداد درخشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

اسماعیل کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مسابقات ورزشی مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان در شهر سنندج برگزار می‌شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در چهار رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند، گفت: این مسابقات در رشته‌های ورزشی فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز و والیبال برگزار می‌شود.

وی افزود: در رشته‌های فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز دانش‌آموزان دختر و پسر شرکت دارند اما رقابت در رشته والیبال ویژه دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان است.

کوهی خاطرنشان کرد: این دوره مسابقات ورزشی از تاریخ یازدهم الی چهاردهم اردیبهشت ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسابقات تعداد ۲۸۵ نفر از دانش آموزان برگزیده مسابقات شهرستانی مدارس سمپاد حضور دارند، گفت: این مسابقات در چهار سالن ورزشی اوراز، شهید احمدپناه، استقلال و هنرستان تندرستی پسران به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: مسابقات فوتسال دختران برای اولین بار است بین دانش‌آموزان سمپاد کشور به صورت آزمایشی و در مدارس سمپاد استان کردستان برگزار خواهد شد.

کوهی افزود: برگزاری این دوره مسابقات ورزشی در مدارس استعداد درخشان سبب ایجاد شور و هیجان در بین دانش‌آموزان این مدارس شده است.

کد خبر 6088486

دیگر خبرها

  • برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی
  • ساکت در فوتبال آفتابی شد (عکس)
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • جزئیات جدید از زندگی علی هیبتی؛ از تحصیل در هوافضا و زندگی در آلمان تا مبارزه در رینگ