Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از اینکه نشست بین‌الافغانی دوحه به دلیل ارائه فهرست جدید توسط دولت قطر لغو شد، دولت افغانستان از آمادگی مجدد ازبکستان برای میزبانی از نشست صلح این کشور خبر داد. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از اختلاف دولت افغانستان با قطر درباره فهرست هیئت مذاکره کننده، دولت افغانستان از آمادگی ازبکستان برای میزبانی مذاکرات بین الافغانی صلح خبر داده و تلاش می‌کند تا نشست صلح را به جای قطر در ازبکستان برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«صمیم عارفی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت که بزودی ازبکستان میزبان نشست صلح افغانستان خواهد شد.

وی افزود که زمان برگزاری این نشست مشخص نیست و هنوز درباره ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده نیز تصمیمی اتخاذ نشده است.

برگزاری نشست صلح افغانستان به میزبانی ازبکستان پیش از این نیز مطرح شده بود و این کنفرانس قرار بود پس از نشست بین‌الافغانی دوحه برگزار شود.

لازم به ذکر است که دولت افغانستان فهرست 250 نفره‌ای را برای شرکت در این نشست آماده کرده بود که مورد موافق طالبان و قطر قرار نگرفت، پس از آن نیز قطر فهرستی را از مشارکت‌کنندگان این نشست منتشر کرد که مورد مخالفت کابل واقع شده و در نهایت منجر به لغو نشست شد.

به گزارش «طلوع نیوز»، عارفی درباره این نشست صلح افغانستان به میزبانی ازبکستان گفت: در این رابطه گفت‌وگوهای ابتدایی صورت گرفته و درباره جزئیات بیشتر آن در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باروند که در صورت مشخص نشدن سرنوشت نشست دوحه، طالبان در دیگر نشست‌ها از جمله نشست مذکور به میزبانی ازبکستان شرکت نخواهد کرد.

رایزنی دولت افغانستان با نامزدان ریاست جمهوری برای شرکت در لویه جرگه صلحطالبان: درباره زمان خروج نیروهای خارجی با آمریکا مذاکره خواهیم کردواکنش طالبان به تعویق نشست قطر؛ کابل با ایجاد بی‌نظمی سعی در تغییر خط مشی کنفرانس داشت

«فیض محمد زلاند» کارشناس مسایل سیاسی در این باره گفت: اگر وضعیت نشست دوحه  مشخص نشود بحث‌های دیگری که در سال جاری ابلاغ شده بود مانند نشست سمرقند نیز به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.

کاظمی قمی در  گفت‌وگو با ایراف در خصوص حق‌آبه ایران و رویکرد نمایندگی ایران در مورد واکنش‌های دولت سرپرست افغانستان در این موضوع اشاره کرد: آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حق آب مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.

وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

دیگر خبرها

  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • شاگردان شمسایی به دنبال اثبات قدرت/ نبرد ۴ تیم برای جام جهانی
  • امید افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
  • حریف ایران در مرحله نیمه‌نهایی مشخص شد/ شانس مجدد برای افغانستان
  • فوتسال قهرمانی آسیا / تاجیکستان راهی جام جهانی شد/ حذف دراماتیک افغانستان
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • تاجیکستان راهی جام جهانی شد/ حذف دراماتیک افغانستان از آسیا